לאחרונה יצרניות רכב סיניות גדולות מתחילות לייסד יותר ויותר תתי-מותג. חברות סיניות רבות אימצו את השיטה, בעקבות המותגים המצליחים Lexus, Infiniti ו-Genesis שנוסדו על-ידי חברות האם שלהם. כך, על הגל של ההצלחה הופיע אקסיד (EXEED) - אחד מהמותגים שהוקם על-ידי Chery. המותג החדש מיועד לפצל בין הדגמים המודרנים והמתקדמים שמתקרבי
אקסיד. מרכב, צורה.
AUTOBOOM

אקסיד. רכב פרימיום לפי המתכון של Chery

אקסיד. מרכב, צורה.

לאחרונה יצרניות רכב סיניות גדולות מתחילות לייסד יותר ויותר תתי-מותג. חברות סיניות רבות אימצו את השיטה, בעקבות המותגים המצליחים Lexus, Infiniti ו-Genesis שנוסדו על-ידי חברות האם שלהם. כך, על הגל של ההצלחה הופיע אקסיד (EXEED) - אחד מהמותגים שהוקם על-ידי Chery. המותג החדש מיועד לפצל בין הדגמים המודרנים והמתקדמים שמתקרבים לסגמנט הפרימיום לבין הרכבים במרכב סדאן הראשונים והפשוטים באיכות נמוכה, שלא היו מוצלחים במיוחד. תחת המותג Exeed חברת Chery משווקת מכוניות ''שעולות רמה. הרכבים ''עולים רמה' גם מבחינת מפרט האבזור וגם מבחינת המחיר. זהו ''פרימיום לפי המתכון של Chery''. ישנם 4 דגמים של אקסיד: דגם קומפקטי, בגודל בינוני ובינוני מוארך ובגודל מלא. כל הדגמים מגיעים בצורת מרכב קרוסאובר האופנתית כיום. הרכבים של המותג מיועדים לא רק לארץ המקור שלהם סין, אלא בעיקר מיועדים לייצוא: אירופה והשכנה שלה רוסיה כבר הספיקו להתרשם מהרכבים של המותג החדש.

Exeed
תחת המותג Exeed חברת Chery משווקת מכוניות ''שעולות רמה. הרכבים ''עולים רמה' גם מבחינת מפרט האבזור וגם מבחינת המחיר

שם המותג EXEED נובע מהמילה האנגלי Exceed - "לעלות, להתעלות". השם הזה מייצג את ערכי הליבה של המותג החדש: עליונות, יוקרה, חוכמה.

עובדה מעניינת

תנאים מוקדמים להצלחה

התאגיד Chery השקיע הרבה מאמצים באקסיד. כדי להעלות את רמת האמינות, נעשה שימוש במרכיבים מיצרנים מובילים בעולם: המומחים של חברת ההנדסה הגרמנית Benteler תרמו לייצור של הפלטפורמה המודולרית ולכיול הסופי של השלדה. במבחני הגמר השתתפו מהנדס המתלים קלאוס שמידט, שעבד בחטיבת "ספורט" M של ב.מ.וו ופיטר מלקין, שצבר ניסיון ביגואר לנד רובר. חברת Getrag מספקת את תיבות הילוכים, BorgWarner את המצמדים רב הדיסקיים. הבקרה האלקטרונית מיוצרת על-ידי Bosch ו-Magna.

Benteler logo
Benteler, חברה גרמנית פרטית שעוסקת בתעשיות הרכב, הפלדה והצינורות ובהנדסת מכונות.

הסגנון האופייני לרכבי המותג EXEED פותח על-ידי צוות עיצוב בפיקודו של בריטי קווין רייס. המעצב הזה עבד קודם בחברות Opel, Ford, SAAB, BMW ו-Mazda. קווין נעזר בגרט וולקר הילדברנד, המעצב של סדרת רכבים המיני. בסופו של דבר הרכבים של אקסיד קיבלו עיצוב קליט ויפהפה.

Kevin Rice
קווין רייס הוא מומחה ותיק בעולם של עיצוב הרכב, בעל ניסיון עצום בתחום. בוגר אוניברסיטת קובנטרי של שנת 1986 לעיצוב התחבורה במשך תקופה ארוכה עבד במאזדה, בין השנים 1995 - 2000 (השתתף בפיתוח של הקופה הסיבובי RX-8) ובין השנים 2013 - 2018 (כמעצב ראשי של המחלקה האירופית).

בנוסף, כל הרכבים של היצרן מגיעים עם נתונים טכניים טובים. בתקופה שהיוצרים האירופאים דבקו בתפיסת דאונסייזינג, הסינים לא באמת אימצו את השיטה. נכון שהדגמים של אקסיד מצוידים במנוע טורבו, אבל יש להם הספק מרשים: רכב בגודל בינוני TXL מגיע עם מנוע בנפח 1.6 ליטר שמספק 186 כ''ס.

פירוש המילה ''דאונסייזינג'' בתרגום המילולי הוא הקטנת מידה. בעולם המודרני רוב היוצרים משתמשים בשיטה הזאת להקטנה של נפח או משקל המוצר ללא שינוי במחיר. בתעשיית הרכב, דאונסייזינג של מנוע הוא הפחתה של יחידת הכוח תוך כדי שמירה על ההספק. להקטנה כזאת של מנוע יש הרבה יתרונות. המנוע הקומפקטי הופך לעוצמתי מאוד שכן, שלא הייתה אפשרות כזאת בעבר ועומד בדרישות המתקדמות ביותר של איכות הסביבה.

הערה

קו הדגמים

אקסיד TXL

אקסיד TXL הוא קרוסאובר בגודל בינוני בעל 7 מקומות באורך 4,780 מ''מ. המרווח בין הצירים הוא די נוח לנוסעים ועומד על 2,800 מ''מ. מפרט האבזור מתאים לסגמנט הפרימיום: מושבי חשמל, בקרת אקלים דו-אזורית, גג פנורמי, הגה ושמשה קדמית עם חימום חשמלי, מערכות עזר אלקטרוניות רבות. מנוע בנפח 1.6 ליטר בעל הספק 186 כ''ס, שנמצא תחת מכסה המנוע של TXL בעל 7 מקומות, די חסכוני: צריכת הדלק עומדת על 7.8 ליטר ל-100 ק''מ בנסיעה משולבת. הדבר מתאפשר גם בזכות תיבת הילוכים רובוטית 7DCT300 עם מצמד כפול.

בנוגע לפיתוח נוסף, יש תכנון לייצר את הגרסה החשמלית של אקסיד TXL באוזבקיסטן, שאפילו עוד לא קיימת בסין. החברה המקומית סנטרל אסיה מוטורס, שהקימה מפעל מכוניות בפרגנה, רוצה לקחת את התפקיד הזה על עצמה. כבסיס לדגם החשמלי נבחרה גרסת TXL לפני מתיחת הפנים, שם הפיתוח של הקרוסאובר הוא E-500. הוכרז, כי קצב הייצור הרצוי הוא 10,000 כלי רכב חשמליים בשנה, 40% מתוכם מיועדים לייצוא. חלק מחלקי החילוף יורכבו במקום, בעוד שבהמשך מתוכנן לייצר באותו המפעל את המרכב, עמדות הטעינה, סוללות ומרכיבים נוספים. עד כמה המפעל כזה יצליח, נראה עם הזמן.

אקסיד VX

בשנת 2021 EXEED הוציא לשוקי חוץ דגם הדגל שלו - קרוסאובר בגודל מלא מסגמנט הפרימיום אקסיד VX. תחת מכסה המנוע נמצא מנוע בנפח 2 ליטר עם הספק 249 כ''ס. המימדים הם: אורך 4,970 מ''מ, רוחב 1,940 מ''מ, גובה 1,788 מ''מ. דגם הדגל קיבל עיצוב חיצוני אטרקטיבי, תא נוסעים בגימור עשיר ומפרט אבזור מתקדם ביותר: הוא מצויד בכל המערכות בטיחות אקטיביות חכמות ומתקדמות האפשריות. באוקטובר בשנת 2022 הופיעה רמת גימור מורחבת בשם President Limited Edition שמגיעה עם אופציות נוספות ועם עיטור שונה של תא הנוסעים.

אקסיד LX

פתרון שיווקי קלאסי - החברה תוציא לשוק את הדגם הנגיש יותר (וגם זול יותר) אקסיד LX לאחר דגמים גדולים יותר. קרוסאובר יצא לאור בשנת 2019 וקיבל משימה לא פשוטה - להיות בולט יותר על רקע של שפע הרכבים מהסגמנט. מעצבי הרכב השקיעו מאמצים רבים כדי לעמוד במשימה הזאת: העיצוב החיצוני של הקרוסאובר קיבל סגנון אופייני למשפחת הרכבים של EXEED, הוא נראה בולט, בטוח וטרי. הדגם הורכב על בסיס דגם צ'רי טיגו 7: יש להם אורך מרכב זהה בסך 4,533 מ''מ ואותו בסיס גלגלים בגודל 2,670 מ''מ. תחת מכסה המנוע נמצא מנוע טורבו TGDi בנפח 1.6 ליטר עם 4 צילינדרים ועם הזרקת דלק ישירה, הדבר מאפשר להפיק 147 כ''ס.

העתיד

קונספט-קאר AtlantiX - רכב סדרתי Yaoguang

העולם עוד לא הספיק להתנסות כמו שצריך בדגמים הקיימים, אבל כבר דגם הדגל והסגנון האופייני לתאגיד החדשים, שהוצגה לראשונה בקיץ בשנת 2022 בפתיחת מפעל בצ'ינגדאו, נמצאים בהיכון. מכונית הקונספט AtlantiX הורכבה על גבי המבנה החדש M3X Mars 2.0. מימדי המרכב הם 478119201671 מ''מ, בסיס הגלגלים עומד על 2,815 מ''מ: הקרוסאובר החדש יהיה גדול יותר מדגם TXL, אבל קטן יותר בהשוואה לדגם VX. הרכב הסדרתי יקבל שם Yaoguang ויהיה דגם הדגל של המותג. בתוך תא נוסעים יתמקמו שני מסכים נפרדים בגודל 12.3 אינץ', תחת מכסה המנוע - שני מנועים חדשים לחלוטין. כעת יודעים שדגם Yaoguang יצויד במנוע טורבו בנפח 2 ליטר עם הספק 261 כ''ס ו-400 נ''מ. המנוע יפעל בשיתוף עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית. הקרוסאובר יצויד במתלים אלקטרומגנטיים אדפטיבים (לראשונה ברכבים של EXEED) ובמערכת ההנעה הכפולה All-Terrain עם 7 מצבי הנהיגה לבחירה, כולל מצב חכם לנהיגה בשטח. ייצור הדגם יתחיל ב-18 בנובמבר בשנת 2022. במשך שנתיים מתוכנן להגדיל את כושר הייצור ל-200 אלף מכוניות בשנה.

Exeed מייצגת את הרכבים שלה כחלופה איכותית לקרוסאובר אירופאי מפלח החסכוני, בעוד שהרכבים מתוצרת סין עוקפים את המותגים הידועים במספר מדדים. אם המחיר שלהם בישראל יהיה נגיש יותר, כדאי לקחת אותם בחשבון, כי הדגמים הסיניים של היום הם איכותיים הרבה יותר מהדגמים שלהם של פעם.

הסבר
האם היחס שלכם לתעשיית הרכב הסינית השתנה לאחרונה?
19 קולות