פולקסווגן ID.4 GTX. גרסת הספורט של ID.4
פולקסווגן ID.4 GTX זוהי הגרסה הספורטיבית של פולקסווגן ID.4 בעלת הנעה כפולה ושני מנועים חשמליים שמיוצרת מאפריל של שנת 2021. בהופעת הבכורה בשדה התעופה ברלין טמפלהוף הרכב עלה למסך ענקי בזווית של 37,5%, ששידר תמונה של עיר ומחלף. הדבר נעשה כדי להדגיש את היכולות של הקרוסאובר החשמלי החדש. מבחינת העיצוב הפנימי והחיצוני גרסת הספורט זהה ל-ID.4 הרגיל, ההבדל העיקרי הוא בעוצמה ובהתנהגות הכביש. לשוק האירופי הדגם הגיע בקיץ ושווק במחיר ההתחלתי בסך 50,415 יורו (בגרמניה).
בישראל פולקסווגן ID.4 מיוצגת על-ידי גרסה בעלת הנעה אחורית. בהתאם למקורות שלנו, המחיר של גרסת ID4 PRO היום עומד על 215,437 ש"ח, של גרסת ID4 PRO Advanced - על 256,437 ש"ח, של הגרסה המתקדמת ID4 PRO Premium - על 273,437 ש"ח (הנתונים לסוף שנת 2022). כל הגרסאות מצוידות במנוע חשמלי בעל הספק 204 כ"ס המותקן על הציר האחורי, התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש לוקחת 8.5 שניות, המהירות המרבית עומדת על 180 קמ"ש. טווח הנסיעה המרבי על טעינה אחת של סוללה עם קיבולת 77 קילוואט עומד על 519 ק"מ (לפי מחזור WLTP).
עד שנת 2030, פולקסווגן מתכננת להשיג 70% מכלל נתח השוק של הרכבים החשמליים באירופה.הדגש, כמובן, ייעשה גם על שני השווקים הגדולים הנוספים - סין וארה"ב, שבהם כיום בונים מפעלים לייצור המקומי של רכבים על בסיס פלטפורמה מודולרית MEB (Modulare E-Antriebs-Baukasten) - המבנה האוניברסלי המיועד לייצור סדרתי של רכבים חשמליים. הגרמנים מדגישים, כי הם מתכוונים להפוך רכב חשמלי לרב מכר.
עיצוב חיצוני
העיצוב החיצוני של גרסת GTX כמעט זהה לזה של ID.4, אבל יש לו מספר פרטים עיצוביים בולטים כמו הסגנון של אורות הניווט בצורת משושה על גבי הפגוש ההמרמזים על הקשר ל-פולקסווגן גולף GTI. המרכב מעוטר בלוחיות השם GTX. הגג והספוילר מגיעים בצבע שחור ומסגרת הצד של הגג - בצבע "אבן פחם" עם ציפוי מבריק. חישוקי הגלגלים הבסיסיים בגרסת GTX הם בגודל 20 אינץ', חישוקי הגלגלים האופציונליים בגודל 21 אינץ' מגיעים עם דיסקים בלמים קדמיים גדולים יותר (358 מ"מ). תוצע חבילת ספורט בעלת מרווח גחון מונמך ונהיגה מתקדמת. בתור אופציה יוצעו בולמי הזעזועים עם חמישה מצבים.
עיצוב פנים
העיצוב הכללי של תא הנוסעים זהה לזה של ID.4, אך יש לו פרטי עיצוב ומגוון צבעים שונים. החלק העליון של לוח המחוונים ועור מלאכותי על גבי הדלתות צבועים בגוון כהה X-Blue (על פי הרעיון של היוצרים הוא מסמל דאגה לאיכות הסביבה). האופי הספורטיבי מודגש על-ידי פרטי עיצוב בצבע אדום, למשל, חוט התפירה לכל אורך המושבים. על גבי ההגה נוספה לוחית השם GTX ולוחות מחוררים על גבי ספים והחלק האחורי של המושבים הקדמיים. הנהג יהנה מפנסי מטריצה, תאורה היקפית עם 30 צבעים, הגה עם חימום - כל מה שנדרש לגרסה הבכירה. בתשלום נוסף אפשר לקבל תצוגת עילית עם מציאות רבודה ומסך מגע מרכזי בגודל 12 אינץ' במקום 10 אינץ'.
המנועים
ההבדל המרכזי בין פולקסווגן ID.4 GTX דגם שנת 2022/2023 לבין הדגם המקביל הוא הנעה כפולה. על הציר הקדמי הותקן מנוע בעל הספק 70 קילוואט (95 כ"ס), על הציר האחורי - מנוע חזק יותר עם הספק בסך 150 קילוואט. ההספק הכולל של שני המנועים עומד על 220 קילוואט (299 כ"ס). התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש לוקחת 6.2 שניות. לצורך ההשוואה: הגרסה הבסיסית של ID.4 בעלת הספק 148 כ"ס והנעה אחורית מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 10.9 שניות, הגרסה המובילה - ב-8.5 שניות. מהירות מרבית של גרסת ספורט של הקרוסאובר זהה לזה של גרסה בעלת הספק 204 כ"ס ועומדת על 180 קמ"ש. הסוללה זהה לסוללה המתקדמת של ID.4 בגרסה הסטנדרטית. קיבולת מלאה עומדת על 82 קילוואט (בשימוש - 77 קילוואט). טווח הנסיעה המרבי של גרסה ID.4 בעלת סוללה כזאת עומד על 508-522 ק"מ. טווח הנסיעה הרשמי של הגרסה ID.4 GTX עוצמתית יותר, לעומת זאת, עומד על 480 ק"מ בלבד (לפי המחזור WLTP).
בתחילת ספטמבר בשנת 2022 פולקסווגן הציגה את מכונית הקונספט ID.Xtreme - אב-הטיפוס של רכב שטח חשמלי העתידי, שהורכב על בסיס ID.4 GTX אבל יש לו שלדה שונה ויחידת כוח חזקה יותר. כל השדרוגים מיועדים לשפר את יכולות שטח: מרווח גחון מוגדל, מגן תחתית מאלומיניום ומגן קדמי. ההספק צמח ל-285 קילוואט או 388 כ"ס.