מאזדה רשמה פטנט להיבריד חדש על בסיס רוטור
החברה היפנית מאזדה רשמה פטנט בארה"ב להיבריד חדש על בסיס מנוע רוטורי. זהו הצעד הבא לאחר מערכת ההנעה של הקרוסאובר MX-30 e-Skyactiv R-EV, שבו הרוטור משמש כגנרטור לטעינת הסוללה. בהיבריד העתידי, למנוע הרוטורי משודכים שלושה מנועים חשמליים וסוללות בעלות מתח משתנה. הפטנט החדש אינו מבטיח שדגמים עם מערכות הנעה כאלו יגיעו לשלב של ייצור המוני.
היתרון העיקרי של הרוטור – המידות הקומפקטיות והמשקל הנמוך בעת הספק גבוה. חסרונות: צריכת דלק ושמן גבוהה וקשיים בטיפול.
זה לא חדשות שמהנדסי מאזדה אוהבים את המנוע הרוטורי, מעת לעת החברה מוציאה דגמים איתו. אחת המכוניות המפורסמות ביותר עם מנוע כזה היא מאזדה RX-8 האגדית, שיוצרה בין השנים 2003 – 2012. אחד מהדגים האחרונים עם מנוע רוטורי – מאזדה MX-30 e-Skyactiv R-EV, הגרסה עם מערכת היברידית טורית של הקרוסאובר הקומפקטי MX-30 שיצאה בשנת 2020. המנוע החשמלי המותקן בסרן הקדמי ומפיק 166 כ"ס ו-260Nm. מנוע הרוטור פועל אך ורק בתור גנרטור המטעין את הסוללה. המנוע הזה, כמו השאר מסוגו, אינו גדול, בנפח 0,8 ליטר בלבד, הוא מפיק 75 כ"ס ומצויד במערכת הזרקת דלק ישירה.
מאזדה ממשיכה ללכת בדרך הייחודית שלה ולחפש דרכים חדשות להשתמש במנוע רוטורי. פיתוח מערכות הנעה היברידיות הוא תחום המעודד יצירתיות והרחבת הגבולות הטכנולוגיים. מערכת הפטנט החדשה מכילה סוללה מ-4 בלוקים המספקים מתח של 48 וולט במצב רגיל. עם זאת, בעת הגברת העומס שני הזוגות עוברים למצב טורי, כלומר, המתח עולה ל-96 וולט מכל זוג. מערכת כזו מאפשרת להפחית את משקלה של יחידת הכוח ולהגביר את רמת הבטיחות שלה.
דרך אגב, הדגם שבו מאזדה הציגה את מערכת הפטנט החדשה שלה היא מכונית ספורט. המנוע הרוטורי והמנוע החשמלי המשודך אליו מותקנים שניהם מתחת למכסה המנוע. המומנט מועבר לגלגלים האחוריים. על מנת לשפר את חלוקת המשקל, תיבת ההילוכים, הסוללה ומיכל הדלק מותקנים בחלק האחורי. והגלגלגים הקדמיים מצוידים במנועים חשמליים עצמאיים.