BYD סיל. "כלב הים" הסיני שמאיים על טסלה
BYD סיל (BYD Seal) הוא רכב חשמלי בעל מימדים בינוניים עם צורת מרכב סדאן והנעה אחורית או כפולה מאת החברה BYD. זהו הדגם השני ממשפחת הרכבים הסיניים Marine, ששמו מתפרש כ"כלב ים". המכונית מבוססת על הפלטפורמה המודולרית החדשה של דור שלישי (e3.0), בה השתדלו ליישם את כל הטכנולוגיות המוטמעות בפלטפורמה. הרעיון למכונית כזו הוצג לראשונה בתור הקונספט Ocean-X בסתיו שנת 2021. מומחים רבים טוענים כי "כלב הים" הסיני כבר מאיים ישירות על טסלה והמודל 3 שלה, לכל הפחות בשוק הפנימי של סין. עם זאת, לעקוף את החשמלית האמריקאית היא משימה לא קלה: בשנת 2021 הסינים רכשו 272,972 יחידות של טסלה מודל 3, מה שהעלה אותה לדרגת הרכב החשמלי הנמכר ביותר בסין. אבל הודות להצלחה של טסלה, שלא מניחה לאף אחד, מופיעים עוד ועד רכבים חשמליים מעניינים. בואו נברר במה BYD סיל שונה ממודל 3.
החברה BYD מייצרת רכבים חשמליים, סוללות, מנועים חשמליים, אלקטרוניקת הספק, משאיות, אוטובוסים, כלי רכב מיוחדים, רכבות ועוד. קו הדגמים של BYD הוא רחב, סיל החדש במרכב סדאן משתייך למשפחת הדגמים המאוחדים תחת הנושא הימי. המשפחה כוללת בנוסף את Warship ("אניית קרב") ו-Dolphin במרכב האצ'בק (שנת 2021).
העיצוב החיצוני
BYD סיל החדש נראה דומה למתחרה העיקרי שלו. עם זאת, יש לו סגנון מקורי משלו הנקרא Marine Aesthetics, שהומצא על-ידי המעצב הראשי וולפגנג אגר בהשראת התמטיקה הימית. לדוגמה, החריצים בפגוש הקדמי ובחצאיות הצד מזכירים זימים ואלמנטים בתא הנוסעים הדומים לסנפירים. הדגם החדש של BYD מבוסס על גבי הפלטפורמה המודולרית e-platform 3.0 עם סוללה שטוחה מסדרת Blade ("להב") הממוקמת בתוך הרצפה והמשולבת במסגרת המרכב. הפלטפורמה מעניינת בכך שהיא כוללת מערכת חשמל במתח 800 וולט, סוללה ומערכת אקלים עם משאבת חום. מימדי הרכב: אורך 4,800 מ"מ, רוחב 1,875 מ"מ, גובה 1,460 מ"מ, בסיס גלגלים 2,920 מ"מ. לשם השוואה, מימדי המרכב של טסלה הם 4694×1849×1443, כלומר, היא בוודאות קטנה יותר מ"כלב הים" ומציעה בסיס גלגלים קצת יותר צנוע (2,875 מ"מ).
חלל פנימי ואבזור
תא הנוסעים הוא מודרני ומאוד טכנוקרטי, עם מסך מולטימדיה ענק, תצוגה עילית כבר ברמת הגימור הבסיסית ולוח מחוונים דיגיטלי. ההגה הוא קומפקטי וקטום מלמטה עם חישורים רחבים המכילים כפתורים רבים. החישורים ביחד מזכירים זנב של לוויתן, שהוא אלמנט ימי נוסף. הפאנל העגול במרכז הקונסולה המרכזית נראה מעניין, ממנו בולט הג'ויסטיק לשליטה בתמסורת. מפרט האבזור, בין היתר, כולל בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת מניעת סטיה מנתיב.
יחידות כוח ושאסי
BYD סיל שנת 2022/2023 קיבל שתי גרסאות עם הנעה אחורית המצוידות במנוע בהספק 204 או 313 כ"ס. ישנה גם גרסת הנעה כפולה דו-מנועית: אחד מפיק 217 כ"ס, השני 313 כ"ס, ההספק הכולל הוא 530 כ"ס. הגרסה עם הנעה כפולה מאיצה ל-100 קמ"ש תוך 3,8 שניות ויכולה לעשות בעיות לאילון מאסק. הגרסה הבכירה של מודל 3 עם הנעה כפולה ושני מנועים (הספק כולל של 462 כ"ס) מזנקת ל-100 קמ"ש תוך 3,3 שניות, בעוד שלגרסה הפשוטה יותר, בעלת מנוע בהספק 351 כ"ס נדרשות 4,4 שניות.
טווח הנסיעה של "כלב הים" עם הנעה כפולה הוא 650 ק"מ על טעינה בודדת. הגרסה המהירה ביותר של מודל 3 עם הנעה כפולה (462 כ"ס) יכולה לעבור עד 547 ק"מ בין טעינות. BYD סיל עם מנוע בהספק 204 כ"ס עובר 550 ק"מ לפי הדרכון וטווח הנסיעה של גרסת 313 כ"ס מגיע ל-700 ק"מ. גרסת מודל 3 עם הטווח הארוך ביותר Long Range AWD 351 4×4 מצוידת בסוללת 82 קוט"ש המספקת טווח נסיעה של 614 ק"מ. בנוסף לכך, התנהגות הכביש של הדגם הסיני כלל לא אמורה להזכיר כלב ים הודות למתלים עם עצמות עצה כפולות בסרן הקדמי ומערך בעל חמישה חיבורים מאחור.
לפי נתוני התקשורת הסינית, מחירו של BYD סיל נע בין 34,600 – 44,000 דולר. טסלה מבקשת תמורת מודל 3 בין 44,000 ל-57,800 דולר. המכונית החשמלית האמריקאית מוצעת בישראל במחיר 225,719 – 365,000 ₪, הדגם הסיני לא משווק בארץ (נתונים לשנת 2022).
דרך אגב, במיוחד עבורכם ערכנו סקירה של טסלה מודל 3 וחיפשנו לא רק את היתרונות, אלא גם את החסרונות. לחצו כאן וראו בעצמכם.