אלטימה. סדאן מנהלים מאת Nissan
ניסאן אלטימה – סדאן בינוני המיוצר על ידי חברת Nissan היפנית משנת 1992, הינו ההמשך לדגם Bluebird שיוצר משנת 1995. לאחר ארבעה דורות שנמכרו באמריקה הדרומית והצפונית, במזרח התיכון ובאוסטרליה, אלטימה יצאה לשווקים חדשים תחת השם Teana.
תולדות הרכב מתחילות בשנת 1992, והשורשים יורדים עמוק עוד יותר. זהו דגם עבור ארה"ב אשר פותח על מנת למלאות את הנישה בין סנטרה הצנועה למקסימה היוקרתית. נכון להיום הדור השישי לרכב משווק בישראל בשתי רמות גימור עם מנוע 2,5 ליטר, הנעה קדמית וגיר רציף (נתונים לשנת 2021).
דור ראשון
יוצר בין השנים 1992 ל- 1997. אלטימה הראשונה הייתה גרסת הייצוא של ניסאן Bluebird SSS היפנית (במרכב U13), ומראה החיצוני – תוצאת עבודתה של חטיבת העיצוב של ניסאן בקליפורניה (Blue Studio תחת פיקודו של אלן פלאוורס). באלטימה הותקן מנוע KA24DE בהספק 150 כ"ס, גיר 5 הילוכים ידני או 4 הילוכים אוטומטי (תאוצת 0-100 קמ"ש תוך 8,2 או 9,4 שניות, בהתאם). בזה היא נבדלה מ- Bluebird היפני שצויד במנוע 2,0 ליטר SR20DET עם מגדש טורבו ויכל להגיע עם הנעה כפולה. מתלים עצמאיים עם מוט מייצב רוחבי, תא נוסעים בן 4 מקומות וארבע רמות גימור שונות מאוד – זו הייתה אלטימה הראשונה.
דור שני
יוצר בין השנים 1997 ל- 2001, עבר מתיחת פנים ב- 1999. הדור השני (מרכב L30) נועד לשוק האמריקאי בלבד ופותח על ידי אותה חטיבת עיצוב. בלובירד היפני (U14) נבדל בעיצוב וברוחב מרכב. ארגונומיית אלטימה החדשה שופרה, אולם חומרי הגימור הפכו זולים יותר. כמקודם, המכונית הוצעה בארבע רמות גימור שונות (הבכירה כללה ריפוד עור).
משנת 1999 האבזור שופר במידה מסוימת, אך השכלולים העיקריים התרחשו ב- 2000. הספק המנוע הוגבר מ- 150 ל- 160 כ"ס (האצה ל- 100 קמ"ש תוך 8,4 שניות). תיבות ההילוכים (ספציפית, יחסי העברה) והמתלים עברו מודרניזציה, חרטום הרכב התרענן בגריל חדש וביחידות תאורה חדשות: בלוק יחיד של פנסי חזית, פנסים אחוריים אדומים. בתא הנוסעים – מושבים חדשים עם כוונון מושב נהג לגובה, גימור ומד קילומטראז' שונים, נוספו כריות אוויר צדדיות חדשות, ועוד פרטים קטנים.
דור שלישי
יוצר בין השנים 2001 ל- 2006, עבר מתיחת פנים ב- 2004. אלטימה השלישית התקבלה היטב על ידי המדיה והפכה לאחד מדגמי סדאן משפחתיים העוצמתיים ביותר. היא הראשונה שנבנחה על פלטפורמה FF-L החדשה, שלא היה לה מקבילה ביפן. ניסאן Teana אשר פותחה בכדי לספק את צרכי שוק אסיה המזרחית הייתה דומה לאלטימה, אך לא זהה. הדור השלישי לסדאן גדל במימדים, תא הנוסעים נהיה יותר מרווח אפילו מדגם מקסימה ה"בכיר" שנת 2000/2003. אלטימה יכלה להשוויץ במיכל דלק הגדול ביותר בסגמנט (76 ליטר), אך מה שיותר חשוב, היא זכתה למתלה רב-חיבורי ולמנוע V6 אופציונאלי. המרכב הודר בצבע דו-גוני. עוצמת גרסת 3.5 SE גדלה עד 245 כ"ס, ולאחר מכן עד 250, אולם אפילו עם מנוע 4 צילינדרים 2,5 ליטר המכונית זינקה ל- 100 קמ"ש תוך 8,6 שניות.
ב- 2004/2005 ניסאן אלטימה עברה מתיחת פנים שהביאה עדכון להופעה החיצונית ולמערכת הניווט שרצה על DVD. מנוע V6 כעת הפיק 250 כ"ס, ועד 100 קמ"ש המכונית האיצה תוך 6,2 שניות. הופיעה גרסת SE-R (260 כ"ס) בעלת תיבת 6 הילוכים ידנית (אוטומטית – אופציה), בלמים משופרים, גלגלי 18 אינץ' ומתלים נוקשים. עם תיבה אוטומטית תאוצת 0-100 קמ"ש התבצעה תוך 5,8 שניות.
ניסאן אלטימה הפכה לאחד מדגמי סדאן משפחתיים העוצמתיים ביותר.
בשנת 2009 – שוב מתיחת פנים, עדכון החזות ותא הנוסעים. מערכת בקרת יציבות (הפריווילגיה של גרסאות V6) החלה להיכלל במפרט אבזור הבסיסי של כל קו הדגמים. חלפו הימים של תיבת הילוכים ידנית, את מקומה הגיעה למלא תיבה רציפה (6 הילוכים ידנית נותרה רק בגרסת SR).
דור רביעי
יוצר בין השנים 2006 ל- 2013, עבר מתיחת פנים ב- 2009. אלטימה הרביעית הפכה לראשונה שהורכבה על פלטפורמת Nissan D. בסיס הגלגלים הוקטן ב- 25 מ"מ, אולם מרווח הפנים כמעט ולא השתנה. הותקנו גרסאות משוכללות של מנועי הדור השלישי: VQ35DE (3,6 ליטר, 270 כ"ס, V6) ו- QR25DE (2,5 ליטר, 175 כ"ס). הרכב זכה לטכנולוגיית "מפתח חכם" חדשה, לפונקציית בלוטוס עבור ניידים, מצלמת חנייה, ABS עם חלוקת עוצמת בלימה אלקטרונית. ב- 2009 אלטימה עברה עדכון: רועננו עיצוב חזית המרכב, הג'נטים וחומרי תא הנוסעים. בקרת יציבות אלקטרונית נכנסה לאבזור הבסיסי של כל הגרסאות.
דור חמישי
יוצר בין השנים 2012 ל- 2018, עבר מתיחת פנים ב- 2105. אלטימה החמישית, בדומה לטויוטה קאמרי והונדה אקורד, הצטיידה במנוע 2,5 ליטר בגרסאות הכניסה וב- V6 בנפח 3,5 ליטר בבכירות. מנוע QR25DE הבסיסי הפיק 182 כ"ס, כאשר VQ35DE – 270 כ"ס. הודות לשכלול תיבת הילוכים הרציפה שני המנועים היו חסכוניים. הופעתה של אלטימה הקבילה בבחינות רבות לזו של מקסימה, והעיצוב המקורי היווה מחווה לעבר – עיצוב דגמי ניסאן משנות ה- 60-70. דגם זה נמכר בארה"ב, קנדה, אוסטרליה ובמזרח התיכון.
למרות הצמיחה במימדי המרכב, הרכב הפחית במשקל והפך לקל ביותר בקטגוריה. שימוש בפלדות חוזק גבוה ואלומיניום (גג, מכסה מנוע ודלת מטען) – סוד ההצלחה. הוצעו 5 רמות גימור, ובנוסף דגם קופה בעל מנוע 2,5 ליטר וגיר רציף (יוצר עד 2013). גיר ידני יותר לא הותקן.
ב- 2015/2016 התקיימה מתיחת פנים מתוכננת. אלטימה זכתה לחזית חדשה התואמת לקונספט עיצוב הנוכחי. בחלק מרמות הגימור נכללו פנסי LED (אור נמוך ואורות יום), נוספו צבעי מרכב חדשים וג'נטים 17 ו- 18 אינץ' חדשים. בתא הנוסעים הופיעו הגה חדש, מחזיקי כוסות בצורה חדשה, מערכת מולטימדיה בעלת צג 5 או 7 אינץ', וחומר ריפוד שונה. חזרה גרסת SR העוצמתית.
דור שישי
נמצא בייצור משנת 2018 עד עתה (נתונים לשנת 2021). עיצובה של אלטימה החדשה – כמעט העתק מוחלט של מכונית הקונספט Vmotion 2.0, הוצג בשנת 2017 בארה"ב. מימדי המרכב נותרו כמעט זהים: אורך ורוחב גדלו ב- 25 מ"מ, הגובה הוקטן ב- 25 מ"מ, ובסיס הגלגלים התארך ב- 48 מ"מ. המימדים עצמם: אורך – 4890 מ"מ, גובה – 1482 מ"מ, רוחב – 1831 מ"מ, בסיס גלגלים – 2870 מ"מ. כבר מהמפעל המכונית מצוידת בג'נטים 19 אינץ'.
יש לציין כי למתחרים העיקריים, שהינם טויוטה קאמרי והונדה אקורד, אין הנעה כפולה.
המעניין ביותר הוא מנוע טורבו 2 ליטר חדשני (248 כ"ס ו- 370Nm) עם יחס דחיסה משתנה שנוצר על ידי Infiniti. הוא הגיע למלא את מקומו של V6 האטמוספרי. רמות גימור פשוטות יותר קיבלו מנוע 2,5 ליטר ללא מגדש עם הזרקת דלק ישירה (188 כ"ס, 244Nm) והנעה כפולה. מאפיין זה הושאל מהקרוסאוברים, המצמד המרכזי מסוגל להעביר אל הגלגלים האחוריים כ- 50% מהמומנט. נציין כי למתחרים העיקריים, שהינם טויוטה קאמרי והונדה אקורד, אין הנעה כפולה. תיבת הילוכים היחידה – רציפה. מערכת המתלים – תמוכות מקפרסון מלפנים וסכמה רב-חיבורית מאחור.
החברה ניגשה בקפדניות לעיצוב תא הנוסעים. חזותית הוא נהיה יותר קל, אוורירי. מול עיני הנהג לוח מחוונים בעל ספרות גדולות ומחוגים מאסיביים. נוכחים מד מהירות, טכומטר, וביניהם – צג קטן של מחשב הדרך. להגה בעל מספר רב של כפתורים צורה ארגונומית, בצג המרכזי הופיע מסך מגע 8 אינץ' של מערכת המולטימדיה אשר "מבינה" כל סמארטפון. מתחת למסכי המגע נוכחות יחידות בקרה מכאניות.
ניסאן אלטימה החדשה יכולה להשוויץ במערכת שליטה אוטונומית למחצה ProPilot, המחליפה במידה מסוימת את הנהג בכמה מצבים. נוסף על כך, הסדאן צויד במערכות בטיחות אקטיבית המסוגלות לעצור את הרכב על מנת למנוע תאונה: ראות היקפית חכמה, זיהוי הולכי רגל ובקרת סטייה מנתיב.