GMC סוואנה – וואן או מיניוואן בעל מימדים גדולים, המיוצר תחת המותג GMC משנת 1996. קיים בגרסאות עם הנעה אחורית או כפולה. סוואנה – רכב נוסעים המיועד לטיולים ארוכים של משפחה גדולה במיוחד, קבוצות חברים או לנסיעת עסקים של משרד שלם. הרכב תוכנן למטרותיו בצורה מוצלחת עד כדי כך, שב-25 שנות קיומו הוא יצא בשני דורות בלבד. חשו
ג'י.אם.סי סוואנה ‏1996. מרכב, צורה. מיניוואן, 1 דור
AUTOBOOM

"זקן השבט" במימדים גדולים במיוחד

ג'י.אם.סי סוואנה ‏1996. מרכב, צורה. מיניוואן, 1 דור

GMC סוואנה – וואן או מיניוואן בעל מימדים גדולים, המיוצר תחת המותג GMC משנת 1996. קיים בגרסאות עם הנעה אחורית או כפולה. סוואנה – רכב נוסעים המיועד לטיולים ארוכים של משפחה גדולה במיוחד, קבוצות חברים או לנסיעת עסקים של משרד שלם. הרכב תוכנן למטרותיו בצורה מוצלחת עד כדי כך, שב-25 שנות קיומו הוא יצא בשני דורות בלבד. חשוב לדעת: בישראל היבואן הרשמי של שברולט מציג את הטנדר שברולט סוואנה. מדובר על הדגם המקביל ל-GMC סוואנה ולשברולט אקספרס.

GMC סוואנה היא מכונית שנותרה מבוקשת בארה"ב ובנוסף מוכרת היטב במגוון מדינות העולם, שכן היא ממלאת בהצלחה את משימתה: הובלה נוחה ובטיחותית של קבוצת נוסעים גדולה. הרכב הזה הוא פשוט, אמין, חזק מספיק ובעל ביצועים טובים על הכביש. האיכויות האלה הבטיחו לו תוחלת חיים ארוכה עד כדי כך, שמעטים הדגמים המסוגלים להתגאות בה.

דור ראשון

גרסת הדור הראשון יוצרה בין השנים 1996-2003. דגם GMC סוואנה הראשון תוכנן בשנת 1995, על בסיס GMC Vandura, אשר יוצרה מאז שנת 1964. בהתחלה יוצרה המכונית בשתי גרסאות – 1,500 (במשקל חצי טון) ו-3,500 (במשקל טון). הגרסאות הורכבו על בסיס פלטפורמת משאיות לונג'רון עם שתי גרסאות של בסיס הגלגלים: 3,420 מ"מ ו-3,937 מ"מ. תכולת המכונית, בהתאם לגודל בסיס הגלגלים, עמדה על 8,12 או 15 נוסעים.

סוואנה דור ראשון הוצגה בשלוש רמות הגימור לבחירה: רמת הגימור הבסיסית SL, רמת מתקדמת יותר SLE והרמה המתקדמת ביותר SLT. הבדל נוסף היה בסוג הדלתות – הזזה או רגילות. עם כל סוג של בסיס הגלגלים, יכלה סוואנה לגרור עד 4,000 ק"ג משקל. סוואנה עם בסיס הגלגלים הקצר הכילה שטח מטען בסך 7,580 ליטר והגרסה המורחבת – 8,976 ליטר.

עיצוב ואבזור הפנים

הפאנל הקדמי של סוואנה, הטיפוסי עבור GMC – הוא רחב, מחוספס ומלבני עם שני פנסים בצורת מלבן מלפנים. באופן כללי, מרכב המכונית היה נטול אלגנטיות מעודנת. מדובר על "טנדר" פשוט במימדים גדולים במראה קודר למדי. במיוחד אם היה צבוע בצבע שחור הסטנדרטי עבורו. אבל גם בצבע הלבן נראה היה כ"טנדר של פסיכופת".

אבל יתרון עיקרי הטמון במכונית – הוא "עולמה הפנימי". המבנה ההתחלתי של סוואנה תוכנן במטרה לספק את הצרכים של מספר רב של נוסעים. זאת הסיבה לכך, שהמכונית כוללת ארבע שורות של מושבים המתוכננים כך, שניתן בקלות למתוח את הרגליים (חוץ מבמושב הנהג שהיה נחשב די צפוף). יש הרבה מקום למטען, מיזוג האוויר הותקן כבר בגרסה הבסיסית ביותר של המכונית. הדלתות הן דלתות הזזה רחבות וישנם גם דלתות רגילות מאחור הנפתחות לרווחה.

מנועים ושלדה

כברירת מחדל, גרסת סוואנה דור ראשון צוידה במנוע V6 בנפח 4.3 ליטר עם הספק בסך 200 כ"ס. המנוע הגיע בשילוב עם תיבת הילוכים אוטומטית סטנדרטית, בעלת 4 הילוכים. בהתאם לרמת הגימור, סוואנה צוידה גם במנועי Vortec 5000 V8 עם הספק בסך 220 כ"ס, Vortec 5700 V8 עם הספק בסך 255 כ"ס ו-V8 GM Vortec 8100 עם הספק בסך 340 כ"ס. בנוסף הוצע מנוע דיזל בנפח 6.5 ליטר עם הספק בסך 195 כ"ס. גרסת בסיס כללה הגה כוח הידראולי ומערכת בקרת היציבות.

בשנת 2002 סוואנה שודרגה במתנע יעיל יותר ובמבנה מערכת ההיגוי חזק יותר. נוסף לכך, דגמים בעלי GVW החל מ-3,900 ק"ג ומעלה ועם מנוע הבנזין V8 או מנוע הדיזל בנפח 6.5 ליטר, הוסמכו כרכבים בעלי רמת הפליטה הנמוכה ביותר במדינת קליפורניה. הישג מרשים עבור רכב בגודל כזה.

גרסת הדור הראשון של GMC סוואנה הצליחה יחסית לרכבים אחרים מהסגמנט ומילאה את תפקידה כראוי. לכן, הגרסה עברה שינויים קלים בלבד עד להשקתה של גרסת הדור השני.

דור שני

גרסת הדור השני מיוצרת משנת 2003 ועד היום (נכון לשנת 2021). הדור השני של GMC סוואנה היווה עליית מדרגה בהשוואה לקודמו. המכונית הורכבה על בסיס פלטפורמת GMT800, הזהה לזו של GMC סיירה. הופיעה גרסה חדשה – סוואנה 2500, בעלת כושר נשיאה של כ-¾ טון. בנסף יצאה גרסה בעלת הנעה כפולה. כושר הגרירה המרבי של דגמי "1500" הגיע ל-2,857 ק"ג. כושר הגרירה המרבי של הגרסה העוצמתית "3500" עמד על כ-4,445 ק"ג.

תא הנוסעים

תא הנוסעים של סוואנה דור שני נשאר פונקציונלי ביותר – בגרסת הבסיס היו זמינים 12 מקומות ישיבה ובגרסאות האחרות – בין 8-15 מושבים. סוואנה הוצעה בשתי רמות גימור לבחירה – LS ו-LT. דגמי LS נועדו יותר לעסקים, מאשר לטיולים מחוץ לעיר, האבזור הפנימי שלה הסתפק במזגן, מערכת הסטריאו ומערכת למניעת גניבות.

דגמים השייכים לקטגוריית LT המתקדמת יותר, אובזרו במזגן נוסף ובחימום החלק האחורי של תא הנוסעים, בחלונות חשמל ובפתיחת דלתות חשמלית, בבקרת שיוט, בגלגל ההגה המתכוונן ובגישה ללא מפתח. אבזור נוסף כלל מושב נהג חשמלי, חישוקי סגסוגת קלה ומערכת אודיו מתקדמת עם מקום לשישה תקליטורי CD. בכל רמות הגימור, לוח המחוונים נותר שטוח וישר, כמו במשאיות.

מנועים ושלדה

בשנת 2003 המכונית הוצעה עם מנועי Vortec מאת GM: מנוע ברירת המחדל עבור קו סוואנה היה V6 עם הספק בסך 200 כ"ס. המנוע המתקדם ביותר היה V8 בנפח 6 ליטר ועם הספק בסך 300 כ"ס. בשנת 2004 דגמי הנוסעים צוידו במערכת בקרת היציבות האלקטרונית StabiliTrak.

בשנת 2007 הופסק הייצור של דגם "2500". דגם "1500" במשקל חצי טון הותקן רק עם בסיס הגלגלים הקצר. כתוצאה, גרסה בעלת בסיס הגלגלים הארוך זמינה רק בעבור הדגם "3500".

במבחני הריסוק החזיתיים של NHTS, דגם GMC סוואנה שנת 2007 זכה בחמישה כוכבים מתוך חמישה האפשריים.

גם מנוע V6 ירד מקו הדגמים. למנוע ברירת המחדל עבור הדגם "1500" הפך מנוע V8 בנפח 5.3 ליטר ועם הספק בסך 295 כ"ס. דגם "3500" קיבל מנוע V8 בנפח 6 ליטר ועם הספק בסך 300 כ"ס. כל דגמי "1500" אובזרו בתיבת 4 הילוכים אוטומטית ובסוג הנעה אחורית, בעוד שדגמי "3500" צוידו בגרסה המחוזקת של התמסורת.

שופרו אמצעי הבטיחות: כל דגמי סוואנה צוידו בבלמי דיסק נגד נעילה, דגם סוואנה "1500" צויד במערכת זיהוי הנוסע מלפנים, המנטרלת את כרית הבטיחות הקדמית במקרה שמזהה מבוגר קטן או ילד מקדימה, בעוד שדגמי "3500" משתמשים בנטרול ידני של כרית הבטיחות עבור הנוסע מלפנים. משנת 2007 מערכת בקרת היציבות הפכה לאופצית ברירת המחדל עבור דגם "3500", אך היא לא זמינה בעבור "1500". במבחני הריסוק החזיתיים של NHTS, דגם GMC סוואנה שנת 2007 זכה בחמישה כוכבים מתוך חמישה האפשריים.

טנדרים אמריקאיים: איזה מהם מתאים יותר למציאות הישראלית?
20 קולות