סיטרואן C4. הרובוט המרקד
סיטרואן C4 – מכונית משפחתית שהושקה בספטמבר 2004. יוצרה במרכבי סדאן והאצ'בק 3 ו-5 דלתות. נכון להיום מדובר בקרוס-האצ'בק קומפקטי ומסוגנן בעל 5 דלתות, מנועי בנזין ודיזל שונים לבחירה וכן יחידת כוח חשמלית. בשנת 2021 בישראל מוצע רשמית הדור השלישי של סיטרואן C4.
סיטרואן C4 מעניין בכך שהוא מדגים את המוכנות של היצרנית הצרפתית לעקוב אחר הטרנדים באופנת הרכב. השקתו בשנת 2004 לוותה בפרסומת מרשימה, יפה ובלתי שגרתית: C4 החדש הוצג בתור רובוטריק מרקד. את ריקוד הברייקדאנס שביצע C4 פיתחו אותם כוריאוגרפים שעבדו עם ג'סטין טימברלייק. בסרטון השני הוא הסתובב להנאתו בעיר, בשלישי – החליק על הקרח והרשים וזעזע את הנוסעים שבתוכו. פרסומת חיובית מיד פיסלה את התדמית מלאת שמחת-חיים ומתקדמת טכנולוגית של הרכב.
סיטרואן C4 החדש התאפיין בביצועים בטיחותיים ומאוזנים על הכביש, שהושגו, בין היתר, בזכות שפע עוזרים אלקטרוניים הנכללים ברמת הגימור הבסיסית. על פי תוצאות מבחני הריסוק של Euro NCAP סיטרואן C4 קיבל את הציון הסופי הגבוה ביותר של 5 כוכבים בכל הקטגוריות הנבדקות. יעילותן של מערכות הבטיחות דורגה ב-97% – התוצאה הטובה ביותר בקטגורית האצ'בקים קומפקטיים. וזו ערובה לרוגע ולבטיחות הבעלים.
דור ראשון
C4 נראה לראשונה בתור מכונית הקונספט בתצוגת הרכב בז'נבה ולאחר מכן בתערוכה בפריז. הדגם יוצר בשלושה סוגי מרכב בו-זמנית: סדאן, האצ'בק 5 דלתות וקופה 3 דלתות. המכונית ניחנה בשפע של פתרונות יוצאי דופן. לוח המחוונים שילב צגים אנלוגיים ודיגיטליים של מד המהירות, מד הדלק ומחוונים אחרים. את התאורה שלו ניתן היה להגדיר לגוון כחול או לבן. בתא הנוסעים פוזרו תאי אחסון נוספים רבים, ונפח תא המטען עמד על 352 ליטר (והיה גדל עד 1,200 ליטר לאחר קיפול המושבים האחוריים). כבר בתקופה ההיא C4 (ברמת הגימור הבכירה) צויד במערכת התרעה על סטייה מנתיב; במערכת האוורור מובנה מפיץ ריח, הותקן גג זכוכית שקוף. כמו כן, המכונית כללה בקרת יציבות (ESP) והגה רב תכליתי.
הסיטרואן החדש זכה להיצע מנועים עשיר: מנועי בנזין בנפח מ-1,4 (88 כ"ס) עד 2,0 ליטר (136-177 כ"ס) וקבוצה שלמה של טורבו-דיזלים מ-1,6 עד 2,0 ליטר (90-140 כ"ס). תיבות – ידניות 5-6 הילוכים ואוטומטית 4 הילוכים. בשנת 2008 הדגם עבר מתיחת פנים ובמקביל יצא משחק הוידאו החינמי Citroën C4 Robot. הדור הראשון יצא המוצלח ביותר. סיטרואן C4 הוכתר בתואר "מכונית השנה" באירופה בשנת 2005. באליפות העולם בראלי הדגם הופיע בהצלחה בהנהגתם של נהגים מפורסמים ואלופי עולם סבסטיאן אוגייר, דני סורדו ופיטר סולברג, וכן האלוף האגדי סבסטיאן לב.
דור שני
הופיע בשנת 2010 ויוצר עד 2020 (בסין, באירופה –עד 2018). גרסת 3 הדלתות הוסרה מההיצע על מנת להימנע מתחרות עם דגם DS3, לכן עד שנת 2018 סיטרואן C4 באירופה היה רק סדאן או האצ'בק 5 דלתות. עיצוב הדור השני לא היה חריג כמו הקודם לו, אך גם אי אפשר לקרוא לו משעמם. תא המטען גדל עד קיבולת של 408 ליטר, המפתחים שיפרו את רמת הנוחות, לשם כך הם שינו את מבנה המתלים, אמנם המבנה הכללי נשאר ללא שינוי (תמוכות מק'פרסון בסרן הקדמי וקורת פיתול מאחור). הבלמים הם דיסקיים בשני הסרנים, הקדמיים מאווררים, עם ABS ו-ESP סטנדרטיים. מנגנון היגוי מסרק עם הגה כוח אלקטרו-הידראולי הושאל מ-C4 הקודם.
יעילותן של מערכות הבטיחות דורגה ב-97% – התוצאה הטובה ביותר בקטגורית האצ'בקים קומפקטיים.
היצע המנועים כלל שלושה דגמי בנזין וארבעה דיזלים. מנוע e-HDi שהופיע לראשונה בדור הראשון של C4 פעל יחד עם תיבת 6 הילוכים אוטומטית. לשאר המנועים שידכו תיבת 5 היל' (1,4 VTi, 1,6 VTi ו- 1,6 HDi בגרסת 92 כ"ס) או 6 היל' ידנית (1,6 HDi בהספק 112 כ"ס או 2,0 HDi). מנוע 1.6 VTi הוצע בנוסף עם תיבת 4 היל' אוטומטית.
דור שלישי
סיטרואן C4 החדש, המבוסס על פלטפורמת CMP, הוצג ב-16 ביוני 2020. במהלך שנתיים של הפסקה, לאחר הפסקתו של ייצור הדגם, סיטרואן החליטה לייצר קרוס-האצ'בק – רכב שמוגבה מעל הכביש ועטוף בבודי קיט מגונן מפלסטיק. סיטרואן C4 החדש מסווג כהאצ'בק ובכל זאת מזכיר יותר קרוסאובר. בדור הזה הופיעה גרסה עם מנוע חשמלי בעלת הספק של 100 קילוואט (134 כ"ס) וסוללה בקיבולת 50 קוט"ש, דבר המעניק לה טווח נסיעה עד 350 ק"מ (על פי מבחן WLTP). באשר לגרסה בעלת מנוע הבעירה הפנימית, סיטרואן מוכן להציע בחירה: היצע הבנזין כולל מנועי 1,2 ליטר בהספק שונה – מ-101 עד 155 כ"ס וכן יש דיזל 1,5 ליטר (110 או 130 כ"ס).
בישראל נמכר סיטרואן C4 החשמלי וגרסאות בנזין ודיזל בהספק 130 כ"ס עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית. ישנה רמת גימור יחידה עבור ישראל הכוללת 6 כריות אוויר, חיישן לחץ בצמיגים, בקרת יציבות ESP, מצלמה אחורית, גג פנורמי ועוד. מכלול עוזרים לנהג Highway Driver Assist כולל בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית תיקון סטייה מנתיב, מערכת חנייה אוטונומית, מערכת למניעת התנגשויות עם פונקציית זיהוי הולכי רגל, זיהוי תמרורים ובקרת עייפות הנהג.