סובארו לבורג. החלופה לקרוסאוברים המאוסים
סובארו לבורג – סטיישן במימדים בינוניים בעל כושר עבירות מוגבר מבית החברה היפנית Subaru, נמצא בייצור משנת 2014 ועד כה. לא נמכר רשמית בישראל, וחבל שכך, הרי הוא מציע מרווח גדול, ביצועים מעולים על הכביש, פרקטיות, סגנון וכמובן, איכות יפנית גבוהה. אלטרנטיבה מצוינת לקרוסאוברים המאוסים!
השם "Levorg" נוצר משילוב של 3 מילים אנגליות: LEgacy, reVOlution, touRinG – מורשת, מהפכה, תיור. הרכב נוצר על גבי פלטפורמה משותפת עם הדגמים Impreza ו-Legacy.
הסטיישן במימדים בינוניים סובארו לבורג, אשר חולק פלטפורמה עם אימפרזה ולגאסי, נחשף לראשונה בפני קהל במסגרת תצוגת הרכב של טוקיו בנובמבר 2013 ומכירותיו החלו במאי 2014. הרכב מיד הצליח למשוך תשומת לב: רק בשלושה החודשים הראשונים הוזמנו מראש כ-11,000 יחידות! בהיצע הדגמים לבורג תפס את מקומו של הסטיישן לגאסי Touring Wagon. החל משנת 2015 לאחר הופעת הבכורה בתצוגת הרכב בז'נבה הוא הובא לשוק האירופאי, אך מעולם לא הגיע לישראל.
דור ראשון
חזותו של לבורג מעוצבת כמיטב המסורת של סובארו, התוצאה היא סטיישן אתלטי בעל מכסה מנוע מובלט המהודר ב"נחיר" עצום של כונס האוויר. פנסי החזית, מצד שני, נראות שלוות, מעין "עיניים מלוכסנות" אסייתיות קלאסיות. בפנים נמצא את קטעי לדים בצורת C של אורות היום ועדשות המיקוד העגולות. הגריל – משושה מתוח בעל מסגור כרום מאסיבי. על האופי שטח הספורטיבי של הרכב מרמזים בודי-קיט אווירודינמי צנוע במימדיו, ריפודי סף, ספוילר מעל השמשה האחורית ושני קצוות אגזוז בגימור כרום.
לבורג – נציג קטגוריית D, על אף שהוא חולק פלטפורמה עם אימפרזה. מימדי המרכב שלו: 4,690 מ"מ אורך, 1,780 מ"מ רוחב, 1,485 מ"מ גובה, בסיס גלגלים –2,650 מ"מ. מרווח גחון של 130 מ"מ יחד עם מנוע בוקסר שטוח סיפקו מרכז כובד נמוך במיוחד. חרף אופיו הספורטיבי, לסטיישן העניקו תא מטען מרווח בנפח 522 ליטר, עם מושבים אחוריים מקופלים הוא צומח עד 1,446 ליטר. גם על האבזור בהתאם: שבע כריות אוויר, בקרת אקלים רב-אזורית, מערכת מולטימדיה בעלת רמקולים איכותיים, ניווט ומצלמה אחורית, מושבים ספורטיביים עם תמיכת צד מובהקת ובקרת שיוט אקטיבית. לפי תוצאות מבחני הריסוק שנערכו על ידי Euro NCAP בשנת 2016, סובארו לבורג צבר 5 כוכבים אפשריים כבר ברמת הגימור הבסיסית, הרי כבר בתקופה ההיא הוא ידע לבלום באופן עצמאי ולזהות סימוני הכביש.
במבחני הריסוק Euro NCAP סובארו לבורג צבר 5 כוכבים אפשריים כבר ברמת גימור הבסיסית
בשוק הפנימי של יפן ואירופה לבורג שנת 2014/15/16 הוצע עם שני מנועי בוקסר בנזין לבחירה בעלי מגדש טורבו ומצנן ביניים. מנוע FB16 בנפח 1,6 ליטר הפיק 170 כ"ס, מומנט של 250Nm. תאוצה עד 100 קמ"ש לקחה 8,9 שניות, מהירות מרבית – 210 קמ"ש, צריכת דלק ממוצעת – 7,3 ליטר ל-100 ק"מ בנהיגה משולבת. FA20 בנפח 2,0 ליטר הפיק כבר 296 כ"ס ו-400Nm. עמו הרכב האיץ עד 100 קמ"ש תוך 5,5 שניות וצרך כ-8,3 ליטר ל-100 ק"מ בקצב נהיגה מתון. התמסורת של שתי הגרסאות היא גיר רציף Lineartronic והנעה כפולה קבועה. מעניין שהדיפרנציאל המרכזי אינו מאוזן מבחינה סימטרית: המומנט מחולק ביחס של 40:60 לטובת הסרן האחורי. מתלים קדמיים – מסוג מק'פרסון, מאחורה – עצמות עצה כפולות.
גרסת STi
קשה לדמיין את סובארו ללא גרסאות מיוחדות מאת חטיבת הספורט STi (Subaru Technica international). לבורג אינו נמלט מהגורל אף הוא וקיבל מודיפיקציה ספורטיבית, אך עם יחידות הכוח הסטנדרטיות. עם זאת, שוכלל השאסי: לבורג STi זכה למתלים מיוחדים DampMatic II בעלי בולמי זעזועים של מותג Bilstein שסובאריסטים כל-כך אוהבים, וכן חישוקי סגסוגת קלה 18 אינץ' והגה כוח חשמלי משודרג. מבחינה חזותית STi נבדלת בבודי קיט אווירודינמי מיוחד, בפנסי ערפל LED, בקצוות אגזוז אחרים בגימור כרום, בתא הנוסעים – בעיצוב דו-גוני נאה עם סמלי STi.
מתיחת פנים 2017
העדכון בשנת 2017 העניק לסובארו לבורג אוטו פיילוט חדש עבור כבישים בינעירוניים EyeSight Touring Assist. בדומה לעבר, הוא פעל על בסיס נתונים מזוג המצלמות שמתחת לשמשה, והאלקטרוניקה סייעה לה לשלוט במכונית באופן עצמאי בכביש מהיר ולהחזיק אותה בגבולות הנתיב, ועוד ללא הגבלת מהירות. נוספו מערכות בלימה אוטונומית בנסיעה ברוורס, ניטור שטחים מתים, בתוך הגריל הוסתרה מצלמת זווית רחבה חדשה, אחת נוספת הותקנה במראה השמאלית. המראה הפנימית החלה לשדר את התמונה ממצלמה הנמצאת על על דלת תא המטען. יהיה קשה בהחלט לתפוס את לבורג לא מוכן.
לבורג המעודכן קיבל פגושים וגריל חדשים, פנסי הלד נהיו "חכמים" יותר, הם צוידו בטכנולוגיית הסתגלות ו"למדו" להסתובב לכיוון הפניית ההגה. מערכת המדיה היא חדשה, בעלת צג 8 אינץ', ולשמחת אלו שאוהבים לסחוב חפצים גדולים במיוחד – המושבים האחוריים כעת מתחלקים לא לשניים, אלא לשלושה חלקים (40:20:40). חל שכלול קל גם בחלק הטכני: כווננו המתלים, הגה הכוח החשמלי ומנוע הטורבו 1,6 ליטר.
בשנת 2019 סובארו לבורג האירופאי (אך לא היפני!) עבר מודרניזציה נוספת: הוא נפרד ממנועי הטורבו, את הגרסאות האטמוספריות ניתן לזהות על פי מכסה המנוע ללא כונס האוויר האופייני. המנוע כעת אחד ויחיד – בוקסר 2 ליטר ללא מגדש המפיק 150 כ"ס ו-198Nm של מומנט. שוב הופיעה מערכת מולטימדיה חדשה התומכת בשירותי Apple CarPlay ו-Android Auto שנכללה כבר ברמת גימור הבסיסית יחד עם פנסי LED חכמים, בקרת אקלים מפוצלת, חימום מושבים קדמיים, מצלמה אחורית ומכלול מערכות הבטיחות EyeSight. הגרסה הבכירה שודרגה בריפוד עור, ניווט וגג פנורמי.
דור שני
הופיע באוגוסט של שנת 2020 ומשווק כעת ביפן בלבד. סובארו לבורג השני הפך לחלוץ עבור חידושים רבים של המותג. לדוגמה, ישנו סגנון עיצוב חדש Bolder – אגרסיבי, בעל קווים חדים. במקביל, הדגם שמבוסס על פלטפורמת Subaru Global (SGP), גדל באופן ניכר: התארך ב-65 מ"מ (השיג 4,755 מ"מ לאורך), מעט התרחב (1,795 מ"מ) ומעט גבה (1500 מ"מ). בסיס הגלגלים הוגדל בכמה סנטימטרים וכן מרווח הגחון, לכדי 2,670 מ"מ ו-145 מ"מ בהתאם. תא הנוסעים נהיה רחב יותר בדור החדש, חלוקת משענת הגב של המושבים האחוריים לשלושה חלקים נדדה מהדור היוצא.
בעת הכניסה, הנהג יבחין מיד בהבדל מהדור הראשון של לבורג: הופיע לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12,3 אינץ' (בכל רמות הגימור) עם מספר מצבי תצוגה, כולל ניווט. עם זאת, לא הכל הועבר למימד הדיגיטלי, נותרו גם כפתורים אנלוגיים בצידי מסך 11,6 אינץ' של המולטימדיה. יושם בצורה מעניינת מנגנון פתיחת דלת המטען: אין צורך להניף את הרגל, כל מה שנדרש זה להצמיד כל חלק גוף לסמל החברה (הפתרון ההגיוני הוא המרפק, כאשר הידיים תפוסות). נפח תא המטען – 492 ליטר ללא קיפול המושבים האחוריים.
סובארו לבורג החדש הפך לחלוץ חידושים רבים של המותג
סובארו לבורג 2020/2021 צויד במנוע בוקסר טורבו חדש בנפח 1,8 ליטר (דגם CB18). הודות להזרקת דלק ישירה הוא מפיק 177 כ"ס ו-300Nm של מומנט. תמסורת – גיר רציף Lineartronic בעל מצב ידני עם חיקוי 8 הילוכים קבועים. נותרה גם אופצית הנעה כפולה, אולם כעת היא מגיעה עם מצמד המשלב את הסרן האחורי. ישנה מערכת SI-Drive בעלת שני מצבי נהיגה. מבנה המתלים נותר ללא שינוי: מלפנים – תמוכות מק'פרסון, מאחור – עצמות עצה כפולות.
כמובן, בלבורג החדש עודכן התחום המשתנה (והמתיישן) בקצב המהיר ביותר – האלקטרוניקה. הושק הדור החדש של קומפלקס EyeSight (נכלל בכל רמות הגימור), הוא מכיל מערכות בלימה אוטונומית ומניעת סטייה מנתיב. בנוסף, מצלמת סטריאו בעלת זווית מורחבת וארבעה רדארים המקיפים את המרכב. בתור אופציה מוצע מכלול מתקדם יותר EyeSight X – בקרת שיוט אדפטיבית מבוססת ניווט לווייני, דבר בהחלט מדהים: העוזר החכם מעריך מראש את זווית הפנייה ואת תבליט השטח על מנת להתאים את מהירות המכונית לתנאים.
בגרסת לבורג STi Sport, המאופיינת על ידי תדמית ספורטיבית, חברת סובארו הציגה בפני העולם לראשונה בולמי זעזועים חכמים חדשים, הנשלטים אלקטרונית, עם מספר מצבי נוקשות. הרכב מצויד בגרסה עוצמתית יותר של מערכת Drive Mode Select שהינה בעלת חמישה מצבי נהיגה במקום שניים. לכל אחד מהם הגדרות משלו של המנוע, הגיר הרציף, הגה הכוח ומערכת ההנעה.