סובארו B4 - על מה מדובר?
כולנו מכירים את הדגם המעולה סובארו לגאסי (בתרגום מאנגלית, Legacy – "מורשת"): רכב במרכב סטיישן שבהמשך העניק לעולם את הדגמים לנקסטר ואאוטבק עם מרווח גחון מוגדל. הסדאן עם אופי ספורטיבי שהיה זמין בגרסאות מאוד חזקות. אז מהו סובארו B4? השם B4 (שנשמע כמו המילה "before" באנגלית), הופיע לראשונה בסוף שנת 1998. באותה תקופה התחיל הייצור של הדור השלישי של סדאן לגאסי וסטיישן לגאסי ואגון יצא לשוק חצי שנה קודם לכן. הסדאן קיבל סטטוס מיוחד, דבר שהודגש על-ידי התוספת B4 בשמו: קיצור של BOXER 4WD, כאשר האות "B" מסמלת Boxer Engine, כלומר, מנוע בוקסר שבו הצילינדרים מסודרים לרוחב והספרה "4" מסמלת מערכת הנעה כפולה 4WD. דרך אגב, זה היה מנהג מקובל של Subaru - למחוק את שם הדגם ולהשאיר רק את התוספת: לדוגמה, אימפרזה XV או WRX.
תחת השם סובארו B4 בישראל נמכרו דגמי סדאן סובארו לגאסי של דורות שונים. בין הדגמים אין הרבה הבדל, שכן מדובר באותו כריש הכבישים, המתגבר על מאות קילומטרים, מושא גאוותו של הבעלים. הרכב מעורר אצל הבעלים סנטימנטים רבים, לכן במדינות רבות, כולל ישראל, קיימים מועדוני חברים לבעלי סובארו לגאסי B4 ואף נערכים מפגשים. בואו נכיר מקרוב את גרסאות הדור השישי והשביעי הנפוצים מאוד בשוק יד שניה.
דור שישי
דגם הדור השישי יצא באוקטובר של שנת 2014 ביפן. הרכב באורך 4,8 מטר זכה לעיצוב חיצוני אגרסיבי: גריל בצורת מגן משושה ויחידות תאורה המכונות "עין הנץ" טבעו את המראה שלו בזיכרון. הדגם גדל בהשוואה לסדאן של הדור הקודם: B4 החדש התארך ב-50 מ"מ, עד 4,795 מ"מ, התרחב ב-60 מ"מ (1,840 מ"מ) וגבה ב-5 מ"מ (עד 1,500 מ"מ). האיכות של חלל הפנים היא גבוהה ורמת הנוחות בו מתקרבת לפלח היוקרה. תא הנוסעים הפך למרווח יותר, המושבים קיבלו תמיכת צד משופרת, ברכב הותקן הגה בסגנון ספורטיבי. רמת הגימור הבכירה Limited קיבלה ג'נטים בקוטר 18 אינץ', הגה ובורר הילוכים מרופדים בעור טבעי ודוושות ספורטיביות עם כיסויי אלומיניום. המושבים האחוריים ניתנים לקיפול כל אחד בנפרד למען הגברת הפונקציונליות.
הדור השישי של סובארו B4 יצא אטרקטיבי, דינמי, ממושמע ומהיר
סובארו B4 שנת 2014/2015 צויד במנוע FB25 בוקסר אטמוספרי רוחבי בנפח 2,5 ליטר: 80% ממרכיביו עברו שדרוג ומודרניזציה, ההספק עומד על 175 כ"ס ב-5,800 סל"ד, המומנט המרבי הוא 235Nm ב-4,000 סל"ד. למנוע שודך גיר רציף עם מצב ידני בעל שישה הילוכי סרק. צריכת הדלק הממוצעת ל-100 ק"מ היא 6,7 ליטר. לטענת בעלי הדגם, המנוע הוא די אמין, אמנם זה בא על חשבון החיסכון בדלק.
הסדאן יוצר עם הנעה כפולה בלבד בעלת מערכת חלוקת מומנט אקטיבית. בשני הסרנים מותקנים מתלים עצמאיים: תמוכות מק'פרסון מלפנים ומערך רב-חיבורי מאחור שעברה שדרוג במטרה לשפר בהמשך את התנהגות הכביש. המייצבים הרוחביים ובולמי הזעזוע החדשים שיפרו את יציבות הרכב במהלך פניות במהירויות גבוהות. קשיחות המרכב הוגברה ב-49% בהשוואה לדור הקודם. בנוסף, הרכב צויד במערכת בטיחות מתקדמת הכוללת, בין היתר, ניטור שטחים מתים, מניעת סטיה מנתיב ואור גבוה אוטומטי. מפרט האבזור הבסיסי מכיל: ABS, EBD, סיוע בבלימה, סיוע בזינוק בעלייה, בקרת יציבות דינמית VDC, חבילת כריות אוויר (קדמיות, צדדיות, וילונות). באופן טבעי, הרכב קיבל דירוגים גבוהים במבחני הריסוק. הדור השישי של סובארו B4 יצא אטרקטיבי, דינמי, ממושמע ומהיר. בין החסרונות ניתן לציין את עלות התחזוקה הגבוהה, המתלים הנוקשים ואת סרח העודף הקדמי הנמוך.
דור שביעי
סובארו B4 החדש נחשף בתצוגת הרכב הבינלאומית בשיקגו בפברואר 2019. הרכב בוסס על פלטפורמת Global Platform החדשה שאותה הוא חולק עם סובארו אימפרזה דגם שנת 2017. בין היתרונות: שימוש רחב יותר בפלדות חוזק גבוה ומרכז כובד מונמך. על אף שהמרכב פותח מהיסוד, העיצוב החיצוני שלו הוא שכלול של הדור הקודם. נצמד לכביש ונמרץ, הכל ברוח של Subaru. תא הנוסעים הפך לעשיר יותר, יקר ואיכותי. שופר בידוד הרעשים, מפרט האבזור הבסיסי כולל 8 כריות אוויר, בין האופציות: כוונון חשמלי של המושבים הקדמיים, חימום הגה ושל כל המושבים, ריפוד מעור נאפה, מערכת שמע Harman Kardon. יש לציין את הצג האנכי של מערכת המדיה Starlink בגודל 11,6 אינץ' (בגרסה הסטנדרטית 7 אינץ'). לוח המחוונים יתאים לאלה לחובבי טכנולוגיה מסורתית, השעונים בו אנלוגיים!
היצרנית טוענת שסובארו B4 החדש עולה על קודמיו מבחינת הנוחות
לאחר הפסקה של חמש שנים סובארו B4 החדש שוב צויד במנוע טורבו, המוצע לצד מנוע אטמוספרי. האחרון, בנפח 2,5 ליטר, מפיק 182 כ"ס הודות למערכת הזרקה ישירה ו-90% של מרכיבים חדשים. מנוע הטורבו מגיע עם 4 צילינדרים, הנפח שלו עומד על 2,4 ליטר, אותו אחד מותקן בקרוסאובר איוולטיס. ב-B4 הוא מפיק 264 כ"ס. לצערנו הרב, בישראל ניתן להשיג רשמית רק את הגרסה האטמוספרית. שתי הגרסאות מצוידות בהנעה כפולה. השאסי כמו תמיד מספק התנהגות כביש ראויה. בסרן הקדמי מותקנות תמוכות מק'פרסון, מאחור הותקנו מתלי עצמות עצה כפולות. גיר Lineartronic CVT הותאם לשמן עם צמיגות נמוכה יותר, דבר שהפחית את אובדן ההספק ב-32% בהשוואה לדגם הקודם של הגיר הרציף. כתוצאה מכך קיבלנו חסכון בדלק ודינמיקה משופרת: גרסת הטורבו מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 6,2 שניות. הדגמים האטמוספריים, מצד שני, מציעים צריכת דלק נמוכה : 6,7 ליטר ל-100 ק"מ בנהיגה בינעירונית, 8,7 ליטר במצב של נהיגה בתוך העיר.
Subaru ציידה את הרכב במכלול מערכות הבטיחות EyeSight המכיל פונקציות בקרת נתיב, בקרת שיוט אקטיבית, ניטור שטחים מתים ובקרת עייפות הנהג. ישנן מצלמות אחוריות וקדמיות שמספקות ראות של 180 מעלות לסיוע בנהיגה ובכניסה ויציאה מהחנייה. היצרנית טוענת שסובארו B4 שנת 2022 החדש עולה על קודמיו מבחינת הנוחות. החסרונות: מרווח גחון נמוך ומחיר גבוה, למרות שעבור מי שיודע להעריך, היתרונות יעלו על החסרונות.