SAIC Motor. מרובת פנים, מרובת ידיים
Shanghai Automotive Industry Corporation או SAIC היא יצרנית רכב הנמצאת בבעלות ממשלתית. יצרנית הרכב הגדולה ביותר בסין, חלק מ"הרביעייה הסינית הגדולה" לצד צ'אנגאן, FAW Group והתאגיד Dongfeng Motor Corporation. בשנת 2021 SAIC Motor עמדה בראש רשימת היצואנים של סין עם 697,000 כלי רכב שנשלחו מחוץ למדינה, מה שגבוה ב-79% בהשוואה לשנה הקודמת. על כל שלושה רכבים סיניים שנמכרים בחו"ל, יש רכב אחד מאת SAIC. לרב המכר של החברה הפך המותג GM עם תוצאה של 360 אלף רכבים שנמכרו בחו"ל, המהווים 15% מסך מכירות הייצוא של SAIC. בנוסף לכך, התאגיד מחזיק במותגים פופולריים כמו Roewe, Maxus, Baojun, Wuling ו-Feifan. יותר מכך, החברה הקימה מיזמים משותפים רבים ולהרכב שלה נכנסות כיום יותר מ-50 חברות באזור הסחר החופשי של שנגחאי. אכן תאגיד מרובה פנים ומרובה ידיים.
הנה רק כמה מתוך המיזמים המשותפים:
- Shanghai Volkswagen Automotive Company (SVAC) מייצרת את Passat Lingyu, Lavida Gol, Touran, Santana, Polo Jin Qing, Polo Jin Qu, Santana 3000.
- Shanghai General Motors Corporation (Shanghai GM) מייצרת רכבים ממותגי ביואיק, קאדילק ושברולט.
- SAIC-GM-Wuling Automobile, מייצרת מכוניות במחיר נגיש מאת המותג Baojun.
- Shanghai Automotive Co. Ltd, מייצרת חלקי רכב.
- Shanghai Advanced Traction Battery Systems Co. (ATBS), מיזם משותף עם היצרנית של סוללות ליתיום-יון A123 Systems.
השלבים במסע הארוך
לאחר מלחמת העולם השנייה המפעלים של שנגחאי החלו לייצר טרקטורים ואוטובוסים באופן פעיל, בשנת 1958 החל הייצור של דגם הנוסעים הראשון שלהם, מכונית המנהלים Phoenix במרכב סדאן. בשנת 1984 נוסדה החברה Shanghai Automobile & Tractor Company ("חברת הרכבים והטרקטורים של שנגחאי") הכפופה לעירייה. בהמשך היא הפכה לקבוצה של חברות Shanghai Automotive Industry Corp (Group). בשנת 1997 להרכב הקבוצה הצטרפה חברת הבת של SAIC Motor Corporation, שחלק מהמניות שלה הוצאו לבורסה בשנגחאי.
ובכן, מסתבר שההיסטוריה של SAIC התחילה מייצור טרקטורים, אוטובוסים ומכוניות מנהלים עבור בכירי מפלגת סין. באמצע שנות ה-80 החברה הפסיקה לייצר רכבים תחת מותג משלה והחלה להשיק כלי רכב אך ורק במסגרות של מיזמים משותפים.
SAIC ו-MG Rover
בשנת 2004 החלה הרכישה ההדרגתית, פר שלבים של המותג הבריטי Rover. ראשית, SAIC רכשה את זכויות הקניין הרוחני על חלק ממוצרי MG Rover Group תמורת 67 מיליון פאונד, כולל הדגמים רובר 25 ורובר 75, וכן על מנוע Rover Powertrain מסדרת K. ביוני 2005 נרכשו הזכויות על הדגם הספורטיבי MG TF. אבל הניסיון לרכוש את המותג Rover כולו לא צלח – BMW Group דחתה את הצעתה של החברה הסינית ומכרה את המותג לפורד.
ואז מתחיל החלק המעניין. בהתחלה, חלק מהנכסים של MG Rover נרכשו על-ידי תאגיד סיני אחר, Nanjing Automobile. בשנת 2007 SAIC התמזגה עם Nanjing Auto ובאופן כזה קיבלה שליטה על שאר הנכסים של MG רובר, כולל המותג MG והמפעלים בברמינגהאם ולונגברידג'. כך SAIC Motor הפכה לבעלים של המותג MG Rover. באפריל 2011 חודש הייצור של רכבי MG במפעל בלונגברידג', אנגליה. כיום המותג מרחיב באופן פעיל את קו הדגמים: בתחילת שנת 2022 יצא MG 5 אלקטריק במרכב סטיישן, בסוף שנת 2022 בשוק הופיע MG 4 אלקטריק במרכב האצ'בק. בישראל מוצע הקרוסאובר החשמלי MG ZS EV וקרוסאובר היברידי פלאג-אין MG EHS PHEV.
SAIC Motor – יצרנית ויצואנית הרכב הגדולה ביותר בסין, מהווה רבע מכלל היקף המכירות של הרכבים בסין
SAIC ו-Roewe
בינואר 2006 SAIC קיבלה אישור מממשלת סין לייצור רכבים תחת מותג משלה. בתור בסיס לדגמי SAIC הראשונים נלקחו הפיתוחים שנרכשו מ-MG Rover Group. הרכבים החדשים החלו להימכר תחת המותג Roewe. בשנת 2007 בתצוגת הרכב הבינלאומית בשנגחאי התקיימה הופעת הבכורה של הגרסה ההיברידית של דגם הסדאן Roewe 750 ובתחילת 2008 SAIC Motor חתמה על הסכם עם החברה האמריקאית Johnson Controls לגבי אספקת סוללות ליתיום-יון לייצור הרכבים ההיברידיים. בשנת 2009 החברה רכשה את טכנולוגית Mild Hybrid מ-Delphi Corporation וחתמה על החוזה עם חברת BYD המייצרת סוללות ליתיום-יון. בשנת 2012 החל הייצור של המכונית החשמלית Roewe E50 המצוידת בסוללות מתוצרת A123 Systems.
SAIC ו-Maxus
בשנת 2009 SAIC רכשה את החברה הבריטית LDV ואת המותג שלה Maxus, יצרנית הרכבים המסחריים הבריטית נותרת בהרכב שלה עד היום. מקסוס הסיני הראשון, וואן V80, הוצג בתצוגת הרכב Auto Shanghai בשנת 2011. הדגם הסדרתי השני, מקסוס G10 MPV, יצא לשוק הסיני בשנת 2014. יש להודות שהמותג מקסוס בהחלט משגשג הודות להשתתפות הסינית, כמעט לראשונה בתולדותיו, ואפילו חורג מהמסגרת של ואנים מסחריים.
ומותגים אחרים…*
בשנת 2010 SAIC ייצרה 3,58 מיליון רכבים והפכה ליצרנית רכב הגדולה ביותר בסין. ביוני 2012 נפתחה הנציגות במישיגן, ארה"ב. ביולי 2017 SAIC-GM-Wuling החלה לייצר את הרכב החשמלי דו-המקומי Baojun E100, לאחר מכן הופיע E200 והבא בתור להצטרף למשפחה הוא E300. תחת המותג Wuling בשנת 2020 הושקה מכונית המיקרו Wuling Mini EV שהצליחה להיכנס לעשרת המכוניות הנמכרות ביותר בעולם תוך שנה בלבד!
בשנת 2021 נוסד המותג Feifan עם שם שני, הפים באנגלית – Rising Auto. התאגיד SAIC הקים אותו במיוחד לייצור רכבים חשמליים שהיו בעבר חלק ממשפחת ה-R הנפרדת במותג Roewe. למותג החדש עברו כבר שני דגמים, כעת הם נקראים Feifan ER6 ו-Feifan Marvel R, למרות שהסמל בצורת האות R נשמר. לדגם העצמאי הראשון הפך Feifan R7 הממלא את תפקיד ספינת הדגל.
סיכום
בשנת 2018 נמכרו מעל 7 מיליון רכבים, 6,162 מיליון מהם היו מכוניות נוסעים ו-889 אלף רכבים מסחריים. 730,000 רכבים שנמכרו היו ממותגי Roewe ו-MG. בשנת 2020 SAIC Motor מכרה 5,6 מיליון רכבים, כולל 2,6 מיליון כלי רכב תחת מותגים משלה. היקף המכירות בחו"ל הגיע ל-390 אלף יחידות. יותר מכך, החברה עוסקת בייצור רכבים מבוססים דלק חלופי (רכבים חשמליים, היברידיים ותאי דלק).