פורד מוסטנג Mach-E. מוכן להתחרות בטסלה
פורד מוסטנג Mach-E – קרוסאובר 5 דלתות חשמלי בעל הנעה כפולה או אחורית, נמצא בייצור משנת 2020. Ford טוענים כי "האלקטרו-קרוסאובר מרכז את המאפיינים המתקדמים ביותר של עולם הרכבים החשמליים, ועם זאת בהחלט זכאי לשאת את השם מוסטנג, מפני שפותח על ידי אותם האנשים שיוצרים את רכבי מוסטנג האמיתיים בדטרויט". פורד מוסטנג האגדי והמסורתי ממשיך להחזיק בתואר הספורט-קופה המוביל בארה"ב עם פער מהותי בינו לבין מתחריו הראשיים, ובאירופה מפסיד עם הפרש קצר רק לפורשה 911. וכעת לעולם מוצג מוסטנג החשמלי, שייצורו הולך להתבצע במקסיקו.
ההשקה של פורד מוסטנג Mach-E התקיימה כמעט במקביל ליציאתו של הסרט "פורד נגד פרארי" (על יצירת פורד GT40 האגדי) שהוצג בבתי קולנוע ברחבי העולם. מקום החשיפה גם נבחר בקפידה – ממש מעבר לגדר של מפעל יצרנית החלליות SpaceX, השייכת לאילון מאסק. מצד אחד – העבר האולדסקולי, מצד שני – העתיד המלא הישגים. מוסטנג החשמלי מתייצב איפשהו באמצע.
את הצלחתם של דגמי מוסטנג ממחיש גם המחיר ההתחלתי של הקופה הבסיסי – 26 אלף דולר. בעוד שעבור Mach-E תצטרכו להוציא מ-44 אלף דולר עבור הגרסה הבסיסית ועד 60,5 אלף עבור מודיפיקציית GT. ההשקה התחילה עם המהדורה המוגבלת First Edition במחיר 59,900 דולר. בעקבות הדוגמה של טסלה פורד אפילו אספה פיקדונות (500 דולר לרכב). הדגם הסדרתי יצא לשוק רק בסוף שנת 2020 בארה"ב, קנדה וסין, היכן, דרך אגב, Mach-E הפך למוסטנג הרשמי הראשון בשוק המקומי.
סיפור ההתחלה
ראשית, על מנת ליצור את המוסטנג החשמלי, לקחו בתור בסיס את הפלטפורמה של פורד פוקוס, התקינו סוללה גדולה, והרימו את הגג ואת המתלים כך שיתקבל קרוסאובר. התוצאה היא רכב שנקרא Compliance-car – "רכב-תואמן". כמובן מאליו, הדבר לא התקדם מעבר לשלב של פרויקט. בשנת 2017 טד קאניס הפך למנהל החשמול הגלובלי של פורד. עם הגעתו לתפקיד המיזם עבר לידי צוות חדש של מנהלים אפקטיביים ומעצבים יצירתיים אשר החליטו להפוך את התואמן לגיבור. ובאופן כזה, קרוסאובר חשמלי על בסיס פורד פוקוס עם הנעה קדמית הפך למוסטנג Mach-E. את העיצוב והטרנספורמציה של המותג Mustang ניהל ג'ייסון קסטריוטה, המעצב ראשי לשעבר של סדנת Pininfarina וחברת Saab.
הפלטפורמה של הרכב החשמלי העתידי הונדסה מחדש כמעט במלואה: הסרן הקדמי קורב יותר לחרטום, החרטום עצמו נעשה אנכי, קוטר הגלגלים הוגדל עד 20 אינץ', קורת השמשה הקדמית הוזזה אחורה, הסוללה נהייתה גדולה יותר ומוקמה קרוב יותר לקרקע והעיקר – המנוע הראשי הועבר לאחורה. עם זאת, Mach-E שמר על חלק מסימני הפלטפורמה ה"אזרחית" ההמונית – תמוכות מק'פרסון כמתלים מלפנים והגה כוח חשמלי על גלגל ההגה. ולמען האמת, מערך המתלים רב-החיבורי האחורי שאמור להיות חדש לחלוטין לדברי פורד, מאוד מזכיר את זה שמותקן כיום במוסטנג המקורי. הופעת הבכורה של המוסטנג החשמלי התקיימה באמריקה ב-17 בנובמבר 2020.
שלושה חודשים לאחר החשיפה הרשמית בארה"ב, נערכה ההשקה האירופאית בלונדון. לדברי המהנדסים, על מנת להתאים את הרכב לתנאי הדרכים המקומיים ולדרישות הצרכנים הם עסקו בכיול מערכת המתלים ומנגנון ההיגוי, וכן בכוונון מוקפד של בקרת היציבות ומערכת ההנעה הכפולה. פורד מוסטנג Mach-E האירופאי נבדל מהאמריקאי גם מבחינה חזותית: עיצוב שונה של פנסי היום (נעלמו הקטעים האנכיים), המסגור השחור של ה"גריל" נעשה מובלט. יתר על כן, בולטים מחזירי אור כתומים בצדדים, האופייניים בדרך כלל לדגמים המיוצרים עבור ארה"ב. לפי פורד, הרוב המכריע של הלקוחות האירופאים (כ-85%) שהזמינו מראש את Mach-E החדש בחרו דווקא בגרסה בעלת הנעה אחורית והסוללה הגדולה בקיבולת 98,8 קוט"ש (286 כ"ס), שתאפשר לעבור עד 600 ק"מ על טעינה אחת (לפי מחזור WLTP).
בשנת 2021 בתחרות "North American Car, Truck and Utility Vehicle of the Year" פורד מוסטנג Mach-E החשמלי הוכתר בתואר "רכב תועלתי" של השנה. אפילו טסלה מודל Y לא הצליחה להוות לו תחרות.
מראה חיצוני
מימדיו של Mach-E כמעט זהים לב.מ.וו X4 ומרצדס GLC Coupe: בסיס גלגלים – 2,984 מ"מ, אורך – 4,712 מ"מ, גובה – 1,597 מ"מ. לדגם קו גג משופע המזכיר פרופיל של קופה, הוא נוצר בזכות פסי פלסטיק שחורים בצידי הגג אשר מתמזגים לתוך ספוילר על מכסה המטען ומסתירים ויזואלית את "בועת" הגג הגבוה מעל המושבים האחוריים. לא תמצאו ידיות דלת במובן המסורתי שלהן – במקומן ישנם כפתורים על קורות הגג. לאחר הלחיצה הדלתות מתרוממות ממקומן, אולם את הקדמיות יש בנוסף למשוך בעזרת וו קטן בפינה האחורית התחתונה של החלון (הוו מוטבע בתוך הפלסטיק ואינו מתקפל), וכדי לפתוח את האחוריות מציעים פשוט לאחוז בקצה של הדלת. דרך אגב, את תפקיד המפתח ממלא הסמארטפון של הנהג, אך כמובן נכלל גם מפתח מסורתי.
חלל הפנים
צג המחוונים – אופקי בגודל 10,2 אינץ', הצד המרכזי – אנכי בגודל 15,5 אינץ'. עיצוב הממשק הוא קפדני ונייטרלי מבחינה רגשית. ניתן לחבר את האייפון שלך ללא כבל דרך Apple CarPlay ולהשתמש במקביל במערכת הניווט של הרכב ובממשק המוזיקה של הטלפון. את העוזר הקולי ניתן לבחור בקליק אחד – או האלגוריתם המובנה החכם של פורד או סירי/גוגל אסיסטנט. ישנה אפשרות לשלב את כפתורי המגע עם כפתורים אנלוגיים: חוגת הווליום ממוקמת ממש על המסך והינה נטולת מנגנון אנלוגי, אולם בינתיים היא חד-תכליתית ואחראית רק על המוזיקה. בניגוד לטסלה, Mach-E החדש אינו מציע דפדפן אינטרנט מובנה ואפשרות לצפיית מדיה מוזרמת, אם כי נוכחים כל שירותי האונליין הסטנדרטיים, כולל פקקים ורדיו on-demand.
כ-85% מהלקוחות בחרו דווקא בגרסה בעלת הנעה אחורית והסוללה הגדולה בקיבולת 98,8 קוט"ש (286 כ"ס), שתאפשר לעבור עד 600 ק"מ על טעינה אחת (לפי מחזור WLTP).
ההגה, הכפתורים, פתחי האוורור וחוגת ההילוכים הם רגילים, לקוחים מדגמי פורד. הפלסטיק – לא יקר, העור – מלאכותי, למרות שזה חלק מתורת האקולוגית של ימינו: מזעור הנזק לחיות הבר. תנוחת הישיבה בתא הנוסעים גבוהה, כך שהמרווח מאחורה נדיב יחסית. האצת המכונה מלוות בצליל נהימה המזכיר במקצת אגזוז של מנוע בעירה פנימית. צליל זה נבחר על ידי הלקוחות במהלך סקרים. מבחינת תועלתיות, מוסטנג Mach-E נבדל מקרוסאוברים רגילים רק בתא מטען קדמי בנפח של 100 ליטר שניתן לשטוף עם צינור (יש חור ניקוז בתחתית), דבר המקל על הובלת חפצים מלוכלכים. תא המטען האחורי הוא סטנדרטי, בקיבולת 402 ליטר. ישנם חמישה מקומות וגב הספה האחורית מחולקת רק לשני חלקים.
יחידות כוח
מוסטנג Mach-E החדש זמין בחמש גרסאות, כאשר כל אחד מהן נבדלת ברמת אבזור, טווח נסיעה, מאפיינים דינמיים ומחיר. טווח הנסיעה תלוי במבנה מערכת ההנעה והסוללה (מיוצרת על ידי חברת LG Chem במפעלה בפולין).
- גרסת Standard Range הבסיסית זמינה בשתי גרסאות – עם סוללת 75,7 קוט"ש, הנעה אחורית, חטיבת כוח בהספק כולל של 258 כ"ס או עם הנעה כפולה ו-258 כ"ס. טווח הנסיעה – עד 450 ק"מ (הנעה אחורית) או עד 420 ק"מ (הנעה כפולה).
- גרסת Extended Range מאפשרת גם היא לבחור את סוג ההנעה. קרוסאובר בהנעה אחורית מפיק 286 כ"ס, עם הנעה כפולה – 338 כ"ס. מצויד בסוללה גדולה בקיבולת 98,8 קוט"ש. הקרוסאובר בהנעה אחורית והסוללה המוגדלת מסוגל מסוגל לעבור עד 600 ק"מ. דגם הנעה כפולה –עד 540 ק"מ.
- הגרסה הבכירה GT: זמינה עם הנעה כפולה בלבד, בעלת הספק של 465 כ"ס, יצאה לשוק באביב שנת 2021. גרסת GT מצוידת אך ורק בסוללה הגדולה ומסוגלת להחזיק על טעינה אחת עד 500 ק"מ. שני מנועים חשמליים זהים מקדימה ומאחורה בהספק כולל של 465 סוסים משגרים את הקרוסאובר מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 3,5 שניות.
פורד מוסטנג Mach-E שנת 2021 אינו תומך בפונקציית טעינה מהירה-על – מקסימום 150 קילוואט בעת טעינה בזרם ישר, על אף שפורד היא חלק מהמיזם המשותף Ionity שיוצר רשת תחנות טרנס-אירופאית בהספק עד 350 קילוואט. פורד מסבירים זאת בכך שב-80% מהמקרים הרכב החשמלי נטען בבית וההחלטה הגיונית יותר תהיה להציע מבחר של תחנות ביתיות שונות.
המתלים של הקרוסאובר רכים, אם כי Mach-E משתמש רק בקפיצים ורק בבולמי זעזוע פאסיביים, פרט ליציאה מן הכלל בתור בולמי MagneRide בגרסת GT. הבלמים הקדמיים הם בלמי Brembo מסדרת Flexira החדשה בעלי תומכי קליפר קומפקטיים קבועים והאחוריים – תומכים צפים.