בוגאטי נפרדת משירון
בבוגאטי מרוצים מאוד מביקוש "חסר התקדים" למכונית-העל. במהלך שנה וחצי הראשונות מרגע ההשקה ב-2016 התקבלו מעל 300 הזמנות. העותק הראשון נשלח לבעלים מהמפעל במרץ 2017 ולאחר ארבע שנים הורכב העותק ה-300 של Bugatti Chiron. נכון לנובמבר 2021, נותר להרכיב פחות מ-40 רכבים מתוך מהדורת 500 העותקים, ואחרי כן, אנו נאלצים להיפרד לשלום מאחד הרכבים הסדרתיים המהירים ביותר על כדור הארץ. אך בתקווה שהבא בתור יהיה מהיר עוד יותר.
כולם תוהים – מה בוגאטי הולכת לעשות מחר? ייתכן שתפרד ממנועי הבעירה הפנימית, שהרי כעת החברה הצרפתית הולכת יד ביד עם החברה הקרואטית Rimac, שהייחודיות שלה היא במכוניות ספורט עם יחידות כוח חשמליות. ישנו סיכוי סביר שבוגאטי הבאה תהיה חשמלית…
בוגאטי הציגה את שירון לראשונה בתצוגת הרכב בז'נבה, במרץ בשנת 2016. אחת ממכוניות העל המהירות בעולם הגיעה בתור מחליפה לויירון הנהדר, שבתורו, לרגע ההשקה שלו בשנת 2005 התגבר על שני חסמים פסיכולוגיים – הספק של 1,000 כ"ס ומהירות של 400 קמ"ש. שירון, שעבר שכלול מהותי, הצליח להאיץ ל-490 קמ"ש, מה שכמעט הפך לשיא המהירות בין מכוניות מייצור סדרתי (לא הפך לשיא רק מהסיבה שהדגם לא היה סדרתי במלוא מובן המילה).
למען פרידה מכבדת, הצרפתים הכינו שתי גרסאות מיוחדות חדשות של בוגאטי שירון שנת 2021: Pur Sport ו-Super Sport.
שירון Pur Sport ("ספורט טהור")
מובא לידי תנועה באמצעות מנוע שגרתי לשירון, W16 בנפח 8 ליטר בעל 4 מגדשי טורבו בהספק מטריף – 1500 כ"ס ו-1600Nm. ההבדלים: הגבלת סל"ד ב-6,700 ולא ב-6,900, תיבת הילוכים – 7 היל' רובוטית בעלת יחסי הילוכים אחרים, "קרובים" יותר. יתר על כן, בולמי הזעזוע עברו כיול מחדש, הגלגלים נעשו קלים יותר, המתלים נהיו נוקשים יותר. הרכב עצמו הוקל ב-50 ק"ג, זמן התאוצה מ-60 ל-120 קמ"ש התקצר כמעט ב-2 שניות. מתוכנן ייצור של 60 עותקים, המחיר של כל אחד מתחיל ב-3 מיליון יורו, לא כולל מס.
שירון Super Sport
מתאפיין במרכב ארוך-זנב – החלק האחורי מוארך ב-25 ס"מ. זה הכרחי לשליטה בזרמי האוויר. הרכב מצויד בכנף אקטיבית, וחשוב מכך – במנוע W16 בעל 4 מגדשי טורבו ששודרג עד 1600 סוסים, והגבלת הסל"ד נדחתה ל-7100 סיבובים. תיבת ההילוכים הרובוטית עברה כוונון, משקל הרכב הונמך ב-23 ק"ג. הגבלת המהירות מופעלת רק ב-440 קמ"ש מדהימים, והזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש לוקח 2,4 שניות בלבד. מחיר – 3,2 מיליון יורו על כל אחד מתשעת העותקים, לא כולל מס.
פרטים מעניינים על שירון האגדי
- הגרסה הסטנדרטית של המכונית מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 2,5 שניות, עד 200 – תוך 6,5, ואת נקודת ה-300 מד התאוצה מדגים בגאווה לאחר 13,6 שניות. מדדים אלו הופכים את שירון לאחת ממכוניות-העל הזריזות ביותר של זמננו.
- הרכבה של רכב אחד לוקחת חודשיים וזה תפקידם של 20 אנשים. האיכות נבדקת על ידי 15 עובדים.
- מתוך 60 הימים הצביעה לוקחת 21 – הרי כל פרט נצבע באופן ידני, ומספר השכבות על המרכב יכול להגיע לשמונה. לאחר בדיקות, הרכבת המרכב מתבצעת תוך 4 ימים.
- עבור שירון מוצעים 23 שילובי צבעי מרכב, עבור חלל הפנים פותחו 8 אפשרויות גימור. זמינים 30 גווני תפרים ו-8 סוגי אלקנטרה לבחירה. חגורות הבטיחות מגיעות ב-11 צבעים והשטיחים – 18.
- במכונית-העל פועלים 10 רדיאטורים המאוחדים למערכת קירור אחידה, השואבת 60,000 ליטר של אוויר בדקה. בשעת מהירות השיא הנתון עולה לכדי 83 קוב, בזמן שהמשאבה מעבירה דרכה כ-800 ליטר של נוזל קירור כל דקה.
- מיכל הדלק של שירון מסוגל להכיל 100 ליטר של בנזין, בעוד שההייפר-קאר אינו בררן כשזה מגיע לאיכות הדלק. בעת נסיעה במהירות המרבית היצירה של בוגאטי תדרוש רק 9 דקות כדי לשרוף לחלוטין מיכל דלק מלא.