מזראטי Ghibli. גלקסיה אחרת...
אם לכתוב על מזראטי גיבלי בעיניים עצומות אז אפשר להתחיל כרגיל: מכונית ספורט יוקרתית מסגמנט E, המותג Maserati משתייך לתאגיד האיטלקי-האמריקאי "Fiat Chrysler Automobiles", מיוצרת משנת 1967 בגרסאות בעלות מרכב קופה וסדאן. ההנעה הוא אחורית או כפולה. בשנת 2021 בשוק הישראלי ניתן היה לרכוש את דגמי הדור הראשון של סדאן המפואר לאחר מתיחת הפנים של שנת 2020. בשנה מיוצרות כ-20,000 מכוניות. ומכאו נעבור לקסם...
למרות שחברת Maserati מציגה את דגמי Ghibli שלה כ"פרארי ליומיום" העלות של מכונית מדור שלישי ואחרון עומדת על לא פחות מ- 65,000 דולר. ומזראטי זה גלקסיה אחרת. אין כאן מקום להשוואה לרכבים גרמניים, אמריקאיים, יפניים וקוריאניים. הכל כאן שונה. המכונית נראית קלה למדי במשקל, אך שוקלת יותר מ-1,800 ק"ג. היא קלה לנהיגה ונעימה בעת סטיות חדות במהירות גבוהה המלוות בשאגת האגזוז האיטלקי המעולה. בשנת 2013 מזראטי גיבלי הוכר כרכב הטוב ביותר בסגמנט לפי גרסת Euro NCAP.
דור ראשון
דגמי הדור הראשון יוצרו בין השנים 1967 לבין 1973. גיבלי הראשון הושק בתערוכת מכוניות בטורין האיטלקית. הדגם פותח על-ידי מעצב ג'ורג'טו ג'וג'ארו, שהיה אז צעיר מאוד, אך כבר מוכר בברנז'ה. דגם בתצורת קופה עם 2 דלתות זכה בעיצוב לא שגרתי אך היו כמה שכינו את המכונית "היפה ביותר מאת "Maserati. הרכב קיבל את שמו מהוריקן דרום-אמריקאי. בנוסף לגרסת קופה, הושק הדגם Spyder עם גג מרכב פתוח. ניתן היה להזמין את האוטו עם גג קשיח או עם גג מתקפל.
גיבלי דור הראשון הפך לסופרקאר האחרון מחברת Maserati עם מנוע מלפנים. הדגם Bora, שפיתוחו החל עוד במהלך הייצור של גיבלי, כבר צויד במנוע המותקן מעל הסרן האחורי. מתחת למכסה המנוע של גיבלי דור ראשון, הותקן מנוע חזק ומתקדם מבחינה טכנולוגית היוצק מאלומיניום, עם ארבעה פסי זיזים ועם ארבעה קרבורטורים בנפח 4,719 ס"מ³. המנוע סיפק 340 כ"ס והאיץ את מכונית קופה הנמוכה בעלת מרכז כובד נמוך עד 265 קמ"ש. בנוסף המכונית אובזרה במנוע מסדרת SS בנפח 4.9 ליטר ועם הספק בסך 355 כ"ס. הזינוק עד 100 קמ"ש התבצע תוך 6 שניות. ניתן היה לבחור בין תיבת הילוכים אוטומטית בעלת 4 הילוכים לבין תיבה ידנית בעלת 6 הילוכים. הדגם Spyder 25 אובזר במנוע SS.
חברת Maserati מציגה את דגמי Ghibli שלה כ"פרארי ליומיום".
תא הנוסעים של מזראטי גיבלי מדור ראשון סיפק לנהג ולנוסעים רמה גבוהה של נוחות. רמה שלא הייתה נחלתם של מכוניות הספורט קלאסיות אחרות באמצע שנות ה-60 של המאה הקודמת. תא נוסעים היה מרופד בעור איכותי ואובזר בפאנלים מעץ, צויד במערכת מיזוג אוויר אוטומטית, מראות חשמליות, נעילת גלגלים, חגורות בטיחות 3 נקודות ובמושבים מתכוונים. עד שנת 1973 יוצרו 1,150 יחידות קופה ו-125 יחידות "Spyder".
דור שני
דגמי הדור השני יוצרו בין השנין 1992 - 1998. בשנת 1992 השם "ג'יבלי" חזר לככב. דגם קופה חדש בהנעה אחורית אובזר במנועי 6 צילינדרים עם מגדש טורבו כפול. עבור השוק האירופאי סופק "ג'יבלי" עם מנוע 2 ליטר בהספק בסך 310 כ"ס. מדינות אחרות זכו במנוע בנפח 2.8 ליטר ועם הספק בסך 288 כ"ס. המכונית שווקה עם תיבה ידנית או אוטומטית בעלת 4 הילוכים.
לאחר החידוש של שנת 1994, גיבלי דור השני זכה באבזור פנימי משודרג, במתלים בשליטה חשמלית ובמערכת ABS. בשנת 1995 יצאה סדרת Cup הכוללת כמה עשרות מכוניות עם מנוע בנפח 2 ליטר ועם הספק 355 כ"ס. בשנת 1997 הדגם הוחלף במזראטי GT 3200. נכון לרגע זה, יוצרו 2,380 יחידות גיבלי קופה.
דור שלישי
הדור השלישי מיוצר משנת 2013 ועד היום. הדגם עבר שתי מתיחות פנים – בשנת 2016 ובשנת 2020. חברת Maserati הכריזה על כוונתה להשיק דגם סדאן חדש עוד בשנת 2008. מספר שנים לאחר הצטרפותה למשפחת Fiat Chrysler, הודיעה Maserati שמכונית סדאן החדשה תורכב על בסיס פלטפורמת קרייזלר 300. המכונית תאובזר במנועי דיזל ובנזין ובתיבת ההילוכים מאת ZF. הדור השלישי הושק רשמית בתערוכת מכוניות בשנגחאי בשנת 2013. מזראטי גיבלי דור 3 זוהי מכונית הבנויה עבור נהג. מה שמעיד על כך זו לא רק שליטה מדויקת ברכב, אלא גם המושב האחורי שבעת הישיבה עליו ברכי הנוסעים מתנגשים במשענות המושבים הקדמיים וראשיהם נוגעים בתקרה.
האיטלקים לא מסתירים את העובדה שמרכיבים רבים הושאלו מהמתחרים, למשל מתלי 5 זרועות אחוריים המועתקים ממרצדס E קלאס סדרת W122. יכולים להיות הבדלים בסרן הקדמי. למשל, גרסה בעלת הנעה כפולה מצוידת במתלי שני זרועות רוחביים המותקנים מלפנים. גרסה בעלת הנעה אחורית מאובזרת במתלים מסוג מק'פרסון עם זרוע רוחבי בצורת A. בחברת Maserati טוענים, כי גם במקרה של הנעה אחורית, מתלי Ghibli שמכוונים כראוי, יאפשרו לממש כמעט את כל המומנט הסיבובי. ההבדל בזינוק יהיה 0.2 שניות בלבד לטובת גרסה בעלת הנעה כפולה, שנוצרה, אגב, רק בעקבות דרישה של אנשי שווק מזראטי.
הדור השלישי הוצג על-ידי מספר גרסאות:Ghibli, Ghibli S, Ghibli SQ4, ו-Ghibli Diesel. שלושת הגרסאות הראשונות היו מצוידות במנוע טורבו בנזין בעל 6 צילינדרים ו-24 שסתומים בנפח 3 ליטר. המנוע פותח על בסיס Pentastar מאת קרייזלר והגיע עם פונקצית הזרקה ישירה אל תוך מיכל הבעירה. ההספק שלו בתצורה הראשונה היה בסך 330 כ"ס (500 נ"מ מומנט סיבובי), בגרסאות האחרות – בסך 410 כ"ס (550 נ"מ מומנט סיבובי). מתחת למכסה המנוע של גרסת Ghibli Diesel הותקן מנוע 6 צילינדרים בעל נפח זהה, אך כפי שמרמז השם, מדובר על גרסת דיזל עם הספק בסך 270 כ"ס (570 נ"מ מומנט סיבובי), המושאל מהדגם Jeep Grand Cherokee.
מתיחת פנים של שנת 2016
השדרוג לא השפיע על המראה החיצוני. עבור סדאן בעל 4 הדלתות מוצעות 2 רמות גימור: Luxury ו-Sport. הראשונה מאופיינת בריבוי של מרכיבי כרום ובתא הנוסעים בגימור עור ועץ. השנייה מאובזרת בחלל פנימי המעוטר בסיבי פחמן ואלומיניום.
מזראטי גיבלי שנת דגם 2016 החדשה, זהו סדאן ספורט פרימיום בעל 5 מקומות ישיבה. פריסת הפלטפורמה בוצעה בצורה מקורית. המנוע ניצב לאורך מלפנים על גבי תת-מסגרת מסיבית. אליו מחוברים מתלים עצמאיים על זרועות כפולים רוחביים. מאחור היצרן השתמש בפתרון מעט טריקי. הודות לשותפות עם DaimlerChrysler, המהנדסים הצליחו להשיג את המתלים האחוריים של דגמי מרצדס. המתלים מזוודים בשני זרועות המוצבים לאורך ובשלושה זרועות המוצבים לרוחב, המחוברים לתת-המסגרת. במעגל מותקנים קפיצי סליל ותמוכות אדפטיביות Skyhook מאת Sachs. בהשפעת שדה אלקטרומגנטי הן מספקות שינויי שיכוך רציפים של בולמי הזעזוע.
מזראטי גיבלי שנת דגם 2016 החדשה, זהו סדאן ספורט פרימיום בעל 5 מקומות ישיבה.
המכונית החדשה מאובזרת במנועי טורבו בנזין ודיזל בצורת V, בנפח 3 ליטר ועם 6 צילינדרים. המנועים נבדלים זה מזה ברמת העוצמה. כל המנועים מגיעים בשילוב עם גיר אוטומטי בעל 8 הילוכים. המתלים מלפנים ומאחור הם עצמאיים רב-זרועיים עם בולמי זעזוע רוחביים. ברירת מחדל היא הנעה אחורית. להטמעה טובה יותר של המומנט הסיבובי, דיפרנציאל אחורי מזווד בנעילה מכנית. הנעה כפולה זמינה רק במכוניות עם מנוע בנזין בעל הספק בסך 430 כ"ס.
בתוך תא הנוסעים של גיבלי המשודרג מותקנת מערכת בקרת אקלים חדשה, מערכת מולטימדיה משודרגת עם מסך בגודל 8.4 אינץ' עם תמיכה בממשקי Apple CarPlay ו-Android Auto. ככל הדגמים של מחלקת המנהלים, מזראטי גיבלי שנת 2016\2017 זכתה ברשימה מורחבת של אבזור אופציונלי. אחד החידושים המרכזיים זוהי חבילת מערכות הבטיחות ADAS (Advanced Driving Assistance Systems). החבילה מבוססת על בקרת שיוט אדפטיבית הפועלת באמצעות רדאר. המערכת מאפשרת לתפוס מרחק מהרכב הנוסע מלפנים וכן למנוע התנגשויות. במקביל אליה פועלת מערכת זיהוי נתיב שמטרתה היא לשמור על הישארות הרכב במרכז הנתיב הנבחר. בנוסף לכך ישנן מערכת אור גבוה אוטומטי, מערכת זיהוי תמרורי הדרך ומערכת ניטור שטחים מתים.
מתיחת פנים של שנת 2020
בשנת 2020 הדור השלישי של מזראטי גיבלי עבר מתיחת פנים נוספת, שנייה במספרה. הדגמים המחודשים זכו לרשת גריל עם קווים אנכיים מחודשים, עיטורי עיצוב נוספים בצבע כרום או שחור מבריק, בהתאם לסגנון ופנסי LED אחוריים. תא הנוסעים עבר חידוש גם הוא. גיבלי 2020 צויד במסך מרכזי בגודל 10.1 אינץ' במקום 8.4 אינץ'. המסך מגיע עם רזולוציה גבוהה יותר, תמונה משופרת וממשק מחודש המבוסס על מערכת ההפעלה Android. המכונית המחודשת אובזרה במערכת "נהג אוטומטי" דור שני המאפשר תנועה עצמאית בכביש עם סימון דרך טוב במהירות עד 145 קמ"ש. בנוסף הופיעה אופצית שליטה במערכות המכונית באמצעות אפליקציה טלפונית. אך חשוב מכל, הופיעו שתי גרסאות חדשות. הראשונה זו הגרסה ההיברידית Ghibli Hybrid. השנייה זו הגרסה העוצמתית Ghibli Trofeo המצוידת במנוע V בעל 8 צילינדרים בנפח 3.8 ליטר ועם הספק בסך 580 כ"ס. המהירות המרבית עומדת על סך 326 קמ"ש. הזינוק עד 100 קמ"ש הראשונים מתבצע תוך 4.5 שניות.