יגואר לנד רובר. התפצלות לארבעה מותגים והשם הקצר JLR
המותג יגואר לנד רובר בקרוב יהפוך להיסטוריה: החברה הכריזה על שינויים גדולים במסגרת אסטרטגיית ה-Reimagine שלה. התוכנית החדשה שהוכרזה לפני שנתיים כוללת עדכון מקיף של קו הדגמים, חשמול ומעבר לפלטפורמות חדשות. אך כפי שהתברר, זה לא הכל. השם הארוך "יגואר לנד רובר" בקרוב יתקצר ל-JLR. יותר מכך, תתקיים התפצלות לארבעה מותגים נפרדים – יגואר, ריינג' רובר, דיפנדר ודיסקברי.
רובר היא אחת מיצרניות הרכב הותיקות ביותר בבריטניה, שנוסדה עוד בשנת 1887. החברה השיקה את הרכב הראשון שלה בשנת 1889. השם יגואר לנד רובר נוצר ב-2008 לאחר מעבר שתי החברות לבעלותו של התאגיד ההודי טאטה.
ההפרדה של ריינ'ג רובר למותג עצמאי הוא מהלך מובן, הרי תחת השם הזה מייצרים מספר דגמים: ריינג' רובר הגדול והמפואר ביותר בהיצע, ריינג' רובר ספורט האתלטי, ריינג' רובר ולאר האופנתי ואיווק המסוגנן. השמות הרשמיים הארוכים מדי הם באמת לא נוחים: לא קל להגות "לנד רובר ריינג' רובר ולאר"... לכן יש צורך דחוף בצמצום מספרים התווים.
באשר למותגים הנפרדים דיסקברי ודיפנדר – ההיגיון פה לא לגמרי ברור, הרי יוצא שהיצע המותגים החדשים יכיל רכב אחד בלבד. ייתכן שבעתיד קו הדגמים יורחב. כבר יש רמזים להופעה של מעין דיפנדר קומפקטי.
ריינג' רובר, דיפנדר ודיסקברי
לנד רובר הראשון יצא בשנת 1948. הוא נוצר על-ידי האחרים ספנסר ומוריס ווילקס שעבדו במפעל יצרנית הרכב רובר. בתור אב טיפוס נלקח הרכב האמריקאי Willys. מוריס ווילקס המציא את השם "לנד רובר" – רובר יבשתי.
כל הגרסאות של ריינג' רובר יורכבו במפעל אחד בעיר סוליהול, אנגליה. דגמים עם מנועי בעירה פנימית בינתיים לא יעלמו לשום מקום. עם זאת, כבר בסוף שנת 2023 יוצג ריינג' רובר חשמלי, שכן פלטפורמת MLA פותחה במקור תוך התחשבות בגרסאות חשמליות.
הקרוסאוברים ה"נמוכים בדרגה", דיסקברי ספורט, ריינג' רובר ולאר ואיווק, יהפכו לחשמליים לגמרי. עבורם מכינים את הפלטפורמה הנפרדת EMA (Electrified Modular Architecture). עד שנת 2025 תסתיים ההסבה של מפעל בהיילווד לייצור הדגמים החשמליים.
עם המעבר לארבעה מותגים נפרדים, חברת JLR תשנה את שיטת העבודה עם סוכנויות. למעשה, תיושם תוכנית מכירה ישירה עם הזמנת הרכבים ישירות מהמפעל. תפקידן של הסוכנויות יצטמצם לאזורי תצוגה ונקודות איסוף רכבים. כתוצאה מכך, תצטמצם רשת הסכנויות של JLR.
יגואר
ליגואר מצפה טרנספורמציה עוד יותר גדולה. המותג "יועלה" מסגמנט הפרימיום לסגמנט הפאר ויועבר לחלוטין לאנרגיה חשמלית. ההיצע העתידי יכלול שלושה דגמים על בסיס הפלטפורמה הנפרדת JEA (Jaguar Electrified Architecture) שעבורם צוות המעצבים מפתח סגנון ייחודי שאינו דומה לאף רכב קיים.
הראשון בהיצע של שנת 2024 יהיה דגם הסדאן החשמלי הגדול מקטגורית GT – היגואר הסדרתי העוצמתי ביותר בתולדות המותג (השיא הנוכחי הוא 575 כ"ס) עם טווח נסיעה של עד 700 ק"מ בין טעינות. המחיר המשוער – מ-100 אלף פאונד. הפורמט של שני הדגמים האחרים עדיין לא ידוע, אך קרוב לוודאי שמדובר בקרוסאוברים. השלישייה תיוצר במפעל בסוליהול. היקף המכירות המתוכנן של רכבי יגואר הוא 50 אלף יחידות בשנה בלבד, אם כי כעת הוא לא הרבה יותר גדול (62 אלף בשנת 2022).
תוכניות
JLR תשקיע 15 מיליארד ליש"ט בתוכנית החשמול במהלך 5 השנים הבאות. בניית מפעל סוללות משלה עדיין לא בתוכניות, החברה תמשיך לרכוש סוללות מחברות אחרות (הסוללות עבור יגואר I-Pace מסופקות על-ידי LG Chem). אבל כבר בעוד כ-5 שנים, חברת האם טאטה תבנה גיגה-מפעל משלה באירופה. על פי התוכנית, עד 2026 לכל אחד מארבעת מותגי JLR יהיה לפחות רכב חשמלי אחד, עד 2030 לכל דגם תהיה גרסה חשמלית ועד 2036 החברה תוותר לחלוטין על מנועי בעירה פנימית.