ווקסהול אסטרה אלקטריק. המכונית החשמלית הראשונה של המותג המחודש
חברת Vauxhall Motors הידועה בזכות מכירת דגמים של אופל בבריטניה הציגה את הדגם החדש שלה – ווקסהול אסטרה אלקטריק, המכונית החשמלית הראשונה של המותג המוחיה. כעת אסטרה תהיה זמינה גם בגרסאות בנזין ודיזל, גם היבריד PHEV וגם חשמלי מלאה. הדגם החדש יוצע במרכבי האצ'בק וסטיישן Sports Tourer כמו הגרסה עם מנוע הבנזין. המכונית מבוססת על פלטפורמת Stellantis EMP-2 שאותה היא חולקת עם פיג'ו e-308 החשמלית, לשני הדגמים יש הרבה במשותף. בשוק היא תצטרך להתחרות בMG 4 אלקטריק ופולקסווגן ID.3, למרות שהמחיר של החשמלית הבריטית עוד לא ידוע. צפוי שהמחירים ייחשפו זמן קצר לפני ההשקה של אסטרה אלקטריק בסתיו של 2023 (לדעתנו, מחירה יהיה בסביבות 35,000 פאונד).
אותה אסטרה נמכרת בישראל תחת המותג אופל. הדור השישי החדש של אופל אסטרה יצא בתחילת שנת 2022 כבר זמין לרכישה בישראל החל מ-161,138 ₪ עם מנוע טורבו בהספק 130 כ"ס. אופל אסטרה החשמלית בינתיים לא מיובאת לישראל.
להזכירכם
בשנת 2021 קבוצת סטלנטיס איחדה את שני תאגידי הרכב הגדולים ביותר: PSA (בבעלותו נמצאים המותגים סיטרואן, פיג'ו, אופל, ווקסהול ו-DS) ו-FCA (מחזיק בפיאט, קרייזלר, ג'יפ, ראם, דודג', אלפא רומיאו, לנצ'יה, מסראטי ופרארי). עבור כל אחד מ-14 המותגים פותחה אסטרטגית שיווק משלו. כבר ידוע שווסקהול ואופל יפעלו תחת המוטו "Green is the New Cool" – "ירוק הוא המגניב החדש". עד שנת 2024 כל הדגמים יקבלו גרסאות חשמליות ועד 2028 ווקסהול ואופל יעברו לרכבים חשמליים בלבד.
קצת היסטוריה
ווקסהול היא יצרנית בריטית של מכוניות משפחתיות. החברה נוסדה בשנת 1857 בשכונת ווקסהול בלונדון. במקור הייתה מפעל משאבות ומנועים לכלי שיט ימיים, בשנת 1903 היא הוציאה את הרכב הראשון שלה עם מנועי בעירה פנימית בהספק 5 כ"ס. שנה לאחר מכן החברה עברה ללוטון, שם היא מתבססת עד היום. למרות שחברה זו נרכשה בשנת 1925 על-ידי התאגיד האמריקאי ג'נרל מוטורס, היא המשיכה את הייצור העצמאי שלה במשך עוד 20 שנים. במהלך כמה עשורים ווקסהול נחשבה לאחת מיצרניות הרכב הבריטיות המובילות, אולם בסוף שנות ה-80 המצב התהפך. השפעתו של תאגיד ג'נרל מוטורס על החברה הגיע לקצה וכל הדגמים החדשים של המותג הפכו ל"שיבוטים" של אופל – מהייחודיות הקודמת של ווקסהול לא נשאר כמעט דבר. ועכשיו, בחסות קבוצת סטלנטיס חברת ווקסהול נולדה מחדש.
העיצוב החיצוני
בעיקרון, ווקסהול אסטרה אלקטריק זוהי מכונית משפחתית חשמלית. מבחוץ היא לא שונה בהרבה מגרסת הבנזין שלה. אחד מהשינויים הבולטים הם חישוקי סגסוגת קלה בקוטר 18 אינץ' שמגיעים כברירת מחדל ברמת הגימור הבסיסית, לפי בקשת הלקוח (בתוספת תשלום) ניתן להזמין את הגלגלים בצבע שחור מבריק בעלי מאפיינים אווירודינמיים. פנסי הלד המסתגלים באופן אוטומטי למצב על הכביש אמורים להקל על הנהג בעת נהיגה בחושך.
חלל הפנים
גם מבפנים אין שינוים מהותיים בהשוואה לגרסת הבנזין. כבר ברמת הגימור הסטנדרטית המכונית מצוידת בשני מסכי "10 – אחד ללוח המחוונים ואחד למערכת המולטימדיה Pure Panel. המולטימדיה תומכת בתפעול קולי עם פונקצית "Hey, Vauxhall". כמו כן, יש תצוגה עילית המקרינה את המידע החשוב ביותר מול הנהג על השמשה בקו הראייה שלו. יש גם לחצנים פיזיים לשליטה במערכות שונות ואפילו יותר מדגמים חדשים אחרים מסוימים, ואנו מקבלים זאת בברכה הרי זה מקל משמעותית על הנהיגה. החברה גאה להציג את תא המטען של אסטרה אלקטריק, מפני שהוא לא קטן יותר מזה של הגרסה ההיברידית עם מנוע בנזין. דגם הסטיישן Sports Tourer מציע תא מטען מרווח בנפח של 516 ליטר. מגוון פנקציות בטיחות, כמו בקרת עייפות הנהג, מניעת סטיה מנתיב ובלימת חירום אוטומטית גם נכללות במפרט הבסיסי.
יחידת הכוח
ווקסהול אסטרה אלקטריק שנת 2023 חולקת הפלטפורמה Stellantis EMP-2 עם פיג'ו e-308. אסטרה קיבלה את אותו המנוע החשמלי, אך ההספק שלו הוא 152 כ"ס, מה שנמוך ב-4 כ"ס מזה של פיג'ו e-308. שתי המכוניות החשמליות מקבלות אנרגיה מסוללה בקיבולת 54 קוט"ש. הדגם של ווסקהול במרכב האצ'בק מאיץ ל-100 קמ"ש תוך 8-9 שניות, המהירות המרבית מוגבלת ל-170 קמ"ש. טווח הנסיעה הוא קרוב ל-415 ק"מ. טעינה מהירה תמלא את הסוללה מ-10% ל-80% תוך 30 דקות.