יונדאי גרנדיור הוא רכב סלון גדול בצורת מרכב סדאן שהופיע לראשונה בשנת 1986. בשווקים רבים הוא מוכר בשם יונדאי אזרה. לאורך תקופה ארוכה הדגם שימש בתור ספינת הדגל של יונדאי ובכך השפיע רבות על קו מכוניות הנוסעים של המותג דרום הקוריאני. בעידן של קרוסאוברים והאצ'בקים לא קל להיות סדאן, במיוחד סדאן בעל מימדים גדולים. הקוש
יונדאי גרנדיור. המאבק על הלבבות והשווקים
AUTOBOOM

יונדאי גרנדיור. המאבק על הלבבות והשווקים

יונדאי גרנדיור. המאבק על הלבבות והשווקים

יונדאי גרנדיור הוא רכב סלון גדול בצורת מרכב סדאן שהופיע לראשונה בשנת 1986. בשווקים רבים הוא מוכר בשם יונדאי אזרה. לאורך תקופה ארוכה הדגם שימש בתור ספינת הדגל של יונדאי ובכך השפיע רבות על קו מכוניות הנוסעים של המותג דרום הקוריאני. בעידן של קרוסאוברים והאצ'בקים לא קל להיות סדאן, במיוחד סדאן בעל מימדים גדולים. הקושי במציאת הקונים רק הולך וגובר. עוד בשנת 2020 הדור השישי של גרדניור, שפירוש שמו הוא "פאר" או "גדולה", כיכב ברשימת הרכבים הנמכרים ביותר בקטגוריה שלו, אך כבר ב-2021 הדגם ירד ב-4 מקומות בדירוג ולקח רק מקום תשיעי בעשירייה המובילה. ייתכן שהדור השביעי החדש שיצא בדצמבר 2022 יעזור לספינת הדגל הקוריאנית להחזיר את העניין הדועך של הציבור אל יפיוף בן ה-36. אחרי הכל, גרנדיור מציע לבעלים שלו דינמיקה, כושר תמרון, אמינות ויוקרה תמורת מחיר נמוך יחסית (לרכב מהקטגוריה הזו). המאבק על הלבבות והשווקים נמשך!

היסטורית הדגם

הדור הראשון שהושק בשנת 1986 נוצר על בסיס הדגם מיצובישי דבונייר ונבדל ממנו רק בעיצוב החיצוני. הדגם בתצורת סדאן מבית יונדאי צויד במנוע 2 ליטר מאת מיצובישי, מאוחר יותר הופיע מנוע 2,4 ליטר ואחר כך גם V6 בנפח 3 ליטר. הרכב הגדול והמרובע עם תיבת ההילוכים הידנית או האוטומטית מילא את תפקיד ספינת הדגל של יונדאי במשך עשר שנים (מ-1986 עד 1996). לאחר מכן היו כמה ניסיונות "לחטוף" ממנו את המעמד הגבוהה, בהתחלה זה היה יונדאי דיינסטי, אחרי כן ג'נסיס, שבהמשך התנתק למותג נפרד. אבל בשנת 2022 הגיבור שלנו שוב משחק תפקיד ראשי בקו של מכוניות הנוסעים של היצרנית.

גרנדיור של הדור הראשון מאוד מצא חן בעיני הציבור והפך לרכב הגדול הנמכר ביותר בדרום קוריאה. הדור השני נוצר בשיתוף פעולה בין החברה היפנית לבין הקוריאנית: [מיצובישי[(https://autoboom.co.il/magazine/mitsubishi) הייתה אחראית על המכלולים ויונדאי על עיצוב המרכב ותא הנוסעים. הרכב יצא בספטמבר 1992 ויוצר עד שנת 1998. מבחר המנועים הרחב (טוריים בנפח 2,0 ו-2,4 ליטר, V6 בנפח 2,5, 3,0 ו-3,6 ליטר) ושתי תיבות ההילוכים (ידנית ואוטומטית) הובילו להצלחה של הדגם בשוק הפנימי, שם הוא הפך לסמל סטטוס שממנו נהנו פוליטיקאים רבים ואנשי עסקים עשירים.

הדור השלישי של גרנדיור הושק בשנת 1998 ויוצר עד שנת 2005, בצפון אמריקה וביפן דגם הסדאן נמכר תחת השם יונדאי XG. למרות ששני הדורות הראשונים נוצרו בשיתוף פעולה עם מיצובישי, הדור השלישי פותח על-ידי יונדאי באופן עצמאי לחלוטין תוך שימוש בניסיון שנצבר בשני הדורות הראשונים. הרכב הגיע כנהוג עם מגוון רחב של מנועים, בנפח מ-2,0 עד 3,6 ליטר. מאוחר יותר החברה קיה השתמשה בפלטפורמה של גרנדיור על מנת ליצור את הדגם אופירוס/אמנטי.

הדור הרביעי של יונדאי גרנדיור חלק אותה פלטפורמה עם יונדאי סונטה הנמוכה ממנו בדרגה. הדגם במרכב סדאן נמכר בצפון אמריקה, אירופה, אסיה, מדינות המפרץ, אמריקה הלטינית, דרום אפריקה, אוסטרליה, ניו זילנד ויפן והפך לדגם יונדאי היקר ביותר (עד להופעתו של ג'נסיס בשנת 2008). ברכב התחילו להתקין מנוע Lambda V6 החדש בנפח 3,8 ליטר המפיק 265 כ"ס בשילוב עם תיבת 5 או 6 הילוכים אוטומטית עם מצב ידני "Shiftronic", הוא סיפק האצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 6 שניות ומהירות מרבית של 249 קמ"ש. בשוק הקוריאני הוצע בנוסף מנוע הדיזל 2.2 VGT CRDI וכן מנועי הבנזין 2.4 Theta ו-2.7 Mu. הדגם מ-2008 צויד במערכת ניווט של LG והפך לרכב הראשון עם שני מסכים. דרך אגב, גרניור זכה במספר רב של פרסים בארה"ב ובקנדה.

גרסת הדור החמישי קיבלה עיצוב בסגנון האופייני ליונדאי בתקופה ההיא (2011 – 2016) שנקרא "פיסול נוזלי". הרכב צויד במנועי בנזין בנפח מ-2,4 עד 3,3 ליטר או במנוע דיזל 2,2 ליטר, בנוסף לכך בשנת 2013 הופיעה הגרסה ההיברידית על בסיס מנוע 2,4 ליטר. רמת הגימור העשירה "פרימיום", בין היתר, כללה בקרת שיוט אדפטיבית ועוזר חניה אוטונומי למחצה.

את הדור השישי של גרנדיור יונדאי הציגה ב-27 באוקטובר 2016. הדגם לא יובא לארה"ב עקב ירידה במכירות. מאותה סיבה החלו ניסויים עם הגרסאות השונות: במרץ 2017 שוב הופיעה גרסה היברידית וגרסת הדיזל, להיפך, הוסרה מהייצור בשנת 2018. למרות הכישלון באמריקה, גרנדיור נותר הרכב הנמכר ביותר בקטגוריה בשוק דרום קוריאה הפטריוטית: בשנת 2017 נמכרו 132,000 יחידות, ב-2018 נמכרו 110,000.

גרנדיור שנת 2022 החדש

יונדאי גרנדיור החדש שנחשף באוקטובר 2022 הפך לדגם השלישי של המותג שעוצב בסגנון העתידני החדש. הגלגול השביעי של דגם הסדאן הגדול נראה מרשים בהחלט, אך עדיין מעורר מחלוקת: פס הלד הצר מפריד בין מכסה המטען לבין הפגוש בו מוצבות יחידות תאורה הדו-קומתיות, שמוכרות כבר מדגמים מוקדמים יותר. מאחור, פס אדום בעיצוב דומה אחראי על כל הפונקציות הדרושות. הרכב משלב מודרניות (ידיות דלת נשלפות) עם אלמנטים מסורתיים מהשנים הקודמות (חלון נוסף ליד הקורות האחוריות שהיה עוד בגרנדיור הראשון).

«הדור השביעי של גרנדיור חולק כבוד לעבר ובו בזמן מגלם את השאיפה לקדמה. אנו מציבים סטנדרט חדש בשוק רכבי הפרימיום במרכב סדאן»
סאנג יופ-לי, סגן נשיא בכיר וראש מרכז העיצוב של יונדאי

בתא הנוסעים מיושם מוטיב רטרו המזכיר על מקור הרכב: מדובר בתפיסה חדשה ובשכלול יסודי של תא הנוסעים משנות ה-80 בשילוב עם לוח מחוונים דיגיטלי, מסך מולטימדיה ומסך שלישי נוסף לבקרת האקלים. החומרים המפוארים בוודאות ימצאו חן בעיני הקונים הקוריאנים החדשים שממשיכים להיות נאמנים לסדאן הגדול, וכן בעיני הלקוחות מהמזרח התיכון. עד תחילת המכירות ידוע לנו מעט לגבי החלק הטכני: רק על כך שיונדאי גרנדיור 2022/2023 יחלוק פלטפורמה עם קיה K8 שיצאה בסתיו 2021. משמעות הדבר היא שמערכת ההנעה תישאר קדמית וככל הנראה יותקנו מנועים בנפח מ-1,6 (טורבו, 177 כ"ס) עד 3,5 ליטר (הזרקה ישירה, 300 כ"ס). ומפני שהרכב נהיה גדול יותר, כעת הוא מציע מרווח רב יותר בתא הנוסעים בהשוואה לקודמו.

מה מיוחד ברכב הזה ששווה לזכור?
11 קולות