סובארו BRZ – מכונית ספורט קומפקטית קטגוריית S בהנעה אחורית, פותחה ומיוצרת על ידי Subaru בשיתוף פעולה עם Toyota. נחשפה רשמית בדצמבר 2011. נכון לשנת 2021, בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור הראשון לאחר מתיחת פנים שנת 2016. השקת הדור השני צפויה ב- 2021.
סובארו BRZ ‏2021. מרכב, צורה. קופה, 2 דור
AUTOBOOM

ביחד הם יצרו יצירת מופת

סובארו BRZ ‏2021. מרכב, צורה. קופה, 2 דור

סובארו BRZ – מכונית ספורט קומפקטית קטגוריית S בהנעה אחורית, פותחה ומיוצרת על ידי Subaru בשיתוף פעולה עם Toyota. נחשפה רשמית בדצמבר 2011. נכון לשנת 2021, בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור הראשון לאחר מתיחת פנים שנת 2016. השקת הדור השני צפויה ב- 2021.

היסטוריית הלידה של מכונית ספורט הלא יקרה אשר הרעידה את עולם הרכב החלה עוד בשנת 2008. אך רכב-אגדה, שתדמיתו שימשה מקור השראה למהנדסים ומשווקים של ענקית רכב היפנית טויוטה, כיכב במסלולי מרוץ עוד בשנות ה- 80 של המאה הקודמת. לדגמי קופה הקטנים טויוטה Corolla Levin ו- Sprinter Trueno במרכב AE86, כגון לשאר הרכבים באותה תקופה, הייתה הנעה אחורית. סדרת 86 יצאה עד כדי כך מוצלחת, שבדריפט – התחביב האהוב על צעירים יפניים – לא היה לה מתחרים. לאות הוקרה למכוניות האייקוניות, טויוטה פיתחו את קונספט FT-HS (כאשר FT זה Future Toyota – טויוטה של העתיד).

בשנת לידתה סובארו BRZ הוכרזה כ"מכונית ספורט הטובה ביותר", "מכונית ספורט לא יקרה הטובה ביותר", "מכונית השנה", "קופה השנה" וכו' במדינות שונות ועל פי מספר רב של עיתונות רכב ותוכניות טלוויזיה, כולל את Top Gear החסר רחמים. בריטניה, ארה"ב, קנדה, צרפת, אוסטרליה, ניו-זילנד, יפן – בכל רחבי העולם הכתירו אותו בהתלהבות בתארים ונתנו פרסים מאת צופים וקוראים.

דור ראשון

יוצר בין השנים 2012 ל- 2020, עבר מתיחת פנים ב- 2016. את הדגם החדש טויוטה הציגה בשנת 2007 בתצוגת רכב בדטרויט. ובשנת 2008 טויוטה רכשה 16,5% מחברת Fuji Heavy Industries, הכוללת בתוכה את מותג סובארו. ראש הפרויקט טטסויה טאדה הזמין את סובארו לקחת חלק בפיתוח הקופה הספורטיבי. לקונספט FT-HS היה מערך מנוע קדמי, הנעה אחורית וחטיבת כוח היברידית: מנוע V6 בצמד עם מנוע חשמלי.

במאמץ משותף הם יצרו את מכונית קונספט החדשה FT-86 שנחפשה בתצוגת רכב בטוקיו בדצמבר 2009. החזות של FT-86 – עבודת סטודיו עיצוב ED2 של חברת טויוטה. חטיבת כוח ההיברידית הוחלפה למנוע בוקסר D-4S. סובארו סיפקה שאסי ותיבת הילוכים שנלקחו מדגם אימפרזה והותאמו עבור הקופה. שנה לאחר מכן באותו מקום טויוטה הציגה את קונספט FT-86 G Sports שעוצב בסגנון מרוצי: לוחות קרבון מאת G Sports, מכסה מנוע מאוורר, כנף, גלגלי R19, מושבי ספורט Recaro וכלוב התהפכות. למנוע D-4S התווסף מגדש.

בשנת לידתה סובארו BRZ הוכרזה כ"מכונית ספורט הטובה ביותר", "מכונית ספורט לא יקרה הטובה ביותר", "מכונית השנה", "קופה השנה" וכו'.

בשנת 2011 בתצוגת רכב בג'נבה טויוטה וסובארו הציגו חמישה קונספטים טרום-ייצור בכדי להדגים את תוצאות מאמציהם המשותף. הראשון – FT-86 II Concept של טויוטה, כאשר סובארו הציגה צללית שקופה של הרכב עם מנוע בוקסר D-4S חדש תחת כותרת "ארכיטקטורת מכונית ספורטיבית בעלת מנוע בוקסר".

אך הצגת רכבי הקונספט לא הסתיימה כאן. בנובמבר 2011 בתצוגת רכב בלוס-אנג'לס הוצג BRZ Concept STi, גרסת סובארו מוגמרת הראשונה שבפיתוחה לקחה חלק סדנת Subaru Tecnica International האגדית (STI).

מבחוץ

הקופה יצא בולט, אקספרסיבי ונאה בדרכו שלו. קווי המרכב אלגנטיים, ולהם אין שום מכנה משותף עם האב הקדמון AE86. ל- BRZ מכסה מנוע קל וארוך העשוי מאלומיניום, תא נוסעים המוזז לאחורה, כנפיים "מנופחות" רחבות, סרחי עודף קצרים והופעה חיצונית מאוד מתנשאת. לפנסי החזית מבט אגרסיבי.

עיצוב החוץ יפני למדי, אולם מצא חן בעיני כל העולם. התדמית מפגינה כולה: "אני ספורט, אני אדרנלין, אני הולכת לשרוף את הצמיגים!". מיקום מנוע ותנוחת ישיבה נמוכים מספקים מרכז כובד נמוך מהרגיל – 460 מ"מ, המספק יציבות יוצאת מן הכלל במהלך פניות.

BRZ מאחורה – ספורטיבי גם, ולכן לא פרקטי: חלק אחורי הקצר מוביל למושבים אחוריים זעירים ותא מטען מיקרוסקופי בנפח 243 ליטר. אולם ראשית לכל אנו רואים זוג מפלטים בשני קצוות הפגוש הנפוח, גדולים והבעתיים. את מכסה מטען הקצר מהדר ספוילר אלגנטי, והפנסים בצבע אדום-לבן תורמים גם הם לייחודיות ההופעה הכללית בצורתם הבלתי שגרתית.

דלתות המכונית – ארוכות, כנהוג בקופה, ונטולות מסגרת (גם נהוג למדי בסובארו). נפתח את הבגאז'. כאן מספיק מקום עבור זוג מזוודות בינוניות, ניתן לקפל את גבי המושבים האחוריים בכדי ליצור רצפה ישרה. מרווח זה יספק מקום עבור ארבעה צמיגים רזרביים – הרי כלל לא בעיה לשרוף את הצמיגים במסלול כאשר כולך עם הראש בדריפט...

מרכב סובארו BRZ הינו חדש לחלוטין, לייצורו נעשה שימוש רחב בפלדות חוזק גבוה. האווירודינמיקה מדוקדקת: הגחון נעשה שטוח ככל האפשר, אשר ביחד עם צורות המרכב הובילו למקדם גרר נמוך של 0,27. בעת מרווח גחון של 120 מ"מ וגובה של 1285 מ"מ. מרכז הכובד של סובארו BRZ נמצא בגובה של 460 מ"מ בלבד! מתחרהו הקרוב ביותר, מאזדה MX-5, מפסיד מבחינה זו ב- 20 מ"מ.

מבפנים

לתא הנוסעים תצורת 2+2. אולם זה רק סמלי: נהג גבוה, 185+ ס"מ, אם יזיז את המושב עד הסוף יתקע בספה האחורית. לכן, כנהוג בקופה ספורטיבי, לא תראו ארבעה אנשים בתוכו.

הקוקפיט צפוף, ותנוחת ישיבה הנמוכה במיוחד מיד מכניסה אתכם לאווירה ספורטיבית. כאן מחכים לכם מושבים קשיחים, הגה אנכי, בקר חוגה קטן של תיבת ההילוכים. מול עיני הנהג פאנל קדמי גבוה העשוי מפלסטיק אלסטי. שאר גימור הפנים צנוע למדי, במיוחד האלמנטים מפלסטיק כסוף. אך ההגה לא רע עם ריפוד עור מנוקב וקווי תפר אדומים.

מול העיניים טכומטר גדול, מד המהירות מסתתר בצד השמאלי. ההתנעה מתבצעת באמצעות כפתור היושב במקום לא שגרתי, בחלק התחתון של הקונסולה הקדמית. במהרה מתגלה כי הישיבה נוחה, כאשר תורמים לכך כוונוני המושב וההגה.

עבור BRZ ישנם שני סוגי גימור. הראשון: תא נוסעים שחור, מושבי בד עם תפרים אדומים, גימור כסוף של הפאנל הקדמי, שעונים שחורים בלוח המחוונים; אפשרות שנייה: תא נוסעים מאלקנטרה ומושבי עור. גימור חלל הפנים של BRZ מבוצע מחומרים לא יקרים, לצג 7 אינץ' גרפיקה פשוטה מאוד, ובידוד הרעשים די צנוע: נשמעים שאגת המנוע, רשרוש הצמיגים ורעשי הרוח. אמנם, זה רק מחזק את תחושות הנהיגה.

חטיבות כוח ושאסי

מנוע, הידוע בשם Subaru FA20 (או Toyota 4U-GSE), הינו בעל 4 צילינדרים ללא מגדש טורבו, לו בלוק של מנוע בוקסר רוחבי מאת סובארו עם תוספת ראש צילינדר ומערכת הזרקה ישירה D-4S מאת טויוטה. ההספק – 200 כ"ס (149 קילוואט) בעת 7000 סל"ד ומומנט של 205Nm בעת 600 סל"ד. נציין כי המנוע ותיבת ההילוכים שוכנים רחוק ועמוק ככל האפשר בתוך תא המנוע בכדי לספק חלוקת משקל של 53% על הסרן הקדמי ו- 47% על האחורי, שזה נתון כמעט מושלם.

מנוע Toyota 4U-GSE/Subaru FA20, הידוע כ- D-4S, נכנס לעשרת המנועים הטובים ביותר (על פי Ward’s) בשנת 2013. מנוע בוקסר המשודרג צויד במערכת הזרקה ישירה של טויוטה. בגרסה הבסיסית הקופה צויד בגיר ידני 6 היל' של סובארו, ואת הגיר האוטומטי סיפקה טויוטה מדגמי Mark X ו- Lexus IS 250, וציידה אותו בתוכנת בקרה חדשה.

מנוע Toyota 4U-GSE/Subaru FA20, הידוע כ- D-4S, נכנס לעשרת המנועים הטובים ביותר (על פי Ward’s) בשנת 2013.

בחלק מרמות הגימור, כברירת מחדל או תמורת תשלום נוסף ניתן לקבל דיפרנציאל מרכזי ננעל עצמאית Torsen. בקרת יציבות – ניתנת לניתוק מוחלט, לה חמישה מצבים המיועדים לתנאים שונים. במיוחד עבור תחרויות יוצרה גרסה מיוחדת ללא מזגן, מוזיקה ותכונות "אזרחיות" אחרות.

תיבת הילוכים האוטומטית צוידה בשלושה מצבים שונים: ספורט, שלג ורגיל. המתלים עצמאיים, מקפרסון מקדימה ועצמות עצה כפולות מאחורה. הרכב צויד בהגה כוח חשמלי ובמערכות עזר אלקטרוניות הבאות: ABS, סיוע בבלימת חירום BAS, בקרת סחרור TRC, ובקרת יציבות VSC.

התנהגות כביש

בעת תנועה סובארו BRZ – ספורטאי אמיתי. המתלים הנוקשים יעבירו כל שיבוש כביש עליו עברתם. אין לצפות לנוחות ורכות מקופה קטן, לכן כדאי לנסוע בזהירות ולהיות מוכן לבלום לפני בורות גדולים. הרכב אינו מיועד לתנאי דרך קשים ואספלט משובש – הוא נועד עבור התנאים המושלמים של מסלולי מרוץ השטוחים.

כאן תוכלו לשכוח מהכל, ולההנות מהתנהגות כביש מצוינת, מלוטשת ושקופה. תגובות ההיגוי מיידיות, שינויי כיוון מתבצעים באופן רגעי, ועם זאת, זוויות הגלגול מינימאליות. BRZ גורם לנהג להתמזג עם הרכב, אך גם דורש ממנו מאמצים מתאימים. הפרס – כימיה מוחלטת ושליטה מלאה על החלקות קלות עם טעם של הנעה אחורית.

כמה מילים על דינאמיקה. מהירות מרבית: 233 קמ"ש, תאוצת 0-100 קמ"ש: 7,6 שניות (נתוני היצרן). אולם במבחנים סובארו BRZ הדגימה 7,9 שניות בעת בקרת משיכה מנותקת עם גיר אוטומטי. BRZ המצויד בגיר ידני מזנק ל- 100 קמ"ש כבר תוך 7,3 שניות.

מתחת למכסה המנוע – מנוע בוקסר של סובארו המוזז לאחור ולמטה ככל האפשר (חלוקת משקל 53:47), ותיבות הילוכים – ידנית, וגם אוטומטית – רק מאת טויוטה. בפיתוח וכוונון המתלים התעסקו סובארו, ובמפעליהם היפני הורכבו שני הרכבים. ההבדלים בין הדגמים מינימאליים. אלה הם מספר אלמנטים בעיצוב החוץ (סמלים, למשל) וניואנסים בכיול המתלים.

"זוהי אופציה מושלמת לדריפט. צעצוע גברי נהדר ליום חופש על המסלול".

מספר ציטוטים מאלה שזכו לנהוג בקופה:

"מכונית זו יודעת לרקוד. היא מאוזנת להפליא ונשלטת בקלות בגבול יכולותיה, אך גם לא דורשת מאמץ הרואי מהנהג. לגלגלים האחוריים והקדמיים זווית החלקה כמעט זהה. ולמרות שברשותי היו 200 "סוסים" בלבד, נאלצתי לעבוד בזהירות רבה עם דוושת הגז מאחר ובשיא הפניה המכונית נמצאת בגבול האחיזה עם הקרקע. תענוג".

"ככל הנראה, זוהי ההתגלמות המוצלחת ביותר של התפיסה לגבי המתלים של סובארו. נוקשות, יכולת שיכוך וקפיציות קשורים קשר בל יינתק. המכונית תמיד נתפסת כיחידה אחת. הודות למרכז כובד הנמוך, זוויות גלגול כמעט ולא קיימות, וצלילות חרטום כמו כן. ורק בעת האצה אינטנסיבית ביותר אתה מרגיש איך המכונית מתחילה להישען על הסרן האחורי. אבל זה דווקא נחמד!"

"זוהי אופציה מושלמת לדריפט. צעצוע גברי נהדר ליום חופש על המסלול".

"BRZ מאת סובארו – רכב ספורט יוצא מן הכלל, המוכן לשמח אתכם במסלול לדריפט או להתפרץ להחלקה בפניות; המתלים הנוקשים, ותגובות מיידיות לפקודות הנהג בשילוב עם מינון עוצמה מושלם מאשפרים לו לצאת בהתלהבות לכל הרפתקה".

מתיחת פנים 2016

שינוים מעטים חלו במבנה בהדרגה, אך לעדכון האמיתי נחשבת מתיחת הפנים שהתרחשה ב- 2016. והראשונים שזכו לראות את הקופה המחודש מאת סובארו היו תושבי ארה"ב: היקף המכירות בשוק המקומי היווה 5-7 אלף רכבים מדי שנה. מבחוץ, הרכב בדגם 2017 נבדל בקלות בפגוש הקדמי החדש ובתאורה המעודכנת: כעת בכל פנסים מותקנים לדים, מקדימה ומאחורה. ופנסי תאורת יום נדדו מהפגוש לבתי הפנסים.

בתא הנוסעים, בדומה לטיוטה המקבילה, הופיע הגה רב-תכילית, עברו שינוי אמצעי תפעול המולטימדיה ובקרת האקלים. ברמת גימור הבכירה Limited ללוח המחוונים מתווסף צג בגודל 4,2 אינץ' המציג את מדידות הסטופר במסלול, ונתונים אודות תאוצה רוחבית, מצב דוושת הגז, סטיית ההגה, טמפ' השמן, עומס הבלימה ומתח הסוללה.

ומה שעוד יותר חשוב, צמח ההספק של BRZ: הודות לשסתומים, ראשי צילנדר, סעפות וגל זיזים חדשים לעוצמה הכללית התווספו 5 כ"ס (ל- 208 כ"ס), והמומנט גדל ב- 7Nm (ל- 212). אולם זה רלוונטי עבור גרסאות בעלות גיר 6 היל' ידני בלבד, גרסאות גיר אוטומטי מסתפקות בהספק הקודם – 200 כ"ס ו- 205Nm.

סובארו שמה דגש על שאסי נוקשה יותר: מוט מייצב אחורי נהיה עבה יותר, חוזקו התומכים בין קורות A ואלמנטים אחרים במרכב. נוספה מערכת אחיזת הרכב בעליה, ההילוך הראשי "התקצר" (4,3 לעומת 4,1), הוזז סף הפעלת בקרת יציבות: בגלל זה מצב Sport אצל מכוניות עם גיר אוטומטי כעת נקרא Track. נוסף על כך, עבור גרסת Limited הבכירה נהייתה זמינה חבילת Performance הכוללת מנגנוני בלמים Brembo, צלחות בלם מוגדלות, בולמי זעזועים Sachs וג'נטים R17 מקוריים.

דור שני

נמצא בייצור משנת 2021 עד עתה (נתונים לשנת 2021). במבט ראשון נדמה אילו הדור השני – תוצאת עדכון יסודי של הדגם הקודם. ההופעה החיצונית נשארה כמו שהיא: את הפרופיל של BRZ עדיין תוכלו לבלבל רק עם טויוטה 86. למיותר לציין שבכל זאת העיצוב עבר עדכון: הגריל התרחב, יחידות תאורה חדשות (בין הפנסים האחוריים – פס צר המחבר את שניהם), והמשטח עבור הלוחית הועבר לפגוש. הפנסים המעודכנים זכו לקטעי LED, ומאחורה BRZ שמר על בלוק נפרד של פנסי ערפל ורוורס.

הקופה התארך ב- 30 מ"מ (עד 4264 מ"מ), אמנם המרחק בין הסרנים גדל ב- 5 מ"מ בלבד (כעת 2575 מ"מ). המרכב נותר זהה לרוחב (1775 מ"מ), אך נמך ב- 10 מ"מ (1311). למשקל הקופה נוספו 7 ק"ג, בעיקר מכיוון שהמנוע הוחלף לגדול יותר. חשוב לציין כי למרות המחיר הנגיש יחסית של הרכב, הוא צויד במכסה מנוע, כנפיים וגג אלומיניום יקרים. עם זאת, נוקשות המרכב גדלה ב- 60%.

תא הנוסעים פשוט, כמו בדור הקודם. והגה רב-תכליתי המוצלח בעל קווי תפר אדומים הועבר לדגם זה ללא שינויים. לוח המחוונים – חדש לחלוטין, וירטואלי, ובמרכז הפאנל הקדמי התמקמה מערכת מולטימדיה חדשה בעלת מסך מגע 8 אינץ' ותמיכת ממשקי אנדרויד אוטו ואפל קארפליי.

מנוע 2,0 ליטר הוחלף לאטמוספרי 2,4 ליטר בעל הזרקה משולבת המפיק 228 כ"ס בעת 7000 סל"ד ו- 249Nm בעת 3700 סל"ד. לבחירה, כמקודם, שתי תיבות 6 הילוכים: ידנית או אוטומטית. דיפרנציאל מוגבל החלקה נכלל במפרט האבזור הבסיסי.

השאסי נותר ללא שינויים כמו כן: תמוכות מקפרסון בסרן קדמי ועצמות עצה כפולות מאחורה, אולם כיול המתלים נהיה נוקשה יותר. הבלמים – דיסקיים מאווררים בכל גלגל. בקרת יציבות מתנתקת VSC מסוגלת לפעול בחמישה מצבים, ונוסף על כך BRZ צויד בחבילת בטיחות EyeSight, אמנם, בגרסאות הבסיסיות עם גיר ידני תהיה זמינה תמורת תשלום נוסף בלבד. המחירים, בדומה למאפיינים הדינאמיים של הדור החדש של BRZ, ייחשפו קרוב יותר לתחילת המכירות הצפויה רק בסתיו 2021. לשוק העיקרי עבור הקופה תהפוך ארה"ב, בעוד שבאירופה הוא כלל לא יופיע.

במבט משנת 2021 — האם תבחרו בסובארו BRZ או בדגם אחר כמכונית ספורט הטובה ביותר של שנת 2009?
4 קולות