מאזדה MX-30 הוא הרכב החשמלי הראשון של מאזדה. זהו קרוסאובר חשמלי קומפקטי בעל יחידת כוח היברידית או חשמלית שיצא לאור בשנת 2020. בתכנון אף לצייד את הרכב הקטן והמעניין הזה במנוע סיבובי שיגיע כחלק מיחידת הכוח ההיברידית ותפקידו הוא להטעין את הסוללה. אבל גם הגרסאות הראשונות הן אטרקטיביות: הרכב שאורכו 4.3 מטר בלבד קיבל מנו
מאזדה MX-30. הרכב החשמלי הראשון של מאזדה
AUTOBOOM

מאזדה MX-30. הרכב החשמלי הראשון של מאזדה

מאזדה MX-30. הרכב החשמלי הראשון של מאזדה

מאזדה MX-30 הוא הרכב החשמלי הראשון של מאזדה. זהו קרוסאובר חשמלי קומפקטי בעל יחידת כוח היברידית או חשמלית שיצא לאור בשנת 2020. בתכנון אף לצייד את הרכב הקטן והמעניין הזה במנוע סיבובי שיגיע כחלק מיחידת הכוח ההיברידית ותפקידו הוא להטעין את הסוללה. אבל גם הגרסאות הראשונות הן אטרקטיביות: הרכב שאורכו 4.3 מטר בלבד קיבל מנוע חשמלי בעל הספק 143 כ"ס או יחידת כוח היברידית עם הספק 156 כ"ס - התקבלו מכוניות דינמיות במיוחד.

מנוע הבוכנה הופך את אנרגיה משרפת הדלק לתנועה הדדית המפעילה קודם כל את קבוצת הבוכנות ורק לאחר מכן את גל הארכובה. במנוע סיבובי, לעומת זאת, התהליך הזה מתבצע ללא שלב ביניים, כלומר עם אובדן אנרגיה נמוך יותר. המנוע הסיבובי לא מקבל עומס יתר בסל"ד גבוה אף אם בהילוך נמוך להאיץ את הרכב עד מהירות 100 קמ"ש. הוא מפיק כוח באופן שווה בכל טווח המהירויות, שאי אפשר להגיד אותו דבר על מנוע בוכנה. צפיפות ההספק במנוע הסיבובי היא גבוהה יותר בהשוואה למנוע הבוכנה, הוא עוצמתי יותר למרות המימדים הקומפקטיים והמשקל הנמוך, מה שמשפר את המהירות. רכב עם מנוע סיבובי הוא קל יותר לתמרון בנהיגה, דבר שמגביר את היציבות שלו על הכביש.

הערה

הייצור של הקרוסאובר התחיל במאי בשנת 2020, המכירות ביפן ובאירופה התחילו באוקטובר. בהתחלה הדגם הגיע בגרסה "היברידית קלה" בעלת יחידת כוח e-SKYACTIV G. הגרסה החשמלית יצאה בינואר בשנת 2021. בשנת 2023 צפויה לצאת גם גרסה היברידית בעלת מנוע ונקל בוכנה-רוטורי.

העיצוב החיצוני

מאזדה MX-30 החדשה הורכבה על בסיס קרוסאובר מאזדה CX-30, אבל יש לה מרכב מקורי לחלוטין. העיצוב של הרכב החדש יצא אטרקטיבי, ספורטיבי ומיוחד: הוא נטול תמוכה מרכזית במרכב ויש לו דלתות אחוריות צרות שנפתחות נגד כיוון הנסיעה בדומה לזה של מכונית הקופה מאזדה RX-8 בעלת מנוע סיבובי שנות 2003 - 2012 (ניתן לקרוא על מאזדה ועל המנועים הסיבוביים שלה בפירוט קראו כאן). מבחינה חיצונית MX-30 הוא השילוב בין החלק הקדמי המעוצב באופן האופייני למשפחת הרכבים לבין הקו חלק של הגג וקשתות הגלגלים הגדולות בצורה ריבועים מעוגלים המצופות בפלסטיק שחור ועם גלגלים בגודל 18 אינץ' גדולים במיוחד יחסית לרכב הקומפקטי הזה. אורך המרכב עומד על 4,395 מ"מ, רוחב -1,795 מ"מ - המימדים זהים לאלה של CX-30. הדגם החדש, לעומת זאת, הוא גבוה יותר מקודמו ב-25 מ"מ (1,565 מ"מ). בסיס הגלגלים זהה גם הוא - 2,655 מ"מ.

עיצוב פנים ומפרט האבזור

תא הנוסעים של הקרוסאובר יצא אטרקטיבי במיוחד בהשוואה לרכבים מהסגמנט. יש לציין במיוחד את העיטור בפקק מלאכותי מעץ ממוחזר, פרטי העיצוב מאותו החומר מעטרים את הפנל המרכזי. זהו קישור נוסף להיסטוריה של מאזדה. פעם החברה הייתה נקראה Matsuda, על שם המייסד שלה ג'וג'ירו מטסודה, ובהתחלה עסקה בייצור של פקק מלאכותי.

מפרט האבזור הבסיסי כולל מערכת בידור-מידע עם מסך בגודל 8.8 אינץ' ולוח מחוונים דיגיטלי שמשדר את הנתונים המרכזיים בצורה של מחוונים רגילים, ויחידת שליטה בבקרת האקלים עם מסך נפרד בשילוב עם כפתורי לחיצה. תיבת ההילוכים מגיעה בעיצוב משונה: מצב "P" נמצא מהצד יחסית למצב "R", ולכך בהחלט ייקח קצת זמן להתרגל. נפח תא המטען של MX-30 תואם לסגמנט: 366 ליטר. בעת קיפול המושבים הנפח צומח עד 1,170 ליטר.

מאזדה MX-30 החדשה מאובזרת ביד רחבה ויש לה את כל מערכות הבטיחות המתקדמות: למשל, מערכת בקרת התנעה בשוגג, שמונעת תחילת הנסיעה בלחיצה בטעות על הדוושה. בנוסף הרכב מאובזר במערכת בלימה אוטומטית חכמה, מצלמה היקפית, מערכת סיוע בנסיעה לאחור, סיוע שמירה על הנתיב. הקרוסאובר יודע לזהות את הגבלות מהירות ויוריד מהירות לפני צומת או מחלף. הרכב קיבל ערכת כריות אוויר מלאה, כולל הכרית לברכיים של הנהג.

מנועים

בהתחלה, מאזדה ציידה את MX-30 החדש שלה ביחידת כוח היברידית קלה בשם e-SKYACTIV G. היא מורכבת ממנוע בנזין בנפח 2 ליטר המפיק 156 כ"ס, מתנע-אלטרנטור עם רצועה וסוללה ליתיום-יון עם קיבולת 35.5 קילוואט. כל זה מספק טווח נסיעה בין 200 לבין 262 ק"מ וצריכת האנרגיה בין 14.5 לבין 19 קילוואט ל-100 ק"מ (לפי המחזור WLTP). קרוסאובר היברידי מגיע בגרסאות בעלות הנעה קדמית או כפולה, התמסורת היא תיבת 6 הילוכים אוטומטית.

מאזדה MX-30 ‏2020. מנוע. רכב שטח 5 דלתות, 1 דור

הגרסה החשמלית מאזדה MX-30 e-SKYACTIV מצוידת במנוע חשמלי עם הספק 145 כ"ס ומומנט של 265 נ"מ. המנוע מורכב על הציר הקדמי וניזון מסוללה ליתיום יון עם קיבולת 35.5 קילוואט ועם הספק 355 וולט המורכבת מתחת לרצפת תא הנוסעים. טעינה של 80% מהקיבולת מיחידת הטעינה המהירה בעלת הספק 50 קילוואט לוקחת בין 30 לבין 40 דקות בלבד, המכשיר Wallbox עם הספק 22 קילוואט מאפשר טעינה מלאה ב-4.5 שעות. במקרה של חיבור של הרכב לשקע ביתי הטעינה תיקח מעל 8 שעות.

באיזו גרסה של מאזדה MX-30 הייתם בוחרים?
23 קולות