רנו אספאס החדש. ממיניוואן לקרוסאובר
רנו אספאס החדש הפך לקרוסאובר: במרץ של 2023 רנו הציגה את הדגם הוותיק והמוכר היטב בתדמית חדשה לחלוטין. אספאס הראשון הופיע בשנת 1984 בתור מיניוואן ובצורה כזאת הוא יוצר לאורך כמעט 40 שנים וחמישה דורות. אך הזמנים משתנים – היום באופנה קרוסאוברים רב-תכליתיים. הטרנספורמציה ממיניוואן לקרוסאובר הייתה בלתי נמנעת.
רנו אספאס הפך למיניוואן הסדרתי הראשון בעולם בתצורת "קופסה אחת". הוא היה המיניוואן הפופולרי ביותר באירופה לאורך תקופה ארוכה ותפס את המקום השלישי בדירוג שביעות רצון הלקוחות של טופ גיר.
אספאס החדש הוא קרוסאובר קלאסי במימדים בינוניים המיועד ל-5 או 7 נוסעים. הייצור ייתבצע בספרד, באותו מפעל המייצר את רנו אוסטרל המוכר בישראל. למעשה, אספאס היא הגרסה הארוכה של אוסטרל. היציאה לשוק צפויה להתקיים עד סוף מאי 2023.
עיצוב חיצוני
רנו אפסאס שנת 2023 הוא מאוד דומה לאוסטרל החדש: מהחרטום ועד לקורה המרכזית הם כמעט ולא נבדלים בדבר. אפשר להבחין בהבדלים רק בגריל ובצורת הפגוש. כבר במפרט האבזור הבסיסי יש פנסי לד אדפטיביים (עם קטעי מטריקס של האורות הגבוהים) וג'נטים R19. יותר מכך, הקרוסאובר החדש יקבל את הגג הפנורמי הגדול ביותר בקטגוריה ששטחו מעל 1 מ"ק. לגג אין חלק נפתח או אפילו וילון: ניתן לכוונן את מידת השקיפות של הזכוכית. מרווח הגחון המוצהר: 180 מ"מ.
אספאס ארוך יותר מאוסטרל ב-212 מ"מ (4,722 מ"מ), בסיס הגלגלים ארוך ב-71 מ"מ (2,738 מ"מ). רוחב 1,843 מ"מ, גובה 1,645 מ"מ. הנפח המרבי של תא המטען בגרסת 5 מקומות (עם שורה שנייה מקופלת) הוא 1,818 ליטר, בגרסת 7 מקומות 1,714 ליטר. מבחינה זו המיניוואן הקודם עולה על הדגם החדש באופן משמועותי, עם זאת, זוהי קיבולת מצוינת בשביל קרוסאובר. נפח מינימלי – 777 ליטר (5 מקומות) או 677 ליטר (7 מקומות). דלת תא מטען חשמלית נכללת באבזור הבסיסי.
חלל פנימי
כבר בגרסה הבסיסית ניתן לבחור בין 5 או 7 מקומות, אין צורך לשלם יותר עבור השורה השלישית. שורת המושבים השנייה מחולקת לשני חלקים שכל אחת מהן מתכווננת לאורך בטווח של 220 מ"מ ומשענות הגב מתכווננות בטווח של 31 מעלות. כל מקום ישיבה מצויד ביציאת USB Type-C משלו.
על הפאנל הקדמי שנקרא OpenR מוקם לוח מחוונים דיגיטלי בגודל "12,3 וטאבלט אנכי של המולטימדיה בגודל "12. ריפוד עור, עיטור פורניר ומושבים קדמיים חשמליים מוצעים בתוספת תשלום. עם זאת, מפרט האבזור הבסיסי הוא עשיר וכולל אפילו תצוגה עילית בגודל "9,3 ו-32 מערכות עזר לנהג.
יחידת כוח
רנו אספאס החדש מבוסס על גרסה מותאמת של פלטפורמת CMF-C/D (שעליה מבוסס אוסטרל) ולכן הוא יצא קל יותר ב-215 ק"ג בהשוואה למיניוואן הקודם. הקרוסאובר מצויד ביחידת כוח היברידית E-Tech: מנוע טורבו 3 צילינדרים בנפח 1,2 ליטר המפיק 130 כ"ס בשילוב עם סטרטר-גנרטור, תיבת הילוכים אוטומטית של הדור החדש ללא שימוש במצמד ומנוע חשמלי בהספק 70 כ"ס. ההנעה היא קדמית, ההספק הכולל המרבי הוא 200 כ"ס. לדברי היצרנית המערכת מאפשרת למזער אבדן הספק ולהפחית את צריכת הדלק. מותקנת סוללה בקיבולת 2 קוט"ש בלבד הפועלת במתח 400 וולט, כך שהקרוסאובר לא ייסע רחוק במצב חשמלי לחלוטין.
**רנו אספאס 2023 מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 8,8 שניות ומשיג מהירות מרבית של 175 קמ"ש. צריכת הדלק הממוצעת היא 4,7 ליטר ל-100 ק"מ, טווח הנסיעה הכולל מגיע ל-1,100 ק"מ.
בסרן האחורי מותקן מערך מתלים רב-חיבורי. בתוספת תשלום מוצעת מערכת היגוי כפול 4Control: הגלגלים האחוריים פונים בזווית מרבית של 5 מעלות. במהירות עד 50 קמ"ש הם מסתובבים לכיוון הנגדי מהקדמיים על מנת לשפר את כושר התמרון (קוטר סיבוב 10,4 מ'), אחרי 50 קמ"ש הם פונים באותו הכיוון אבל בזווית מרבית של מעלה אחת.
המתחרה הראשון והראשי של רנו אספאס באירופה יהיה הקרוסאובר פיג'ו 5008.