סקודה סיטיגו. "!Go to the City"
התאגיד Volkswagen Group יצר שלוש מכוניות קטנות ודומות אחת לשנייה, על בסיס פלטפורמת NSF (New Small Family) : סיאט מיי (Mii), סקודה סיטיגו (Citigo), ופולקסווגן אפ! (Up!). כולן מיועדות לנהגים מתחילים, הורים צעירים הסחוטים מהמטלות היומיומיות, וכן אלה שרוצים להתחדש במכונית קטנה נוספת כדי לצאת איתה לקחת פיצה, או סתם בשביל הכיף. נספר מדוע כדאי לכם לצאת העירה עם סיטיגו.
סקודה סיטיגו – מיני האצ'בק 3 או 5 דלתות, הנמצא בייצור מאז שנת 2011 ועד כה. על אף מימדיו המזעריים (פחות מ-3,6 מטר לאורך), הוא מדורג בין הרכבים העירוניים הבטיחותיים ביותר בסגמנט, על כך מעידים ציוני Euro NCAP. כיום מיוצרת גם גרסה חשמלית של סיטיגו. למרבה הצער, האצ'בק זה אינו מוצע רשמית בישראל, וחבל שכך – הוא לא רק יפהפה מבחינה חיצונית, אלא גם מציע אבזור בסיסי מכובד במחיר מאוד אטרקטיבי.
דור ראשון
סקודה סיטיגו מיוצר החל משנת 2011 ועד היום ועבר מתיחת פנים ב-2017. תחילה יוצר בתור האצ'בק 3 דלתות, ובשנת 2012 הופיעה גרסת 5 דלתות. המעצבים הצליחו להפוך את הרכב ליפהפה מסחינה חיצונית, בדומה לרוב מכוניות המיני, אולם עם פרטים שיאפשרו לקבוע ללא ספק שמדובר על סקודה, רק מאוד קטנה. סיטיגו – אחת המכוניות הקטנות ביותר בקטגוריה: 3,56 מטר לאורך, 1,65 לרוחב ו-1,48 לגובה, בסיס גלגלים – 2,42 מטר.
להאצ'בק הסופר-קומפקטי תא נוסעים מרווח לפורמט שלו, בעיקר הודות לפריסת האלמנטים המתוחכמת, הוא מכיל שפע תאי אחסון, מחזיקי כוסות, כיסים בצידי המושבים הקדמיים, וו מיוחד בשביל התיק ומחזיק תמונות על הקונסולה המרכזית. בתא המטען ניתן לנעול את המדף הנשלף בתנוחה העליונה וסט הרשתות יימנע החלקה של חפצים לא יציבים. לתא המטען נפח של 0,21 קוב בלבד, אולם בעת קיפול המושבים האחוריים הוא צומח לכדי 0,9 קוב מרשים.
התפעול במערכות מרוכז במסך מגע 5 אינץ' הממוקם מעל הקונסולה המרכזית, במקרה הצורך ניתן לנתק אותו ולקחת עם עצמך בכיס. מדובר במכשיר חדש ומתקדם של סקודה שפותח בשיתוף פעולה עם החברה הגרמנית Navigon, מערכת אינפוטיינמנט רב-תכליתית מודרנית Move&Fun. ארבע פונקציות בידור-ידע המשולבות במכשיר אחד: ניווט, דיבורית, נגן מדיה ונתוני מחשב דרך.
עבור סקודה סיטיגו פותחו שני מנועי בנזין עם 3 צילינדרים חדשים, בנפח 1,0 ליטר: 60 ו-75 כ"ס. המנועים, כמו גם התמסורת, הותאמו לנהיגה בתוך העיר ולכן ניחנו במאפיינים אופטימליים עבור נסיעה למרחקים קצרים ובחסכוניות. צריכת הדלק הממוצעת היא 4,2 ליטר ל-100 ק"מ ו-4,3 ל'/100 ק"מ בהתאם. עם זאת, למרות נפחם הקטן, המנועים מפיקים מומנט גבוה, עם רמת רעש נמוכה.
סיטיגו החדש מדורג בין הרכבים העירוניים הבטיחותיים ביותר בסגמנט, על כך מעידים ציוני Euro NCAP. הוא הונדס באופן אמין ועמיד, מציע מגוון רחב של אופציות בטיחות מתקדמות, עם ABS ו-ESP ברמת גימור הבסיסית. לראשונה ברכבי סקודה התקינו אופציות כמו כרית אוויר צדדית להגנת ראש הנהג והנוסע במושב הקדמי, מערכת בלימה City Safe Drive הנשלטת על ידי חיישן לייזר.
מתיחת פנים 2017
חזיתו של סיטיגו המעודכן עוצבה לגמרי מחדש, כולל מכסה המנוע, הפגוש, פנסי הערפל והגריל. הפנסים הקדמיים כעת מצוידים באורות יום LED, פנסי הערפל הם עוקבי פנייה. בתא הנוסעים מותקנות מערכות אינפוטיינמנט חדשות Blues ו-Swing בעלות פונקציות קישור רבות – מחיבור AUX IN עד חריץ SD ויציאת USB.
בסקודה סיטיגו שנת 2021/2022 המעודכנת פועלים אותם מנועים, רק לאחר מודרניזציה קלה: 3 ציל' בהספק 60 ו-68 כ"ס (גרסת CNG) ו-75 כ"ס. הטכנולוגיה המודרנית Green tec מספקת צריכת דלק ורמת פליטה נמוכות יותר בהשוואה לדגם הבסיסי. מנוע 60 כ"ס מאיץ את ההאצ'בק ל-100 קמ"ש תוך 14,4 שניות, המהירות המרבית היא 162 קמ"ש. בשילוב עם תיבת 5 הילוכים ידנית, הוא צורך כ-4,4 ליטר ל-100 ק"מ בממוצע ופולט 101 ג' של CO2 לק"מ. דגם 75 כ"ס העוצמתי יותר מאפשר להשיג מהירות של 100 קמ"ש תוך 13,5 שניות, צריכת הדלק הממוצעת בעת נהיגה משולבת היא 4,4 ליטר ל-100 ק"מ, רמת פליטת CO2 היא 101 ג'/ק"מ בהתאם.
סיטיגו החשמלי
בשנת 2019 הופיע האצ'בק סקודה סיטיגו iV חשמלי לחלוטין. המנוע החשמלי ממוקם מלפנים, הסוללה מובנית בתוך הרצפה. יחידת הכוח מספקת טווח נסיעה מרבי של 265 ק"מ ללא טעינה. הספק המנוע – 61 קילוואט. סיטיגו החשמלי מאיץ ל-100 קמ"ש תוך 12,5 שניות, מהירות מרבית –130 קמ"ש. בעת שימוש בלוח חשמל AC בהספק 7,2 קילוואט הסוללה מתמלאת לכדי 80% תוך 4 שעות ו-8 דקות או תוך 12 שעות 37 דקות בעת שימוש בהתקן טעינה ביתי בהספק 2,3 קילוואט.