Jeep Grand Cherokee – רכב שטח 5 דלתות בינוני בעל הנעה כפולה מאת הקונצרן האיטלקי-אמריקאי Fiat Chrysler Automobiles, המיוצר על ידי חטיבת ה"שטח" Jeep מאז שנת 1992. מוקדם יותר הגיע גם עם הנעה אחורית. כעת בשוק נוכחים כבר חמישה דורות של ג'יפ גרנד צ'רוקי, דגם 2021 ניתן לרכישה היום בישראל.
ג'יפ גרנד צ'ירוקי ‏2021. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 5 דור
AUTOBOOM

ג'יפ גרנד צ'ירוקי. "רכב שטח הטוב ביותר בעולם".

ג'יפ גרנד צ'ירוקי ‏2021. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 5 דור

Jeep Grand Cherokee – רכב שטח 5 דלתות בינוני בעל הנעה כפולה מאת הקונצרן האיטלקי-אמריקאי Fiat Chrysler Automobiles, המיוצר על ידי חטיבת ה"שטח" Jeep מאז שנת 1992. מוקדם יותר הגיע גם עם הנעה אחורית. כעת בשוק נוכחים כבר חמישה דורות של ג'יפ גרנד צ'רוקי, דגם 2021 ניתן לרכישה היום בישראל.

סיפור לידה של "האינדיאני הגדול" בהחלט ראוי לציון. הוא הוכרז כ"רכב שטח הטוב ביותר בעולם", ואחרי הצגת בכורה של המכונית, תאגידי רכב שונים שאפו לשכלל את דגמיהם בהתאם לחידושים הטכנולוגיים, אשר הודות להם הגרנד צ'ירוקי הראשון התפרסם.

דור ראשון

הדור הראשון של ג'יפ גרנד צ'ירוקי עם סימון "ZJ" הופיע בשנת 1992 בעת חגיגת 50 שנה למותג ג'יפ. הגרסה הבסיסית עבור השוק האמריקאי הגיעה עם הנעה אחורית, ודגם הנעה כפולה הגיע עם מספר סוגי תיבת העברה. הפשטות החזותית של הגרנד צ'ירוקי הראשון התאזנה עם תא הנוסעים המתוחכם, אשר מבחינת נוחות, היה מסוגל להתווכח עם מרצדס ביזנס-קלאס בתקופה ההיא. זה היה היתרון התחרותי העיקרי של הגרנד צ'ירוקי. מאחר שהמפתחים הציבו בראש סדר העדיפויות את הנוחות, הדור הראשון של הגרנד צ'ירוקי היה זמין לרוכשים בתצורת 5 דלתות בלבד. רכב השטח הענקי, כמעט חמישה מטרים לאורך ו- 1,8 מטר לרוחב, סיפק התמקמות חופשית לחלוטין לחמישה נוסעים. נפח תא המטען של 1135 ליטר הוגדל עד ל- 2255 עם לקפל את שורת המושבים האחורית, מה שמאפשר להעמיס שפע של חפצים שימושיים וגם חסרי תועלת. ומדיניות זו הצדיקה את עצמה! סך הכל בשנות 1993-1998 שווקו 1,428,095 יחידות ג'יפ גרנד צ'ירוקי ZJ.

מתיחת פנים ב- 1995 הביאה לגרנד צ'ירוקי המחודש שכלול מהותי למנועים, שאסי, מערכות אלקטרוניות ולתא הנוסעים. השינוי המשמעותי ביותר בפנים התרחש בפאנל הקדמי. כל המתגים והכפתורים הוזזו קרוב יותר לנהג, מה ששיפר את הארגונומיה בתא הנוסעים באופן ניכר.

דור שני

הדור השני של ג'יפ גרנד צ'ירוקי עם סימון "WJ" יוצר משנת 1998 עד לתחילת 2005. הגרנד צ'ירוקי השני נהיה גדול עוד יותר, נפרד מהגיר הידני, ובמקום מנועי הבנזין הותקנו מנועי סדרת PowerTech חדשים מאת קרייזלר. לג'יפ נוספה מערכת הנעה מורכבת Quadra-Drive עם תיבת העברה דו-שלבית: בתנאים רגילים עובד מצמד אוטומטי לחיבור ציר קדמי, אך בעת הדלקת הילוך כוח המצמד ננעל, ובכך הופך את ההנעה לכפולה קבועה.

דור שלישי

הדור השלישי של ג'יפ גרנד צ'ירוקי עם סימון "WK" יוצר בין אוגוסט 2004 עד לאמצע 2010. גרנד צ'ירוקי השלישי קיבל מערכות אלקטרוניות חדישות הודות לשימוש בטכנולוגיות מרצדס. מגוון מערכות ההנעה רחב כנהוג: הנעה אחורית עבור השוק האמריקאי, Quadra-Trac I עם טרנספר בעל יחס העברה אחד, Quadra-Trac II עם טרנספר נשלט אלקטרונית בעל שני יחסי העברה ו- Quadra-Drive II עם טרנספר בעל שני יחסי העברה ושלושה דיפרנציאלים ננעלים עצמאית. ובמקום גשר קדמי קשיח, בגרנד צ'ירוקי 3 הותקנו מתלים עצמאיים. כל הדגמים הצטיידו בתיבת 5 הילוכים אוטומטית.

דור רביעי

הדור הרביעי של ג'יפ גרנד צ'ירוקי עם סימון "WK2" נמצא בייצור מאז אוגוסט 2010 ועד עתה, התחל מ- 2013 – בגרסה אחרי מתיחת פנים, אשר נמכרת היום בשוק הישראלי. גרנד צ'ירוקי הרביעי, הבנוי על פלטפורמה מאת פיאט, התחדש בתיבת הילוכים אוטומטית בת 9 הילוכים ושורת מנועי 4 ו- 6 צילינדרים חדשה. המראה החיצוני כמו כן עבר מספר שינויים – לפרט, קיבל את "אף כריש" המוכר.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי הראשון הוכרז כ"רכב שטח הטוב ביותר בעולם", ואחרי הצגתו הבכורה, תאגידי רכב שונים שאפו לשכלל את דגמיהם בהתאם לחידושים הטכנולוגיים, אשר הודות להם הגרנד צ'ירוקי הראשון התפרסם.

מתיחת פנים של הג'יפ גרנד צ'ירוקי ב- 2013 שינתה את החזות, תא הנוסעים ואת האבזור של רכב השטח, והציבה אותו שוב במקומות הראשונים בין דגמים זהים בשוק. קיבל מבנה משוכלל, שמר על תכונות הנהיגה הספורטיבית, הצ'ירוקי הגדול תמיד בולט בין רכבי השטח האחרים. עמדת "לבלוט בקהל" – תכונה אופיינית לגרנד צ'ירוקי המעודכן.

מערכות בטיחות מודרניות חדשות, פלטפורמות מולטימדיה, בקרת אקלים. הפאנל החדש עם צג מערכת uConnect ענקי, הגה חדש כולו מכוסה כפתורים, וקומבינציית המחוונים עם הצג 7 אינץ'... אם תרצו – ניתן למלאות את מרחבו עם מד מהירות דיגיטלי או אנלוגי, או אם צריך – במידע על הנסיעה. בין היתר, אפשר לשדר את סכימת מערכת ההנעה הכפולה, בכדי לדעת אילו משאבי מערכת ההנעה מתפקדים כרגע. והתמונה כל כך ססגונית, בהחלט תופס את העין! עוד חידוש בולט בג'יפ גרנד צ'ירוקי 2019/2020 – ג'ויסטיק אלקטרוני לשליטה בגיר האוטומטי במקום הסלקטור המכאני.