פולקסווגן ID.4. הקרוסאובר הראשון בקו הדגמים החשמליים ID
פולקסווגן ID.4 הוא הקרוסאובר הראשון בקו הדגמים החשמליים ID והדגם השני בהיצע הדגמים החשמליים של המותג הגרמני אחרי ההאצ'בק ID.3, שמיוצר במפעל בעיר הגרמנית צוויקאו החל מאוגוסט שנת 2020. הקרוסאובר נוצר על בסיס הפלטפורמה המודולרית MEB, שאותה הוא חולק עם "קרוב המשפחה" סקודה איניאק iV. עם זאת, הפלטפורמה היא המכנה המשותף היחיד של שני הרכבים החשמליים האלו. ל-ID.4 הקנו סטטוס של דגם גלובלי: VW ביססה ייצור ושיווק בשווקי אירופה וסין, לאחר מכן החלו המכירות בארה"ב.
מיד לאחר הופעת הבכורה של ID.4 בארה"ב, הזרם ההמוני של המעוניינים לבצע הזמנה גרם לאתר הרשמי לקרוס. כשהאתר חזר לתפקוד התברר כי מהדורת הפתיחה כבר נרכשה כולה. בשנת 2021 הקרוסאובר החשמלי פולקסווגן ID.4 זכה בתואר "מכונית השנה בעולם" והביס את הרכב החשמלי הקומפקטי הונדה-e (מקום שני) ואת ההאצ'בק טויוטה יאריס (מקום שלישי). חבר השופטים היה מורכב מ-93 עיתונאי רכב מ-28 מדינות.
עיצוב חיצוני
המראה החיצוני של פולקסווגן ID.4 החדש עוצב בסגנון של ID.3. הרכב החשמלי החדש יצא מעט קצר יותר מהדגם המקביל של סקודה: אורך המרכב הוא 4,585 מ"מ (לעומת 4,649 מ"מ אצל אניאק iV), על אף שהמרחק בין הסרנים הוא זהה בשני הרכבים (2,765 מ"מ). המרווח בתא הנוסעים לא נפגע מכך, אולם נפח תא המטען של ID.4 מעט צנוע יותר: 542 ליטר לעומת 585. התנגדות האוויר גם מעט מפסידה לדגם של סקודה: מקדם הגרר של ID.4 הוא 0,28, לעומת 0,27 אצל אניאק. פנסי לד עם פונקצית שליטה אוטומטית באור גבוה נכללים במפרט האבזור הבסיסי, אך תצטרכו לשלם תוספת על מנת לקבל חישוקי סגסוגת קלה, כברירת מחדל מותקנים חישוקי פלדה 19 אינץ'.
חלל פנימי
תא הנוסעים מעוצב בסגנון המינימליזם האופנתי, כלומר, כמעט נטול לחלוטין כפתורים אנלוגיים, ואלו שנותרו הם אחראים על החלונות ואורות המצוקה. כל שאר הכפתורים הם כפתורי מגע, כולל אלה שנמצאים על ההגה. מצבי התמסורת נשלטים על-ידי ידית מסתובבת בקצה הימני של לוח המחוונים. לוח המחוונים הוירטואלי בגודל 5,3 אינץ' נכלל במפרט האבזור הבסיסי, מערכת המדיה הבסיסית Discover Pro מצוידת במסך 10 אינץ' עם פונקצית שליטה קולית, תומכת ב-Apple CarPlay ו-Android Auto. בתור אופציה ניתן להזמין מערכת מולטימדיה Discover Pro Max בעלת מסך אינץ', תצוגת עילית עם מציאות רבודה ומערכת חניה אוטונומית הפועלת ללא השתתפות הנהג.
המרווח הפנימי אופייני לרכבי פנאי ממעמד גבוה יותר: הודות לפריסת המכלולים של פלטפורמת MEB החשמלית, שאפשרה להיפטר מהטונל המרכזי המאסיבי, הנוסעים בשורה האחורית ירגישו הרבה יותר בנוח. לרשותם מוצעים זוג יציאות USB-C ובלוק בקרה של מערכת האקלים. משענת הגב של המושב האחורי מחולקת לשניים, אם מקפלים אותה, נפח תא המטען גודל מ-543 ל-1,575 ליטר. ברמת הגימור הבכירה המושבים הקדמיים מצוידים באזורים פנאומטיים ובפונקצית עיסוי, הריפוד מבוצע מעור מלאכותי וממיקרופייבר סינתטי המורכב ב-20% מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים.
תאורת האווירה ID.Light היא גמישה ומשנה צבע (30 אפשרויות לבחירה). בבסיס השמשה מותקן פס תאורה "אינטרקטיבי" המשנה את צבעו בהתאם למצב מערכת השמע או למצב בכביש, מעיד על הפעלת מערכת בלימה אוטונומית או פונקצית בקרת נתיב. הרכב החשמלי מכיל כמות מכובדת של עוזרים אלקטרוניים: פולקסווגן ID.4 החדש מוצע אופציונלית עם מכלול Travel Assist הכולל בקרת שיוט אדפטיבית, פונקצית זיהוי תמרורים ושפע מערכות בטיחות.
יחידת כוח ושאסי
הגרסה הסטנדרטית של פולקסווגן ID.4 שנת 2020/2021 מצוידת במנוע חשמלי המותקן בסרן האחורי שמפיק 204 כ"ס ו-310Nm של מומנט. רכב הפנאי מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 8,5 שניות ומשיג מהירות מרבית של 160 קמ"ש. הסוללה בקיבולת 82 קוט"ש אמורה לספק טווח נסיעה של 520 ק"מ, לפי מחזור WLTP. עמדת טעינה מהירה תוכל להגדיל את טווח הנסיעה ב-320 ק"מ תוך 30 דקות של טעינה. ID.4 צויד במקור בהנעה אחורית ולא היה זמין עם הנעה כפולה, אך מרווח גחון של 21 ס"מ מספיק מעל ומעבר בשביל מסלולי שטח קלים. מאוחר יותר ID.4 קיבל גרסאות חד-מנועיות בהספק 148-179 כ"ס (220-310Nm) וכן גרסאות דו-מנועיות עם הנעה כפולה בהספק 265-306 כ"ס (425-460Nm).
פולקסווגן ID.4 GTX
בשנת 2021 שוחררה הגרסה המחוזקת העוצמתית ID.4 GTX. גרסה זו נבדלת חזותית בשבכת כונס אוויר בצבע שחור מבריק המובנה לתוך הפגוש, בלוחיות GTX ובתאורת חזית לד מטריקס כבר ברמת הגימור הבסיסית. מסילות הגג, הגג עצמו והספוילר האחורי צבועים בשחור. הפגוש האחורי עוצב באופן שונה ועל הדיפיוזר הופיע אלמנט עיצובי נוסף. הפנסים האחוריים גם הם מצוידים בלדים, להם נוספו אורות בלימה בצורת X.
פולקסווגן ID.4 GTX החדש צויד בהנעה כפולה: בכל סרן מותקן מנוע אחד. ההספק הכולל של יחידת הכוח עומד על 299 כ"ס. רכב הפנאי מאיץ מ-0 ל-100 תוך 6,2 שניות, מהירותו המרבית מוגבלת בנקודת ה-180 קמ"ש. ב-SUV המשודרג הותקנה סוללת ליתיום-יון בקיבולת 77 קוט"ש המספקת טווח נסיעה של 480 ק"מ על טעינה אחת (לפי מחזור WLTP).