הרכב הנמכר ביותר מאת סיאט
סיאט איביזה – האצ'בק סאב-קומפקטי המיוצר משנת 1984. פרי יצירתה של חברת SEAT הספרדית. עד שנת 1990 המכונית השתייכה למותג הבית SEAT S.A, עד שהאחרון עבר לבעלותה של קבוצת Volkswagen Group. מקור השם "Ibiza" הוא בשמו של אי הנופש הספרדי איביזה. מדובר על המכונית הנמכרת ביותר בתולדות חברת SEAT. השקת הדגם התקיימה בתערוכת מכוניות בפריז בשנת 1984, בתהליך הייצור של הדגם לקחו חלק חברות ידועות דוגמת Italdesign, Karmann ו-Porsche. החל מהדור השני של דגם איביזה, SEAT מהווה חלק מהתאגיד הגרמני Volkswagen וכל הדורות ההבאים של הדגם וכן הדגמים האחרים מאת SEAT, הורכבו על בסיס פלטפורמות, מרכיבים וטכנולוגיה של Volkswagen Group.
נכון להיום סקירת הדגם כוללת חמישה דורות. בדור השני והרביעי, המכונית הורכבה על בסיס פלטפורמות חדשניות מקבוצת Volkswagen Group. כל הדורות של האצ'בק הפכו ללהיטי מכירות בקו הדגמים של SEAT. עד הדור החמישי, איביזה יצאה בגרסאות האצ'בק 3 ו-5 דלתות, קופה וסטיישנים, אך החל מדור חמישי, החברה מייצרת רק גרסאות האצ'בק 5 דלתות.
דור ראשון
יוצר בין השנים 1984 לבין 1993 והוצג בתור מכונית קומפקטית חביבה, בעלת סגנון איטלקי, טכנולוגיה גרמנית ורוח ספרדית. עיצוב המרכב וחלל הפנים של איביזה, פותח על-ידי ג'ורג'טו ג'וג'ארו – מעצב רכב מפורסם מבית Ital Design. חלק מהמרכיבים הושאלו מהדגמים Fiat Uno ו-Fiat Ritmo. מהנדסי חברת Porsche היו אחראים על המנוע והמתלה. הרכב שנוצר זכה לביקוש לא רק בספרד, אלא גם במדינות הסמוכות. בשנים 1998 ו-1991, הרכב עבר חידוש.
דור שני
יוצר בין השנים 1993 לבין 2002 ועבר מתיחת פנים בשנת 1999. המכונית פותחה, תוכננה ויוצרה תחת פיקוחה הבלעדית של קבוצת Volkswagen Group. איביזה דור שני התבססה על פלטפורמת VW Golf Mk3. המכונית יוצרה בגרסאות האצ'בק 3 ו-5 דלתות. איביזה זכתה לביקוש עצום בספרד וכן במדינות אירופה אחרות.
באשר לעיצוב של תא הנוסעים, גרסת איביזה שלפני מתיחת הפנים, חילקה לוח מחוונים משותף עם דגמי SEAT ו- Volkswagenאחרים של התקופה. לאחר מתיחת הפנים חל שינוי בעיצוב הכללי וברמות הגימור. מלבד השינוי במראה החזותי, שודרג קו המנועים והשלדה. במקום המנוע בנפח 1.8 ליטר, נוסף מנוע בנזין בנפח 2 ליטר ועם הספק בסך 150 כ"ס.
דור שלישי
יוצר בין השנים 2002 לבין 2008 ועבר מתיחת פנים בשנת 2006. יצאו גרסאות 3 ו-5 דלתות. איביזה דור שלישי צוידה במנועים מסוגים שונים. המנוע הראשון היה בנפח 1.2 ליטר ועם הספק בסך 64 כ"ס ובגיר הילוכים מכני. המנוע השני בנפח 1.4 ליטר ועם הספק בסך 75 כ"ס וגיר הילוכים מכני או אוטומטי. המנוע השלישי היה בנפח 1.6 ליטר ועם הספק בסך 100 כ"ס עם גיר הילוכים מכני. בנוסף היה מנוע טורבו דיזל בנפח 1.9 ליטר ועם הספק בסך 130 כ"ס עם גיר הילוכים מכני.
דור רביעי
יוצר בין השנים 2008 ועד 2017 ועבר שתי מתיחות פנים – בשנת 2012 וב-2015. איביזה דור רביעי יוצרה בסגנון חץ שפותח על-ידי מעצב מכוניות בלגי לוק דונקרוולקה, אבי מכוניות העל Lamborghini Murciélagoו- Gallardo. איביזה דור רביעי הפכה למכונית הראשונה במשפחת VW Group שהורכבה על פלטפורמת PQ25 החדשנית. בהמשך, על גבי אותה פלטפורמה הורכבו דגמים קומפקטיים אחרים של VAG – פולקסווגן פולו Mk5 (שנת 2009) ואאודי A1 (שנת 2010). בהתחלה סיאט איביזה יוצרה בגרסת האצ'בק 5 דלתות, בסוף שנת 2010 נוספו האצ'בק 3 דלתות וסטיישן Ibiza ST.
הגרסה הוצעה עם מנועים הבאים: מנוע טורבו הזרקה ישירה בנפח 1.2 ליטר ועם הספק בסך 105 כ"ס, מנוע טורבו הזרקה רגילה בנפח 1.4 ליטר ועם הספק בסך 85 כ"ס או מנוע טורבו בהזרקה ישירה עם הספק בסך 150 כ"ס. מנוע נוסף היה מנוע הזרקה רב-נקודתית בנפח 1.6 ליטר ועם הספק בסך 105 כ"ס. כל המנועים שולבו בתיבת הילוכים מכנית או אוטומטית, התיבה האוטומטית הגיעה עם ידיות לחיצה להעברת הילוכים.
במבדקי בטיחות המכונית זכתה בדירוג גבוה. האצ'בק סיאט איביזה נחשב לרכב האמין ביותר בסגמנט והוא עוקף את סקודה Fabia, אאודי A1 ואת פולקסווגן פולו המיוצרים על בסיס פלטפורמה זהה.
דור חמישי
מיוצר משנת 2017 ועד היום (נכון לשנת 2021). המראה החיצוני של סיאט איביזה החדשה דומה לזה של הדגם המתקדם יותר סיאט לאון שהפך ללהיט המכירות. המכונית בנויה על אותה פלטפורמה כמו פולקסווגן פולו שהושק חצי שנה אחרי הדגם הספרדי. מבנה יחידת הכוח, מערכת ההיגוי ומכשור חשמלי מושאלים מפלטפורמת MQB שכבר מוכרת לנו. השלדה פותחה מחדש, בעוד שהמבנה נשמר: מתלה מסוג מק'פרסון מלפנים ומתלה חצי תלוי מאחור. בהשוואה לדגם איביזה הקודם, המכונית החדשה הפכה לרחבה יותר, המרווח בין הגלגלים גדל ב-60 מ"מ מלפנים וב-48 מ"מ מאחור. בסיס הגלגלים צמח ב-95 מ"מ, עד אורך של 2,564 מ"מ. תא הנוסעים ותא המטען הפכו למרווחים יותר. קשיחות המרכב השתפרה ב-30%, שופר בידוד הרעשים.
קו המנועים כולל: מנוע MPI בנפח 1 ליטר ועם הספק בסך 75 כ"ס וגרסת הטורבו שלו TSI 1.0 ליטר עם הספק בסך 95 כ"ס או 115 כ"ס שמוצעת בגרסה העובדת על גז מתאן, בעוד שבמקרה זה ההספק יורד לסך של 90 כ"ס. ישנו מנוע טורבו דיזל TDI בנפח 1.6 ליטר ועם הספק בסך 80, 95 או 115 כ"ס. בהמשך הופיעה גרסת איביזה עם מנוע טורבו TSI Evo חזק וחדשני בנפח 1.5 ליטר ועם הספק בסך 150 כ"ס. גרסאות עם הספק פחות מ-100 כ"ס, מגיעות עם גיר 5 הילוכים ידני, שאר הגרסאות מצוידות בגיר 6 הילוכים ותמורת תשלום נוסף ניתן לקבל גיר רובוטי DSG כפול המצמדים בעל 7 הילוכים.
איביזה החדשה מוצעת עם מגוון אבזור מכובד: בקרת אקלים דו-אזורית, מערכת מדיה עם מסך 8 אינץ' ועם ממשקי Apple CarPlay ו-Android Auto, פנסי LED, מצלמה אחורית, בקרת שיוט אדפטיבית, גישה ללא מפתח, כפתור הצתת המנוע וטעינה אלחוטית לטלפון נייד. בנוסף מוצעת מערכת בלימה אוטומטית. מלבד רמות הבסיס, ישנן שתי רמות גימור ייחודיות: FR הספורטיבית ו-Xcellence היוקרתית, בעלות עיצוב תא נוסעים מעוטר וייחודי. רמת גימור איביזה FR בנוסף מצוידת במתלה קשה.