כלי רכב חשמליים סיניים יכבשו את העולם
כלי רכב חשמליים סיניים חדשים החלו להגיע לישראל ועם הזמן יותר ויותר. כלי רכב חשמליים סיניים יהפכו בקרוב לפופולריים הרחק מעבר לסין. JATO Dynamics היא המובילה העולמית בתחום עיבוד נתוני רכב ומחקרי שוק. אנליסטים של החברה הכינו חומר רחב היקף על הסיבות להצלחתה המהירה של סין בשוק הרכב החשמלי. ובמקביל, הם ציינו שש חברות רכב סיניות שיכבשו את אירופה בשנת 2021. וכנראה שזו לא תחזית, אלא מציאות אמיתית. הרגשנו שנכון לחלוק אתכם מידע חשוב זה.
למה סין? ואיפה אירופה?
במרוץ לחישמול מכוניות, סין הציבה רף גבוה. כשהבינה שרכבים חשמליים הם דרך ישירה להפוך לשחקן מרכזי בשוק הרכב העולמי, יצרניות סיניות נקטו במהירות צעדים כדי להשיג דריסת רגל בשוק הרכב החשמלי. אין ספק שעתידו של שוק חשמליות המתפתח נמצא בידי יצרניות הציוד המקורי הגדולות בעולם. וסין כבר החלה להיות כזאת. מאז 2016, סין היא שוק הרכב החשמלי הצומח והגדול ביותר בעולם. מספר גורמים הביאו לכך שהוא הפך לדומיננטי, אך בראש וראשונה מדיניות תמריצים חכמה, מה שהוביל למעשה ליצירת שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם תוך עשר שנים בלבד.
כאשר ממשלת סין הכירה ברכבים חשמליים כהזדמנות מושלמת למנהיגות גלובלית בזירת הרכב, יצרנים הצטרפו בשמחה למרוץ החישמול, כשהם תופסים את מרכז הבמה בשוק הרכב החשמלי, הרבה לפני המתחרים המערביים שלהם. עסקים וצרכנים סיניים כאחד קיבלו השקעות וסובסידיות עצומות. המחויבות לפיתוח יצרנים מקומיים ולבניית שרשרת אספקה פנימית הובילה את הממשל לתמוך בכל דבר, החל מסטארט -אפים לרכב חשמלי ביתי וייצור חלקים ועד לבניית רשת תשתיות טעינה אמינה - הכל לשם הגברת הביקוש.
לאירופה יש גם הזדמנות להוביל את הצמיחה העולמית במכירת רכבים חשמליים שכן ממשלות ברחבי היבשת מציעות לצרכנים "צ‘ופרים" לרכישת כלי רכב חשמליים חדשים. השוק האירופי הוא כבר השני בגודלו בעולם, הרחק מאחורי סין, כמובן, אבל הרבה לפני צפון אמריקה. למעשה, השוק האירופי צומח בקצב וסביר יותר ויותר שאירופה תמכור יותר כלי רכב חשמליים בעתיד הקרוב מאשר סין.
חברות סיניות שיצליחו באירופה כבר בשנת 2021
- MG
המותג הבריטי המפורסם נרכש על ידי חברת SAIC Motor הסינית בשנת 2005. ומאז הוא רשם הצלחה משמעותית - ולא רק בסין. קרוסאובר חשמלי קומפקטי ZS EV שנת 2019 כבר נכנס לעשרת המכוניות החשמליות הטובות במספר מדינות באירופה. הוא נמכר בהולנד ובבריטניה ויהיה זמין בנורווגיה, צרפת, בלגיה, איטליה ואוסטריה בעתיד הקרוב. הבריטים לא שכחו את המותג שהיה אהוב עליהם פעם - בבריטניה, MG ZS EV תפסה 6% משוק הרכב החשמלי והפכך לרכב החשמלי הרביעי בפופולריות במדינה, מאחורי טסלה דגם 3, ניסאן ליף ויגואר I -Pace. מאז הרכישה הסינית, חברת MG השקיעה 14 שנים בניסיון לכבוש שווקים ביבשת אירופה. ונראה כי השקת ה- ZS EV נתנה לחברה הזדמנות אמיתית ליישם את תוכניותיה סוף סוף.
- BYD
יצרנית רכב חשמלי הגדולה ביותר בסין והשנייה בגודלה בעולם אחרי טסלה. החברה היא ספקית מובילה של סוללות נטענות בעולם. יש לה גם מעמד חזק באירופה הודות לאוטובוסים החשמליים שלה (הושקו לראשונה בשנת 2010). כתוצאה מכך, BYD החלה לאחרונה להיכנס לשוק מכוניות הנוסעים החשמליות באיחוד האירופי.
- Geely
במהלך העשור האחרון Zhejiang Geely Holding Group פתחה מסלול מהיר לאירופה על ידי רכישת מותגים בעלי שם כולל וולוו ולוטוס, אך היא לא עצרה בזאת. למעשה, ג'ילי הלכה רחוק יותר ובנתה פלטפורמה לרכב חשמלי עם קוד פתוח משלה - SEA. היא תהיה זמינה ליצרנים אחרים ולצדדים שלישיים. זהו צעד עצום לתעשייה המשקף אינטרס משותף להתמודד עם אתגרי שינויי האקלים. החידוש האחרון של ג'ילי הוא ה- Smart Crossover החשמלי החדש, פיתוח משותף עם מרצדס.
- Nio
כלי רכב חשמליים ניו צפויים להיות זמינים באירופה בשנת 2021. ניו מכונה "הטסלה של סין", לחברה יש היסטוריה ארוכה בתחום האינטרנט, והתפיסה המהפכנית שלה Battery-as-a-Service (BaaS) זכתה לתשומת לב רבה. שירות השכרת המצברים מאפשר ללקוחות לרכוש כלי רכב חשמליים ללא מצבר - המרכיב היקר ביותר של רכבים כאלה. החברה מציעה כיום את ES8, ES6 ו- EC6 בסין, ותודות לקונספט BaaS, ניתן לרכוש דגמים אלה ללא סוללה, מה שהופך אותם לזולים משמעותית. לכן, סביר להניח כי החברה תוכל להציע רכבים חשמליים סיניים לצרכנים באירופה במחירים תחרותיים במיוחד, ותאתגר כל שחקן מקומי.
- Aiways
בשנת 2019, הסטארט-אפ הסיני השאפתני Aiways אתגר את השוק. הקרוסאובר החשמלי U5 נסע מהעיר שיאן הסינית לעיר פרנקפורט בגרמניה דרך מדבר גובי, קזחסטן, רוסיה וצפון אירופה. אורכו הכולל של המסלול הוא 15,022 ק"מ ו- 53 ימים. זה הוכיח בבירור את האיכות הגבוהה של המוצר ואת היכולות הייחודיות של סין בשוק הרכב החשמלי. טווח נסיעה המוצהר של Aiways U5 הוא 460 ק"מ. מאז, אייווייס כבר הביאה את הדגם שלה לצרפת והחלה בשותפות עם שותף גרמני יורוניקס. לאחרונה U5 הגיעה לישראל.
- Camel Group (Rimac Automobili)
המותג הקרואטי Rimac Automobili, שנרכש בימים אלה ע“י בוגאטי מקבוצת VW (!!!) זכה לכינוי "טסלה האירופית". הוא ידוע בעבודתו החדשנית בשוק הרכב החשמלי. הדגם האחרון - קופה C -Two עם הספק 1914 כ“ס שעדיין לא נכנס לייצור, אבל כבר עשה הרבה רעש. עם כל כך הרבה הייפ סביב החברה, המותג הזה הצליח למצוא מימון עצום. והמשקיע הגדול ביותר שלה הוא יצרנית הסוללות הסינית Camel Group, שיש לה גישה ישירה לשוק האירופי.
מסקנה
סין עדיין רחוקה מהשגת היעד השאפתני שלה - עד שנת 2025, 25% מסך כלי רכב החדשים אמורים להיות מכוניות חשמליות. אך עם ההודעה על הארכה של הקלות מס, סובסידיות והלוואות חדשות לרכבים חשמליים עד שנת 2023, סביר להניח ששוק הרכב החשמלי בסין רק ימשיך לצמוח. השקעה מאסיבית של כ- 50 מיליארד דולר, יחד עם אסטרטגיה לתמיכה ביצרנים ורוכשים ותוכנית תשתיות בפריסה ארצית, תוביל את סין לשליטה גלובלית בשוק הרכב החשמלי ובסופו של דבר לשליטה בשוק רכב העולמי. זה מה שהחוקרים ב- JATO Dynamics בטוחים בו.
חומר הוכן על בסיס קישור https://www.jato.com/the-race-for-ev-leadership-lessons-learned-from-china