ליפמוטור הפך לחלק מתאגיד סטלנטיס, כדי למכור רכבים חשמליים באירופה ללא בעיה
ליפמוטור, אחד מהסטארטאפים הסיניים המצליחים ביותר, הפך למותג ה-15 בהרכב של סטלנטיס. החברה הודיעה על הקמת מיזם משותף עם התאגיד, Leapmotor International, על מנת למכור את הרכבים החשמליים שלה ללא בעיה באירופה, עקב הסיכון הגבוה להטלת מכסים חדשים על רכבים סיניים.
בשנת 2021 ברית סטלנטיס איחדה שני תאגידים גדולים: PSA (מחזיק במותגים סיטרואן, פיג'ו, אופל, ווקסהול ו-DS) ו-FCA (פיאט, קרייזלר, ג'יפ, RAM, דודג', אלפא רומיאו, לנצ'יה, מזראטי, פרארי). בסך הכל סטלנטיס מחזיק ב-14 מותגי רכב פופולריים וכמה פחות מוכרים.
סמנכ"ל הכספים של סטלנטיס, נטלי נייט, הכריזה כי ליפמוטור הוא המותג ה-15 בפורטפוליו של התאגיד. סטלנטיס תשקיע 1,5 מיליארד יורו בליפמוטור, תקבל 20% ממניות החברה הסינית ו-2 מושבים בדירקטוריון (הדירקטורים כבר מונו, אלו הם המנהלים המנוסים גרגואר אוליבייה ודאג אוסטרמן). יחד עם זאת, ליפמוטור תוצב בנפרד משאר המותגים של הקבוצה; הם לא יקבלו את פלטפורמת ליפמוטור ויתפתחו במסגרת התוכנית שלהם ועל פלטפורמה משלהם.
בתום שנת 2023, היקף המכירות העולמי של הרכבים החשמליים מאת סטלנטיס עשויו לעלות על 300,000 יחידות
המיזם המשותף Leapmotor International, שבסיסו בהולנד, נמצא בבעלות של 51% (גרעיון שליטה) תחת סטלנטיס. המנכ"ל ימונה גם על-ידי סטלנטיס. ל-Leapmotor International יהיו זכויות בלעדיות לייצוא, מכירה וייצור דגמי ליפמוטור מחוץ לאזור סין הגדולה (הכולל את הונג קונג, מקאו וטייוואן). איך בדיוק יאורגן הייצור של הרכבים חשמליים סיניים מחוץ לסין עדיין, לא ידוע.
אבל אם אירופה באמת תתחיל לגדר את עצמה מיבוא רכבים חשמליים סיניים באמצעות מכסים גבוהים ושיטות אחרות, אז צעד כזה מצד ליפמוטור נראה בהחלט מוצדק. רכבים חשמליים מבית ליפמוטור יופיעו בשוק האירופי כבר בשנת 2024. עד 2030 המותג מתכנן להגיע לרמת מכירות של 500,000 מכוניות.
בישראל, ליפמוטור מוכרת בצורה די מוצלחת את המכונית הקטנה במרכב האצ'בק T03, שאורכה 3620 מ"מ בלבד. היא מצוידת במנוע חשמלי אחד בסרן הקדמי בהספק 108 כ"ס ובסוללה בקיבולת 41 קוט"ש המספקת טווח נסיעה של 280 ק"מ בין טעינות. המכונית החשמלית שייכת לפלח הזול: המחיר מתחיל ב-100,458 ₪ (כולל אגרת רישוי, נכון לנובמבר 2023)
העסקה בין סטלנטיס לליפמוטור היא ייחודית מסוגה: לראשונה ענקית רכב מערבית מקימה מיזם משותף עם חברה סינית לא כדי לפתח את עסקיה בסין, אלא כדי לקדם מכוניות סיניות בשווקים זרים. אבל עבור משקיעי ליפמוטור זהו צעד מדאיג: המניות של החברה הסינית בבורסת הונג קונג נפלו ב-26% תוך שבוע ורק עכשיו החלו להתאושש אט-אט.
מי הם ליפמוטור
אחד מהסטארטאפים הסיניים המבטיחים ביותר הוקם בשנת 2015 על-ידי מהנדס האלקטרוניקה ז'ו ג'יאנגמינג. הדגם הראשון של Leapmotor נכנס לייצור ב-2018. כיום ההיצע כולל ארבעה דגמים, במקור כולם חשמליים, אך כבר הופיעו גרסאות היברידיות פלאג-אין, שבהן מנוע הבנזין משמש כגנרטור לטעינת הסוללות.
השם Leapmotor מורכב מהמילים leap (זינוק) ו-motor (מנוע) – ועד כה הוא מצדיק את עצמו לחלוטין: זהו לא פשוט צעד גדול, אלא זינוק אמיתי לעבר העתיד החשמלי המזהיר
החברה ממוקדת ברעיון לכבוש את השוק האירופי. באוקטובר 2022 בתערוכת הרכב בפריז הסינים הציגו את הקרוסאובר החשמלי ליפמוטור C11 ובספטמבר 2023, בתערוכת הרכב במינכן, הציגו דגם חדש – הקרוסאובר החשמלי C10 שפותח מלכתחילה עבור אירופה.
ב-10 החודשים הראשונים של 2023 ליפמוטור מכרה בסין 107,029 רכבים – עלייה של 13,11%+ בהשוואה לשנה הקודמת. אבל כבר בשנים הקרובות מתכננת החברה להגיע לרמת מכירות של כמיליון יחידות בשנה בסין.
החוזקות של ליפמוטור כוללות איזון טוב בין מחיר לאיכות, מיקרו-אלקטרוניקה מתוצרת עצמית (כולל מעבדים) וקצבי התפתחות טכנולוגית גבוהים: ביולי 2023 הציגה החברה הסינית את הדור השלישי של הפלטפורמה המודולרית שלה Leap 3.0, ועד שנת 2025 יופיע הרביעי.
המכוניות החשמליות של ליפמוטור נכנסות לרשימת המכוניות הזולות ביותר בשוק שלנו. אנו מקווים שאחרי שהחברה הסינית עברה לבעלותו של תאגיד סטלנטיס, שום דבר לא ישתנה עבור הקונה הממוצע או אפילו ישתפר!