שברולט S-10 הוא הטנדר הקומפקטי הראשון לא רק של GM, אלא, יכול להיות, של "השלישייה הגדולה" עצמה. הוא מיוצר בהצלחה משנת 1982 ועד היום. בנוסף S-10 הוא בעצם טנדר חשמלי ראשון אמיתי, שכן בסוף שנות ה-90 הדגם צויד בהנעה חשמלית ואפילו הושכר בגרסה הזאת. למרות שמידות הרכב היו קטנות יחסית בהשוואה לטנדרים האמריקאים הגדולי
שברולט. מרכב, צורה.
AUTOBOOM

שברולט S-10. הטנדר הקומפקטי הראשון של GM

שברולט. מרכב, צורה.

שברולט S-10 הוא הטנדר הקומפקטי הראשון לא רק של GM, אלא, יכול להיות, של "השלישייה הגדולה" עצמה. הוא מיוצר בהצלחה משנת 1982 ועד היום. בנוסף S-10 הוא בעצם טנדר חשמלי ראשון אמיתי, שכן בסוף שנות ה-90 הדגם צויד בהנעה חשמלית ואפילו הושכר בגרסה הזאת. למרות שמידות הרכב היו קטנות יחסית בהשוואה לטנדרים האמריקאים הגדולים הקלאסיים, הוא הפך ל"סוס עבודה" אמיתי, מאוד פרקטי ואמין.

רקע היסטורי

GMC Sonoma 1991.

בשנת 1982 החברה האמריקאית Chevrolet הציגה את הטנדר הקומפקטי הראשון שלה בתור גרסת המותג GMC בשם S-15, מאוחר יותר (שנת 1991) שם הדגם שונה ל-GMC Sonoma. הדגמים GMC ו-Chevrolet היו זהים, פרט לעיצוב הגריל. מימדי המרכב היו הבאים: אורך 4,49 מ', רוחב 1,68 מ', גובה 1,6 מ', בסיס גלגלים 2,72 מ'. בשנת 1983 יצאו גרסאות סגורות עם 2 דלתות: S-10 Blazer ו-S-15 Jimmy. בשנת 1984 יצאו דגמים מחוזקים עם מתלים המיועדים לנהיגת שטח. ב-1990 הושקו גרסאות עם 4 דלתות.

Chevrolet S-10 Pickup 1994. 2 generation.

הדור השני לטנדר הוצב על פס הייצור בשנת 1994, הוא קיבל עיצוב חיצוני ופנימי חדש וגם מפרט אבזור סטנדרטי מורחב. מצד הנוסע הקדמי הותקנה כרית אוויר. השינויים נגעו גם בחלק הטכני: השאסי והמנוע עברו שיפור משמעותי. נשארו רק שני מנועים: Vortec 2200 I4 SFI בנפח 2,2, ליטר ו-Vortec 4300 CMFI V6 בנפח 4,3 ליטר. בנוסף לכך, הופיעה גרסה בעלת הנעה כפולה עם חבילת אופציות לנהיגת שטח. בין מאפייניה: תנוחת ישיבה גבוהה, מתלים מחוזקים, בולמי זעזוע גז ומנוע Vortec 4300 V6. בשנת 2001 יצאה גרסת 4 דלתות S-10 Сrew Сab עם שתי שורות מושבים. הדור השני יוצר עד שנת 2004.

שברולט S10 EV חשמלי לחלוטין.

בשנת 1997 הוצג שברולט S10 EV החשמלי לחלוטין. General Motors למעשה הפכה ליצרנית הרכב הגדולה הראשונה שהוציאה לפועל ייצור של טנדר חשמלי לגרמי. כבר בשנת 1998 החברה הוציאה בערך 110 יחידות של הטנדר החשמלי. S10 EV בוסס על הגרסה המסחרית של שברולט S10 במרכב דו-דלתי עם בסיס גלגלים קצר. הטנדר החשמלי צויד במנוע זרם חליפין אסינכרוני בהספק 85 קילוואט ובסוללת עופרת-חומצה בקיבולת 16,2 קוט"ש. הסוללה הותקנה בתוך השלדה, לכן הטדנר הקטן הפך לכבד יותר באופן משמעותי (עד 1,905 ק"ג). טווח הנסיעה המציאותי על טעינה בודדת היה 56 – 69 ק"מ בנהיגה עירונית, בתנאי של תנועה קבועה עם עצירות קצרות. אך התברר שהרכב החשמלי, שהושק עוד במאה הקודמת, היה יקר מדי מבחינת ההרכבה, לכן לא הצליח למשוך לקוחות.

היום

Chevrolet S-10 Pickup 2016. Pickup double-cab, 3 generation, restyling.

8 שנים לאחר סוף הייצור של הדור השני, התקבלה ההחלטה לחדש את ייצור הטנדר בשוק הברזילאי שהפך עבורו לבית. שם מרוצים ממנו בעיקר ומשתמשים גם לצורכי החקאות וגם בתור רכב להובלת משפחות גדולות במרכזי הערים הגדולות. הדור השלישי, שיצא בשנת 2012, כבר פעמיים עבר מתיחת פנים, ב-2016 ו-2020. את פיתוח הטנדר העולמי החדש הוביל מרכז הפיתוח GM do Brasil. שברולט S10 מיוצר בברזיל, אך נמכר לא רק שם, אלא גם במדינות אחרות בדרום אמריקה ובשווקים אחרים הדגם ידוע בשם שברולט קולורדו. בברזיל S10 המחיר של S10 החדש מתחיל מ-142 אלף דיאל, שזה בערך 27 אלף דולר ארה"ב (מחירים לשנת 2020).

מה התחדש בו:

שברולט. מנוע.
  • מנוע חדש Chevrolet 2.8 CTDI שמפסק את המומנט הגבוה ביותר בקטגוריה
  • מנוע 2.4 FlexPower הקודם קיבל שיפורים חשובים על מנת להישאר בעמדה המובילה
  • כושר ההעמסה הוגבר ל-1,3 טון, כעת הוא אחד מן הגבוהים ביותר בקטגוריה
  • תיבות 5 הילוכים ידניות חדשות ותיבת 6 הילוכים אוטומטית בלעדית
  • תיבת העברה 4×4 חדשה עם אפשרות שינוי מצבים תוך כדי נסיעה
  • שלוש רמות גימור: LS, LT ו-LTZ
Chevrolet S-10 Pickup 2020. Pickup double-cab, 3 generation, restyling 2.

הטנדר מוצע במרכבים חד-קבינה ודו-קבינה וכן עם שאסי ללא ארגז. מנוע טורבו דיזל בנפח 2,8 ליטר מפיק 200 כ"ס, מנוע בנזין 2,4 ליטר מפיק 197 כ"ס (בגרסאות בשביל השוק הברזילאי המנוע יכול לפעול על אתנול, במקרה כזה ההספק צומח ל-206 כ"ס). תיבת ההילוכים, כפי שעבר צוין, היא ידנית או אוטומטית, ההנעה היא אחורית או כפולה משתלבת. שברולט S10 שנת 2020/2021 מקבל אחריות יצרן של 3 שנים ללא הגבלת קילומטראז'.

טנדר קומפקטי: בחירה נכונה או לא?
13 קולות