מאזדה. רכב עם אופי ספורטיבי אמיתי.
מאזדה היא חברה יפנית שהחלה בייצור הפקקי שעם, וכעת היא יכולה להיחשב לאחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם. תאגיד מאזדה מוטורס הוא חלק מקיירטסו סומיטומו היפני, שנוסד בשנת 1630! - קבוצת ייצור ענקית הכוללת מגוון רחב של חברות בתחום הפיננסים, הנדסת מכונות, הנדסת חשמל, מתכות מברזל ומחומרי גלם אחרים. לענקית הרכב מאזדה מוטורס 3 מפעלים ביפן ו-18 מפעלים ברחבי העולם, כמעט בכל המדינות: בארצות הברית, בלגיה, דרום אפריקה, הודו, דרום קוריאה, תאילנד, מלזיה ועוד.. מכוניות המאזדה נמכרות ב-120 מדינות (על פי הנתונים לשנים 2011-2019). חברת מאזדה מוטורס מייצרת מכוניות, רכבים מסחריים, אוטובוסים וטנדרים. אך הפופולריות ביותר הן מכוניות מאזדה בעלות האופי הספורטיבי, מכיוון שהן אלו שחושפות בצורה המלאה ביותר את הפוטנציאל של מנוע הבוכנה הסיבובית, שהוא סימן ההיכר של החברה.
ממה הכל התחיל
הכל התחיל בבנו ה-12 של דייג פשוט ממחוז הירושימה - ג'וג'ירו מצודה. בשנות העשרים של המאה העשרים ייצרה חברתו, טויו קורק קוגיו, מוצרים מפקק. ורק בשנת 1931 היא החליטה להתחיל לייצר משאיות קטנות בעלות שלושה גלגלים, שהיו המסורתיות והאופייניות ליפן באותה תקופה.
ועדיין, ההיסטוריה של מאזדה כתאגיד הרכב הגדול בעולם החלה לאחר מלחמת העולם השנייה עם הגעתו של בנו של ג'וג'ירו, טנוג'י מצודה, שהחל בייצור מכוניות הנוסעים הראשונות במאזדה. ובכן, בשנת 1963 כבר ייצרה החברה את המכונית המיליון שלה.
"מאזדה" קיבלה את שמו לכבוד האל העליון של האור והחוכמה הזורואסטרי, וגם בגלל דמיון כלשהו עם שם המייסד.
ובהמשך הגיעה פריצת דרך אמיתית! בתערוכת הרכב בטוקיו הציגה מאזדה את המנוע הסיבובי הראשון בעיצוב משלה, שלימים הפך לסימן ההיכר של החברה. כמובן, יש לציין כי למאזדה היו מנועי בוכנה סיבוביים של וואנקל מעט קודם - כתוצאה משיתוף פעולה עם חברת NSU הגרמנית.
מכונית מאזדה הראשונה עם מנוע סיבובי - Cosmo Sports 110S - הביאה מיד הצלחה לחברה! היה לה גוף נמוך ויעיל, שהיה לאותה תקופה עיצוב עתידני באמת. כדי להוכיח את אמינות המנוע שלה, מאזדה שמה את הקוסמו באחד מניסויי הכביש המתישים באירופה, מרתון נורבורגרינג בן 84 שעות, בו קוסמו סיימה רביעית. אז מכוניות עם מנועים סיבוביים הפכו פופולריות בכל רחבי העולם. בשל כוחם הגבוה ומשקלם הקל, הם היו עדיפים על המתחרים שנאלצו להשתמש במנועי V6 או V8 כבדים על מנת להשיג את אותם ביצועים דינמיים. מכוניות עם מנוע סיבובי היו פופולריות, למרות שהיו צורכות יותר דלק.
הדגמים הכי פופולרים
בשנים הבאות חל ייצור דגמי המנועים הסיבוביים אחד אחרי השני: 1968 - פמיליה רוטרי קופה, 1969 - R100 רוטרי SS סדאן, 1970 - Capella RX-2. עד 1970 כבר ייצרו 100,000 כלי רכב מנועים סיבוביים. בנוסף, מאזדה החלה לשתף פעולה עם פורד האמריקאית בתחום הייצור המשותף של תיבות הילוכים אוטומטיות, ועם חברת פרקינס סרוויס N.V - בתחום מנועי הדיזל. בנוסף, היא פתחה את Mioshi Proving Ground וזכתה במספר פרסים נחשקים בספורט המוטורי הודות לרוכב הנודע רוד מילן, שלקח שלוש פעמים את תואר אליפות ראלי בניו זילנד ב- RX-3. ובכן, בשנת 1979 מאזדה כבר ייצרה 10 מיליון מכוניות! אפילו המשבר הפיננסי לא אילץ את החברה לנטוש מנועים סיבוביים באופן מפתיע.
מאזדה MX-5 האגדית עם גוף האלומיניום הקל, במשקל 980 ק"ג בלבד, בעוד שמקדם הגרר הוא 0.38. מכונית זו עברה כמה עדכונים ושוחררה בארבעה דורות. הדור האחרון נכנס לשוק בשנת 2014 וכעת הוא מצויד בטכנולוגיות SkyActiv. מאזדה 787B המונעת על ידי מנוע סיבובי ניצחה אז במירוץ לה מאן - מירוץ הנמשך 24 שעות.
ה-RX-76 קבעה את שיא המהירות הלאומי בבונוויל, ברגע שהאיצה ל383.724 קמ"ש. מאזדה 787B המונעת על ידי מנוע סיבובי ניצחה אז במירוץ לה מאן - מירוץ הנמשך 24 שעות.
ולאחר מכן, בתערוכת הרכב של דטרויט הוצגה מכונית הקונספט RX-Evolve, שהתגלמה ב- RX-8, שגרסתה המסיבית ביותר הניבה 231 כ"ס! זהו הדגם היחיד בעולם שמונע על ידי מנוע סיבובי דו-קטעי בטכנולוגיית Renesis. אגב, גם קודמתה - ה- RX-7 הקלה - הפכה למכונית החזקה ביותר! עם הספק מנוע של 105 כ"ס הוא האיץ ל-200 קמ"ש.
בשנת 2009 הציגה מאזדה את טכנולוגיות ה-SkyActiv שנועדו לשפר את יעילות הדלק ואת כוח המנוע. אופטימיזציה זו של ביצועי המכונית הפחיתה משמעותית את צריכת הדלק והעמידה את דגמי מאזדה בשורה אחת עם הרכבים היברידיים. ולמרות זאת, לא השתנו המאפיינים הדינמיים והאופי הספורטיבי של מכוניות מאזדה! בשנת 2011, הקרוסאובר מאזדה CX-5 ספורט נוצר באמצעות טכנולוגיות SkyActiv.
טכנולוגיות מודרניות
מאזדה מפתחת רכבי מימן מזה כמה עשורים. בבלעדיות, החברה יצרה גרסה היברידית של המיניוואן הקומפקטי Premacy, המצויד בגרסת מנוע סיבובית המסוגלת להפעיל גם בנזין וגם במימן. בשנת 2010, טויוטה ומאזדה חתמו על הסכם לשיתוף הטכנולוגיה ההיברידית המניעה את טויוטה פריוס.
בנוסף, מאזדה מפתחת שימוש בחומרים ממוחזרים. אז, בשנת 2008, הוצגה מאזדה 5 עם קונסולות פנימיות העשויות מפלסטיק אורגני, כמו גם מושבים מבד אורגני. עד 30% מפרטי הפנים של הדגם היו עשויים מחומרים ידידותיים לסביבה.
עם כל אלה, מאזדה לא זנחה את ייצור מכוניות הספורט! את הRX-7 הידוע החליף הRX-8. אך החברה לא שוכחת מכוניות קטנות ובינוניות, שמאזדה רואה בהן המבטיחות והיעילות ביותר לפיתוח.