לי אוטו (באנגלית Li Auto Inc.), שידועה גם בשם Li Xiang היא יצרנית רכבים חשמליים מסין המתבססת בשאנגחאי ובעלת המפעלים בצ'אנגג'ואו. החברה נוסדה בשנת 2015 וכבר בשנת 2018 הפתיעה את כולנו עם הדגם הראשון שלה, קרוסאובר הספורט החשמלי החכם מסגמנט הפרימיום One בעל יחידת כוח היברידית רציפה וטווח נסיעה המרבי בסך 1,080 ק"מ. אי
לי אוטו. מפתיעה את כולנו
AUTOBOOM

לי אוטו. מפתיעה את כולנו

לי אוטו. מפתיעה את כולנו

לי אוטו (באנגלית Li Auto Inc.), שידועה גם בשם Li Xiang היא יצרנית רכבים חשמליים מסין המתבססת בשאנגחאי ובעלת המפעלים בצ'אנגג'ואו. החברה נוסדה בשנת 2015 וכבר בשנת 2018 הפתיעה את כולנו עם הדגם הראשון שלה, קרוסאובר הספורט החשמלי החכם מסגמנט הפרימיום One בעל יחידת כוח היברידית רציפה וטווח נסיעה המרבי בסך 1,080 ק"מ. אין הרבה חברות בעולם שמשתמשות במבנה מהסוג. את הרכב המיוחד אפשר לטעון משקע ביתי וגם ניתן למלא לו מיכל דלק. בשנת 2020 החברה המפתיעה נכנסה לראשונה לבורסה Nasdaq וכתוצאה מההנפקה הראשונית של המניות, גייסה מעל מיליארד דולר. מייסד החברה, המיליארדר והבעלים של אתר הרכב הגדול Autohome, שיאנג לי, זכה לכינוי "אילון מאסק הסיני". והוא לא מסתיר את העובדה שהוא המעריץ של מאסק. ציטוט:"הרעיון הגיע ממנו".

Li Auto Logo
לי אוטו היא יצרנית הרכבים החשמליים הסינית עם בסיס בשאנגחאי ועם מפעלים בצ'אנגג'ואו.

המילה "Li" בשם של החברה לא רק מקשרת אותנו לשם משפחתו של מייסד החברה, אלא גם מהווה קיצור של צמד המילים "Leading Ideal" ("השלמות המובילה").

עובדה מעניינת

בקיץ בשנת 2022 יצא לאור הדגם השני, קרוסאובר גדול מסגמנט פרימיום L9. בסתיו הוצגו שני דגמים נוספים - L7 ו-L8. גם שנת 2023 הנוכחית מבטיחה להיות חמה: לי אוטו ממשיכה להפתיע את הקהל ומתכננת לייצר 4 דגמים חדשים. שניים מתוכם יהיו רכבים חשמליים לחלוטין. ייתכן שאחד הדגמים ייצא במרכב מיניוואן ולגבי שלושת האחרים כעת אין מידע נוסף, רק ידוע שאחת המכוניות תורכב על בסיס הפלטפורמה החשמלית Whale&Shark, ושתיים נוספות ישתמשו בפלטפורמה X. עובדה מפתיעה נוספת: לי אוטו מתכננת לצייד את כל הרכבים שלה במערכת נהג אוטומטי רמה 4 כחלק ממפרט האבזור הבסיסי. החברה מקווה שמערכת הנהג האוטומטי שלה תתחרה בזאת של טסלה. וכמו שאתם מבינים, "השלמות המובילה" לא תוגבל בשוק הסיני והיא כבר הכריזה על התכנון שלה לצאת לשוק האירופאי.

לי One

הדגם הראשון של החברה בשמו ההגיוני One הוצג ב-18 באוקטובר בשנת 2018. המרכיב המיוחד של הדגם היא יחידת הכוח ההיברידית הרציפה, שבה מנוע בנפח 1.2 ליטר טוען את הסוללה והגלגלים מופעלים על-ידי שני מנועים חשמליים. זהו רכב עם 6 או 7 מקומות ישיבה, עם עיצוב חיצוני נאה ועם מפרט האבזור עשיר. במאי בשנת 2021 הדגם עבר מתיחת פנים בהתאם להמלצות של הלקוחות: טווח הנסיעה המרבי צמח לכדי 1,080 ק"מ. הדבר התאפשר בזכות הנפח המוגדל של מיכל הדלק והחלפתו של המנוע האחורי. כתוצאה טווח הנסיעה על כוח חשמל צמח מ-180 ל-188 ק"מ.

לי L9

באוגוסת בשנת 2022 כחלופה ללי One הגיע רכב שני של "השלמות המובילה". קרוסאובר יוקרתי גדול לי L9 קיבל תפקיד של דגם הדגל. אורך הרכב הוא 5.2 מטר ובסיס הגלגלים עומד על 3.1 מטר. הדגם מצויד במנוע בנזין (1.5 ליטר) ומגיע גם עם שני מנועים חשמליים. הדגם זהה למכונית הראשונה, כי הורכב על בסיס שלה ולמעשה הוא ההמשך של הקונספט המקורי. כעת, טווח הנסיעה המרבי המוצהר על כוח חשמל עומד על 215 ק"מ, במצב נסיעה היברידי (בזכות מיכל הדלק בנפח 65 ק"מ), טווח הנסיעה המרבי גדל עד 1,315 ק"מ. הרכב מאובזר ביד רחבה: יש בינה מלאכותית ונהג אוטומטי מתקדם.

לי L8

בספטמבר בשנת 2022 הוצגו שני דגמים נוספים L7 ו-L8. אך אלה למעשה הגרסאות של One, והרכב שתפס את מקומו היה דווקא L8. גם הקרוסאובר מגיע בפריסה של 3 שורות של מושבים ו-6 מקומות נוסעים, אבל יש לו גימור פשוט יותר. את לי L8 אפשר לתאר כגרסה פשוט יותר וקצרה יותר של L9, בעוד שהעיצוב החיצוני שלהם הוא כמעט זהה: בסיס הגלגלים קטן ב-100 מ"מ (עד 3,005 מ"מ), האורך התקצר ב-138 מ"מ (ל-5,080 מ"מ). החלק הקדמי של תא הנוסעים של L8 זהה לזה של L9, הוא מאובזר במסך קטן על גבי ההגה. מימין מהנהג מורכבים שני מסכי מגע בגודל 15.7 אינץ' כל אחד: המסך המרכזי שולט בבקרת אקלים, ניווט והגדרות נוספות, המסך של הנוסע אחראי על מערכת המולטימדיה. החלק הטכני הושאל מדגם הדגל: מנוע בנפח 1.5 ליטר (154 כ"ס) טוען את הסוללה, הגלגלים מופעלים על-ידי שני מנועים חשמליים: מנוע עם הספק 177 כ"ס מורכב על הציר הקדמי ומנוע בעל הספק 272 כ"ס - על הציר האחורי. ההספק הכולל של יחידת הכוח עומד על 449 כ"ס ו-620 נ"מ.

לי L7

הדגם הצנוע ביותר, אבל רק בהשוואה לדגמים נוספים של לי ולא באופן כללי. לי L7 הוא קרוסאובר בעל בסיס גלגלים בגודל 3,005 מ"מ ואורכו עומד על סך 5,050 מ"מ. יש לו תמוכות גג משופעות. תא הנוסעים מצויד ב-2 שורות של מושבים ו-5 מקומות ישיבה. שורת המושבים השנייה מגיעה כחלק אחד שמיועד ל-3 נוסעים ויש לו אפשרות כוונון חשמלי בזווית עד 40 מעלות. בין האופציות יש מפרט אבזור שהושאל מהדגמים המתקדמים יותר, מהם יורשו גם המרכיבים הטכניים.

איזה מאפיין של רכב היה מפתיע אתכם באופן אישי?
49 קולות