נאמן לעצמו ולמסורת
בקיץ 2021 ביפן הוצג סובארו פורסטר לאחר מתיחת פנים.
סובארו פורסטר – קרוסאובר בהנעה כפולה בן 5 מקומות, המיוצר על ידי חברת Subaru משנת 1997. נאמנות למסורת וטכנולוגיות ייחודיות – זה סובארו. קשה לשכלל כל דגם בהצלחה מדור לדור, אולם ההיסטוריה של פורסטר מוכיחה שרכבים מוצלחים – בהישג ידינו. נכון לשנת 2021 בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור החמישי לקרוסאובר.
דור ראשון
יוצר בין השנים 1997 ל- 2002, עבר מתיחת פנים ב- 2000. סובארו פורסטר (בתרגום מאנגלית – "יערן") נחשף לראשונה בטוקיו עוד בנובמבר 1995. בתצוגת רכב בדטרויט שנת 1997 סובארו הציגה רכב בעל מרווח גחון גדול והנעה כפולה שהזכיר יותר סטיישן מורם מאשר רכב שטח. דווקא המיזוג של התכונות הטובות ביותר של רכב שטח וסטיישן קומפקטי הובילו את פורסטר להצלחה.
ה"יערן" הראשון של סובארו השתייך לקטגוריית רכבי כביש-שטח: על כך הייתה אחראית לא רק תנוחת ישיבה גבוהה, אלא גם פנסי ערפל גדולים, פגושים בסגנון "שטחי" ומיגון פלסטיק לתחתית המרכב. בתא הנוסעים, שוב, אופיינית תנוחת ישיבה גבוהה יותר ביחס לסטיישנים רגילים. נפח תא המטען היה מכובד למדי, 410 ליטר. ואם לקפל את המושבים האחוריים – 1530 ליטר. מימדי הדור הראשון: 4450 מ"מ לאורך, 1735 מ"מ לרוחב, 1600 מ"מ לגובה. בסיס גלגלים – 2525 מ"מ.
המנוע הבסיסי היה EJ20 בנפח 2,0 ליטר (122 או 125 כ"ס). תיבת הילוכים – ידנית 5 הילוכים או אוטומטית 4 היל'. גרסת טורבו בעלת מנוע 2,0 ליטר הפיקה כבר 170 כ"ס (מהירות מרבית – 189 קמ"ש, זינוק מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 8,4 שניות). צריכת דלק ממוצעת של הדגם האטמוספרי עמדה על 9,2-9,4 ליטר ל- 100 ק"מ, ו- 9,9-10,5 ל- 100 ק"מ בדגם טורבו.
בבסיסו של סובארו פורסטר – תכונות האופייניות לרכבי שטח: תא מטען מרווח, תנוחת ישיבה גבוהה לנהג, מרווח גחון מוגדל.
מתלים קדמיים – תמוכות מקפרסון. בסרן האחורי הותקנו עצמות עצה כפולות. דגמי הרכב שהונעו ע''י מנוע אטמוספרי וגיר ידני הצטיידו בהנעה כפולה FullTime D/R – קבועה עם דיפרנציאל מרכזי והילוך כוח. אצל דגמים בעלי גיר אוטומטי – מערכת Active Torque Split AWD, במצב רגיל המומנט מתחלק בין הסרן הקדמי לאחורי ביחס 90:10, אך בעת סחרור הוא משתנה ל- 50/50. פורסטר התאפיין באמינות גבוהה, לו כושר עבירה טוב, הוא נוח, חסכוני ודינאמי.
פורסטר הראשון צויד בשתי כריות אוויר, מחזקי קשיחות בדלתות, ABS. רמות גימור האירופאיות היו מעט צנועות יותר (מראות וחלונות חשמל, נעילה מרכזית, מגב אחורי, מזגן).
בשנת 2000 פורסטר עבר עדכון: פנסים חדשים וצורת מכסה מנוע מותאמת, פנסי ערפל וגריל שונים, ופנסים אחוריים כפולים הממוקמים חלקית על הכנפיים האחוריות, וחלקית על דלת המטען. בפורסטר המעודכן שופר גימור הפנים ושוכללה מערכת החימום ומיזוג.
דור שני
יוצר בין השנים 2002 ל- 2008, עבר מתיחת פנים ב- 2005. מאפיין ייחודי של ה"יערן" השני היה עיצובו אשר נטבע בקלות בזיכרון, הוא יצא אקספרסיבי יותר הודות לצורה החדשה של הפגוש הקדמי ולגריל ויחידות תאורה המעודכנות. בתא הנוסעים הוגדל מרווח הרגליים עבור הנוסעים בשורה השנייה. הופחת המשקל.
פורסטר צויד במנועי 2,0 ליטר, עם מגדש ובלי, בהספק 137 עד 220 כ"ס, בגרסת STi הותקן מנוע 2,5 ליטר (265 כ"ס) עם גיר ידני 6 היל' (זינוק מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 5,9 שניות). בדגמי הדור הקודם המנועים נטו להתחמם, אך בעיה זו נפתרה לאחר המודרניזציה.
פעם אחר פעם סובארו פורסטר תפס את המקומות הגבוהים ביותר בדירוגי אמינות וזכה בפרסים כרכב נמכר ביותר, "רכב מושלם של השנה" וכו'. עבור אלה שאינם זקוקים לרכב גדול במיוחד, אך דורשים אמינות, כושר עבירות, דינאמיקה ונוחות – זו אופציה מצוינת.
הנעה כפולה קבועה ומרווח גחון גבוה נשמרו ברכבי דור שני. דגמים בהם הותקן גיר 4 היל' אוטומטי קיבלו מערכת הנעה כפולה 4WD Torque Split, דגמים בעלי גיר 5 היל' ידני – דיפרנציאל מרכזי עם מצמד ויסקוזי. במידת הצורך פורסטר יכל לנוע בביטחון בקרקע בוצית, בשדות ובגדות נהר. המתלים המשיכו לשמח באמינות ובעמידות.
הדור השני של פורסטר קיבל דירוג גבוה בסדרת מבחני ריסוק חזיתיים עם דפורמציה פרונטאלית. פעם אחר פעם פורסטר תפס את המקומות הגבוהים ביותר בדירוגי אמינות וזכה בפרסים כרכב נמכר ביותר, "רכב מושלם של השנה" וכו'. קווי אופי הראשיים של היערן היו כושר עבירות, דינאמיקה ונוחות. בשנת 2005 מתיחת הפנים שינתה את יחידות התאורה, את הפאנל המרכזי ואת לוח המחוונים, הוסיפה איתותים במראות צד וג'נטים R17, והעבירה את בקרת היציבות VDC למפרט האופציות הבסיסיות.
דור שלישי
יוצר בין השנים 2007 ל- 2013 (מתיחת פנים ב- 2010) תחת המוטו "השילוב המושלם לאורך חיים פעיל". ומכאן הגדלת מימדי המרכב: רצפת הרכב התארכה כמעט ב- 90 מ"מ, אורך, רוחב וגובה – ב- 76, 46 ו- 110 מ"מ, בהתאם. הרעיונות עליהם נשענו הדורות הקודמים – עברו אבולוציה. בדור השלישי נותרו מנועי 2,0 ו- 2,5 ליטר. העוצמתיים ביותר – S-edition ו- tS בעלי מנוע טורבו 2,5 ליטר (263 כ"ס). גיר אוטומטי – 4 או 5 הילוכים Sportshift עם מצב ידני, גיר ידני – Dual-Range עם הילוך כוח.
הבטיחות הפאסיבית של סובארו פורסטר הייתה מהטובות בקטגוריה.
נוסף על כך, החלו להתקין קפיצים ובולמי זעזועים רכים יותר במטרה להגביר את נוחות הנסיעה. מערכת VDC הגנה על הרכב מפני החלקה. ההנעה הכפולה הינה קבועה ונבדלת בין גרסאות גיר ידני ואוטומטי, והודות להילוך כוח, סביר להניח כי דגמים בעלי תיבה ידנית הציעו את כושר העבירות הטוב ביותר בסגמנט. במקרה זה, המוטו של היצרנית מוצדק לחלוטין. עבור הרכב החדש פותח מבנה מסגרת חיזוק משופר המספק קשיחות מרכב מוגברת וספיגת אנרגיית התנגשות אפקטיבית יותר.
מתיחת הפנים בשנת 2010 הייתה חשובה: עודכן קו המנועים. בוקסר בנזין בנפח 2,0 ליטר ההמוני והאמין ביותר (150 כ"ס) זכה למומנט מוגבר בסל"ד בינוני ונהיה חסכוני יותר ב- 10%. קרוסאוברים בעלי גיר ידני צוידו בהנעה כפולה עם מצמד ויסקוזי בתור מנגנון נעילה מרכזית כמקודם, ועם אוטומטי – מצמד רב-דיסקי אלקטרו-הידראולי המחלק את המומנט בין הסרנים. עודכנו תא הנוסעים והמתלים.
דור רביעי
יוצר בין השנים 2012 ל- 2018 (מתיחת פנים – ב- 2016 ו- 2017). בדור הרביעי חלה צמיחה ניכרת במימדי המרכב: פורסטר כעת משתייך לקטגוריית D. מימדיו: 4595 מ"מ לאורך, 1780 מ"מ לרוחב, 1732 מ"מ לגובה, בסיס גלגלים 2640 מ"מ. אם הלקוח מחפש מרווח גחון גבוה, הנעה כפולה קבועה, תא נוסעים נוח ומרווח – פורסטר בשבילו. והשינויים במימדים הביאו רק תועלת.
"יערן" הרביעי צויד בשלושה מנועים: אטמוספרי סדרת FB חדשה בנפח 2,0 (150 כ"ס) ו- 2,5 ליטר (172 כ"ס), וגרסת טורבו 2,0 ליטר (241 כ"ס). האחרון, יחד עם גיר רציף, מאפשר לרכב להאיץ מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 7,5 שניות ולהשיג מהירות מרבית של 221 קמ"ש. עם זאת, צריכת דלק ממוצעת בעיר – 11,2 ליטר ל- 100 ק"מ.
בפורסטר התחילו להתקין גיר רציף. אך גם כאן סובארו הצטיינה: במבנה יחידה זו השתמשו בשרשרת עמידה יותר מאשר הרצועה הרגילה אצל חברות אחרות. חידוש נוסף הייתה מערכת X-MODE המסייעת לנהג להתמודד עם תנאי שטח, אשר מתאימה את פעולת המנוע ותיבת ההילוכים.
תיבת הילוכים הרציפה שהופיעה בפורסטר החדש נקראת Lineartronic, ועמה פעלה מערכת X-MODE. עיקרון פעולתה: בעת תנועה על משטח לא ישר או כביש מחליק היא מזהה ובו-זמנית מתאימה את מאפייני פעולת המנוע, תיבת ההילוכים, מערכת ההנעה הכפולה ובקרת היציבות ובכך מקלה על התגברות מכשולים, מונעת החלקה, מסייעת בירידה במדרון וכו'. הגיר הרציף בעל הילוך שרשרת אמין כולל מצבי פעולה שונים, בין היתר חיקוי 8 "הילוכים" קבועים. גרסאות גיר ידני מגיעות ללא הילוך כוח.
לאבזור הבסיסי ניתן היה להוסיף ג'נטים מאלומיניום, פנסי קסנון, פנסי ערפל, פנסי צד עם איתותים, מושבים קדמיים ודלת מטען חשמליים, ריפוד עור, מסך צבעוני. נוספו שלושה צבעים חדשים (כחול ואדום פנינה, ואפור-ירוק מטאלי).
במרץ 2016 הרכב עבר מתיחת פנים. מושב הנהג זכה לזיכרון כוונונים, כל המושבים וההגה צוידו בחימום. ההגה הושאל מדגם Outback ומיד תופס את העין, וכך גם מערכת המולטימדיה בעלת צג גדול. נוספו אופציות הבאות: מערכת כניסה ללא מפתח ופנסי LED. המנועים עברו שכלול טכנולוגי אשר לא השפיע על מאפייניהם. מעבר לכך, הותאם כיול בולמי הזעזועים, עודכנו מאפייני ההיגוי.
דור חמישי
נמצא בייצור משנת 2018 עד עתה (נתונים לשנת 2021). הוגדל בסיס הגלגלים (עד 2670 מ"מ), ומימדי המרכב לאורך (4625 מ"מ) ולרוחב (1815 מ"מ). תא המטען – 530 ליטר. צורת פתחי הדלתות עברה אופטימיזציה – כניסה לרכב ויציאה ממנו נוחה אפילו בחניון צפוף. לגימור תא הנוסעים נעשה שימוש בחומרים איכותיים. בקונסולה המרכזית של גרסאות יקרות מותקן מסך 8 אינץ', את השעונים האנלוגיים בלוח המחוונים משלים צג רב-מידע. הפלטפורמה החדשה אפשרה להרחיב את תא הנוסעים ולהגדיל את המרחק בין שורות המושבים.
המנוע הראשי הינו FB25 לאחר מודרניזציה (2,5 ליטר, 184 כ"ס, 239Nm). בשוק היפני מוצעת גרסה היברידית: חטיבת כוח FB20 בעלת מערכת AVCS 2.0 (145 כ"ס ו- 188Nm) ומנוע חשמלי (14 כ"ס ו- 65Nm). שני הדגמים מצוידים בגיר רציף Lineartronic. צריכת דלק ממוצעת של הגרסה הרגילה – 6,8 ליטר ל- 100 ק"מ, להיברידית – 5,4 ליטר ל- 100 ק"מ.
מערכת המתלים שמרה על המבנה המוכר: תמוכות מקפרסון בסרן קדמי, עצמות עצה כפולות מאחורה. שכלול המתלים סייע בהפחתת זוויות גלגול בפניות ובשיפור צייתנות היגוי. בתנאי שטח לפורסטר מסייעת מערכת X-Mode. לה שני מצבים: Snow/Dirt (שלג/בוץ) ו- Deep Snow/Mud (שלג/בוץ עמוק) לתנאים קשים יותר.
הרכב זכה לחבילה משודרגת של מערכות בטיחות אקטיבית EyeSight (הכוללת מערכת בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת מצלמות צד, פונקציות ניטור שטחים מתים ובקרת נתיב). האבזור הסטנדרטי כולל שבע כריות אוויר בתא הנוסעים, סט עשיר של מערכות בקרת תנועה אקטיביות (ABS, ESP, סיוע בעלייה ובירידה), חיישני גשם ואור. עבור לקוחות בישראל סובארו פורסטר מוצע בארבע גרסאות ובשמונה צבעי מרכב הבאים: כסוף, לבן פנינה, ברונזה, ירוק, תכלת, אדום ארגמן, אפור ושחור מטאלי.