דראקו. הפלא מקליפורניה
דראקו, או בשמה המלא Drako Motors, היא יצרנית רכב מעמק הסיליקון (קליפורניה, ארה"ב), הידועה בשפע של רעיונות חדשים ופיתוחים חדשניים. אבל גם שם, ב"מקום הכוח" הזה, לא ציפו שסטארטאפ צעיר ולא ידוע ישיג את מטרותיו ולא רק ייצר את המוצר הייחודי שלו, אלא גם ימכור אותו תמורת 1,25 מליון דולר – זהו המחיר של הדגם החשמלי הראשון שלו, דראקו GTE. פלא אמיתי מקליפורניה! דראקו מיקד את תשומת הלב שלו במשימה אחת: "ליצור מכוניות-על מדהימות שמתמקדות בנהג ומספקות ביצועים מסחררים עם שליטה ובטיחות מרביות על הכביש". והוא הצליח.
עמק הסיליקון (באנגלית Silicon Valley) הוא אזור בדרום מערב של סן פרנסיסקו, קליפורניה (ארה"ב), שבו מבוססות חברות היי-טק רבות הקשורות לפיתוח ולייצור של מחשבים ורכיבים עבורם, מיקרו-מעבדים, תוכנות, התקני תקשורת, ביוטכנולוגיה וכו'.
ידע מעשי
דראקו נוסד על-ידי מהנדסים בעלי מנטליות של יזמים, דין דראקו ושיב סיקאנד. כפי שאפשר להבין, החברה נקראה על שמו של אחד המייסדים. הם הרכיבו צוות מהנדסים שעבד על מכונית הספורט החשמלית עם 4 דלתות באופן סמוי במשך 10 שנים. רק לאחר השלמתה, החליטה חברת דראקו להכריז על עצמה בקול רם באירוע Monterey Car Week. לייצר מכוניות-על עם דינמיקה מדהימה זו משימה לא פשוטה. התנהגות כביש שלא תהיה מספיק טובה עלולה לגרום לאובדן שליטה על המסלול, במיוחד בתנאי מזג אוויר קשים. דארקו וסיקאנד רצו למנוע היווצרות של תנאים מסוכנים כאלה ובמקביל "ליצור חווית נהיגה מעולה על-ידי שימוש בטכנולוגית הנעה כפולה ייחודית". הם תיארו את מטרתם כך: "חייבת להיות אפשרות להעביר מומנט חיובי ושלילי לכל אחד מארבעת הגלגלים".
לכן, דראקו מוטורס מתקינה ארבעה מנועים בדגמים שלה, המאפשרים לשלוט באופן מדויק במשיכה בכל גלגל הודות לאלגוריתמים של תוכנה מורכבים. הדבר מספק רמת שליטה שאינה ניתנת להשגה עם תצורות מסורתיות הכוללות מנוע יחיד ודיפרנציאלים מכניים. מערכת ההפעלה Drako DriveOS מחשבת פקודה חדשה עבור המומנט בכל גלגל 1,000 פעמים בשנייה ומספקת בכך כושר תמרון שאין שני לו ובטיחות מדהימה על גבי כל משטח.
קו דגמים
דראקו GTE
ראשית, היוצרים רצו לבנות מכונית-על בעלת התנהגות כביש חסרת תקדים, שתעלה את המוצר שלהם לרמה חדשה לגמרי. הפיתוח נמשך כמעט 10 שנים ולבסוף, בשנת 2019, הם הציגו את התוצאה המיוחלת בתחרות במדד האלגנטיות בפבל ביץ' (ארה"ב). המחיר של כל מכונית עמד על 1,25 מיליון דולר. מבחינה חיצונית, המכונית דומה לדגם שעליה בוססה, קארמה רברו GT – פיסקר קארמה לשעבר, ממנו לקחו את מסגרת המרכב ואת השאסי. עם זאת, לוחות המרכב החיצוניים של דראקו GTE הם מקוריים ועשויים חלקית מסיבי פחמן. המכונית יצאה יפה, על העיצוב שלה אחראי לובי ורמרש, שעיצב בנוסף דגמים מאת פרארי, מזראטי ואלפא רומיאו. מכונית העל מצוידת בארבעה מנועים חשמליים סינכרוניים המפיקים ביחד 1,200 כ"ס. מנוע אחד לכל גלגל. המומנט הכולל בכל הגלגלים מגיע ל-8,880Nm. יחידת הכוח הזו מאפשרת לשלוט בחילוק המומנט לא רק באמצעות הפחתת המומנט, אלא גם על-ידי הפעלת מצב רגנרציה בכל גלגל.
דראקו דרגון
הדגם השני הוא קרוסאובר חשמלי בעל מרכב בצורת קופה. הודות לעוצמה ולמומנט המטורפים בשילוב עם מרווח גחון מתכוונן עד 31 מ"מ, אפשר בהחלט להחשיב אותו לרכב שטח. מרווח הגחון הוא 163 מ"מ במצב סטנדרטי Tarmac, 213 מ"מ במצב Cruise ומגיע לגובה מרבי של 315 מ"מ במצב Overland. המאפיין הייחודי של הרכב הן דלתות שנפתחות כלפי מעלה ומזכירות כנפיים של דרקון – אחת מכל צד. ברכב יש מקום לחמישה נוסעים, אורך המרכב עולה על 5 מטר. מידת הטירוף בקרוסאובר הזה מגיעה לרמות חדשות. דראקו דרגון קיבל יחידת כוח בשם Quad Motor (ארבעה מנועים) עוד יותר עוצמתית המפיקה כבר 2,028 כ"ס, שבזכותה הוא הפך לקרוסאובר הסדרתי העוצמתי ביותר בעולם. הרכב במשקל של 2,254 ק"ג מאיץ ל-60 מייל/שעה (97 קמ"ש) תוך 1,9 שניות, מגיע למהירות מרבית של מעל 320 קמ"ש וכן מסוגל למשוך נגרר במשקל עד 1,6 טון! הקרוס-קופה יכול לעבור עד 676 ק"מ בין טעינות, לפי מחזור EPA האמריקאי. מחירו של "הדרקון" – 290 אלף דולר. הייצור יתחיל בשנת 2026.