רק עוד לפני עשר שנים מכוניות חשמליות היו אמצעי תחבורה אלטרנטיבי והרבה נהגים היו סקפטיים לגביהם. אבל הופעתה של טסלה שינתה את היחס שלנו כלפי המכוניות שפועלות על סוללות, כעת מדובר בפלח שוק תחרותי שאליו נכנסים שחקנים חדשים באופן קבוע – לא רק סטארטאפים, אלא גם תאגידים גדולים.
Lucid Motors – מסטארטאפ למתחרה הראויה של טסלה
AUTOBOOM

Lucid Motors – מסטארטאפ למתחרה הראויה של טסלה

Lucid Motors – מסטארטאפ למתחרה הראויה של טסלה

רק עוד לפני עשר שנים מכוניות חשמליות היו אמצעי תחבורה אלטרנטיבי והרבה נהגים היו סקפטיים לגביהם. אבל הופעתה של טסלה שינתה את היחס שלנו כלפי המכוניות שפועלות על סוללות, כעת מדובר בפלח שוק תחרותי שאליו נכנסים שחקנים חדשים באופן קבוע – לא רק סטארטאפים, אלא גם תאגידים גדולים.

בין המתחרים של טסלה ניתן למצוא את Lucid Motors, יצרנית הרכבים החשמליים האמריקאית, שנוסדה בתמיכת חברת ההשקעות הסינית Tsinghua Holdings. הרכב החשמלי הסדרתי הראשון של החברה, Lucid Air, הוצג בשנת 2014, הייצור התחיל בשנת 2020 ורק ב-2021 סוף-סוף ראו אותו הקונים הראשונים. לדברי מנכ"ל החברה, פיטר רולינסון, המטרה הראשית לשנת 2021 היא השקה סדרתית של דגם הסדאן Lucid Air. כבר ידוע שהוא יוצע בכמה גרסאות:

  • Touring (מחיר $87,500*, הספק 628 כ"ס, 653 ק"מ על טעינה בודדת),
  • Grand Touring (מחיר $131,500*, הספק 811 כ"ס, 832 ק"מ על טעינה בודדת),
  • Dream Edition (מחיר $161,500*, הספק 1,095 כ"ס, 809 ק"מ על טעינה בודדת),
  • Pure, גרסת הכניסה, תופיע בשנת 2022 (מחיר $69,900*, הספק 486 כ"ס, 653 ק"מ על טעינה בודדת)

*המחירים כוללים זיכוי מס פדרלי בארה"ב בסך $7,500

לפרוטוקול: פיטר רולינסון מילא בעבר את תפקיד סגן הנשיא להנדסה בטסלה ולמעשה היה המהנדס הראשי של מודל S: ניהל את תהליך הפיתוח של מודל S מאפס ועד למוצר הסופי, הרכיב את צוות המהנדסים. עוד לפני טסלה, הוא בהיותו בוגר האוניברסיטה אימפריאל קולג' בלונדון עמד בראש המחלקה להנדסת רכב ב-Corus Automotive, היה המהנדס הראשי ב-Lotus Cars והמהנדס הראשי ב-Jaguar Cars.

למרות העובדה שלוסיד מוטורס במשך תקופה ארוכה לא הצליחה לעמוד יציב על הקרקע ושהייתה על סף קריסה או מכירה, היא הצליחה ליישר את המצב הודות להשקעות בסך של מיליארד דולר מקרן הרווחה הלאומית של ערב הסעודית. החברה הצליחה להשלים את בניית המפעל המיועד לייצור של 400,000 רכבים בשנה, התחילה בייצור ההמוני של הדגם החשמלי שלה, Lucid Air, שצויד בשני מנועים חשמליים (אחד מלפנים ואחד מאחור) בהספק כולל של 1,095 כ"ס (בגרה הבכירה) ובסוללה בקיבולת 113 קוט"ש. טווח הנסיעה תלוי בגרסה ובאחת מהן (Air Grand Touring בהספק 811 כ"ס) מגיע ל-832 ק"מ.

כבר בשנת 2021 הסטארטאפ האמריקאי הצליח להתקרב להנפקת המניות הראשונה לציבור (IPO) עם שווי משוער בסך 12 מיליארד דולר. בסוף ינואר של 2021 במפעל Lucid AMP-1 (Advanced Manufacturing Plant) בקאסה-גרנדה (אריזונה, ארה"ב) התחיל לפעול אגף הצביעה, שהיה קריטי לתחילת הייצור ההמוני. בתוכניות של לוסיד מוטורס לשנת 2021 – לייצר 30,000 רכבים.

לדברי מנכ"ל החברה, פיטר רולינסון, המטרה העיקרית לשנת 2021 היא השקה סדרתית של דגם הסדאן Lucid Air

בסוף שנת 2021 לוסיד מתכוונת להציג את הדגם Lucid Air tri-motor במרכב סדאן המפיק 1,200 כ"ס, האבטיפוס הניסיוני שלו עם שלושה מנועים הביס במסלול המבחן של נורבורגרינג את טסלה Model S Plaid ו-Model 3 Perfomance עם טיונינג מאת סדנת Unplugged Performance (זמן הקפה 1:35.79). Lucid Air החדש עם שלושה מנועים פשוט מחולל פלאים בנורבורגרינג: "שעון העצר שלנו הראה 1:33 בהקפה הזו ובהחלט ייתכן שהקפות אחרות היו אפילו מהירות יותר" – כתבו הצלמים שעקבו אחר המכוניות. המגזין Electrek טוען שהספק הגרסה עם שלושה מנועים יהיה כבר מעל 1,216 כ"ס.

בשנת 2023 החברה תציג את הקרוסאובר Lucid Gravity עם שלוש שורות של מושבים, קבלת ההזמנות תיפתח כבר בשנת 2021. בתיאור הקרוסאובר החשמלי שפותח במסגרת הפרויקט "גרביטציה" (Project Gravity) נכתב: "תשכחו את כל מה שידעתם על הקרוסאוברים לפני. Lucid מעלה את ה-SUV לרמה חדשה. בדומה לאופן בו המצאנו מחדש את הסדאן המפואר, Project Gravity ישנה את התפיסה לגבי הקרוסאובר היוקרתי"... הרכב יכול ליישב עד שבעה "נוסעים בגודל מלא", הוא מבוסס על הפלטפורמה החשמלית LEAP (Lucid Electric Advanced Platform) ויצויד לפחות בשני מנועים חשמליים בהספק מעל 1,000 כ"ס ובהנעה כפולה. טווח הנסיעה יהיה מעל 800 ק"מ.

איך הכל התחיל

הסיפורים על סטארטאפים כאלה תמיד מזכירים אגדה מבחינה מסוימת. לכן, ההתחלה היא בהחלט מתאימה: היו היה פעם בארה"ב...

סאם וונג, בוגר תואר שני במדעי המחשב והנדסת חשמל מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי, מנהל הנדסת המערכות ב-Xerox, מייסד שותף וסגן הנשיא של מספר חברות, מנהל בכיר לשיווק ובריתות ב-Oracle.

ברנרד זה, בוגר אוניברסיטת אילינוי באורבנה-שמפיין, קיבל תואר שלישי בהנדסת חשמל, מייסד שותף ונשיא יצרנית המחשבים Wyse Technology, הצטרף לדירקטוריון והפך לסגן הנשיא של טסלה מוטורס, שם נעמד בראש מחלקת האנרגיה שעסקה בייצור סוללות עבור Tesla Roadster ויצרניות רכב אחרות.

בשנת 2007 השניים יצרו סטארטאפ הנקרא Atieva, שיהפוך בסופו של דבר ל-Lucid Motors. בהתחלה הם לא הציבו מטרה להתחרות בטסלה, אלא עסקו בייצור סוללות ותמסורות עבור מכוניות ואוטובוסים חשמליים. זה לא הביא תהילה לחברה, אבל היא הפכה לספקית הסוללות לסין. ואז קרה נס – בשנת 2014 יצרנית הרכב הסינית הממשלתית BAIC Group וחברת LeEco השקיעו ב-Atieva כמעט 100 מיליון דולר וקיבלו בתמורה כמעט 50% מהמניות. ההשקעות אפשרו לחברה לעסוק בייצור הרכבים החשמליים. כך התחילה ההיסטוריה של Lucid Motors. יש לציין שהדגם הראשון נקרא במקור "Atieva Atvus" והוצג בתור Lucid Air רק בדצמבר 2016.

ההשקה של Lucid Air לא מבטיחה הצלחה חד-משמעית החברה. היא תצטרך להתחרות בטסלה, שיש לה גם ייצור המוני וגם מותג חזק במיוחד. בשוק קיימים גם מתחרים אחרים, מסטארטאפים ועד ליצרניות רכב גדולות. אבל כבר ברור שלתחרות המתקרבת יש פוטנציאל להשפיע לטובה על ההתפתחות העתידית של שוק הרכב החשמלי. ועבורנו, הצרכנים, זה רק יתרון.

ומה אתם חושבים: האם Lucid תהיה מוצלחת?
9 קולות