Rivian. שובר הסטיגמות
מייסד החברה הוא דוקטור רוברט "אר. ג'יי" סקרינג' (Robert «RJ» Scaringe), בוגר המכון הטכנולוגי היוקרתי במסצ'וסטס, אופנוען הרים ותייר ספורט. סקרינג' שייך לאותה קבוצה של הממציאים כמו מאסק, ג'ובס ואיירון-מן. הוא ייסד את חברת הרכב ריביאן בכוחות עצמו בלבד ולאחר מכן, בעזרת עבודה קשה וחוכמה אסטרונומית הוא הרים את המיזם לרמה של מפעל לא גדול, אבל מתקדם טכנולוגית במיוחד עם חברות נלוות שבהן השקיעו ענקיות מהתעשייה. בשנת 2021 (לפי נתוני בלומברג) השווי של הסטארטאפ הוערך ב-25 מיליארד דולר. לשם ההשוואה, השווי של פורד הוא כ-33 מיליארד. מנגד, טסלה כבר מוערכת כמעט ב-800 מיליארד דולר… אבל זוהי רק ההתחלה של ריביאן. רבים כבר מכנים למותג החדש "המאיים על טסלה".
הדגמים החשמליים של ריביאן
פעם, בראיון ל"טיימס", הדוקטור להנדסת הרכב רוברט סקרינג' דן אמר בהקשר לנושא שרכב חשמלי לא יכול להיות טנדר עבודה עוצמתי: "זה לא נכון שמשאית עבודה (מדובר על טנדר או רכב שטח) לא יכולה להיות חשמלית, שרכבים חשמליים נרתעים מבוץ ולא יכולים לרדת מהכביש ושקהל היעד כלל לא מעוניין ברכישת רכב עבודה חשמלי… אלה טענות שגויות מהיסוד. ההתקדמות החשמלית והטכנולוגיה מסוגלים ליצור משאית עוצמתית במיוחד שנעים לשלוט בה".
והוא הוכיח הכל במעשים! תחילה הוא הציג שני דגמים בתערוכת הרכב בלוס-אנג'לס בשנת 2018 ואחר כך הוציא אותם לרחובות – רכב שטח R1S וטנדר R1T. לטנדר החשמלי יש חשיבות מאוד גבוהה: זהו הטנדר החשמלי הראשון של המותג. כלומר, החברה הצנועה ועוד לא מוכרת מהפרברים האמריקאים עקפה את טסלה, שעוד לא התקדמו במיוחד עם הפיתוח של סייברטראק.
המותג החדש קיבל כינוי מפתיע: "המאיים על טסלה"
הטנדר ורכב השטח החשמליים של ריביאן נראים כמו רכבי עבודה אמריקאים רגילים, עם ההשפעה הניכרת, אמנם, של לנד רובר: קצוות חדים, מידות גדולות. החלק הקדמי רחוק מלהיות "אמריקאי" טיפוסי ולעניות דעתנו נראה אפילו חריג: שילוב מיוחד ללא ספק: הפוטוריזם המלוטש הטיפוסי לרכבים חשמליים יחד עם "הבעת פנים" של רובוט תמים ומבולבל. מבפנים, הם קרובים יותר לריינג' רובר היוקרתיים: נוחים וגדושים באופציות טכנולוגיות ובחידושים, כמו החיבור לרשת ומערכות אוטונומיות שונות המיועדות לספק נהיגה בטיחותית.
רכב השטח ריביאן R1S נחשב לאיום רציני על טסלה. הוא נוח, גדול, מרווח ומסוגל לעבור עד 660 ק"מ על טעינה בודדת, לפי הנתונים הרשמיים, הנתון הזה עולה משמעותית על טווח הנסיעה של טסלה מודל X שיכולה לעבור עד 475 ק"מ. סקרינג' טוען שהרכבים החשמליים שלו יוכלו בקלות לרדת מהכביש המהיר לדרך עפר, לצלול במים לעומק של כמטר אחד, מצוידים בשאסי מחוזק ובמיגון סוללה חזק. ריביאן אלה רכבים שנוצרו להרפתקאות, שפותחו עבור אנשים בעלי סגנון חיים פעיל. "הרפתקאות הן משמעות החיים, בין אם אתה יוצא לדוג, לשחק גולף או לוקח את המשפחה שלך לארוחת צהריים", טוען סקרינג'.
תחזית השקעות קצרה
רכבי השטח וטנדרים הם בין הפלחים הרווחיים ביותר בשוק הרכב. אם רכבי ריביאן באמת עד כדי כך טובים כפי שאומר היוצר שלהם, ייתכן שבשוק הרכבים החשמליים תתקיים מהפכה. מומחי השוק טוענים כי הערכה כל כך גבוהה של ריביאן אפשרית בזכות שני גורמים: המהפכה בשוק הרכבים החשמליים וסיכויים טובים להתחרות מול מובילת השוק, טסלה.
השלבים במסע הארוך
למעשה, הדרך של סקרינג' להצלחה הייתה ארוכה, החברה נוסדה עוד בשנת 2009. לאחר שסיים את לימודיו ב-MIT ב-2009, הוא ידע בוודאות שהוא רוצה לייצר לא סתם מכוניות, אלא כלי רכב ידידותיים לסביבה. גם להופעתו של רכב השטח יש סיבה טובה: סקרינג' אוהב טבע ורצה ליצור מכונית עם כושר עבירות גבוה. החברה התפתחה בקצב מאוד איטי. בהתחלה יצאה מכונית הספורט R1, שהלכה לאבדון במעמקי ההיסטוריה. ככל הנראה, עד שנת 2021 המטרה העיקרית של החברה הייתה לגייס השקעות. וזה מה שהיא יודעת לעשות הכי טוב. בשנת 2017 Sumitomo Corporation השקיעה סכום גדול בריביאן. ב-2018 החברה ביטאה את כוונותיה לייצר רכב שטח וטנדר וזכתה להשקעות נוספות מ-Standard Chartered Bank.
בשנת 2019 ריביאן קיבלה מימון מאמזון ומ-Ford Motor Company. אמנם, בהמשך פורד פרשה מהפרויקט. אבל הסכום שגויס משאר החברות עמד על מאות ומאות מיליוני דולרים. יותר מכך, אמזון הזמינה מיד 100 אלף רכבים חשמליים מאת ריביאן במסגרת הצי החשמלי שלה. נכון להיום הסניפים של ריביאן ממוקמים באירווין (קליפורניה), נורמל (אילינוי) – מפעל מיצובישי לשעבר, פלימות' (מישיגן), פאלו אלטו (קליפורניה), קרסון (קליפורניה), ונקובר (קולומביה הבריטית) וווקינג ( אנגליה), כך שמדובר בעסק שמתפרס על כמה יבשות.
המשלוחים של ריביאן R1T לקונים היו אמורים להתחיל עוד ביוני של 2021. אבל, כידוע, תעשיית הרכב סובלת ממשבר השבבים, לכן התאריך הועבר לאוגוסט. באוגוסט 2021 ריביאן יצאה לציבור, חשפה בפני הנהגים טנדר חשמלי מלא והביסה את המובילים בתעשייה דוגמת GM, פורד וטסלה.