דייהטסו. המובילה בפלח סופר-קומפטיות
דייהטסו (Daihatsu Motor) היא יצרנית רכב יפנית שנוסדה בשנת 1907. זוהי אחת החברות המובילות העוסקות בייצור מיניוואנים קומפקטיים. כמו כן, היא מייצרת מכוניות עירוניות קטנות מקטגורית B, A ו-C, רכבי שטח קטנים ובינוניים ומשאיות קטנות. בשנת 2016 100% מהמניות של Daihatsu Motor עברו לטויוטה (נתונים לשנת 2020).
דייהטסו מייצרת דגמים כמו Terios, Sirion, Move, Mira, Hijet, Delta, Copen, Charade, Applause, Altis. בנוסף לכך, היא ידועה בזכות פיתוח המכוניות ההיברידיות והיא מייצאת מוצרים ליותר מ-140 מדינות. מפעלי החברה ממוקמים ביפן, באינדונזיה, ובנצואלה. כיום, דייהטסו היא חברה בעלת היסטוריה בת יותר ממאה שנים, שהפילוסופיה שלה טמונה בלוגו "We make it compact". הרי בשוק הרכב הצומח במהירות, דווקא הקומפקטיות תכריע.
שלבי המסע הגדול של המכוניות הקטנות
בשנת 1907 שני פרופסורים מאוניברסיטת אוסקה היפנית, יושינקי (Yoshinki) וטורומי (Turumi), החליטו להקים חברה לייצור מנועי בעירה פנימית וקראו לה "Hatsudoki Seizo Co. Ltd". רק החל משנת 1930 החברה התחילה לייצור כלי רכבים תלת-גלגליים קומפקטיים. בשנת 1951 החברה קיבלה את השם המודרני שלה – "Daihatsu Motor Co. Ltd". המילה "דייהטסו" מורכבת משילוב של ההירוגליפים: "דיי" מסמלת את המוצא של החברה באוסקה, "הטסו" – "ייצור מנועים".
בשנת 1960 החברה השיקה את הטנדר Hi-Jet בעל מנוע שני פעימות בנפח 356 סמ"ק עם שני צילינדרים. בשנת 1962 הופיע הטנדר החדש שעלה על Hi-Jet מבחינת המימדים וצויד במנוע בנפח 797 סמ"ק עם קירור נוזלי. בשנת 1966 הופיעה מכונית נוסעים דו-דלתית Fellow. בשנת 1967 דייהטסו חתמה על הסכם עסקי עם טויוטה שהוביל בסופו של דבר למיזוג בין שתי החברות. ב-1968 הופיעה Fellow SS, מכונית-מיני עם מנוע דו-מאייד בהספק 32 כ"ס, שהפך לדגם הראשון המסוגל להתחרות בהונדה N360 המפיקה 31 כ"ס. גרסת היצוא של Fellow נקראה דייהטסו 360.
בשנת 1975 על בסיס טויוטה קורולה נוצר הדגם הקומפקטי דייהטסו Charmant. בשנת 1976 הופיעו Cuore (Domino) עם מנוע 2 צילינדרים בנפח 547 סמ"ק ורכב השטח הראשון של החברה עם הנעה כפולה Taft. ב-1977 יצא הדגם Charade. ב-1984 את מיקומו של Taft תפס רכב השטח Rocky והחל ייצור של רכבי דייהטסו בסין. בשנת 1985 מספר הרכבים הכולל שיוצרו על-ידי דייהטסו בכל הזמנים הגיע ל-10 מיליון. באירופה מכוניות המיני נהנו מביקוש גבוה והמכירות של דייהטסו בשוק האירופאי צמחו באופן קבוע. חברת אלפא רומיאו החלה לייצר את Charade עבור השוק האיטלקי. בשנת 1986 החלה ההרכבה של Charade בסין וכן התקיימה ההשקה של דגם חדש – Leeza עם 3 דלתות שהייתה זמינה גם בגרסת טורבו המפיקה 50 כ"ס. הדגמים החדשים Applause ו-Feroza הוצגו בשנת 1989.
דייהטסו היא חברה בעלת היסטוריה בת יותר ממאה שנים, שהפילוסופיה שלה טמונה בלוגו "We make it compact". הרי בשוק הרכב הצומח במהירות, דווקא הקומפקטיות תכריע.
בתחילת שנות ה-90 דייהטסו חתמה הסכם טכנולוגי עם החברה הקוריאנית Asia Motors והשיקה את הדגם Sportrak. ב-1990, בפעם הראשונה והאחרונה בהיסטוריה של רכבים קומפקטיים, בדגם Mira של הדור החדש הותקנה מערכת 4WS במקום 4WD. ב-1992 החלו לפעול מעפלי דייהטסו באיטליה ואינדונזיה. ב-1992 הושקה גרסה בעלת 3 דלתות של Opti ובאיטליה החל הייצור של Hijet. בשנת 1993, רק היקף המכירות של רכבים חשמליים הגיע ל-7,000 יחידות. מכונית הספורט דייהטסו Charade GTti הפכה למנצחת בקטגורית A-7 ב-Safari Rally. ב-1995 הוצג הדגם הקומפקטי הנוסף Move שעיצובו פותח בשילוב פעולה עם החברה האיטלקית IDEA. ב-1996 יצא הרכב Gran Move (Pyzar) וכן הדגמים Midget II ו-Opti Classic עם עיצוב חזית בסגנון רטרו. בשנת 1997 הושק דייהטסו Terios עם הנעה כפולה. ב-1998 – מכונית הנוסעים דייהטסו Sirion וב-1999 – Daihatsu Atrai Wagon. ובאינדונזיה הושק הרכב דייהטסו Taruna.
לקראת חגיגת 90 שנות קיום לחברה יוצרו כבר 10,000,000 מכוניות קלות. בשנת 1998 גרעין השליטה של דייהטסו עבר תחת חסותה של טויוטה והחברה השיקה את Terios Kid, מכונית נוסעים בעלת כושר עבירות מוגבר, את Sirion ואת הדור השני של Move שעל עיצובו עבד ג'ורג'טו ג'וג'ארו המפורסם. בשנת 1999 אליהם הצטרפו Atrai Wagon, Naked ו-Mira Gino.
התרחבות קו הדגמים נמשכה: יצאו Atrai 7 ו-YRV, בשנת 2001 הושק Max. היקף הייצור של Move נכון לרגע זה כבר הגיע למיליון יחידות. בונצואלה יחד עם טויוטה החל הייצור של Terios ובמפעלים ביפן הושג האחוז המינימלי של פליטות חלקיקי הזיהום. בנוסף לכך, פותח הממיר הקטליטי Topaz. בשנת 2002 הופיע ממיר קטליטי המסוגל לחדש את מרכיביו באופן עצמאי ממתכות יקרות ערך. יצא דגם חדש נוסף – הרודסטר המסוגנן Copen.
בזמן האחרון דייהטסו הציגה בעיקר מכוניות-מיני קונספטואליות – מ-Micros-3L הדו-מקומית באורך 2,5 מטר בצורת מרכב טארגה (פאנלי הגג ניתנים להסרה) ועד לוואן הקומפקטי YRC במרכב קופסה אחת עם 5 מקומות ואורך של 3,8 מ'. EZ-U הוא קונספט של מכונית עירונית בעלת מרווח פנימי המרבי האפשרי בשביל הקטגוריה שלו: בעת אורך של 3,4 מ', אין סרחי עודף אחורי או קדמי. המיקרו-רודסטר Kopen, מעין העתק מוקטן של אאודי TT עם יחידות תאורה מאת New Beetle. אופציה בשביל שטח אמיתי – רכב השטח הקטן הקונספטואלי SP-4 עם גג הנפתח בחלקו האחורי והנעה כפולה קבועה בתוספת תיבת העברה.