IM. האינטליגנציה בתנועה
למען האמת, קשה לעקוב אחר כל החברות החדשות שצצות בסין, אבל החברה הזאת היא בהחלט ראויה לתשומת לב נפרדת. הכירו את Zhiji Auto: החברה נוסדה על-ידי התאגיד SAIC (מחזיק במותגים רבים, ביניהם Roewe, MG, מקסוס ועוד) יחד עם ענקית האינטרנט Alibaba, מיזם Zhangjiang Hi-Tech וממשל המחוז פודון בשנגחאי (בסין זה אפשרי). המטרה היא ליצור רכבים חשמליים לא זולים אך מושלמים שיצליחו להתחרות שווה בשווה מול טסלה. הדגמים יימכרו תחת המותג IM, ששמו מתפרש כ-"Intelligence in Motion" ("אינטליגנציה בתנועה").
הצעדים הראשונים
המותג IM נוסד בדצמבר של 2020 בעקבות שיגעון הרכבים החשמליים, התעשייה שהתפתחה באופן מאוד דינמי בסין על אף מגיפת הקורונה. כבר באפריל 2021 בתצוגת הרכב Auto Shanghai חברת IM Motors הציגה את שלושת הפרויקטים שלה. הראשון הוא קונספט של מכונית המנהלים החשמלית L7, השני הוא קרוסאובר במימדים בינוניים LS7, השלישי הוא Airo בעל 4 דלתות שפותח על-ידי תומס הת'רוויק, מעצב אנגלי ידוע ומייסד הסטודיו Heatherwick Studio בלונדון.
Airo הוא כלי רכב בעל עיצוב מדהים המזכיר יותר קפסולה, הוא מצויד במסנן HEPA שאוסף גזים רעילים הנפלטים ממכוניות סמוכות עם מנוע שריפה שגרתי. משני צידי המכונית יש דלתות הזזה מזכוכית ומבפנים מותקנים מושבים מסתובבים המעניקים לתא הנוסעים מראה של סלון. למרבה המזל, לא שכחו להתקין גם את ההגה ואת שאר איברי התפעול. תומס הת'רוויק תיאר את פרי יצירתו כ"חדר רב-תכליתי עם מקום נוסף לסעודות, עבודה, משחקים ואפילו לשינה". באתר של המאסטר מצוין כי תחילת הייצור של המכונית-הקפסולה מתוכננת לשנת 2023.
קו הדגמים
נכון לסוף שנת 2022, ישנם שני דגמים שמיוצרים ונמכרים: סדאן גדול וקרוסאובר בינוני – בדיוק מה שפופולרי בסין. בעתיד, היצע הדגמים ילך ויתרחב, צפוי שזה יקרה במהירות. יופיע, למשל, דגם מקביל לטסלה מודל 3 הפופולרית ומגוון קרוסאוברים בגדלים שונים.
IM L7 במרכב סדאן
IM במרכב סדאן יצא לשוק בקיץ של 2021 ונמכר בסין כמו לחמניות חמות – אלף יחידות בחודש. וזאת בעוד שהמחיר ההתחלתי עמד על 51-56 אלף דולר, גרסת הספורט Snake Performance Lite עולה 66 אלף דולר, הגרסה הבכירה – 80 אלף. המכונית היא גדולה, בהשראת טסלה מודל S, אורך המרכב הוא 5 מטר והרוחב 1,960 מ"מ. בדגם מותקנים פנסי מטריצה המורכבים מ-5,000 דיודות המאפשרות לא רק לשנות באופן גמיש את פלומת האור, אלא גם להקרין רמזי ניווט לנהג על פני הכביש. הדלתות מצוידות במנגנון חשמלי, המראות הוחלפו במצלמות, מותקן אוטו-פיילוט רמה 2. השאסי כולל מערכת היגוי כפול ומתלים אדפטיביים, בפיתוח שלו לקחו חלק מומחי הלשכה האנגלית Williams Advanced Engineering.
הגרסה הבסיסית של IM L7 מצוידת בשני מנועים חשמליים (578 כ"ס ו-725Nm) ובהנעה כפולה. דגם סדאן כזה מאיץ ל-100 קמ"ש תוך 3,87 שניות. הסוללה בקיבולת 93 קוט"ש מתיימרת לספק טווח נסיעה של 615 ק"מ, אולם מדובר בחישוב לפי שיטת CLTC שמציגה נתונים גבוהים מהמציאות. בנובמבר 2022 יצאה גרסת הספורט בעלת השם הרועש Snake Performance. קיימים שני סוגים של הגרסה: Lite ההתחלתית – מנועים חשמליים עוצמתיים (605 כ"ס ו-730Nm), "הגה מטוסים" במקום הגה שגרתי, מושבים בגימור זמש והאצה ל-100 קמ"ש תוך 3,7 שניות. "עוצמת הנחש" האמיתית קיבלה שאסי משוכלל והגדרות שונות באלקטרוניקה.
קרוסאובר IM LS7
הרכב השני יצא פשוט יותר, אבל גם הוא נחשב חלק מקטגורית הפרימיום. IM LS7 הוא קרואסובר חשמלי מסוגנן שהוצג בסוף שנת 2022. המחיר שלו בסין נע בין 50 – 72 אלף דולר, המכירות יתחילו במרץ של 2023. העיצוב של הרכב הגדול באורך של 5 מטר, ככל הנראה, הועתק מאסטון מרטין DBX (לכל הפחות, יש להם הרבה במשותף). בדגם מותקנים פנסי לד, מכ"מים ולפחות שני חיישני לידאר הדואגים לפעולת מערכת נהג אוטומטי ברמה 2, אך עדכונים עתידיים יאפשרו לשדרג לרמה 3.
בתא הנוסעים רואים החלטות לא שגרתיות. למשל המסכים המוסתרים (ניתן להטביע את שלושתם בפאנל הקדמי) ומושב אחורי עם אפשרויות כוונון. IM LS7 שנת 2023 יגיע בשתי רמות גימור. הראשונה קיבלה יחידת כוח דו-מנועית עוצמתית יותר, הגרסה הבסיסית מוצעת עם מנוע חשמלי אחד בהספק 340 כ"ס הממוקם בסרן האחורי. הגרסה הבכירה מצוידת בשני מנועים חשמליים בהספק כולל של 578 כ"ס ובהנעה כפולה. ההאצה ל-100 קמ"ש לוקחת 4,5 שניות. מתלי האוויר עם בולמי זעזועים מתכווננים אלקטרונית נכללים במפרט האבזור הבסיסי. מוצעות שתי אפשרויות של סוללה: בקיבולת 90 או 100 קוט"ש. טווח הנסיעה המרבי בגרסת ההנעה האחורית עם סוללת 100 קוט"ש הוא 660 ק"מ לפי CLTC. המהירות המרבית של הקרוסאובר עומדת על 200 קמ"ש.