רולס-רויס ספקטר. "רוח רפאים" עם מנוע חשמלי
רולס-רויס ספקטר היא היצירה החדשה של רולס-רויס, אך הפעם עם מנוע חשמלי: בתרגום מצרפתית, פירוש השם Spectre הוא "רוח רפאים". הרכב הגדול והיוקרתי במרכב קופה-פאסטבק עם יחידת כוח חשמלית הוא הרכב החשמלי הראשון של רולס-רויס. אבל יצרנית הרכבים המובחרים כבר מצהירה שעד שנת 2030 כל הדגמים עם מנועי בנזין יוחלפו בהדרגה ברכבים חשמליים. החלוצה מבוססת על אותה פלטפורמה כמו דגם הסדאן רולס-רויס פאנטום ורכב השטח קולינן. משלוחי הרכבים ללקוחות יתחילו ברבעון הרביעי של 2024, בינתיים מתבצעים המבחנים. "רוח הרפאים" עם המנוע החשמלי תעלה מ-275 אלף פאונד.
שמו של רולס-רויס ריית' המפואר-על מגיע מהשפה הסקוטית, פירוש המילה הישנה Wraith הוא "רוח רפאים". שם רכב הסלון לעשירים ומפורסמים רולס-רויס גוסט (באנגלית Ghost) מדבר בעד עצמו. רולס-רויס פאנטום הבלעדי והיוצא מן הכלל גם משתייך למשפחת ה"רוחות".
עיצוב חיצוני
רולס-רויס ספקטר החדש קיבל גג משופע ודלתות שנפתחות כנגד כיוון התנועה באורך שובר שיאים – 1,5 מטר! זהו רכב גדול: אורך 5,453 מ"מ, רוחב 2,080 מ"מ, גובה 1,559 מ"מ. אורך בסיס הגלגלים – 3,210 מ"מ. הגלגלים הסטנדריים בקוטר 23 אינץ' עולים בקנה אחד עם הנתונים. הרכב החשמלי שמר על הסגנון האופייני של רולס-רויס, למרות שיחידות התאורה השתנו, "התהפכו": פסי אורות היום הזוהרים התמקמו מתחת לפנסים השקועים והמסתוריים ולא מתחת, כפי שהיה קודם. רשת הגריל המדומה כוללת 22 לדים, הוא מאוד רחב, אבל לא גבוה.
לספקטר אווירודינמיקה מצוינת: מקדם הגרר עומד על 0,25, למרות שהמהנדסים ציפו להשיג רק 0,26
האווירודינמיקה של המכונית החדשה צפויה להיות המושלמת ביותר בתולדות המותג: אבות הטיפוס המוקדמים הדגימו מקדם גרר של 0,25 בלבד. "רוח התשוקה", הפסלון האגדי על מכסה המנוע של הרכב, עבר עדכון תדמית: הוחלט לשנות את הבגד המתנועע לטובת הגברת הריאליזם והאווירודינמיות, הפסלון עצמו יהפוך למעודן יותר והגובה שלו יונמך מ-100,01 מ"מ ל-82,73 מ"מ. ה-Spirit of Ecstasy תופיע בצורה כזו בכל הדגמים הבאים של המותג.
חלל פנימי
תא הנוסעים הענקי של רולס-רויס ספקטר עם ארבעה מושבים נפרדים מרשים, מפואר ומואר מאוד: ניתן לצייד כמעט את כולו באלפי "כוכבים" זוהרים, מהתקרה ועד לפאנל הקדמי מצד הנוסע. מיתר הבחינות "רוח הרפאים" החשמלית דומה לשאר הדגמים של רולס-רויס: מחוונים דיגיטליים בשילוב עם בקרת אקלים אנלוגית ועם מנוף תיבת ההילוכים היוצא מגל ההגה. על אף כל החדשנויות המיושמות ברכב, הוא ישמור על הערכים המסורתיים, כמו מגוון חבילות עם אפשרויות להתאמה אישית המוצעות על-ידי שירות העיצוב האינדיבידואלי של החברה. החברה מבטיחה שמספר האפשרויות להתאמה ומבחר החומרים יהיה "אינסופי".
יחידת כוח ושאסי
היצרנית בחרה בדרך יוצאת דופן והחליטה לדלג על שלב הדגמים ההיברידיים ולעבור ישר להנעה החשמלית. כדי לבנות את הרכב החשמלי הראשון מומחי רולס-רויס לקחו את Architecture of Luxury ("ארכיטקטורת המותרות") שכבר משמשת כבסיס לפאנטום, גוסט ולקולינאן. מאחר ש-RR אובססיבית לגבי המכוניות מהסדרה, אפילו הסוללה מתחת לרצפה משמשת כבידוד רעשים נוסף לתא הנוסעים. כמו כן, היא הגבירה את קשיחות המרכב ב-30%. טווח הנסיעה של רולס-רויס ספקטר 2023 יהיה מעל 500 ק"מ הודות לקיבולת סוללה של 120 קוט"ש.
את האנרגיה יספקו ארבעה מנועים חשמליים שמפיקים יחד 585 כ"ס ו-900Nm. ההאצה ל-100 קמ"ש בינתיים צפויה לקחת כ-4,5 שניות, הנטייה לספורט אינה מוכרת לרולס-רויסים המפוארים, האידיאולוגיה שלהם היא תנועה חלקה ומלאת שגב. משקלו העצמי של ספקטר החדש הוא 2,975 ק"ג, 700 ק"ג מתוכם היא רק הסוללה! הדגם יקבל מתלי אוויר מיוחדים Planar suspension, ההבדל שלהם הם מייצבים רוחביים מתנתקים המאפשרים לנתק לחלוטין גלגל אחד מהשני מבלי להעביר רטט לאורך הסרן. האלקטרוניקה ששולטת במתלים מקבלת נתונים ממערכת הניווט ומחברת את המוטות המייצבים בחזרה לפני פניות.