הונדה, סוני והיצרנית של משחקי המחשב Gran Turismo הציגו את "החלום של גיימרים" – ליפטבק החשמלי אפילה שנשלט על-ידי ג'ויסטיק מפלייסטיישן 5
סוני, הונדה ו-Polyphony Digital, היצרנית של סדרת משחקי המחשב Gran Turismo, השיקו מותג משותף בשם Afeela לייצור רכבים חשמליים עם יכולות מולטימדיה נרחבות. המוצר הראשון שלהם, מכונית ליפטבק חשמלית שנשלטת באמצעות ג'ויסטיק של פלייסטיישן 5, הוצגה ב-CES 2024. לא מכונית, אלא חלום אמיתי של גיימרים!
בניגוד ליצרניות רכב סיניות רבות, שמשיקות מותגים חדשים במהירות מטורפת, סוני והונדה ניגשו לעניין באיפוק ורוגע האופייניים ליפנים. המותג המשותף Afeela, שהוקם לפני שנתיים, מתפתח אט אט, אך משיג את מטרותיו באופן שיטתי.
החברות הציגו את אב הטיפוס הראשון של המכונית החשמלית שלהן עוד בשנת 2020, אך רק ב-2022 הן אישרו את רצינות כוונותיהן תוך הקמת המיזם המשותף, Sony Honda Mobility (SHM), שיווצר רכבים חשמליים תחת המותג Afeela. ורק בשנת 2024, בתערוכת האלקטרוניקה הביתית (CES), הוצג המוצר הראשון של המותג החדש – מכונית הליפטבק החשמלית של אפילה, המקורבת באופן מרבי לדגם הייצור. כרגע למכונית אין שם דגם משלה.
הערך העיקרי של Afeela הן יכולות המולטימדיה הנרחבות ביותר. בעיקרו של דבר, המכונית החשמלית היא מעין קונסולת משחקים ניידת בעלת מסכים רבים, שתיסע בכבישים במצב בלתי מאויש, בזמן שהנהג והנוסעים יוכלו להישקע באפשרויות הבידור.
לכן, הוחלט לערב בפיתוח הרכב את ענקיות התעשייה – Epic Games ו- Polyphony Digital (המפתחים המפורסמים של הסימולטורים Gran Turismo). הם יעזרו ל-SHM ליצור פלטפורמה גרפית וטכנולוגיית מציאות רבודה. במהלך ההצגה ב-CES 2024, השותפים הדגימו את היכולת לשלוט באב הטיפוס באמצעות שלט של פלייסטיישן 5.
המכונית שהוצגה בתערוכת CES 2024 גדולה יותר מאב הטיפוס משנה שעברה, האורך הכולל גדל מ-4,895 ל-4,915 מ"מ, אבל כל שאר המידות נותרו זהות: רוחב 1,900 מ"מ, גובה 1,460 מ"מ, בסיס גלגלים 3,000 מ"מ. לליפטבק יש פגושים חדשים ויחידות תאורה חדשות. במקום מצלמות הותקנו מראות צד רגילות.
הפנסים ופס הלד המחבר ביניהם מוקפים במכסה שחורה מבריקה המסתירה צג גדול במרכז החרטום. צג דומה, אך קטן יותר, ממוקם גם בין הפנסים האחוריים. שני צגים אלו מסוגלים להציג תמונות ואייקונים שונים.
בתא הנוסעים מותקן פאנל עצום המורכב ממסכים אופקיים של מערכת המדיה ולוח המחוונים, הכולל קטעים בצדדים לשידור הוידאו ממצלמות. הפאנל הקדמי הדיגיטלי יכול להציג מפת ניווט תלת מימדית עם מציאות רבודה, או להציג מידע על כלי רכב אחרים, הולכי רגל, תמרורים ומזג אוויר. המודל הדיגיטלי של הסביבה מרונדר על-ידי המנוע הגרפי Unreal Engine 5.3. הודות לשיתוף פעולה הדוק עם ענקית המשחקים Epic Games, המערכת פתוחה לחלוטין לאפליקציות, משחקים ושירותים של צד שלישי.
אבל זה לא הכל! SHM תשתף פעולה עם מייקרוסופט בנושא בינה מלאכותית גנרטיבית ותשלב אותה במערכת ההפעלה של Afeela. מייקרוסופט תספק את השירות Azure OpenAI עם ChatGPT מובנה – על בסיסו יפותח עוזר אלקטרוני בעל בינה מלאכותית שייקרא "סוכן אישי", הוא מיועד לאוטופיילוט המקורי שבו תיושם טכנולוגיית Vision Transformer עם למידת תוכנה.
מערכת ההנעה של הליפטבק מבית אפילה מורכבת משני מנועים חשמליים בהספק 245 כ"ס כל אחד (490 כ"ס בסה"כ) וסוללת ליתיום-יון בקיבולת 91 קילוואט. ישנם מטען DC בהספק 150 קילוואט ו-AC בהספק 11 קילוואט. הרכב החשמלי יצויד במתלי אוויר אדפטיביים: עצמות עצה כפולות בסרן הקדמי ומערך רב-חיבורי מאחור.
סוני והונדה טרם הכריזו אפילו על תאריך משוער לתחילת המכירות של המכונית החשמלית שלהן (בעבר הוזכר אביב 2026), אבל במשחק Gran Turismo 7 אפילה וירטואלית תופיע כבר עד סוף 2024
הגיוני להניח שבתחילת השנה הבאה ב-CES תוצג גרסת הייצור של דגם אפילה הראשון ואולי אף יוכרז המחיר, שיקבע במידה רבה האם למיזם המשותף של סוני והונדה מחכה הצלחה או כישלון.