טסלה. הייצור של החשמלית העממית נדחה: מודל 2 תופיע לא לפני שנת 2025
טסלה בונה במקסיקו מפעל ענקי הנקרא Gigafactory, שצפוי להתחיל לפעול כבר בקיץ של 2024. ביוני 2023 עלה מידע שהמפעל יתחיל לייצר רכבים חשמליים מאוחר יותר, ברבעון הראשון של 2025. ומפני שדווקא שם אמורים לייצר את המכונית החשמלית העממית, ההשקה שלה גם נדחית: טסלה מודל 2 תופיעה לא לפני שנת 2025.
המידע הראשון ומעט יותר מפורט אודות טסלה מודל 2 הופיע במאי 2023. הדגם הקומפקטי במרכב האצ'בק יקבל טווח נסיעה של 500 ק"מ (בגרסה הבכירה עם סוללת 75 קוט"ש). הגרסה הבסיסית, סביר להניח, תצויד בסוללה בקיבולת 53 קוט"ש שתספק טווח נסיעה מרבי של 400 קמ"ש.
טסלה הבטיחה מכונית חשמלית זולה עוד בשנת 2020. מאז, היו הרבה הצהרות רועשות, אבל העניין לא התקדם לשום מקום. במרץ של 2023 דווח על בניית מפעל חדש במקסיקו שיתחיל לפעול עד סוף שנת 2024 ויהפוך למפעל החמישי בסטרוקטורה הגלובלית של טסלה (נכון להיום קיימים שני מפעלים בארה"ב, אחד בקנדה ואחד בגרמניה). צפוי שהייצור של הטסלה הזולה יתבצע במקסיקו.
המחיר של טלסה מודל 2, כצפוי, יהיה נמוך כמעט בשליש ממודל 3 הנוכחית (דרך אגב, לא מזמן עברנו על החסרונות שלה).
כושר הייצור המשוער של Gigafactory המקסיקני יעמוד על כ-2 מיליון רכבים מדי שנה. טסלה רוצה לפעול במקסיקו לפי אותו העיקרון שלפיו פועלת בסין. אולם ב-Shanghai Gigafactory הסיני, יותר מ-90% מהספקים נמצאים קרוב. הלוגיסטיקה במקסיקו שונה לחלוטין וכוח העבודה במדינה יקר יותר מאשר בסין. עם זאת, משקיעים סיניים מאמינים שההשקעה תהיה משתלמת ותומכים בטסלה בעניין זה.
כיום, המפעל של טסלה בשנחאי מייצר קרוב ל-700 אלף רכבים חשמליים מדי שנה. בפני המפעל המקסיקני הוצבה מטרה גבוהה פי 3 – וזוהי לא פשוט מטרה שאפתנית של אילון מאסק, אלא עליה של החברה האמריקאית לרמה חדשה. המפעל הענקי עלה כ-9 מיליארד יורו ויספק יותר מ-7,000 מקומות עבודה. וכאשר המפעל יגיע להיקף הייצור המרבי, יהיה כמעט בלתי אפשרי להשלים את הפער עם טסלה ולעקוף אותה…
דרך אגב, בשנת 2023 טסלה עלתה למקום הראשון ברשימת מותגי הרכב היקרים ביותר בעולם. השווי של מותג הרכבים החשמליים מאמריקה מוערך כעת ב-66,2 מיליארד דולר. בשנה בלבד הערך גדל ב-44%, ומאז שנת 2019 – פי 5!