פורשה 911 GT3 RS. מכונית המרוצים החדשה של פורשה
פורשה 911 GT3 RS היא גרסה של מכונית הקופה 911 GT3 שנוצרה במיוחד למסלול המרוצים, היא הושקה באוגוסט של 2022 וכבר זמינה לרכישה בישראל. התוספת RS בשם מסמלת את המילה "Rennsportwagen", כלומר, "רכב מרוצים". המכונית המיועדת לטרק-דייז ולמרוצי קבוצות, אך מאושרת לשימוש בכבישים ציבוריים. היא קיבלה מנוע עוצמתי יותר, שאסי משוכלל, אווירודינמיקה משופרת וכמובן, מחיר גבוה יותר בהשוואה לגרסה הרגילה. בנוסף לכך, גרסת RS כבדה אבל גם מהירה יותר מ-GT3 העכשווית (שגם נמכרת בישראל. מכונית המרוצים החדשה של פורשה הדגימה זמן עיקוף יוצא מן הכלל בנורבורגרינג: דגם הקופה היה כמעט המהיר ביותר בדירוג הכללי. בעוד שבמרוץ השתתפה הגרסה הסטנדרטית של המכונית! כתירוץ, אפשר לומר שהתנאים במסלול לא היו מושלמים: הרוח החזקה השפיעה על היציבות של המכונית. בכל אופן, הנהג ציין ש-911 GT3 RS החדשה "קבעה סטנדרטים חדשים לבלימה".
יורג ברגמייסטר, הנהג של פורשה, סיים עיקוף באורך 20,8 ק"מ תוך 6:49,328 מאחורי ההגה של גרסת המרוצים פורשה 911 GT3 RS. במסלול הישן באורך 20,6 ק"מ התוצאה הייתה 6:44,848. בהשוואה ל-911 GT3 ה"רגילה", מדובר בשיפור של 10,6 שניות. יותר מכך, מאחור נותרו מכוניות-על יקרות יותר מאת פרארי, למבורגיני ומקלארן! הדגם הפסיד רק למרצדס AMG GT Black Series עם תוצאה של 6:48,05 ופורשה 911 GT2 RS עם תוצאה של 6:43,30.
נותר רק להוסיף שפורשה 911 GT3 RS הבסיסי מוצע בגרמניה במחיר מ-230 אלף יורו, אולם השיא נקבע על-ידי הגרסה ברמת הגימור המרבית שתעלה בערך 300 אלף יורו. מחירה של גרסת ה-RS בישראל יתחיל מ-1,889,787 ₪.
שיפורים ניכרים
פורשה 911 GT3 RS החדשה יצאה כבדה יותר מ-GT3, משקלה 1,450 ק"ג, וזאת למרות השימוש בקרבון משוריין בחלקים רבים במבנה (הדלתות, הגג, הכנפיים הקדמיות, מכסה תא המטען ואפילו המושבים). הופיעו אלמנטים אווירודינמיים נוספים, הבולט ביותר מביניהם זוהי הכנף האחורית הכפולה הגדולה. ה"להב" העליון שלה מעוצב בזווית התקפה משתנה. על מנת להעניק למרכב צורה אווירודינמית יותר הותקנה מערכת DRS (Drag Reduction System) המופעלת באמצעות כפתור על ההגה, היא גורמת לרכב "להצמיד אוזניים": כל האלמנטים האווירודינמיים עוברים למצב התנגדות אוויר מינימלית. במהלך בלימה נוצרת התנגדות גדולה באופן אוטומטי. הבודי קיט הוא אפקטיבי: כוח ההצמדה עד 200 קמ"ש עומד על 409 ק"ג, בעוד שבמהירות 285 קמ"ש הוא מגיע ל-860 ק"ג. בדיוק מה שצריך בשביל מסלול מרוצים!
את גרסת ה-RS ניתן לזהות באמצעות שני החריצים הענקיים על גבי "מכסה המנוע", שתחתיו מסתתר לא תא המטען, אלא רדיאטור גדול – אחד שאחראי על כל העוצמה של המנוע. ההגה הספורטיבי כולל ארבעה מצבי נהיגה: DRIVE MODE ו-Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) ו-Traction Control (TC-ESC). הכל נעשה למען הקשר ההדוק יותר בין הנהג לרכב, שכן לפי פורשה ה"ניצחון הוא עניין יחסי".
עבור המכונית ניתן להזמין בחינם חבילת Clubsport הכוללת קורת גלגול מפלדה בתא הנוסעים, מטף ידני וחגורת בטיחות 6 נקודות לנהג. חבילת Weissach מוצעת בתוספת תשלום, היא כוללת מייצבים רוחביים וכן פאנל קשיחות אחורי וקורת גלגול מפלסטיק משוריין בסיבי פחמן, שקלה יותר ב-6 ק"ג מהקודמת.
יחידת כוח ודינמיקה
לדברי היצרנית, המנוע של פורשה 911 GT3 RS החדש מתאים במיוחד למסלולי טבעת. מנוע בוקסר 6 צילינדרים בנפח 4 ליטר עם עוקה יבשה מפיק 525 כ"ס ו-465Nm. תיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים PDK קיבלה יחסי העברה מקורבים יותר כדי להפיק את המרב מהפוטנציאל של המנוע. זמן האצה ל-100 קמ"ש הוא 3,2 שניות, ל-200 קמ"ש – 10,6 שניות. המהירות המרבית היא 296 קמ"ש.
השאסי של GT3 המקורי שוכלל מהותית לפני המעבר לגרסת RS. המרחק בין הגלגלים הקדמיים הוגדל כמעט ב-3 ס"מ, הותקנו זרועות מתלים ומייצבים רוחביים אחרים. כעת ניתן לכוונן את קשיחות בולמי הזעזועים ישירות מתא הנוסעים. הבלמים הפכו לחזקים יותר: כברירת מחדל מותקנים בלמים עם צלחות פלדה בקוטר 408 מ"מ מלפנים ו-380 מ"מ מאחור, בתור אופציה מוצעים בלמים קרבון-קרמיים.