החכם ביותר בסין. גרסת הרכבים
תעשיית הרכב בסין היא ענקית וצומחת בצעדי ענק. היא גם הצעירה ביותר בהשוואה לתעשיית הרכב בעולם ובעלת כוח השפעה בין הגבוהים ביותר. בסין, המדינה הגדולה ביותר באסיה, נערכת תחרות "רכב השנה", החטיבה המקומית של החברה J.D. Power עורכת רשימה של הרכבים האמינים ביותר, אבל יש גם רשימה נוספת, לא שגרתית, שמדרגת את המכוניות ה"חכמות" ביותר בסין. הרשימה הזאת מורכבת על-ידי חברת J.D. Power והמעבדה ליחסי אדם-מכונית (HVR Lab). בעקבות קצב ההתפתחות המסחרר של רמת הטכנולוגיה בסין, אין זה מפתיע שהדגמים הסיניים תופסים 7 מתוך 10 מקומות. את שלושת המקומות הנותרים בדירוג קיבלו טסלה מודל Y, פולקסווגן ID.6 X ו[קאדילק ליריק(https://autoboom.co.il/magazine/cadillac-first-and-foremost), שגם הדגמים האלה מיוצרים בסין. הכירו, הרכבים החכמים ביותר בסין.
ה-IQ של הרכב.
כדי להשוות בין המתחרים על ארבע הגלגלים, השתמשנו בשתי שיטות מדידה, שתיהן מספיק מורכבות.
- C-HVR: על-פי השיטה הזאת, המומחים נתנו ציון ליעילותו של שיתוף הפעולה בין רכב לבין בן אדם, תוך כדי ההתחשבות בקביעות הפעולה של פונקציות אינטראקטיביות, היכולת שלהם לא להפריע לנהיגה ומגוון הביצועים שלהם.
- VOC: במקרה הזה, הנוחות של שיתוף הפעולה בין רכב לבין נהג ונוסעים נערך על-ידי אנשים רגילים. הם בחנו את רמת הפשטות, היעילות, הפרקטיות והיופי של הפונקציות "החכמות". בנוסף, המדד VOC כולל מהירות התגובה של המרכיבים האלקטרוניים של הרכב ורמת המעבדים במערכות.
המחקרים של J.D. Power ו-HVR Lab, שכללו 60 רכבים, הצביעו, כי הרכבים "החכמים" מסין הגיעו לרמה מתקדמת יותר. הדגמים שנכנסו לרשימת 10 המובילים לפי שני שיטות המדידה, עקפו בהרבה את כל שאר המשתתפים. לדוגמה, ביצוע הפעולות באמצעות המסך המרכזי בעשרת הדגמים המובילים נעשה ב-2.5 צעדים בלבד. בנוסף יש להם מערכת שמירה על נתיב יעילה מאוד - הסטייה מנתיב הממוצעת פחתה ב-25%. יש לציין במיוחד את בקרת השיוט: המהירות הקבועה נשמרה טוב יותר ב-11% בהשוואה למדד הממוצע של כל הדגמים המשתתפים בתחרות.
"ילדי הפלא" מסין
ברשימת עשרת הרכבים "החכמים" ביותר נכנסו 7 מכוניות מאת המותגים הסיניים בעוד שרובן הן פרי יצירתם של סטארטאפים ולא של ענקיות הרכב הידועות. יש קרוסאוברים, סדאנים ואף מיניוואן אחד. אנחנו בכוונה לא סימנו את המקומות, כי כל הרכבים הם "ילדי הפלא" מבחינתנו.
ניו ET7
ניו ET7 הוא רכב חשמלי גדול בתצורת סדאן בעל 2 מנועים שנמכר ממרץ של שנת 2022. ההספק הכולל של יחידת הכוח עומד על 653 כ"ס, יש שני סוגים של סוללה לבחירה - בעלת קיבולת 70 או 100 קילוואט. בין היתרונות נציין את מקדם הגרר הנמוך במיוחד בסך 0.23, מתלים אדפטיביים עם בולמי זעזועים אדפטיביים, רשימה ארוכה של האבזור הבסיסי ואף נהג אוטומטי רמה 3. לרכב יש מערכת עזר קולית רגישה במיוחד NOMI, שיודעת לקבל פקודות גם כשהרעש מסביב הוא בסך 80 דציבל. בקרוב הרכב יגיע לאירופה, ויכול להיות שגם לישראל.
XPeng G9
XPeng G9 הוא קרוסאובר חשמלי גדול בעל מנוע אחד או שני מנועים והנעה אחורית או כפולה. הרכב יסופק לאירופה משנת 2023. היתרון הוא טעינה מהירה ביותר בקרב הקרוסאוברים החשמליים: בזכות ההספק של 480 קילוואט, הסוללה נטענת לטווח הנסיעה של 200 ק"מ תוך 5 דקות. גם טווח הנסיעה המרבי הוא מרשים: 700 ק"מ. הרכב תומך בהרשאת 5G, לכן כל המערכות שלו, כולל מערכת נהיגה אוטונומית המובילה, מתעדכנות במהירות וללא בעיות דרך רשת אלחוטית. G9 זכה להערכה בזכות שיתוף הפעולה עם הנהג באמצעות הרטט של המושב ובזכות תאורה יפה.
HiPhi X
HiPhi X הוא אחד מהרכבים היקרים ביותר בסין, קרוסאובר חשמלי ענק שיצא בשנת 2020 וקיבל תואר "רכב השנה". הרכב קיבל דלתות אחוריות במבנה מיוחד עם מערכת חדשנית NT Door, שמגיעה ללא ידיות הרגילות והמנעולים המכניים. הנוסעים של X יהנו מנהג אוטומטי רמה 3, פנסי מטריצה הניתנים לכיול עם עמעום אורות ופלטפורמת תוכנה Human Oriented Architecture (HOA) שכוללת שישה בקרים ו-500 חיישנים. סוג ההנעה הוא אחורי או כפול, ההספק עומד על 299 או 598 כ"ס, התאוצה מ-0 ל-100 לוקחת 7.1 או 3.9 שניות. הרכב קיבל פרס לא בזכות המהירות המרבית בסך 200 קמ"ש, אלא בזכות התפריט ההגיוני, שימוש בטכנולוגיות 3D ופשטות בשימוש במסכים.
Li Auto L9
Li Auto L9 הוא קרוסאובר היברידי באורך 5.2 מטר בעל טווח הנסיעה המרבי במיכל דלק אחד של 1,315 ק"מ. הרכב נע בזכות שני מנועים חשמליים בעלי הספק כולל בסך 450 כ"ס, שמקבלים הספק מסוללה עם קיבולת 44.5 קילוואט שנטענת על-ידי מנוע הבעירה בנפח 1.5 ליטר עם מגדש טורבו. טווח הנסיעה המרבי על הכוח החשמלי עומד על 215 ק"מ. הקרוסאובר מגיע בלי לוח המחוונים המסורתי, אך יש לו תצוגת עילית "חכמה".
Seres AITO M5
קרוסאובר AITO M5 פותח על-ידי המומחים של שתי חברות: Seres ו-Huawei. המומחים ציינו את הרמה הגבוהה של שיתוף הפעולה בין הרכב לבין הסמארטפונים של Huawei והוסיפו נקודות על היעילות הגבוהה של שליטה הקולית ופעילותם החלקה של המסכים. מדובר ברכב היברידי הנטען מרשת שהורכב על בסיס פלטפורמה Seres REEV DE-i. הדגם מצויד בשני מנועים חשמליים, לטובת טעינת הסוללה במהלך הנסיעה, מותקן מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר בעל הספק 125 כ"ס. סוג ההנעה הוא אחורי או כפול. בישראל מוצע דגם אחר של Seres- קרוסאובר חשמלי קומפקטי 3 EV, שמתכוון להפוך למוביל בשוק המכוניות החשמליות בישראל.
IM L7
SAIC ו-Alibaba מייצרים את הרכב החשמלי מסגמנט פרימיום בתצורת סדאן IM L7. מכירות הדגם התחילו בקיץ בשנת 2021, וכיום הרכב הזה הוא המתחרה האמיתי של טסלה מודל S, לפחות בזכות המימדים: אורך כמעט 5 מטרים, רוחב קרוב ל-2 מטר. פנסי מטריצה כוללים 5000 יחידות לד המאפשרים לא רק לשנות את צורתן של פלומות האור אלא גם לשדר על הכביש את עצות הניווט לנהג. הדלתות הן חשמליות, במקום המראות מותקנות מצלמות, יש נהג אוטומטי רמה 2 ושלדה נשלטת לחלוטין עם מתלים אדפטיביים. השלדה פותחה בשיתוף פעולה עם מומחים מחברה הבריטית Williams Advanced Engineering. רכב הסדאן צוין בזכות השליטה הקולית והמסכים הנפרדים שמשדרים תמונה גדולה וברורה.
GAC M8
המיניוואן היחיד בין המשתתפים מתוצרת חברת GAC Motor, שהיא החברה הגדולה השישית בסין. במדד נפח המכירות, GAC M8 לוקח המקום השלישי בסגמנט. זהו הדגם בעל מנוע הבעירה היחיד ברשימה: תחת מכסה המנוע מותקן מנוע טורבו בנזין TDGI בנפח 2 ליטר (252 כ"ס ו-390 נ"מ), שפועל בשיתוף עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית. המהירות המרבית של המיניוואן עומדת על 200 קמ"ש. גם לדגם יש גרסה היברידית. המומחים ציינו במיוחד את פונקציות הבידור ונוחות בשיתוף פעולה בין הנוסעים לבין האבזור. הפנל הקדמי מגיע ללא כפתורי הלחיצה, כל השליטה מתבעת דרך מערכת המולטימדיה עם מסך בגודל 14.6 אינץ' שפועלת על בסיס מערכת הפעלה Adigo 4.0.