מרצדס V קלאס. מקסימום נוחות
מרצדס V קלאס – משפחת מיניוואנים בעלי קיבולת מוגברת המיוצרים מאז שנת 1996 על ידי הוקנצרן הגרמני Daimler AG. V קלאס משמש בעיקר בתור תחבורת עסקים או פנאי, אך מתאים גם בתור רכב נוח עבור משפחה גדולה. V קלאס בהחלט נהנה מפופולאריות: מאז 2014 נמכרו כ- 209 אלף רכבים לא זולים אלו ברחבי העולם, ו- 2018 בכלל הפכה לשנת שיא – 64 אלף מיניוואנים מצאו לעצמם בעלים.
לעתים קרובות למדי תוכלו לשמוע לגבי V קלאס את הדעה הבאה: אם אתם מחפשים לימוזינה משוריינת, משאית גרירה ומסחרית קומפקטית במחיר של אחד, תקנו V קלאס. זה כלי רכב אוניברסלי "לכל מאורע", לא בושה לפגוש איתו אורחים בשדה התעופה, ובמידת הצורך להביא מחשבים חדשים למשרד. מיניוואן זה הוא כמעט בית או משרד על גלגלים, מלא ניחוחות מבשמים יקרים של מזכירות, צפצופי טלפונים והקשות של מקלדות בלפטופים. לדתענו, זה כמובן לא בית, אלא יותר אולם מחלקה ראשונה של מטוס: מושבים בריפוד עור עם משענות יד, ווילונות על החלונות, שולחנות מתקפלים גדולים, עבור כל נוסע – מאפרה, מחזיק כוסות, שקע 12 וולט. נוכח אפילו פח אשפה.
דור ראשון
יוצר בין השנים 1996 עד 2003. V קלאס הראשון הורכב על בסיס המסחרית הקומפקטית Vito בהנעה קדמית אשר הושקה שנה קודם לכך, אך כבר הספיקה לבנות לעצמה מוניטין של משרד על גלגלים, מיניוואן משפחתי ומונית תאגידית. היא אפילו הוכתרה בתואר "מסחרית השנה". V קלאס החדש לקח מ- Vito את הטוב ביותר, ועל מנת להגביר את רמת הנוחות התקינו בו אלמנטים פנאומטיים עם כוונון מרווח גחון בסרן האחורי במקום קפיצים, שיפרו את בידוד הרעשים ואת גימור הפנים, מעט שונתה החזות. המיניוואן קיבל הנעה קדמית ופאנל קדמי נוח.
התוצאה היא רכב נוח ששמר על נפח של ואן מסחרי, אך מציע רמת נוחות גבוהה יותר. למיניוואן החדש החליטו לקרוא V קלאס בדומה למשפחות המכוניות הקלות של מרצדס, למרות שהוא מזכיר יותר מיניבוס מאשר מיניוואן. בפנים בנוחות מתיישבים עד תשעה אנשים יחד עם כבודה (נפח תא המטען 581 ליטר). את המושבים הנפרדים הגבוהים ציידו בחגורות בטיחות 3 נקודות ובמשענות יד עבור כל נוסע. כברירת מחדל ברכב מתקינים שתי דלתות קדמיות ורק דלת החלקה צדדית אחת מימין.
לאחר המודרניזציה ב- 1999 שופרו איכויות של המיניוואן בעקבות עדכון משמעותי של תא הנוסעים והאבזור הפנימי. נוספה מערכת טרנספורמציית מושבים המאפשרת ליישב בין 2 עד 7 נוסעים. בעוד שאת זוג הכורסאות האמצעיות ניתן לסובב לכיוון הנגדי, ולהתקין שולחן מתקפל בין השורות האחוריות. במקרה של פירוק המושבים האחוריים וקיפול המושבים בשורה האמצעית נפח העמסה השימושי משיג 4,56 מ"ק.
דור שני
יוצר בין השנים 2003 עד 2014. V קלאס השני הפך לרכב נוסעים בלבד וליוקרתי יותר. הוא זכה למרכב חדש לחלוטין – מסוגנן ודינאמי יותר. נוספה האפשרות לבחור בין שלושה אורכי מרכב עם שני בסיסי גלגלים שונים (3,2 או 3,43 מטר), אותם אפשר היה לשלב עם גג נמוך או גבוה. נפח תא המטען נע בין 430 ל- 970 ליטר. בעיקרון, את V קלאס היה ניתן להתאים לטעמו של כל אחד: קצר-בסיס (נפח מרכב 4,65 קוב), ואן בעל בסיס גלגלים בינוני או ארוך-בסיס המאפשר בקלות להוביל צינורות או לוחות באורך 3 מטר. V קלאס הקצר ביותר – 4748 מ"מ. והארוך ביותר – 5223 מ"מ. הופיעה גרסה בעלת גג גבוה (גובה תא המטען – כמעט 1,8 מטר, נפח יעיל – 6,5 ליטר). גרסת נוסעים היוקרתית שווקה תחת השם Viano.
בתא הנוסעים של V קלאס השני התקינו 6 מושבים נפרדים הניתנים להזזה או ספות לא גדולות. הייתה אפשרות להזמין דלתות נדנדה או דלת הרמה. עבור חובבי טיולים הוצע בית על גלגלים אמיתי – V קלאס Marco Polo. הוא נבדל בגג מתרחב, במטבח עם כיריים גז, בשתי מיטות מתקפלות ובארונות.
אך הדבר החשוב ביותר – V קלאס החדש קיבל הנעה אחורית ומערך מנוע ותיבת הילוכים רוחבי. ולפיכך הוא בטיחותי בהרבה – קודם לכן, בעת התנגשות חזיתית המנוע "נכנס" לתא הנוסעים, אולם כעת יחידת כוח הממוקמת באופן רוחבי "צוללת" מתחת לרצפה מבלי לגרום נזק לנוסעים. יתר על כן, המפתחים ציידו את המיניוואן במערכות בטיחות אלקטרוניות: ABS, ASR ובקרת יציבות אלקרטונית ESP.
דור שלישי
נמצא בייצור החל משנת 2014 ועד היום, עבר מתיחת פנים ב- 2019 (נתונים לשנת 2021). V קלאס החדש הפך כמעט למרצדס קל בעל הופעה אלגנטית וסולידית המיועד עבור משפחות עם שני ילדים או יותר ועבור חובבי נופש פעיל. המיניוואן מגיע במגוון של בסיסי גלגלים (3200 או 3430 מ"מ) ואורכי מרכב (4895, 5140 או 5370 מ"מ). באופן כללי, מרצדס באמת טרחה ליצור מיניוואן שיתאים לכל לקוח.
המתלים של מרצדס V קלאס עצמאיים לגמרי: תמוכות מקפרסון בסרן הקדמי ומערך רב-חיבורי מאחורה. על רמת נוחות גבוהה בעת תנועה אחראי שאסי Agility Control בעל מערכת שיכוך סלקטיבית, ובגרסה עם חבילת ספורט הרכב מצויד בשאסי ספורטיבי – מתלים מונמכים ב- 15 מ"מ בעלי קפיצים ומייצבים נוקשים יותר, ובולמי זעזועים אקטיביים. V קלאס החדש מוצע במגוון גרסאות בנזין ודיזל בהספק 136 עד 211 כ"ס, עם הנעה אחורית (לראשונה!) או כפולה, עם גיר ידני או אוטומטי.
עבור המרכב וחלל הפנים מוצעים חבילות אופציות Exterior Sports ו- Interior Design. באבזור הבסיסי נכללים בקרת אקלים, מערכת מולטימדיה. דלת מטען אשר נפתחת ונסגרת באופן אוטומטי מקלה על העמסה ופריקה. נפח תא מטען הסטנדרטי – 1030 ליטר, אך אותו ניתן להגדיל עד 4630 ל'. אחד המאפיינים של V קלאס הוא חלון אחורי הנפתח באופן אוטונומי. גרסת Marco Polo ראויה לתשומת לב מיוחדת – בית על גלגלים נוח אמיתי המתאים באופן מושלם למסעות ארוכים.
גרסאות:
- V-Class Avantgarde: מתלים ספורטיביים, חישוקי סגסוגת קלה 17 או 18 אינץ', ריפוד עור נאפה ודיפון עץ, תאורה נוספת בתא הנוסעים ושפע פונקציות המיועדות להגביר את רמת הנוחות והיוקרה בתא הנוסעים.
- V-Class Special Edition: מסילות גג, חימום חרירי התזת נוזל שמשה, תנור נוזלי, חימום מושבים קדמיים, שתי דלתות הזזה.
- V-Class AMG: ג'נטים 19 אינץ', ספוילר AMG אחורי ואלמנטים דקורטיביים נוספים מבחוץ ומבפנים.
- V-Class Exclusive: האבזור כולל מערכת שמע יוקרתית Burmester, גג פנורמי נפתח, מקרר בקונסולה המרכזית, כורסאות נפרדות בשורה השנייה עם משענות יד אישיות, דלת אחורית חשמלית.
מתיחת פנים 2019
מרצדס V קלאס שנת 2019/2020 החדש זכה לפגוש קדמי חדש בעל כונס אוויר לכל הרוחב ולגריל מעט שונה. הרכב מוצע בגרסאות Exclusive (יותר כרום), Avantgarde ו- AMG Line (בעל עיצוב אגרסיבי יותר). בתא הנוסעים השתנה עיצוב פתחי המיזוג שהחלו להזכיר טורבינות (בעקבות הדגמים הקלים של מרצדס). קצת השתנה עיצובם של המחוונים האנלוגיים, נוספו חומרי גימור חדשים. מושבי "לוקסוס" משופרים יפנקו את הנוסעים בשורה השנייה בפוקנציות מיטה, עיסוי גב ובקרת אקלים (ברירת מחדל עבור רמת גימור Exclusive).
כבעבר, מרצדס V קלאס החדש הינו בעל גג פנורמי נפתח הגדול ביותר בסגמנט, מקרר מובנה, מחזיקי כוסות עם תאורה ופונקציית תרמוס, שולחן מתקפל. איכות שמע גבוהה מסופקת על ידי מערכת אקוסטית היקפית Burmester בת 15 רמקולים בהספק כולל של 640 וואט. הופיע מנוע 2 ליטר חדש הידוע מדגמים קלים של מרצדס: הוא שוקל פחות וחסכוני יותר ב- 13%. במקום תיבת הילוכים אוטומטית 7G-Tronic הופיעה תיבת 9 הילוכים חדשה 9G-Tronic.
גרסאות:
- מרצדס V 200: בנזין 2 ליטר טורבו בהספק 155 כ"ס. פועל בזוג עם תיבת 9 הילוכים אוטומטית. הנעה אחורית. זמן האצה עד 100 קמ"ש – 12.8 שניות, מהירות מרבית – 181 קמ"ש. צריכת הדלק – 5,8 ליטר ל- 100 ק"מ בממוצע.
- מרצדס V 200 d: טורבו-דיזל 2 ליטר בהספק 136 כ"ס. ניתן לרכוש עם גיר 9 הילוכים אוטומטי או 6 הילוכים ידני. הנעה – אחורית או כפולה. אותו מנוע דיזל שודרג ל- 163 כ"ס. אז עם תיבת 9 הילוכים אוטומטית והנעה אחורית מיניוואן זה מסוגל להאיץ למאה קמ"ש תוך 10,9 שניות.
- מרצדס V 250 d: קיבל טורבו-דיזל בהספק 190 כ"ס, אליו משודכת תיבת 9 הילוכים אוטומטית. הנעה – אחורית או כפולה. זמן האצה ל 100 קמ"ש – 9,1 שניות.
- מרצדס V 300 d: דיזל 2 ליטר שודרג ל- 239 כ"ס. מיניוואן כזה יכול לזנק ל- 100 קמ"ש תוך 7,9 שניות בלבד, המהירות המרבית – 220 קמ"ש. בוודאי, מיניוואנים אינם רכבים בשביל מרוצים, ובכל זאת...