אסטון מרטין V8 Vantage – סדרת מכוניות-העל העוצמתיות מסגמנט "גראן טוריזמו". מצוידת במנוע V8. מיוצרת על-ידי חברת Aston Martin הבריטית משנת 1969. בשנת 2020 בשוק הישראלי ניתן היה לרכוש את גרסת הדור הרביעי של מכונית-העל הייחודית והאגדית שנת דגם 2017.
אסטון מרטין ואנטאז' ‏2017. מרכב, צורה. קופה, 4 דור
AUTOBOOM

אסטון מרטין V8 Vantage. "סוכן 007"

אסטון מרטין ואנטאז' ‏2017. מרכב, צורה. קופה, 4 דור

אסטון מרטין V8 Vantage – סדרת מכוניות-העל העוצמתיות מסגמנט "גראן טוריזמו". מצוידת במנוע V8. מיוצרת על-ידי חברת Aston Martin הבריטית משנת 1969. בשנת 2020 בשוק הישראלי ניתן היה לרכוש את גרסת הדור הרביעי של מכונית-העל הייחודית והאגדית שנת דגם 2017.

השם Vantage קיים ב-Aston Martin כבר מזמן. הבריטים נהגו לקרוא כך לגרסאות המהירות ביותר של המכוניות שלהם. אמנם הדגם העצמאי בשם V8 Vantage הופיע רק בשנת 1977, בעוד שספירת הדורות של הדגם V8 מתחילה משנת 1969. אסטון מרטין V8 Vantage – זו מכונית-העל גזעית וקלאסית, בעלת תולדותיה עשירות.

דור ראשון

גרסת הדור הראשון יוצרה בין השנים 1969 לבין 1989. לאבי הסדרה יכול להיחשב הדגם אסטון מרטין DBS V8. פירוש האותיות DB בתחילת השם שלו אלה האותיות הראשונות של מייסד החברה דיוויד בראון והסימון V8 מצביע על מנוע V החזק בעל 8 צילינדרים. לאחר מכירת החברה בשנת 1972 המכונית קיבלה את השם אסטון מרטין V8 (AM V8) ושודרגה בחלקה. מלפנים הופיעו פנסים בודדים ורשת גריל חדשה. אולם המנוע נשאר זהה. מאוגוסט 1973 מערכת הזרקת הדלק היקרה והמורכבת להגדרה הוחלפה בארבעה קרבורטורים מסוג Weber. למכונית זו היה כונס אוויר מוגדל על גבי מכסה המנוע שנועד להכלת מסנן האוויר.

בשנת 1977 הופיע הדגם AM Vantage הראשון. מכונית קופה בעלת 3 הדלתות אובזרה במנוע מסוג Lagonda בנפח 5.3 ליטר עם מהירות מרבית 274 קמ"ש. המכונית יוצרה עד שנת 1990. המנוע המחודש קיבל מערכת פליטה חדשה שהגבירה את העוצמה שלו בכ-25 כ"ס. פסי זיזים מחודשים וסעפת יניקה, שסתומים מוגדלים וקרבורטורים מתקדמים, מצתים חדשים – כל זה הגביר את עוצמת המנוע ב-40% והגדיל את המומנט הסיבובי ב-10%. למנוע כזה היה הספק בסך 410-435 כ"ס.

בשנת 1978 הופיע דגם משודרג שקיבל שם לא רשמי Oscar India עם תא נוסעים מפואר מעץ אגוז. על גבי מכסה תא המנוע של המכונית הייתה תבליט ללא פתח והחלק האחורי חודש וצויד בדש. החל משנת 1978 כל מנוע צויד בלוחית עם שם המרכיב שלו. בשנת 1983 על המכונית החלו להתקין גלגלים חדשים. משנת 1985 המנוע צויד במערכת הזרקת הדלק Marelli. למכוניות האלה בעלות הסימון 585 היה מכסה מנוע שטוח והם שמרו על צורתם עד סוף תקופת הייצור.

דור שני

יוצר בין השנים 1993 - 2000. בשנת 1992 הדגם Virage שהוצג לראשונה בשנת 1988 שודרג בגרסת החידוש החזקה בשם Vantage. מנוע בנפח 5.3 ליטר עם מספר מגדשים היה בעל הספק 550 כ"ס ו-746 נ"מ והעוצמה הזאת הספיקה כדי להגיע למהירות של 300 קמ"ש. הזינוק עד 100 קמ"ש הראשונים התבצע תוך 4.7 שניות בלבד. בשנת 1998 הופיעה גרסת V600 החזקה עוד יותר עם מנוע בעל הספק בסך 600 כ"ס. סך הכל יוצרו 280 דגמי Vantage. הדגם האחרון יוצר בשנת 2000.

דור שלישי

יוצר בין השנים 2005 - 2017. עבר מתיחת פנים ב-2008 וב-2017. הקונספט של V8 Vantage הוצג בשנת 2003 בתערוכת המכוניות בדטרויט. המכונית הסדרתית הופיעה שנתיים מאוחר יותר – באירוע הרכב בז'נבה. דגם V8 Vantage החדש הפך למכונית הכי קומפקטית ונגישה בקו הדגמים. הדגם יוצר בגרסאות בעלות מרכב קופה ורודסטייר. כל אחת הוצעה בגרסה N400 המתקדמת יותר. מכונית-העל הורכבה במפעל בעיר גיידון הבריטית. הרכבת כל מכונית Aston Martin הייתה לוקחת כמאתיים שעות עבודה. במקרה של תקלה, שם המרכיב היה מצוין על-גבי הלוחית מתחת למכסה המנוע.

לאסטון מרטין V8 Vantage החדשה יש הרבה במשותף עם מכוניתו האקסקלוסיבית DB10 של ג'יימס בונד מהסרט "ספקטר" – אותו חומר המרכב, מתאר הפנסים הצרים, רשת גריל הנוטה כלפי מטה וצורת הדיפיוזר האחורי.

בבסיס הדור השלישי עומדת פלטפורמת VH (Vertical Horizontal) – אותה אחת כמו בדגם DB9. מסגרת קלה ונוקשה במיוחד עם מבנה דו-זרועי מלפנים ומאחור. מנוע V8 בנפח 4.3 ליטר עם בלוק אלומיניום ומערכת שימון עם קרטר יבש יוצר בעיר קלן בגרמניה. באותו מקום משנת 2005 מיוצרים המנועים עבור Aston Martin. תיבת ההילוכים הועברה לאחור ושולבה עם הזוג הראשי. כתוצאה מכך חלוקת המשקל בין הצירים קרובה לשלמות – 51\49. תא הנוסעים האצילי מאובזר בעור, בעץ ובתמתכת. גרסת הדור השלישי של V8 Vantage זינקה מ-0 עד 100 קמ"ש תוך 5 שניות והגיעה למהירות מרבית בסך 280 קמ"ש.

בשורה התחתונה, דגם Vantage שנת 2005 הפך למכונית ייצור ההמונית ביותר של Aston Martin בכל הזמנים: נמכרו 25 אלף יחידות מכוניות מהסדרה. כעת הדגם צפוי להתחלף בדגם חדש שיכול לשאת את השם DB10. מדוע? נסביר בהמשך.

דור רביעי

מיוצר משנת 2017 ועד היום (נכון לשנת 2020). אסטון מרטין DB10 האגדית, מכוניתו של ג'יימס בונד בסרט "ספקטר". דגם DB10 הורכב במיוחד עבור הצילומים. אולם מתחת למכסה המנוע הונחו פלטפורמה ויחידות הכוח של Vantage דור שלישי – מנוע V8 בנפח 4.7 ליטר ותיבת ההילוכים הידנית. בנהלת Aston Martin טענו כי הדגם DB10 הולך להישאר כמכונית הבלעדית של ג'יימס בונד, אבל... רק תסתכלו על התמונות של קופה אסטון מרטין V8 Vantage שנת 2017 החדשה! אותו חומר מרכב, שרטוט הפנסים הצרים, רשת גריל הנוטה כלפי מטה וצורת הדיפיוזר האחורי... הפרויקט של DB10 לא נעלם לשווא. Vantage החדשה נראית מעולה!

בבסיס הדור האחרון של Vantage מונחת פלטפורמת אסטון מרטין DB11 מקוצרת עם מסגרת אלומיניום מרחבית. המבנה זהה: מתלים דו-זרועיים מלפנים, מתלים רב-זרועיים מאחור, מפרק קרדן מסיבי הפחמן, תיבת ההילוכים הצמודה לציר האחורי והנעה אחורית. אמנם 70% מהמרכיבים שונו או עוצבו מחדש במיוחד עבור גרסת קופה השנייה. לטובת הורדת המחיר, דפנות המרכב החיצוניים הורכבו מפלדה במקום מאלומיניום. Vantage החדשה היא גדולה יותר מהקודמת: האורך צמח מ-4,382 מ"מ ל-4,465 מ"מ (כמעט כמו בפורשה 911), הרוחב גדל מ-1,867 מ"מ ל-1,942 מ"מ. אורך בסיס הגלגלים הוא 2,704 לעומת 2,601 מ"מ בדגם הקודם ולעומת 2,805 מ"מ בדגם DB11.

Vantage שנת 2017\2018 מצוידת במנוע טורבו כפול AMG מאת התאגיד Daimler. מנוע V8 בנפח 4 ליטר הופיע לראשונה במכונית-העל מרצדס AMG GT וכעת הוא מותקן בדגמי מרצדס רבים וכן בגרסת הבסיס של מכונית הספורט אסטון מרטין DB11. בהתאם לסוג הדגם, המנוע מספק בין 422 כ"ס ל-612 כ"ס. קופה אסטון מרטין Vantage שנת 2017\2018 מצוידת במנוע עם הספק בסך 510 כ"ס ו-685 נ"מ, אשר עבר לתחום בסיס הגלגלים. תיבת ההילוכים ZF אוטומטית היא בעלת 8 הילוכים ועם שליטה באמצעות לחצנים. זמן הזינוק מ-0 עד 100 קמ"ש מתבצע תוך 3.6 שניות, המהירות המרבית – 314 קמ"ש. לצורך ההשוואה, בדגם פורשה 911 Turbo זמן הזינוק הוא 3.0 שניות והמהירות המרבית – 320 קמ"ש. ואילו חלוקת המשקל בין הצירים האופטימלית (50:50 במצב רגוע) מספקת יכולת שליטה מעולה.

אסטון מרטין V8 Vantage החדשה הפכה לדגם הראשון של החברה עם דיפרנציאל בשליטה חשמלית. בהתאם לתנאי התנועה, המחשב יכול לשנות את מידת הנעילה מ-0% עד 100%. הבלמים הם בדרך כלל עשויי ברזל, עם מנגנוני שישה בוכנות מלפנים וארבעה בוכנות מאחור. בולמי הזעזוע האדפטיביים מגיעים עם שלוש הגדרות פעולה - Sport, Sport Plus, Track. האבזור הפנימי של המכונית הוא עשיר ביותר. רמת הבסיס כוללת מושבים חשמליים, בקרת אקלים דו-אזורית, פנסי LED, מערכת מולטימדיה עם מסך שמונה אינץ', חיישני חניה מלפנים ומאחור. בין היתר ישנה מצלמה 360 מעלות ומערכת סיוע בחניה אוטומטית.

איזה מבין כל הדגמים של אסטון מרטין הוא האייקוני ביותר?
3 קולות