אייטו. רכבים חכמים
מותג הרכבים החשמליים אייטו (Aito) הופיע לא מזמן, בשנת 2021. הוא נוסד על-ידי שני שחקנים גדולים בשוק הסיני: יצרנית הרכב Seres וספקית של רכיבים אלקטרוניים וחומרה Huawei, הידועה בסמארטפונים שלה. שם המותג מורכב מראשי התיבות – "Adding Intelligence to an Auto" (להוסיף אינטליגנציה לרכב). כפי שאמר ראש מחלקת Huawei Consumer BG, יו צ'נגדונג, "ההבדל בין Auto ו-Aito הוא באות אחת, המסמלת Intelligence". המותג החדש מתכוון לייצר רכבים חכמים "בהתבסס על מעל 30 שנות ניסיון בתחום האלקטרוניקה" של וואווי. ענקית ה-IT הסינית עוסקת בחומרה ובתוכנה של רכבים מהמיזם המשותף וכן באספקת מנועים חשמליים ורכיבים אחרים. דווקא וואווי היא זו שיזמה את הפרויקט, פיתחה את התוכנית ותהיה אחראית על השיווק והמכירות. סרס תהיה אחראית על הייצור במפעל של Sokon בעיר הסינית צ'ונגצ'ינג, אולם גם כאן וואווי תסייע בטכנולוגיות המידע. לכן, מסתבר שאייטו זה למעשה רכבים של וואווי.
Seres היא SF Motors לשעבר, חברת-הבת בתאגיד הסיני Sokon ששמה דגש על קידום הרכבים החשמליים שלה. נוסדה בשנת 2016. בישראל המותג מציע את הדגם סרס 3 EV, קרוסאובר קומפקטי חשמלי לחלוטין בעל עיצוב בולט, מפרט אבזור עשיר ומנוע חשמלי אחד בהספק 163 כ"ס. המותג סרס נכנס לעשרת המובילים בשוק הרכבים החשמליים של ישראל בשנת 2022.
המנכ"ל של וואווי, שו ז'יג'ון הצהיר בעבר כמה פעמים ש"Huawei לא מייצרת רכבים". אבל הפרויקט אייטו מקרב את וואווי קרוב ככל האפשר להפרת ההבטחה לא לייצר מכוניות, שכן היא מובילה את הפרויקט. כיום, וואווי עונה על השאלות של התקשורת באופן הבא: "אם לא תבנו רכב במו ידיכם, לא יהיה לכם רכב משלכם". מול המותג אייטו הציבו מטרה שאפתנית: להיכנס לשלישיית המותגים המובילים של רכבי אנרגיה חדשה (היבריידים נטענים וחשמליים). כדי למכור את הדגמים של אייטו, וואווי וסרס יבנו יחד יותר מאלף אולמות תצוגה. הבכור של המותג הוא הקרוסאובר ההיברידי פלאג-אין אייטו M5, באפריל של 2022 הופיע לראשונה רכב השטח במימדים גדולים עם מערכת היברידית טורית אייטו M7 ובספטמבר התקיימה הופעת הבכורה של הקרוסאובר החשמלי לחלוטין M5 EV. וואווי מאמינה שהצלחתם תמשוך גם חברות רכב אחרות לאקוסיסטמה שלה.
אייטו M5
המוצר הראשון של שתי החברות הסיניות הוא קרוסאובר M5. דגם היברידי נטען המתבסס על הפלטפורמה Seres REEV DE-i והינו למעשה "קרוב משפחה" של הקרוסאובר סרס SF5 עם יחידת כוח היברידית פלאג-אין טורית. יחידת הכוח של M5 פועלת עפ"י אותו עיקרון: את הרכב מפעילים שני מנועים חשמליים (אחד מלפנים ואחד מאחור) עם הספק של 224 ו-204 כ"ס ומנוע בעירה פנימית (טורבו 4 צילינדרים 1,5 ליטר בהספק 125 כ"ס) מפעיל את הגנרטור לטעינת הסוללה תוך כדי התנועה. ברכב ניתן להשתמש גם במצב היברידי וגם במצב חשמלי לגמרי. עם סוללה טעונה ומיכל בנזין מלא, M5 עובר עד 1,100 ק"מ לפי מחזור WLTC וצריכת הדלק במצב משולב עומדת על 0,8 ליטר ל-100 ק"מ.
אייטו M5 החדש ממוצב בתור "מרחב מחייה נייד". הקרוסאובר גדוש בפתרונות טכנולוגיים מאת וואווי: מערכת נהיגה "חכמה", חיבור לרשת, שליטה במכלולים של הרכב ושירות ענן לרכבים חכמים. וואווי פיתחה עבור הדגם מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל "15,6 ומערכת שמע. יותר מכך, מפרט האבזור כולל לוח מחוונים וירטואלי בגודל "10,4, פנסי לד אדפטיביים, מושבים קדמיים עם אוורור ופונקצית עיסוי, בקרת שיוט אדפטיבית, מצלמות ראות היקפית וגג פנורמי.
אייטו M5 EV
מבחינה חיצונית, אייטו M5 EV נבדל מהגרסה ההיברידית M5 בחזית שונה במקצת ובג'נטים אווירודינמיים יותר. במבט מאחורה שתי הגרסאות נראות זהות לחלוטין. בתא הנוסעים של הדגם החשמלי: קונסולה מרכזית מעודכנת עם פס טעינה אלחוטי רחב לשני סמארטפונים ובורר מצבי נהיגה עם ראש בצורת קריסטל, מיתר הבחינות הכל אותו הדבר. הקרוסאובר החשמלי יוצע בשתי גרסאות עם מנוע אחד והנעה אחורית או שני מנועים והנעה כפולה. שתיהן מצוידות בסוללה בקיבולת 80 קוט"ש, טעינה מלאה תספיק ל-620 או 552 ק"מ של דרך (לפי מחזור CLTC), בהתאם. ההספק המרבי של הגרסה חד המנועית – 272 כ"ס ו-360Nm, גרסה דו-מנועית – 396 כ"ס ו-675Nm. הקרוסאובר מאיץ ל-100 קמ"ש תוף 7,1 או 4,5 שניות. המהירות המרבית היא 200 או 210 קמ"ש.