יונדאי איוניק 5. למה אוהבים אותו בישראל
הידעתם שהרכב החשמלי הקוריאני הפופולרי ביותר בישראל הוא יונדאי איוניק 5? רק במהלך מספר החודשים הראשונים של שנת 2022 נמכרו 1,433 יחידות. כמעט 1,5 אלף מכוניות תוך חודשים ספורים היא תוצאה מאוד טובה! הרי, לדוגמה, במקרה של "קרוב המשפחה" של איוניק 5, הקרוסאובר החשמלי יונדאי קונה EV, עד מרץ 2022 נמכרו רק 644 יחידות. כיום איוניק 5 החדש תופס מקום שלישי מבחינת היקף המכירות בשוק הישראלי לאחר ג'ילי גיאומטרי C וטסלה מודל 3. באירופה הוא אף מועמד לתואר מכונית השנה של 2022 והמגזין האנגלי Auto Express הקנה לו פרס יוקרתי על העיצוב ואת תואר הרכב החשמלי הטוב ביותר בפלח הפרימיום. לכן זה הזמן לענות על השאלה "למה אוהבים אותו בישראל?" וכמיטב המסורת לברר לא רק מהם היתרונות שלו, אלא גם מהם החסרונות.
יונדאי איוניק 5 החדש מוצע בישראל החל מ-190,437 ₪, כולל אגרת רישוי (נתונים לשנת 2022). תמורת סכום כזה תקבלו גרסה עם הנעה אחורית ברמת הגימור Prestige.
בקצרה על העיקר
להזכירכם, יונדאי איוניק 5 מיוצר ממאי 2021 וזוהי גרסת הקרוס החשמלית לחלוטין של דגם במרכב האצ'בק יונדאי איוניק. הרכב משתייך לקטגורית המימדים הבינוניים: אורך 4,653 מ"מ, רוחב 1,890 מ"מ, גובה 1,605 מ"מ; עם זאת, בסיס הגלגלים מגיע לשלושה מטרים ונפח תא המטען הוא 588 ליטר (עם מושבים מקופלים צומח ל-1,648 ליטר). כיום מוצעות מספר גרסאות של איוניק 5 עם סוללות בקיבולת שונה, אולם בישראל נמכרת רק אחת – בקיבולת 72,26 קוט"ש. מצד שני, אפשר לבחור גרסה חד-מנועית או דו-מנועית: גרסה עם הנעה אחורית ומנוע אחד בהספק 217 כ"ס (עם מהירות מרבית בסך 185 קמ"ש, ההאצה ל-100 קמ"ש תיקח 7,4 שניות) או גרסה עם הנעה כפולה ושני מנועים בהספק כולל של 305 כ"ס (ההאצה ל-100 קמ"ש תתבצע תוך 5,2 שניות).
יתרונות
- בסיס גלגלים מאוד גדול – יתרון משמעותי שמעניק מרווח בתא הנוסעים
- קונסולה מרכזית זחיחה, מה שבהחלט נוח
- מספר גרסאות לבחירה
- טעינה מהירה למדי – בתחנות טעינה בהספק 350 קילוואט ניתן להטעין את הסוללה מ-10% ל-80% תוך 18 דקות בלבד
- עיצוב חיצוני לא שגרתי ונועז
- ארגונומיה נוחה של תא הנוסעים – מושבים אחוריים עם כוונון אורכי בטווח של 135 מ"מ
- איכות הרכבה גבוהה
- גימור איכותי – כל החומרים נראים מכובדים ואף יוקרתיים
- התנהגות כביש טובה, מתלים נוחים, דינמיקת האצה מצוינת – בעצם, אלו הן הסיבות העיקריות לאהוב את הרכב
- שפע של מערכות בטיחות
- עלות שימוש נמוכה יחסית, במיוחד בהשוואה לרכבים עם מנוע בנזין
חסרונות
- אין מגב אחורי
היעדר של מגב אחורי הוא חסרון די רציני בזמן הגשם, אך לא רלוונטי במיוחד לאקלים שלנו.
- בודי קיט מפלסטיק לא רציונלי, שמתאים לרכב שטח
בהתחלה יכולה לעלות השאלה לגבי הרלוונטיות של מיגוני הפלסטיק שכביכול מתאימים לרכב שטח, על חצאיות הצד, קשתות הגלגלים ובחלקים התחתונים של הפגושים. הרי גודל מרווח הגחון של הדגם אינו שונה במיוחד מזה של ההאצ'בק הרגיל. עם זאת, הגימור הכסוף יוצר ניגודיות לצבע המרכב ומעניק לו מראה אלגנטי יותר.
- מגוון קטן של אפשרויות להתאמה אישית
החלל הפנימי של איוניק 5 מגיע רק בשני צבעים: אפור או שחור. נצטרך להסתפק במה שיש.
- שימוש לא נוח בפונקציות משנה
לדוגמה, לא נוח להשתמש בחימום המושבים. הלחצנים הנפרדים בצורת סמלים הוקצו רק לשלט בקרת האקלים. מערכות החימום/ אוורור לא קיבלו כאלה. צריך להחליק שמאלה במסך הבית, למצוא את הלחצן הרצוי, ללחוץ עליו ולאחר מכן לגרור את המחוון למעלה או למטה. ואחר כך להבין שהגזמתם ולעשות את הכל מחדש. לבצע את התהליך הזה תוך כדי נסיעה היא משימה בלתי אפשרית.
- ידיות הדלת האופנתיות וסכנת פריצה
ידיות הדלת האופנתיות הנשלפות של איוניק 5 נראות מצוין, אך הן לא נכנסות פנימה בחזרה במקרה שהרכב אינו נעול. אם שכחתם לנעול אותו, כולם מסביב ידעו את זה מיד, דבר שמוריד את רמת האבטחה ומגביר את הסיכון של גניבת חפצים מתא הנוסעים או אפילו של הרכב עצמו.
- והנקודה האחרונה, שכנראה הגיעה מהצד של טסלה:
השימוש ביונדאי איוניק 5 והתחזוקה שלו יעלו לבעליו 148% יותר בהשוואה לבעלים של טסלה מודל 3…