פייפאן. מותג הרכבים החשמליים החדש מאת SAIC
Feifan הוא מותג הרכבים החשמליים החדש שנמצא בבעלות חברת SAIC המתכוון לייצר אך ורק רכבים חשמליים בפלח מחירי הביניים. המותג פייפאן נוסד בסתיו של 2021, לכן יש לו היסטוריה קצרה, אבל כבר מורכבת, כיאה לתרבות הסינית. ננסה להבהיר את הכל.
איך הכל התחיל
התאגיד הסיני הגדול ביותר SAIC מחזיק בתת-מותגים רבים, אחד מהם נקרא Roewe. בשנת 2006 SAIC קיבלה אישור מאת ממשלת סין לייצור רכבים תחת מותג משלה. בתור בסיס לדגמים החדשים של SAIC נלקחו פיתוחים שנרכשו מ-MG Rover Group. הרכבים החדשים התחילו להימכר תחת המותג Roewe. בהמשך, המותג יצר משפחה נפרדת בשם R, במיוחד לרכבים החשמליים.
כל הדגמים החשמליים של Roewe כללו את האות R בשמם, הם קיבלו עיצוב מאוחד ולוגו משלהם בצורת האות R. הרכבים עם מנוע בנזין או יחידת כוח היברידית שמרו על הסמל המעוטר הישן עם האריות, אבל כעת הוא מונוכרומי, עם רקע שחור. תחת מותג ה-R, בפרט, יוצר הקרוסאובר החשמלי הפופולרי למדי Marvel R. בבריטניה מכירים אותו בתור MG Marvel R, אך למעשה מדובר בגרסה לאחר המיתוג מחדש של הקרוסאובר הסיני מאת חברת R Auto, שהתפצלה מ-Roewe. יותר מכך, קו ה-R הנפרד כלל את הדגם החשמלי במרכב סדאן Roewe ER6.
חבר חדש ומבטיח
ככל הנראה, או שהדברים לא הלכו כשורה עבור תת המותג החשמלי, או ש-SAIC החליטה לבודד ולהרחיק ככל האפשר את הרכבים החשמליים ממותג האם Roewe, או שאולי רצו להתת סטטוס מיוחד למגמה כה חשובה ואופנתית בימינו. כך או אחרת, החברה החדשה Feifan Automotive Technology Co או פשוט Feifan הגיעה כחלופה למותג R Auto הלא מוצלח במיוחד. החטיבה נוצרה במיוחד עבור רכבים חשמליים, אם כי הסמל בצורת האות R נשמר. למותג החדש יש גם שם אנגלי נפרד – Rising Auto.
תחת המותג Feifan כבר עברו שני דגמים מקו ה-R הקודם של Roewe, שנקראים כעת פייפאן ER6 ופייפאן מארוול R. לדגם העצמאי הראשון הפך הקרוסאובר פייפאן R7 בעל מרכב בצורת קופה הממלא את תפקיד ספינת הדגל. ובכן, פייפאן ישר שלפה את הקלפים החזקים שלה: הקרוסאובר החשמלי המפואר R7 באורך כמעט 5 מטרים מצויד באוטו-פיילוט ובסוללה מתחלפת.
פייפאן R7
בקיץ 2022 התאגיד SAIC הציג את הדגם העצמאי הראשון למותג פייפאן, שתחתיו ייצאו דגמים חשמליים. הקרוסאובר החדש בעל מרכב בצורת קופה מזכיר במידות ובצורה את אאודי e-tron ספורטבק, שנמכר כיום בישראל. מרכב אווירודינמי עם ידיות נשלפות בדלת: מקדם הגרר עומד על סך 0,238. העיצוב עם פסי הלד הצרים בתור פנסי החזית הוא די טיפוסי לתעשיית הרכב הסינית. הארכיטקטורה הפנימית של פייפאן R7 מזכירה את המרצדסים החשמליים החדשים עם הפאנל הקדמי הייחודי Hyperscreen. הגרסה הסינית נקראת Trinity וגם כוללת שלושה מסכים המותקנים מתחת לזכוכית ישרה אחת.
יש לציין בנפרד את העובדה שפייפאן R7 החדש מצויד בחיישן לידאר על הגג הפועל על שבב Nvidia Orin smart driving. לפי מידע רשמי, הלידאר מסוגל לזהות כלי רכב אחרים במרחק מעל 500 מטרים. בנוסף לכך, הרכב צויד ב"קבינה חכמה" שמבוססת על שבב Qualcomm Snapdragon 8155. אבל הפרט הכי מעניין זוהי האופציה להחלפה של סוללה מהירה. טכנולוגית Rising Power החדשה מאפשרת להחליף את הסוללה תוך 2,5 דקות. לשם ההשוואה, ברכבים של חברת NIO התהליך הזה לוקח בערך שלוש דקות. עם זאת, SAIC עדיין שותקת לגבי התקנה של תחנות להחלפת סוללה מהירה.
לסיכום
בתולדות תעשיית הרכב יש הרבה דוגמאות מוצלחות כאשר מותג חדש שנוצר בנפרד מחברת האם לא רק כובש את הקהל והשווקים החדשים, אלא אפילו עולה על המותג המקורי מבחינות מסוימות. לדוגמה, טויוטה ולקסוס. כיום, כשנושא האלקטרו-ניידות עומד בקדמת הבמה, תאגידי רכב גדולים רבים מייעדים קווים של דגמים נפרדים למגמה הידידותית לסביבה או יוצרים מותגים חדשים, כמו ג'ילי והמותג גיאומטרי שלה. אך הדבר החשוב ביותר, לעניות דעתנו, זה לא איך אתה קורא ואיך אתה ממצב את עצמך, אלא איזה מהו המוצר שאתה מציע. לכן, רק העתיד יגיד, מה ייצא מהמותג החשמלי הסיני החדש פייפאן.