ארבעה מטרים של חלל
מיצובישי ספייס סטאר – מכונית קומפקטית מאת יצרנית רכב היפנית Mitsubishi Motors, הנמצאת בייצור משנת 1998. מוצעת במרכב קומפקט-ואן או האצ'בק 5 דלתות. נכון לשנת 2021 בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור השני של ההאצ'בק לאחר מתיחת פנים ב- 2016.
דור ראשון
ספייס סטאר הינו אוטו קומפקטי בעל 5 דלתות שהופיע בשוק לראשונה ב- 1998. הדור הראשון יוצר עד שנת 2005 ועבר מתיחת פנים ב- 2002. מכונית זו הינה המקבילה של הדור החמישי לדגם היפני תחת שם Mirage. משימת מיצובישי מוטורס הייתה ליצור מכונית לא יקרה, חסכונית וידידותית לסביבה. לשם כך הוחלט לפתח מרכב קל ואווירודינאמי ומנועים יעילים.
מבחוץ
מאמצים קפדניים להפחתת המשקל, בין היתר שימוש בפלדת חוזק גבוה במרכב, השתלמו: במספר שווקים הרכב הפך לקל ביותר בסגמנט. המשימה השנייה הייתה להפחית את התנגדות האוויר. כתוצאה, המכונית זכתה למקדם גרר הנמוך ביותר בקטגוריה: נע בין 0,27 ל- 0,31 בהתאם לגרסה.
הקומפקט-ואן נחשף בשנת 1998 בתצוגת רכב בג'נבה. הדגם יוצר במפעל NedCar בהולנד. שם הורכבו גם סדאנים מיצובישי Carisma ששיתפו פלטפורמה עם ספייס סטאר. בהתחשב במימדים הצנועים של הרכב, השם "ספייס סטאר" שאפשר גם לתרגם כ"כוכב המרחב" יכול להתפרש כבדיחה מאת היצרנים.
בנוגע לסוגי המרכב קיים טוויסט קטן. בשווקים רבים, החל ממולדתה, הרכב נמכר כהאצ'בק מיצובישי מיראז'. גובה מרכב קטן יחסית של הכוכב (1520 מ"מ בלבד) מעיד על כך שזהו בקושי סטיישן. אמנם בהשוואה להאצ'בקים רגילים בעלי מימדים דומים, ספייס סטאר פונקציונאלי יותר ולכן בכל זאת יכול להשתייך למיניוואנים קומפקטיים.
בהתחשב במימדים הצנועים של הרכב, השם "ספייס סטאר" שאפשר גם לתרגם כ"כוכב המרחב" יכול להתפרש כבדיחה מאת היצרנים.
אורך המרכב עומד על 4030 מ"מ, רוחב – 1715 מ"מ, בסיס גלגלים – 2500 מ"מ. המרווח הגחון סטנדרטי, 150 מ"מ, במספר מדינות הוגדל ל- 170 מ"מ. תא המטען לא נדיב במיוחד בעת אורך מרכב צנוע – 370 ליטר. למושבי השורה האחורית גב המתקפל בחלקים, מה שמאפשר להגדיל את נפח המטען ל- 830 ליטר. מספר מושבים – חמישה.
מנועים ושאסי
בספייס סטאר התקינו מנועי בנזין 1,3 ליטר (80-86 כ"ס), 1,6 ליטר (98 כ"ס), ומנוע עוצמתי וחסכוני יותר הודות למערכת הזרקת דלק ישירה (DGI) בנפח 1,8 ליטר (121 כ"ס). מנועי DGI הותקנו בדגמים עבור השוק המקומי בלבד, פרט לספייס סטאר וכריזמה. העניין הוא שהיפנים לא החשיבו את איכות הדלק האירופאי לגבוהה מספיק. לכל המנועים 4 צילינדרים בטור. בבסיס הוצע גיר ידני 5 הילוכים, ועבור גרסאות 1,6 ו- 1,8 הייתה זמינה גם תיבה אוטומטית 4 הילוכים. הגיר האוטומטי – תיבה אדפטיבית חכמה INVECS-II, התקן אמין במיוחד בעל מצב ידני, אשר הותקן במספר דגמי מיצובישי מסגמנט יקר יותר.
בשאסי עמד מערך מתלים עצמאיים לגמרי: מקפרסון מלפנים ורב-חיבורי מאחורה. סכמה זו אינה יקרה ומספקת התנהגות כביש טובה, אמנם ברכבים מסוג זה לעתים קרובות יותר מותקנת קורה עצמאית למחצה פשוטה ונוקשה יותר בסרן האחורי. הרושם מנהיגה: בטיחות ונוחות בתנועה, ההיגוי על הצד הקשה אך מובן. קיים תת-היגוי קל, אותו ניתן לתקן על ידי החלשת גז ומאמץ קל על ההגה. זוויות הגלגול גדולות יחסית, אך סבירות לרכב מסוג זה. אבל רכות יוצאת מן הכלל מפצה על כך מעל ומעבר: המתלים בולעים את כל שיבושי הכביש הקטנים בקלות. הבלמים – דיסקיים מאווררים.
אבזור
האופציות סטנדרטיות לאותה עת: ABS ומערכת חלוקת עוצמת בלימה EBD, שתי כריות אוויר, מזגן, מערכת שמע בת 4 רמקולים, מראות וחלונות חשמל.
מתיחת פנים 2002
יש לציין כי עם כל יתרונות הדגם, עיצוב ה"כוכב" היה פשוט מדי ומשעמם אפילו לתקופה ההיא. הוא שופר בשנת 2002 לאחר מתיחת פנים. לרכב העניקו יחידות תאורה חדשות: בלוקים נפרדים מפנסים ואיתותים התאחדו לפנס אחד. השתנה עיצוב הפגוש הקדמי, הגריל ופנסי הערפל. צבע סמל החברה הוחלף מאדום לכסוף.
בתא הנוסעים – חומרים חדשים, שצבעם נבחר כך שחלל הפנים יראה סולידי ויקר יותר. ההגה החדש (הקוטר הוקטן מ- 386 ל- 370 מ"מ) נאה ונוח. וכמו קודם הוא מעט נופל קדימה ובו ניתן לכוונן רק זווית נטייה. המושבים מכאניים לגמרי – אפשר לכוונן גובה כרית וזווית נטיית הגב, טווח כוונון לאורך הינו גדול במיוחד.
בשנת 2008 הקומפקט-ואן לקח מקום עשירי בדירוג אמינות רכבי יד-שנייה על פי המגזין הגרמני ADAC.
מתיחת פנים הביאה שינויים גם לספקטרום המנועים. במקום מנוע 1,8 ליטר DGI החלו להתקין מנוע באותו נפח אך ללא הזרקה ישירה. ההספק, ברור מאליו, הופחת – 112 כ"ס. נוסף דגם דיזל 1,9 ליטר DI-D (101 כ"ס), אשר שוכלל לאחר שנה והפיק 115 כ"ס. מנועי 1,3 ו- 1,6 ליטר האחרים בהספק 82 ו- 98 כ"ס נותרו ללא שינויים. נותר גם גיר אוטומטי אדפטיבי INVECS-II שמפתיע בנוכחותו בקטגוריה זו של רכבים.
ייצור ספייס סטאר הראשון הופסק באפריל 2005. ועד לשנת 2012, הייתה הפסקה בהיסטוריית הדגם (וגם של מיראז' המקורי!). את המקום בנישה מילא דגם מיצובישי Colt. אך המעריצים לא שכחו מאהובם ובשנת 2008 הקומפקט-ואן לקח מקום עשירי בדירוג אמינות רכבי יד-שנייה על פי המגזין הגרמני ADAC.
דור שני
הגיעה שנת 2012, מיצובישי מוטורס החליטו להחזיר לייצור את דגם מיראז' – כבר דור שישי. היפנים לא שכחו מאירופה, איכן רגילים יותר לשם ספייס סטאר. תוך שבע שנים הספיקו לשכוח ממנו, ולכן על תחייתו עבדו היטב, שינו לחלוטין את הרעיון והקטגוריה של הרכב. ראשית, כמובן, הייתה הופעה ומכונית קונספט: הוצגה היא בתצוגת רכב בג'נבה ב- 2011. הרכב הסדרתי הוצג כבר בתצוגת רכב בטוקיו בשנת 2011, בבנגקוק ב- 2012 ובתצוגת רכב בינלאומית במונטריאול ב- 2013. בכל רחבי העולם נמכר מיראז' ותאומו ספייס סטאר.
לאירופה הגיע הוא ב- 2013 יחד עם עוד רכב קומפקטי החולק איתו פלטפורמה; מדובר בסדאן Attrage. שני הדגמים הותאמו מלכתחילה לצרכי השוק האסיאתי. ולכן – מימדים קומפקטיים אפילו לקטגוריית B ומנועי 3 צילינדרים בנפח 1,0 ו- 1,2 ליטר.
מבחוץ
ראשית כל, נציין כי בדור זה "הכוכב" הפך להאצ'בק. עיצוב מרכב חדש לגמרי החל להראות נאה ומודרני יותר. לרוכשים הוצעו שמונה צבעים בולטים לבחירה: ירוק, אפור, כחול, אדום, לבן, כסוף, סגול ושחור (Kiwi Green, Thunder Gray, Sapphire Blue, InfraRed, Cloud White, Starlight Silver, Plasma Purple ו- Mystic Black בהתאם).
האצ'בק מיצובישי ספייס סטאר החדש קיבל עיצוב פשוט וחינני בעל חרטום מעוגל וגג מקושת המסתיים בספוילר גדול מעל דלת המטען. המרכב החלק והמלוטש התבלט במקדם גרר נמוך במיוחד (0,27) שעלה על אחרים בסגמנט.
מבפנים
תא הנוסעים מפתיע במראה סולידי: פתחי מיזוג מרכזיים מסוגננים, גימור לק שחור, מקום להתקנת מערכת ניווט, בלוק בקרת אקלים עם צג, לוח מחוונים מצויד בטכומטר ובצג רב-תכליתי של מחשב הדרך, ובנוסף מחוון ECO לתמיכת נסיעה חסכונית. למושבים תמיכה טובה, ניתן לכוונן את זווית נטיית ההגה.
אורך תא הנוסעים משיג 1870 מ"מ. לרוחב 1390 מ"מ ולגובה 1220 מ"מ. זה מספיק למדי על פי סטנדרטים של הקטגוריה, עדיין, להתיישב בנוחות מאחורה יצליחו רק שני נוסעים. נפח תא המטען 235 ליטר בלבד. המושב האחורי מתקפל בחלקים. בתא הנוסעים נוכחים תאים רבים עבור חפצים שונים, קיים תא נוסף ברצפת המטען.
מנועים ושאסי
להאצ'בק הקומפקטי העניקו מנוע 1,2 ליטר (1192 סמ"ק) בהספק 78 כ"ס (6000 סל"ד), עם מומנט – 100Nm (בעת 4000 סל"ד). תצרוכת דלק – מ- 4 ליטר ל- 100 ק"מ בכביש מהיר. בגרסאות עבור שוק אסיה בכלל מותקנים מנועי 3 צילינדרים בנפח 999 סמ"ק. הודות למנגנון תזמון שסתומים משתנה הוא מפיק 69 כ"ס בעת 6000 סל"ד ומשיג מומנט מרבי של 86Nm בעת 5000 סל"ד. ועוד בזכות פונקציית עצירה בהילוך סרק Auto Stop & Go מנועים אלו צורכים פחות מ- 4 ליטרים ל- 100 ק"מ. וזהו נתון כמעט שובר שיאים אשר עלה על תקן יעילות דלק ב- 20% בשנת 2015 ופטר רוכשים ממסים. עם שני חטיבות הכוח ההאצ'בק צויד בתיבת הילוכים רציפה בעלת מערכת שליטה אדפטיבית INVECS-III ושש הילוכים וירטואליים. מערכת הנעה – קדמית בלבד.
המנוע צרך פחות מ- 4 ליטרים ל- 100 ק"מ, וזהו נתון כמעט שובר שיאים אשר עלה על תקן יעילות דלק ב- 20% בשנת 2015 ופטר רוכשים ממסים.
ובשאר החלק הטכני היפנים בחרו את שביל הפשטות. בדומה לרוב מכוניות סופר-מיני, האצ'בק מיצובישי קיבל מתלים עצמאיים בסרן הקדמי (מקפרסון) וקורה מתפתלת עצמאית למחצה מאחור. הצמיגים מגיעים בקוטר 165/65R14 או 175/55R15, מה שדי מסייע להעלים שיבושים קטנים בכביש. מערכת הבלמים משולבת: מלפנים בלמי דיסק מאווררים ומאחורה בלמי תוף. אורך המרכב הינו 3710 מ"מ בלבד, לרוחב הוא 1665 מ"מ ולגובה 1505 מ"מ. אורך בסיס גלגלים עומד על 2450 מ"מ. נתון לא קטן בהתחשב בחזית קצרה יחסית וסרח עודף אחורי מזערי. עם זאת, לרכב רדיוס סיבוב קטן: 4,4 מטר. מרווח גחון אינו השתנה – 150 מ"מ.
אבזור
המכונית צוידה במערכות מודרניות המגבירות את בטיחות הנהיגה. רמת גימור הבסיסית כללה מערכת ABS עם פונקציית חלוקת עוצמת בלימה EBD. ברמת גימור מלאה נוסף על שתי כריות אוויר קדמיות נוספו כריות צדדיות ווילונות בטיחות. בשנת 2013 נוספה משענת ראש מתכוונת במושב מרכזי מאחורה. בקרת אחיזה אקטיבית (מערכת ASC), המוצעת כאופציה, נכללה לברירת מחדל החל מ- 2014. יתר על כן היצרנית הציעה כניסה והתנעה ללא מפתח, בודי קיט, פנסי ערפל, תיבה בין המושבים הקדמיים ומצלמה אחורית.
בשנות הייצור מיצובישי ספייס סטאר נמכר בהצלחה בקנה מידה של עשרות אלפי יחידות.
מתיחת פנים 2016
בשנת 2015 מיצובישי מוטורס חשפה את מיראז' 2016 לאחר מתיחת פנים בתצוגת רכב בלוס-אנג'לס. אורך מרכבו – 3845 מ"מ, רוחב – 1655 מ"מ, ולגובה הוא 1505 מ"מ. בסיס גלגלים – 2450 מ"מ. נפח תא מטען – 235 ליטר. המושבים האחוריים מתקפלים בחלקים, ובכך נפח תא מטען גודל ל- 912 ליטר. תא הנוסעים לאחר מתיחת פנים כולל מבנה מושבים משוכלל, לוח מחוונים והגה חדשים. חזית הרכב זכתה למראה חדש ואגרסיבי יותר, בפנסים מותקנים אורות יום LED, ביחידות תאורה האחוריות כמו כן הותקנו לדים. בין גרסת מיראז' מעודכנת האסיאתית לספייס סטאר 2016 כמעט ואין הבדלים, הן מבחינת תא הנוסעים והן מבחינת החזות.
לאחר מתיחת הפנים למיצובישי הקטנה נשארה רק הגרסה העוצמתית יותר בעלת מנוע בנזין 3 צילינדרים 1,2 ליטר. בהאצ'בק הותקנה תיבה רציפה או ידנית 5 הילוכים. המנוע צויד במערכת תזמון שסתומים משתנה המקורית MIVEC, הוא מפיק 78 כ"ס (בעת 6000 סל"ד) ומומנט מרבי של 100Nm (בעת 4000 סל"ד).
החומרים בתא הנוסעים כמו בעבר אינם יקרים, בידוד רעשים טעון שיפור. הרכב צויד במערכת בלימה אוטונומית FCM-City להפחתת נזקים בעת התנגשות במהירות נמוכה (מ- 5 עד 30 קמ"ש): רדאר לייזר מאתר רכב שעצר מלפנים ובמידה וקיימת הסתברות התנגשות המערכת מאטה את הרכב עד לעצירה מלאה.
מתיחת פנים 2019
מיצובישי ספייס סטאר שנת 2019/2020 מצויד במנוע בנזין 3 צילינדרים 1,2 ליטר, לו הספק של 80 כ"ס ומערכות Start & Stop ו- Eco Drive Assist. עמו זמינה תיבת 5 הילוכים ידנית או תיבה רציפה. בהתאם לגרסה הרכב צורך בסביבות 4,2-4-4 ליטר ל- 100 ק"מ. עם זאת, במערכת המתלים של ה"כוכב" הוחלפו בולמי הזעזועים, הקפיצים, שודרגו הבלמים בשני הצירים: להם מימדים מוגדלים ורפידות יעילות יותר. האבזור הבסיסי כולל צמיגי 165/65 R14 בעלי התנגדות נמוכה לגלגול.
מכונית זו חסכונית במיוחד, מה שהופך אותה לאחת ה"ירוקות" ביותר בקטגוריה. הגרסה היקרה נבדלת ברמת גימור טובה.
רמת גימור הבסיסית כוללת מזגן ידני, חלונות חשמל קדמיים, כוונון מושב נהג לגובה וכוונון זווית הגה. המושב האחורי מתקפל בחלקים. בגרסה מתקדמת יותר של ההאצ'בק נוכחים ספוילר אחורי, מראות חשמליות, מערכת שמע בת 4 רמקולים וחיבור AUX (בבסיס 2 רמקולים בלבד). ברמת גימור הסטנדרטית בהאצ'בק מותקנים כריות אוויר קדמיות וצדדיות, וילונות בטיחות, עיגוני ISOFIX, משענות ראש וחגורות בטיחות 3 נקודות בכל המושבים. האבזור הבסיסי כולל גם ABS עם מערכות חלוקת עוצמת בלימה וסיוע בבלימת חירום, בקרת יציבות אלקטרונית ובקרת סחרור.
בגרסה הבכירה תמצאו: חישוקי סגסוגת קלה, פנסי קסנון ופנסי ערפל, חלונות חשמל גם מאחורה, חימום חלונות צד, כוונון מושב נוסע לגובה ובקרת אקלים אוטומטית. בתא הנוסעים השתנה ההגה (נוספה מערכת HVAC), מערכת מסך מגע, אינטרפייס אפל קארפליי ומערכת שמע Rockford Fosgate. מיצובישי ספייס סטאר 2020 – חסכוני במיוחד, מה שהופך אותו לאחד ה"ירוקים" ביותר בקטגוריה. הגרסה היקרה נבדלת ברמת גימור טובה. אמנם, ניכר גם חסכון בחומרים ובאיכותם, בידוד רעשים וקשיחות המרכב משאירים מקום לשיפור. בעת הבחירה כדאי לקחת בחשבון את נפח המטען והמרווח הגחון הקטנים ואת המתלים החלשים.