סיפורה המופלא של האמריקאית בסין
ביואיק אקסל (בסינית - 別克 凱越 פין יין: Biékè kǎiyuè) – שמה המשותף של קבוצת מכוניות המשווקת על-ידי מחלקת General Motors בסין תחת המותג GM Buick. הרכב נמכר משנת 2009 בגרסאות בעלות מרכב סדאן, סטיישן והאצ'בק והמותאמות לדרישות הצרכן הסיני. ישנם דגמים מקבילים בארה"ב ובאירופה.
עץ השורשים
ביואיק אקסל ("קאי יואה" בסינית), מבוסס על דגם Daewoo Lacetti המפורסם, שפותח בדרום קוריאה על-ידי חברת Daewoo Motors. בשנת 2004, חברת General Motors שינתה את שמם של כל דגמי Daewoo באירופה ל-Chevrolet. ביואיק מצידו, קצת נעלם, אך כן המשיך לשגשג בחייו החדשים בסין.
בשנת 2009 בסין הושק האצ'בק בשם Buick Excelle XT, שהיה למעשה Astra J שנת 2009 בשם אחר. בשנת 2010, מחלקת Shanghai GM הציגה בסין מכונית חדשה בשם Buick Excelle GT, המבוסס על פלטורמת "GM "Delta II, המשותפת למכוניות המשפחתיות. הפלטפורמה פותחה בעיר רוסלסהיים, במרכז הפיתוח הטכני הבינלאומי של אופל (ITDC). על גבי אותה פלטפורמה בנוי הדגם המפורסם בעולם Chevrolet Cruze.
מכאן, לכל הדגמים והגרסאות של המכונית הסינית ממקור אמריקאי ביואיק אקסל, קיימות מכוניות מקבילות בארה"ב או באירופה. זו העובדה שאיתה יש רק להשלים.
דור ראשון
יוצר בין השנים 2003-2016. ביואיק אקסל הראשון היה זמין בגרסאות בעלות מרכב סדאן, סטיישן והאצ'בק. שני האחרונים יוצרו בין השנים 2005-2009. דגם סדאן המשיך להייצר בשנגחאי בין השנים 2003-2016.
בשנים 2008-2009 בוצעה מתיחת פנים שבמהלכה שונה מעט הפאנל הקדמי, עיצוב החלק האחורי, פנסים קדמיים ופגושים. עיצוב של תא הנוסעים עבר שינוי קל. כעת ביואיק אקסל הסיני הפך לדומה לביואיק אחר, האמריקאי - Buick Park Avenue. מנוע ברירת המחדל עבור הגרסה המחודשת היה מנוע בנפח 1,6 ליטר. במהלך מתיחת הפנים השנייה בשנת 2013 הוחלפה רשת הגריל. המנוע בנפח 1,6 הוחלף במנוע אחר, חסכוני יותר, בסך 1,5.
החידה הסינית
באוגוסט של שנת 2016 GM הסינית הודיעה לפתע, שאקסל לא ייוצר יותר. ההצהרה גרמה לבלבול, היות ואקסל כן המשיכה לצאת מטעמי הפופולריות הרבה שלו בסין. ואז, ככל הנראה, בהתאם לפילוסופיה הסינית העתיקה של מחזורי חיים ומוות אינסופיים, בשנת 2018 ביואיק אקסל הוצג בפני הקהל בפעם השנייה. יתרה מכך, הסינים הציגו אותו בתור מכונית חדשה לגמרי. אמנם באותו זמן, מדובר על אותו דגם אקסל.
דור שני
מיוצר משנת 2018 ועד היום (נכון לשנת 2021). אקסל השני בנוי על גבי פלטפורמת GEM Buick Excelle ומצויד במנוע 4 צילינדרים חדש בנפח 1,3 ליטר ועם הספק בסך 106 כ"ח עם הזרקת דלק רב-נקודתית. בין תיבות התמסורת הזמינות – תיבת 6 הילוכים ידנית ווריאטור.
נוספו מספר אופציות חדשות – פנסי לד אוטומטיים – אופציה לא אופיינית לסגמנט, טכנולוגית ענן eConnect, בקרת יציבות אלקטרונית סטנדרטית ESC ומערכת התרעה על נקודות עיוורות בצד SBZA
ביואיק אקסל החדש שנת 2019\2020 שודרג בעיצוב מעט שונה, בסיס גלגלים באורך 2,611 מ"מ (ארוך ב-11 מ"מ בהשוואה לקודם), מרכב גבוה ורחב יותר ותא נוסעים מרווח יותר. הופיעו מגוון אופציות חדשות לחיבור, שליטה בעת תנועה, צריכת הדלק והבטיחות.