מכונית העל F22. המהירה ביותר מבית דונקרוורט
מכונית העל F22 זוהי המכונית המהירה ביותר של Donkervoort נכון להיום, המנוע שלה מפיק 500 כ"ס. אם חשבתם שהאינדקס F22 הושאל ממטוס הקרב, אז טעיתם: השם כולל את האות הראשונה ואת תאריך הלידה של ילדה אחת קטנה. בשנת 2021 לתפקיד ראש החברה ההולנדית דונקרוורט עלה מנכ"ל חדש: דניס דונקרוורט. ב-22 במאי 2022 לדניס נולדה בתו הבכורה בשם פיליפה. לכן בהחלט הגיוני, אבל עדיין מאוד נוגע ללב שמכונית העל החדשה של המותג, שהוצגה בדצמבר 2022, נקראה לכבוד נכדתו של מייסד החברה, יופ דונקרוורט.
דונקרוורט זוהי יצרנית הולנדית של מכוניות-העל בסגנון רטרו המבוססות על מכונית הספורט האגדית לוטוס 7. הרכבים של המותג נחשבים לבין המהירים ביותר בעולם, כהוכחה לכך הם מחזיקים במספר שיאים במסלולי מרוצים שונים. החברה קיימת כבר קרוב ל-44 שנים והוציאה 1,500 רכבים בלבד, לא יותר מ-50 בשנה, אם כי כל אחת מהמכוניות מורכבת באופן ידני ומתקיימת לאורך זמן רב בגרסאות שונות. הפיתוח לפני האחרון של החברה, דונקרוורט D8, הופיע לראשונה בשנת 2005 והחזיק עד שנת 2022 תוך כדי התפתחות ניכרת.
כל העותקים המתוכננים של דונקרוורט F22 כבר נחטפו על-ידי הקונים: החברה מתכוונת להוציא רק 50 מכוניות וכל אחת מהן נרכשה עוד לפני הפרמיירה. וזאת למרות שהמחיר של מכונית העל מתחיל מ-245 אלף יורו. החברה החליטה להגדיל את הכמות ל-75 מכוניות, מה שהופך את הסדרה הזאת לגדולה יחסית עבור יצרנית שמרכיבה רכבים באופן ידני. המשלוחים לקונים יתחילו בינואר 2023.
עיצוב חיצוני
לגבי דונקרוורט F22 ידוע שאין לו אף פרט משותף עם הדגם הקודם D8 GTO, למרות שהוא יתפוס את מקומו בהיצע. מכונית העל לא רק שאינה דומה לאף אחד מה"דונקרוורטים" הקודמים, אלא גם גדולה מהקודמות: אורך 4,039 מ"מ, רוחב 1,912 מ"מ, גובה 1,105 מ"מ. הדגם מבוסס על שלדת פלדה המחוזקת על-ידי פאנלים מסיבי פחמן "Ex-Core" שפותחו על-ידי החברה עצמה. חלקי המרכב מיוצרים מאותו החומר, מסיבה זו קשיחות המרכב גבוהה פי שניים בהשוואה לדגמים הקודמים – 40 אלף ננומטר/מעלות.
הרכב קיבל מרכב לא שגרתי. בנוסף לקווי המתאר היפים במיוחד, יושמו כמה החלטות מעניינות: החלק הענקי מלפנים שתחתיו נמצא המנוע הוא נפתח, אבל אי-אפשר לקרוא לו מכסה מנוע – שטחו גדול מדי והפנסים בתוכו עליו. הדלתות הן גם עולות. הקוקפיט של הנהג והנוסע נמצא ממש במרכז הרכב – תא המנוע הוא עד כדי כך גדול. המאפיין הייחודי הרשמי של המותג נשמר: גלגלים קדמיים הנמצאים מחוץ למסגרת המרכב. הגג של מכונית הקופה הוא מתנתק ומחולק לשני חלקים המתחברים לדלתות ונפתחים יחד איתם על מנת להקל על הכניסה. מפתיעה העובדה שלמכונית העל האגרסיבית הזו יש תא מטען אמיתי בנפח 298 ליטר!
חלל הפנים והאבזור
תא הנוסעים דו המקומי נהיה מרווח יותר בהשוואה לדגמים הקודמים של דונקרוורט – תוספת של 8 ס"מ לרוחב ו-10 ס"מ לאורך. ב-F22 מותקנים מושבי ספורט מאת Recaro, יש חגורות בטיחות 6 נקודות. כדי לעמוד בקצב הקדמה, אך גם להישאר נאמנים לעיקרון המינימליסטי, במקום מערכת מדיה על הפאנל הקדמי "הדביקו" iPad Mini. מסך אחד נוסף משמש בתור לוח המחוונים. על מנת לשמור על האידיאולוגיה – שום מתווכים בין הנהג לרכב, למכונית העל יש רק בקרת סחרור עם מצבי פעולה שונים. דברים פשוטים כמו ABS והגה כוח חשמלי מוצעים בתור אופציה. כמו כן, כאופציה מוצעים ג'נטים השוקלים 8 ק"ג (במקום 12 ק"ג, חישוקי סגסוגת קלה סטנדרטיים) או חישוקי קרבון השוקלים 5,4 ק"ג בלבד.
יחידות כוח ושאסי
דונקרוורט F22 שנת 2023 החדש מצויד במנוע שכבר הוכיח את עצמו בדגם הקודם D8 – טורבו 5 צילינדרים Audi 2.5 TFSI. אך אם קודם לכן המנוע הפיק 340 – 380 כ"ס, במקרה של F22 הוא שודרג ל-500 כ"ס ו-640Nm. תמסורת – תיבת 5 הילוכים ידנית פשוטה Tremec TKX והנעה אחורית עם דיפרנציאל ננעל אוטומטית Torsen. במערכת המתלים חל חידוש: בולמי זעזועים נשלטים אלקטרונית עם אפשרות הגדלת מרווח גחון ב-35 מ"מ למען חציה בטיחותית של פסי האטה. מערך המתלים עצמו נותר זהה, האהוב על החברה: עצמות עצה כפולות בשני הסרנים.
דינמיקה
מכונית העל F22 בגרסה הסטנדרטית שוקלת 750 ק"ג בלבד, כלומר היחס של הספק למשקל הוא 667 כ"ס לטון. המכונית מאיצה ל-100 קמ"ש תוך 2,5 שניות ול-200 קמ"ש תוך 7,5 שניות. המהירות המרבית היא 290 קמ"ש. למען הבטיחות, המכונית צוידה בבלמי AP Racing אפקטיביים יותר מהקודמים.