XPeng. קטן אבל גדול
חברת XPeng הוקמה באפריל בשנת 2015. המייסדים שלה מגיעים מתחום המדיה ומקרנות ציבוריות. ככל הנראה, זאת הסיבה לכך שהחברה היא שאפתנית במיוחד, אפילו השם שלה נבחר לא במקרה – פירוש המילה "Xiaopeng" (השם המלא של החברה) הוא "קטן אבל גדול". כמובן שהמילה "קטן" היא לא הכי ההגדרה הכי מדויקת בעולם, היות שבתהליך הבנייה כבר מעורבים 3 מפעלים (למרות שהייצור התחיל משימוש באמצעים זרים) והמשקיעים הקצו 100 מיליון דולר לפיתוח ולהשקה של הדגם הראשון. כיום, ל-XPeng יש כמה מרכזי מחקר ופיתוח לא רק בסין, אלא גם באירופה וארה"ב. המניות של החברה מונפקות בבורסה בניו-יורק (גרעין השליטה נמצא בבעלות ליי ג'ון, המיליארדר והמייסד ענקית הטכנולוגיה הסינית Xiaomi). כמעט כל העובדים של החברה הסינית ה"גדולה" הגיעו מב.מ.וו, למבורגיני ופורד. החברה החליטה מלכתחילה ללכת לכיוון הרכבים החשמליים והיא עושה זאת באמצעות השימוש בטכנולוגיה המתקדמת ביותר ואף מציעה מכונית מעופפת.
בעתיד XPeng מתכננת לייצר רכבים מרחפים! החלוץ של XPeng, דגם X2, אולי נראה כמו רחפן גדול, אבל מסוגל להרים שני נוסעים ו-100 ק"ג של מטען לגובה של עד 1 ק"מ! יחד עם זאת, המהירות היא עד 130 ק"מ. זהו רק ניסיון ראשון בדרך למכונית המעופפת הגדולה מסרטי מדע בדיוני – הוא ייסע בכבישים וירחף מעל הערים. בהצלחה, XPeng, הקטן, אך גם גדול!
הדגם הבכור
לטובת ייצור הרכב הראשון שלה, שנקרא Xpeng Beta, החברה השתמשה בבסיס טוב: מבחוץ, זהו ההעתק הלא מדויק של הקרוסאובר לקסוס מודל NX, מבפנים רואים דימיון ברור לטסלה מודל X. לרגע ההשקה, הרמה הטכנולוגית הייתה מאוד גבוהה: אפשר היה לשלוט ברכב באמצעות הסמארטפון או הטאבלט דרך היישום. בשביל מכונית הקונספט בחרו בבלוק סוללות ליתיום-יון מאת סמסונג, יוצרו גרסאות עם הנעה על סרן אחד או הנעה כפולה. באשר לדינמיקה: גרסה בעלת מנוע חשמלי אחד אמורה להאיץ ל-100 קמ"ש תוך 7,9 שניות, דו-המנועית – תוך 5,8 שניות.
הדגם הסדרתי בשם Identy X הופיע באוקטובר של 2017. הרכב הזה שונה משמעותית מדגם המקור ויצא קומפקטי: אורך 4,470 מ"מ, רוחב 1,818 מ"מ, גובה 1,600 מ"מ. בסיס גלגלים 2,610 מ"מ. בתא הנוסעים: מחוונים דיגיטליים על צג בגודל "12,3 ומסך המולטימדיה המופנה לנהג בגודל מכובד של "15,6.בפונקציות רבות של הרכב עדיין ניתן לשלוט מהסמארטפון, מפרט האופציות כולל בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת חניה אוטומטית. המנוע החשמלי מפיק 190 כ"ס, הסוללות שמותקנות הן כבר מתוצרת סין. הרכב יוצר במפעל של צד שלישי באצוות קטנות.
קו הדגמים העדכני
בשנת 2022 המותג מציע 4 מכוניות: P5 ו-P7 במרכב סדאן והקרוסאוברים G3 ו-G9.
Xpeng G3
הקרוסאובר החשמלי G3 מצא לעצמו 15 אלף קונים בשנתיים הראשונות שלו בסין, תוצאה לא מרשימה במיוחד. מצד שני, הוא קיבל מראה בולט ובשנת 2021 כבר עבר מתיחת פנים, אמנם הדבר לא הפך אותו ליפה יותר. המנוע החשמלי בסרן הקדמי מפיק 197 כ"ס, מה שמאפשר לרכב להאיץ ל-100 קמ"ש תוך 8,5 שניות, הסוללה מספקת טווח נסיעה של עד 250 ק"מ. ובכל זאת, הוא נשלח לכבוש את אירופה והפך לדגם הראשון של המותג הצעיר שיוצא לנורבגיה.
Xpeng Р7
P7 בצורת מרכב סדאן נראה ספורטיבי. המכונית היפה הזאת עם העיצוב העתידני, הופיעה לראשונה באפריל בשנת 2020. בחברה עצמה הדגם מוצב בתור ספינת הדגל ובצדק: לרגע ההשקה, P7 התבלט על פני המתחרים גם מבחינת המאפיינים הטכניים, גם מבחינת מפרט האבזור וגם מבחינת השאיפה שלו להתגבר על "המכונית החשמלית העממית" טסלה מודל3. החלק האלקטרוני של XPeng P7 נוצר במסגרת שיתוף הפעולה עם Alibaba ו-Xiaomi. בחברה עצמה מכונית הסדאן החשמלית נקראת "קופה חשמלי חכם". P7 גדולה יותר באופן ניכר בהשוואה למודל 3 (אורך 4,880 מ"מ לעומת 4,694 מ"מ) וטווח הנסיעה גם הוא גדול יותר (562 ק"מ לעומת 445 ק"מ בגרסה הבסיסית של טסלה). מבחינת דינמיקה, הדגם האסיאתי מפסיד לאמריקאי: ההאצה ל-100 קמ"ש לוקחת 6,7 שניות (מודל 3 הבסיסית עם הנעה אחורית מאיצה תוך 5,6 שניות). בנוסף לכך, הדגם הסיני כולל אוטו-פיילוט רמה 3 המסוגל לקחת את השליטה בכביש מהיר ובזמן חניה. מערכת כזאת זמינה בתוספת תשלום אפילו בגרסה הבסיסית.
Xpeng Р5
נחשב לדגם הסדאן הזול ביותר בהיצע, הוא פשוט יותר ומעט קטן יותר: אורך 4,808 מ"מ, רוחב 1,840 מ"מ, בסיס גלגלים 2,768 מ"מ. נפח תא מטען 450 ליטר. מבפנים הוא דומה מאוד ל"קרוב המשפחה" G3: רק הנעה קדמית, קורת פיתול בסרן האחורי. המכונית מצוידת במנוע חשמלי אחד (211 כ"ס, 310Nm) ובשלושה סוללות לבחירה – מ-55,9 קוט"ש (טווח נסיעה 460 ק"מ) עד 71,4 קוט"ש (600 ק"מ). הגרסה המתקדמת P5 קיבלה אוטופיילוט XPilot 3.5 ברמת אוטונומיה 3: יכול לנהוג באופן עצמאי בכביש מהיר ואפילו לחנות. הגרסאות הכי פשוטות מצוידות בבקרת שיוט אדפטיבית.
Xpeng G9
הקרוסאובר הגדול G9 נראה מאוד אווירודינמי. מימדי המרכב: אורך 4,891 מ"מ, רוחב 1,937 מ"מ, גובה 1,680 מ"מ. בסיס גלגלים 2,998 מ"מ, נפח תא מטען 660 ליטר (מרבי 1,576 ליטר). הגרסה הבסיסית של הקרוסאובר מצוידת בהנעה אחורית ובמנוע חשמלי אחד המפיק 313 כ"ס ו-430Nm. גרסת הנעה כפולה קיבלה מנוע חשמלי קדמי נוסף בהספק 238 כ"ס, ההספק המרבי של יחידת הכוח עומד על 551 כ"ס ו-717Nm. טווח הנסיעה בגרסה בעלת הנעה על סרן אחד הוא ארוך יותר (מגיע ל-702 ק"מ לפי מחזור CLTC), הגרסה בעלת הנעה כפולה יכולה לעבור 650 ק"מ. כל הרכבים מצוידים בסוללה בקיבולת 98 קוט"ש, המהירות המרבית מוגבלת ל-200 קמ"ש. מטען בהספק גבוה מסוגל להאריך את טווח הנסיעה ב-200 ק"מ תוך 5 דקות בלבד.