העתיד תמיד מתחיל היום. והיום, חברת המכוניות טסלה מוטורס יוצרת את העתיד הזה. אין מנועי בעירה פנימית, אין בנזין ואין דיזל, אין זיהום. עתיד נקי, בהיר וידידותי לסביבה נמצא מאחורי מכוניות חשמליות. הרעיון העיקרי של אילון מאסק וטסלה מוטורס הוא ליצור מכונית חדשה, בניגוד למכונית קיימת, שתהפוך למוצר מהפכני בתעשיית הרכב העולמית
Tesla Semi
AUTOBOOM

טסלה. העתיד מתחיל כבר היום.

Tesla Semi

העתיד תמיד מתחיל היום. והיום, חברת המכוניות טסלה מוטורס יוצרת את העתיד הזה. אין מנועי בעירה פנימית, אין בנזין ואין דיזל, אין זיהום. עתיד נקי, בהיר וידידותי לסביבה נמצא מאחורי מכוניות חשמליות. הרעיון העיקרי של אילון מאסק וטסלה מוטורס הוא ליצור מכונית חדשה, בניגוד למכונית קיימת, שתהפוך למוצר מהפכני בתעשיית הרכב העולמית. ב-2018 הודיע אילון מאסק כי החברה הצליחה להגיע לכושר ייצור של 7000 מכוניות חשמליות בשבוע, בעוד שהייצור של טסלה "3" הגיע לרמה של 6,000 מכוניות. כיום, שווי השוק של טסלה הגיע ל-64.25 מיליארד דולר, עלתה על שווי של ענקיות רכב כמו ג'נרל מוטורס ופורד מוטור. ובכן, טסלה מודל 3 הפכה למכונית הנמכרת ביותר בארה"ב מבחינת הכנסות והחמישית מבחינה כמותית (על פי נתוני 2018).

אגדה אחת קשורה לשמו של המדען המבריק, הממציא ניקולה טסלה. הוא אמר שהוא היה הראשון להתקין מנוע חשמלי על המכונית האמריקאית Pirce Arrow. יתר על כן, מנוע זה לא היה צריך להטעין מחדש. ולשאלה "מאיפה מגיעה האנרגיה?" - טסלה חייך, הצביע סביב וענה שישירות מהאוויר. בדיוני או אמת? עכשיו אנחנו לא יודעים. התעלומה של המכונית החשמלית נעלמה יחד עם מותו של הממציא המבריק, אבל עדיין יש השערות - למה התכוון טסלה בשנת 1931? יש האומרים - מנוע חשמלי, והאנרגיה הוא יקבל מאחד הגנרטורים בתדר גבוה של טסלה. אחרים טוענים שזה לא היה מנוע חשמלי, אלא הטורבינה ללא כנפיים של טסלה מופעלת גז או בנזין. יש אפילו השערה על השימוש של טסלה בתהודה מגנטית של כדור הארץ, ואפילו את ההשערה שהסיפור הזה הוא לא אמיתי...

ב-2018 הודיע אילון מאסק כי החברה הצליחה להגיע לכושר ייצור של 7000 מכוניות חשמליות בשבוע, בעוד שהייצור של טסלה "3" הגיע לרמה של 6,000 מכוניות. כיום, שווי השוק של טסלה הגיע ל-64.25 מיליארד דולר. ובכן, טסלה מודל 3 הפכה למכונית הנמכרת ביותר בארה"ב מבחינת הכנסות והחמישית כמותית.

עם זאת, בתחילת המאה ה-21, התלות הנוקשה של כלי רכב על עתודות נפט של כדור הארץ שלנו ומחירי הדלק ההולכים וגדלים גרמו למהנדסים צעירים להאמין שכלי רכב חשמליים יכולים וצריכים לכבוש את השוק. כן, מכוניות חשמליות כבר הופיעו אצל מותגים שונים, אבל לא היה ניסיון משמעותי לארגן את הייצור ההמוני של כלי רכב כאלה. טסלה הייתה החברה הראשונה שמייצרת מכוניות חשמליות בהמונים.

איך הכל התחיל

בעיית ההון של הסטארט-אפ פתרו מייסדיי גוגל - ברין ופייג‘, ואת הסכום הגדול ביותר השקיע אילון מאסק, שנחשב לאבי דמות של טוני סטארק מ"איירון מן" משום שהוא מיישם באופן קבוע את הרעיונות הנועזים והמהפכניים ביותר. מאז הקמתה, מאסק היה מעורב תיכנון אסטרטגיית הפיתוח ארוכת הטווח של החברה החדשה, בתכנון מכונית מהדור הבא וניהל דירקטוריון טסלה. הרעיון העיקרי של אילון מאסק וטסלה מוטורס הוא ליצור מכונית חדשה, בניגוד למכונית קיימת, שתהפוך למוצר מהפכני בתעשיית הרכב בארה“ב ובעולם.

בתור התחלה, טסלה חתמה על הסכם עם חברת לוטוס, וכאב טיפוס למכונית הבכורה שלה בחרה את הדגם האגדי לוטוס אליס, ששוחרר לשוק על ידי היצרן האנגלי ב-1996 ומיוצרת עד היום. ב-19 ביולי 2006, טסלה הציגה את פרי עבודתה Roadster במסגרת כנס סגור. התאריך הרשמי של המצגת ויום ההולדת של טסלה נחשב ל-17 ביולי 2007. ומאז 2008, טסלה Roadster מיוצרת בייצור סידרתי. האצה למאה קמ"ש של המכונית מתרחשת תוך 4 שניות, המהירות המרבית של 201.1 קמ"ש, בטעינת אחת היא יכולה לנסוע 300 ק"מ, ואת הזמן הנדרש לטעינה מלאה הוא 3.5 שעות.

עברו 12 שנים מאז שהטסלה הראשונה יצאה לשוק. כיום, טסלה רשמה תוצאות רציניות. ראשית, המטרה העיקרית לייצר מכוניות חשמליות הושגה ואין צורך להשתמש במוצרי נפט בכל צורה שהיא. שנית, נבנה מפעל לייצור סוללות למכוניות טסלה. עכשיו 300 ק"מ הוא המרחק המינימלי שמכונית חשמלית יכולה לעבור ללא טעינה מחדש. שלישית, נבנתה רשת של תחנות "תדלוק חשמלי", שם ניתן להטעין מכונית חשמלית של טסלה בתוך חצי שעה. ואפילו יש ייצור מאורגן של רכיבים עבור מכוניות חשמליות של יצרנים אחרים, למשל, Smart ForTwo electric drive או טויוטה RAV4 EV.

Tesla Model 3

ב-2018 הודיע אילון מאסק כי החברה הצליחה להגיע לכושר ייצור של 7000 מכוניות חשמליות בשבוע, בעוד שהייצור של טסלה "3" הגיע לרמה של 6,000 מכוניות. מודל 3 מגיעה עם מערכת טייס אוטומטי במרכב סדאן חמישה מושבים עם שני תאי הנוסעים, זיגוג פנורמי ומסך מגע 15 אינץ' שהחליף לחלוטין את לוח המחוונים. טסלה טוענת שמקדם גרר של טסלה מודל 3 הוא 0.23. המנהל הלאומי לבטיחות בדרכים (NHTSA) דירג את המכונית החשמלית טסלה מודל 3 בחמש הנקודות המרביות האפשריות. יתר על כן, המכונית הצליחה לקבל 5 מתוך 5 אפשרי בכל מבחני ההתרסקות! גם במבחני היורו NCAP ו-IIHS מודל 3 קיבלה את דירוג הבטיחות הגבוה ביותר האפשרי. לפיכך, טסלה מודל 3 היא כיום אחת המכוניות הבטוחות ביותר בשוק.

הדגמים הפופולריים ביותר

תחילת שיווקה של טסלה מודל S הייתה נקודת מפנה בחיי החברה. מכירותיה המוצלחות אפשרו לחברה לקבל עצמאות פיננסית מלאה. בכל שבוע טסלה מוכרת כ-400-500 מכוניות טסלה מודל S. תאוצה ל-100 קמ“ש 3.2-4.4 שניות (תלוי בדגם). מהירות מקסימלית 201-250 קמ“ש (גם כן תלוי בדגם). המרחק המרבי שהיא יכולה לנסוע בטעינה אחת של סוללה הוא 480 ק"מ. זמן טעינה מלאה של הסוללה הוא 35 דקות. לטסלה יש גם קרוסאובר משלה - מודל X, המיוצר מאז 2015, והקרוסאובר החדש ביותר של בקטגורית הביניים - טסלה מודל Y. ובקרוב מאוד יצא טנדר חשמלי - Tesla Cybertruck, שיהיה לו טווח נסיעה של 400-800 ק"מ ומתלי אוויר אדפטיביים לגודל המטען.

תחנות טעינה

ביוני 2018, המספר הכולל של עמדות טעינה Supercharger היה 10,000, ומספר תחנות הטעינה הגיע ל-1,263. טסלה טוענת כי 99% מתושבי ארה"ב גרים פחות מ-240 ק"מ מתחנת הטעינה Supercharger. במקביל, רשת תחנות טעינה Supercharge מתפתחת באירופה ובאסיה. לקבלת מידע עדכני על מיקום תחנות טעינה Supercharger, בקר באתר האינטרנט של טסלה: https://www.tesla.com/supercharger

תחנות טעינה Supercharger נבדלים ממתחרים בעיקר במהירות טעינה הגבוהה של עד 150 קילוואט, מיקום נוח לאורך כבישים מהירים ומספר רב של עמדות טעינה (stall) בכל תחנת טעינה - בממוצע 8 ומקסימום - 50. רשת תחנות טעינה Supercharger מאפשרת לבעלי מכוניות חשמליות של טסלה לנסוע למרחקים ארוכים הרבה יותר בצורה נוחה ומהירה יותר בהשוואה לבעלי מכוניות חשמליות אחרות. עבור בעלי מכוניות טסלה, שנרכשו החל מספטמבר 2018, השימוש ברשת הטעינה Supercharger הוא בתשלום, העלות תלויה במחיר החשמל במדינה/ארץ, אך בכל מקרה, זול יותר מתדלוק בדלק בנסיעה למרחק דומה. התשלום נגבה בהתאם לחשמל הנצרך.

תחנות טעינה Supercharger נבדלים ממתחרים בעיקר במהירות טעינה הגבוהה של עד 150 קילוואט, מיקום נוח לאורך כבישים מהירים ומספר רב של עמדות טעינה (stall) בכל תחנת טעינה - בממוצע 8 ומקסימום - 50.

המפעל הראשון של טסלה מחוץ לארה"ב נפתח בינואר 2020 בשנגחאי, סין, והוא יאפשר לחברה להגדיל את הייצור מ-150 ל-250 אלף כלי רכב חשמליים בשנה. כבר היום בהולנד יש פס הרכבת טסלה מודל S ובקרוב יתחיל ייצור סדרתי של טסלה מודל 3 באירופה. המפעל השני יופיע בגרמניה בשנת 2021. מפעל הסוללות הגדול בעולם, Gigafactory, בנבאדה, ארה"ב, יפיק 500,000 סוללות לכלי רכב חשמליים בשנה החל מ-2020.

מה אתה צריך לדעת אם תרצה לקנות טסלה?

טסלה לא מוכרת את המכוניות שלה דרך נציגים. סוכנויות רכב הן רק אתרי הדגמה, והרכש עצמו נעשה ישירות דרך אתר של טסלה. זה דומה במקצת למודל המכירות של אפל. העיצוב של מכוניות טסלה נעשה באופן כזה שלמעשה אינו נדרש כל שירות טכני, ואת החלקים, אשר עדיין יש להחליף מעת לעת, ניתן למנות רק צמיגים, ווישרים ומצבר, שזמן שירותו המתוכנן הוא 7 שנים, לאחר מכן היצרן מבטיח החלפתו בחינם.

וב-5-6 השנים הבאות הבטיח אילון מאסק ליצור מכונית עצמאית לחלוטין מבחינה אנרגטית. בין אם החברה חשפה את הסוד של ניקולה טסלה - איך "להוציא אנרגיה מהאוויר" או שלטסלה מוטורס יש גרסה גאונית משלה, נוכל לגלות בקרוב מאוד! העתיד כבר קרוב מאוד!