חשמלי, קומפקטי, קוריאני
יונדאי קונה EV (אלקטריק) זוהי הגרסה החשמלית של הקרוסאובר הקומפקטי יונדאי קונה. זהו הרכב החשמלי השני של יונדאי אחרי Ioniq. המכירות באירופה וקוריאה החלו בשנת 2018, בשנת 2019 הדגם נחת בארה"ב. יש לציין שקונה אלקטריק הוא רכב מוצלח: היקף המכירות שבר את נקודת ה-100,000 כבר ביוני 2020. היונדאי הקומפקטי מסווג כקרוסאובר רק כדי לעמוד בטרנד, שכן הוא מגיע עם הנעה קדמית בלבד. עם זאת, היצרנית מציעה שתי גרסאות בעלות הספק שונה וקיבולת סוללת ליתיום-פולימר. אך למרבה הצער בישראל נמכרת רק אחת מהן.
עיצוב חיצוני
הקרוסאובר מיועד בראש ובראשונה לאירופה, ארה"ב ודרום קוריאה. דווקא הוא ממלא את תפקיד הדגם החשמלי הזול יחסית וההמוני של יונדאי בשווקים אלו. אורך המרכב של יונדאי קונה EV שנת 2019/2020 הבולט והייחודי הוא 4,2 מ'. מבחינה חיצונית הגרסאות החשמליות נבדלות מהדגמים של בנזין ודיזל בפגושים אחרים, בפאנל אטום במקום גריל וגם בג'נטים עם חישורים גדולים שמפחיתים את המערבולת.
חלל פנימי
כמו כן, בוצע שינוי בתא הנוסעים של הקרוסאובר החשמלי. יונדאי קונה אלקטריק החדש קיבל טונל מרכזי דו-מפלסי: בלוק כפתורים לשליטה בתמסורת ומחזיקי כוסות מלמעלה, תא לחפצים קטנים מלמטה. לרכב מחוונים דיגיטליים המוצגים על מסך "7. הפקדים מאחורי ההגה אחראים על שינוי מידת הרגנרציה. ראויה לציון העובדה שתא המטען בגרסה החשמלית יצא גדול יותר בהשוואה לגרסאות עם מנוע בעירה פנימית הודות להסרת מיכל הדלק: 373 ליטר מתחת למדף מול 361 ליטר.
יחידת כוח
הגרסה הבסיסית של יונדאי קונה EV שנת 2020 צוידה במנוע חשמלי המפיק 135 כ"ס ו-395Nm. הסוללה בקיבולת 39,2 קוט"ש מספקת טווח נסיעה של 300 ק"מ בין טעינות לפי מחזור WLTP, טעינה מלאה משקע רגיל לוקחת 6 שעות, מתחנת 100 קילוואט ניתן למלא עד 80% תוך 54 דקות. גם הדינמיקה לא רעה בכלל: החשמלי מאיץ ל-100 קמ"ש תוך 9,9 שניות, המהירות המרבית שלו היא 155 קמ"ש.
גרסת Long Range עוצמתית יותר ממנה: המנוע כבר מפיק 204 כ"ס ואת אותו המומנט כמו בגרסה הבסיסית. הסוללה בקיבולת 64 קוט"ש אמורה להספיק ל-470 ק"מ של דרך על טעינה בודדת, אך טעינה מלאה משקע ביתי תיקח כמעט 10 שעות. עם זאת, טעינה ל-80% בתחנת טעינה מהירה עדיין תתבצע תוך 54 דקות. הדינמיקה משופרת באופן ניכר – האצה ל-100 קמ"ש תוך 7,6 שניות, אבל המהירות המרבית היא זהה. מבחני הטווח שבוצעו על-ידי המגזין האנגלי "What Car" בתחילת שנת 2019 הראו שטווח הנסיעה של קונה EV הוא הגבוה ביותר בין רכבים חשמליים שנמכרים בבריטניה.
אבזור
מפרט האבזור הבסיסי של הרכב כולל ג'נטים ייצוקים "17, פנסי הלוגן, לוח מחוונים דיגיטלי "7, הגה רב תכליתי עם כוונון לעומק ולגובה, מזגן עם בקרת אקלים, מסך מגע "7 עם בלוטוס, אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו. ברמות הגימור היקרות תמצאו פנסי לד, מערכת ניווט עם מסך "8, טעינה אלחוטית, תצוגה עילית, חימום ואוורור מושבים. בנוסף לכך, הגרסאות הבכירות כוללות בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת התרעה על התנגשות FCA עם פונקצית זיהוי הולכי רגל, ניטור שטחים מתים BSCW עם פונקצית סיוע לנהג בעת מעבר נתיב LCA, מערכת התרעה על התנגשות בעת נסיעה לאחור RCCW ומניעת סטיה מנתיב LKA.
הקרוסאובר החשמלי יכול להצטייד במערכת התראה על הגבלת מהירות, באורות נמוכים עוקבי פניה, בתצוגה עילית המקרינה את המחוונים העיקריים ואזהרות חזותיות. על הנהג והנוסעים מגנות שש כריות אוויר.
מתיחת פנים שנת 2020
בסוף שנת 2020 חברת יונדאי הציגה את הרכב החשמלי המעודכן. יונדאי קונה EV שנת 2021 נבדל מבחוץ בעיצוב משופר, אבל המאפיינים הטכניים העיקריים נותרו ללא שינוי. כיסוי דקורטיבי המסתיר את שקע הטעינה נעלם. כעת מכסה השקע ממוזג עם החרטום. הכיסויים מעל הגלגלים האחוריים הוסרו, הודות לכך הרכב החל להיראות קל יותר. אפקט דומה העניקו חישוקי סגסוגת קלה החדשים, הצורה השונה של פנסי החזית ופנסי הלד האחוריים. מעניין לציין שקונה אלקטריק המעודכן קיבל שמשה קדמית חדשה ובידוד רעשים נוסף בלוח המחוונים ובתא המטען – בדרך כלל בעלים של רכבים חשמליים לא מתלוננים על רעש.
חלו שינויים גם בתא הנוסעים: מסך המגע המרכזי בגודל "7 ולוח המחוונים גדלו שניהם ל-"10,25. תוכנת הרכב תומכת באפל קארפליי ואנדרואיד אוטו. המשטח מסביב ללוח המחוונים נהיה מעודן יותר ובתא החפצים המרכזי הופיע מטען אלחוטי. הקרוסאובר כולל מערכת Hyundai BlueLink המאפשרת לשלוט ברכב באמצעות הסמארטפון ולקבל מידע חשוב על טווח נסיעה, זמן טעינה ומיקום עמדות טעינה.
יחידות הכוח הועברה מהדור הראשון ללא שינוי, כך שהדינמיקה וטווח הנסיעה נותרו זהים: ניתן לעבור עד 300 ק"מ על טעינה בודדת. יונדאי קונה EV החדש הושק תחילה בדרום קוריאה, מאביב 2021 הוא יצא לשוק ארה"ב ורק לאחר מכן הגיע לשאר המדינות.